Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Cocoa portal på Svenska!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

stannat av har det tyvärr gjort några veckor, det är den gamla visan med andra projekt som tar tid ni vet.. men av blir det!
Ska slänga upp ett forum så fort jag får tid, cocoa.se är reggat iaf..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 16:02

Är det nånting man kan hjälpa till med har ju några års erffarnehet av webbapplikationsutveckling oach databas snicekeri. Tyvärr tar min software engineering utbildning upp all min tid men i juni om jag inte får mitt jobb så kan jag lägga stor tid på att hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 14:08

Vad händer?
Jag är sugen på att det ska bli något!
Något man kan göra?
Finns det någon bra, gratis(?), forum motor i php eller något som man kan använda?
Vad körs 99Mac på för något?

Ursprungligen av swede:

Vad händer?
Jag är sugen på att det ska bli något!
Något man kan göra?
Finns det någon bra, gratis(?), forum motor i php eller något som man kan använda?
Vad körs 99Mac på för något?

phpBB är ett bra forum, enkelt att konfigurera och gratis.

Hej,

Kul att intresset finns trots att vissa drar ut på tiden (=jag), jag väntar mest på björnström kommer tillbaka ifrån cebit och så har det varit lite för mycket jobb på senaste. Jag tänkte samköra det med 99mac på något sätt (typ samma forum programvara, medlems databas etc), dels för att underlätta för er som redan är medlemmar här, dels för att det nog på sikt skulle ge oss bättre möjligheter om det blir populärt.

Så ligger landet just nu, ber om ursäkt för att jag drar ut på tiden, men cocoa.se är reggad och inom kort kommer ett forum upp, tänkte följa Linus' lysande råd om att börja där och se vart det leder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 15:28

Sweeet, det får ju inte dö ut
Men om det ska samköras med 99mac, borde det inte heta 99cocoa då?
Fast ipod.se finns ju så cocoa.se går ju i samma stil!

Ser framemot det här!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 20:13

kommer carbon.se sen också eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 19:33

Nu har det varit tyst länge om cocoa.se
Har det dött ut eller?

inte helt, har legat i respirator en stund dock, men har fått höra av läkaren att det kommer någon ny medicin snart som kan vara trevlig, iaf för benstommen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 21:33

Respirator!?!
Ajfan, vad än som hänt dig så skickar jag mina varmaste krya-på-dig hälsningar med hopp om att du snart är på fötter igen!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-14 21:48

Nu var det väl inte så att johan dansk hade legat i respirator. Han menade nog projektet. Eller..?

Ursprungligen av Wire:

Nu var det väl inte så att johan dansk hade legat i respirator. Han menade nog projektet. Eller..?

LOL

whoa! det var projektet jag syftade på, inte mig, men tack för dom värma hälsningarna ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 10:13

Meh, vad är detta för falska olycksreklam....
Var helt inne på tråkigtheter så respirator passade in...
Tur att det inte stämde..
..phu..

Cocoa.se är ju en jätteviktigt forum för Äpples fortsatta existens, eller för att jag ska kunna ställa rikigt dumma frågor utan att använda ett "dumma-frågor-konto" här på 99mac.se så det måste ju igång

det var inte meningen att skrämma folk sådär

Håller med dig, och jag tror faktiskt att det kan bli riktigt bra! Det är bara lite tekniska/prraktiska smådetaljer som ska fixas innan det kommer. Kommer ju, om inget konstigt händer, bli någon form av samkörning med 99mac, så folk härifrån bla ska slippa regga nytt konto och allt sånt tråkigt..

Jag tänker att trots adressen ska det inte vara begränsad till just cocoa, utan mer även andra utvecklingsmiljöer på macen. Ett omedelbart förslag på forum ser ut så här, kommentera gärna:

- Generell diskussion
* Allmänt om utveckling på macen (typ, "vad ska jag lära mig?", licensfrågor etc etc)
* Kompilatorer / Debuggers / IDE's etc
(* medlemmers projekt?)

- Cocoa (dvs språk som man kan använda med cocoa ramverket)
* obj-c/obj-c++
* java
(* python ?)
(* perl ?)
...

- Carbon
* c/c++
...

- Unix
* Shellscripts; perl, bash, sh, python etc
* "klassiskt unix kodning", cc/gcc + c/c++

- Webspråk
* WebObjects/java
* Lasso
* php
* perl

Är väl lite förslag jag har, och som jag har fått. För många olika ämnen? bättre satsa endast på cocoa? andra förslag?

Ursprungligen av johan dansk:

...
- Webspråk
* WebObjects/java
* Lasso
* php
* perl
...

Skulle vi inte kunna slippa web-biten, det finns tillräckligt med sidor/forum för det. Sätt gärna fokus på Mac-orienterad utveckling dvs Cocoa och Carbon och motsvarande språk, obj-C, C++, Java mm.

Joakim

Ursprungligen av johan dansk:

Är väl lite förslag jag har, och som jag har fått. För många olika ämnen? bättre satsa endast på cocoa? andra förslag?

Tycker det ser ut som ett bra upplägg, men jag skulle gärna ha med Ruby bland högnivåspråken också. Det är inte lika "stort" som Perl och Python än, men det har spritt sig väldigt snabbt på sistone och har utmärkta Cocoa-bindningar. Sedan skulle det kanske vara en idé att ha ett separat GNUstep-forum? Kan föreställa mig att det finns en del folk som är intresserade av att utveckla Cocoa-aktiga program för andra miljöer än OS X också.

  • Medlem
  • London
  • 2004-04-15 13:40

Jag tycker en viktig fråga är installerare, och hur man genererar serienummer mm. Det är ju inte helt solklart men ganska viktigt för den som vill ta betalt för sina "alster".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 14:23

Äpple har någon artikel på sin utvecklarsite om hur man får ett cocoa program att registera sig själv mot en website.
Riktigt snyggt faktiskt och ett användingsområde för webkit, som jag inte hade tänkt på..

jocked, du har nog rätt bättre skippa dom, finns, som du säger, gött om andra sidor både på svenska och andra språk om diverse webbspråk.

Samuel K, klart Ruby ska med! kanske man borde slå ihop dom (perl/python/ruby/annat) till att börja med..?
Bra tanke med GNUstep, har inte alls tänkt på det, finns det fortfarande folk i sverige som jobbar med *step? akademier kanske?

Ursprungligen av johan dansk:

Samuel K, klart Ruby ska med! kanske man borde slå ihop dom (perl/python/ruby/annat) till att börja med..?

Det kan nog vara vettigt, åtminstone så länge det inte visar sig bli rörigt.

Citat:

Bra tanke med GNUstep, har inte alls tänkt på det, finns det fortfarande folk i sverige som jobbar med *step? akademier kanske?

Tror att det är ganska ovanligt än så länge, men det verkar som att intresset ökat i och med att Cocoa-utvecklarna blivit fler och att en del är intresserade av att enkelt kunna porta sina Cocoa-program till *nix och windows.

Nu finns det åtminstonde en officiell cocoa-lista! Den är inte snygg ännu men den fungerar skitbra. Gå gärna med i listan om du är intresserad!

http://list.cocoa.se/Lists/

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-23 19:25

är detta projektet helt dött och uppgivet eller? vore synd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 16:47

Tyvärr så verkar det vara så

Ge oss lite gnista - finns det frivilliga som kan hjälpa till att dra igång. Allting finns ju serverat: domännamn (cocoa.se), servrar och mjukvara.

  • Medlem
  • 2004-06-27 10:33

Jag programmerar i Cocoa på fritiden, och håller på med ett projekt som kanske kan bli en tutorial till en sådan sajt som ni pratar om. Det är ju en helylle-idé att öppna en svensk Cocoa-sajt, men enligt min mening är det bättre att bidra till någon av de sajterna som redan finns. Jag hade hellre skickat in en tutorial till någon existerande sajt än en helt ny, som kanske ändå går om kull efter något halvår.

Har projektet dött helt eller?
Jag har ett par projekt som man skulle kunna lägga upp som tutorials
+ lite annat som skulle passa rätt så bra....

Eller det är nerlagt helt?

Jag hjälper gärna till!

Det som behövs är väl forum + något sätt att lägga upp artiklar. PHPNuke eller nåt liknande är nog allt som behövs.

Ingen som vill skapa lite grafik? Detta är ju att mac-forum trots allt.

Ciryon

Mycket snack och lite verkstad har det varit ifrån min sida, vilket jag ber om ursäkt för. Men de flesta vet väl hur det kan vara ibland att få tiden att räcka till! :/

Tycker dock fortfarende att idén är skitbra, cocoa.se finns ju reggad (finns en (ganska oaktiv) mailing lista på http://list.cocoa.se/). Så jag tycker någon med tid över ska ta och göra någonting vettigt utav domänen

Tadaaa!

Det var som fan, jag fick tummen ur! vem hadde trott det...

Det finns något här att leka med för tillfället: http://noloc.net/~cocoa/

Kan det möjligen vara ett steg framåt i rätt rikting? Jag behöver dock massor av hjälp...

testa. testa. testa.

Bevaka tråden