Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Cocoa portal på Svenska!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Helt rätt! Snyggt jobbat!

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-07-27 22:00

Har tagit och gått med i listan, ska säga hej där imorgon. Ska bli trevligt att kunna prata cocoa på svenska för en gångs skull. Inte alltid så lätt att kommunicera ens konceptuella ideer på engelska.

Kan även tänka mig att hjälpa till att driva en portal för cocoa.

Ursprungligen av emilsson:

Kan även tänka mig att hjälpa till att driva en portal för cocoa.

Börja här! vi testar och konfunderar hur det hela funkar...

Nu blir jag vidareskickad till cocoa.se där arbete pågår... håller johan dansk på med något?

Ciryon

Jag håller på med massor!

www.cocoa.se

//edit: kom på att DNS datan nog inte har uppdaterats för alla än, så hamnar man på en "windows sida" med texten "arbete pågår" och en blå ikon får man vänta tålmodigt till sin isp blir uptodate..

Senast redigerat 2004-07-28 13:50

Japps, får bara upp "arbete pågår" än så länge.

Ciryon

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-04 13:27

Härligt jobbat dansk! Supersnygg sida.!
Går det inte att samköra medlemsdatabasen mot 99macs, så att man slipper omregistrera sig? Känner mig genast motiverad till att återuppta programmeringen...

Ursprungligen av Jånte:

Härligt jobbat dansk! Supersnygg sida.!
Går det inte att samköra medlemsdatabasen mot 99macs, så att man slipper omregistrera sig? Känner mig genast motiverad till att återuppta programmeringen...

man tackar.. Vi har småsnackat lite om det (dvs jag+björnström) fram och tillbaka tidigare, men något konkret hann vi aldrig med. Så när jag väl hadde tiden (och ett dåligt samvete ) att göra någonting åt det hela så gjorde jag slag i saken och nu blev det som det blev.

Men absolut, någonting med 99mac får det ju nästan bli, det var ju här det hela började för lite över ett år sen (tack vara Simon Edwardsson!). Ska snacka med Björnström igen när han kommer tillbaka ifrån semestern.. Jag gissar på han inte riktigt orkar prata nördsaker under sing semester

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-12 15:47

hmm. fortfarande inget nytt i samkörningen mella cocoa och 99mac?

• Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:55

Hmm ärligt talat så gillar jag cocoa.se som det är, rädd för att närmare samarbete med 99mac skulle fördärva cocoa.se(Björnström ta inte illa upp). Men jag kan ju ha fel, och blir det sämre så får jag väl gå hem till Johan och sparka in dörren, han bor iaf i samma kommun så (eller ja ta det inte som ett hot, blir nog bara klaga via icq )

Jag har varit jäkligt upptagen under sommaren med resor osv, är i Sverige återigen nu.

Fördelen med att samarbeta med 99mac är att vi har jäkligt mycket trafik - vilket ger en intressantare sajt. Nackdelen är väl att det blir stelare och långsammare om grejer kräver att jag personligen måste klicka i en ruta här eller där.

Vi får väl diskutera vilken modell som är bäst för användarna. Cocoa.se vänder sig till en väldigt nischad och liten målgrupp vilket talar för en separat sajt trots allt.

Ursprungligen av Björnström:

Vi får väl diskutera vilken modell som är bäst för användarna. Cocoa.se vänder sig till en väldigt nischad och liten målgrupp vilket talar för en separat sajt trots allt.

Precis, Om jag ska vara helt ärlig tror jag också att det är rätt med en separat site. Kanske som en sorts "satelit hörna" till 99mac? eller jag vet faktiskt inte, är helt tom för ideer just nu, så jag är öppen för alla förslag

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-15 09:16

Jag har funderat på att lära mig att programera, så en site om programering på mac vore ju guld!!
Jag kunde programera enkla Basic program på C64an en gång i tiden, men det var ju väldigt länge sedan, ångrar att jag aldrig gick en kurs i skolan och lärde mig, men nu funderar jag på att börga, vad behöver man för program för att komma igång?
Finns det några bra kurser som ni känner till eller böcker för en newbie?
Jag kan ju som sagt nada, kommer börga helt från skrach
Skulle vara så kul om man lärde sig, så att man kan utveckla så nyttiga freeware program till
Macen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 11:41

1. Köp en bok om C-programmering som är bra och lättläst.
2. ladda ner C-kod från Internet och studera.
3. När du känner dig mogen så köp en bok om objektorienterad analys och design med UML.
4. Köp Design Patterns av Eric Gamma et al.
5. Lär dig objektorienterade språk såsom Objective-C m.fl.
6. Köp en bok om Software Engineering för att lära dig planera och utveckla i god kvalité.
7. Ta all denna kunskap som du har läst in, och praktiserat i form av övningar, och sätt igång ett mjukvaruprojekt.

Lycka till!

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-16 05:46

Tack, skall kolla upp, lite literatur

• Oregistrerad
  • 2006-04-18 00:04

Vart tog sidan vägen? Vore ypperligt med en svensk programerarsite till OS X.

Röstar för att man tar hand om RoR i samma veva

Ja, vad ska man säga, cocoa.se tog väl aldrig riktigt fart egentligen. Men det var dock stundtals en hel del bra saker/diskusioner där.

Håll på att tappa domänen, men tror jag fick förnyat den efter lite om och men (bor fn. i Norge) så den kommer väl att dyka upp igen i dagarna, som ett slags fornnordisk monument ;).

Dock är domänen så tillpass bra så det är synd att inte ha något där, men det hänger tyvärr på att man får ihop ett gäng som kan hålla det igång (antingen genom bara att få igång lite aktivitet eller mer än så).

Finnes: Fin domän. Sökes: ideer och lite folk

Det kanske är lite urspår eller offtopic eller så men det har dykt upp ett intressant ramverk (eller vad det kallas) som heter Codeigniter. Om jag (som inte direkt kan kalla mig utvecklare) fattat saken rätt så är det ett slags svar på Ruby on Rails fast för php. Så jag tänkte att Codeignitor kanske skulle platsa under det paraplyet om nu RoR gör det.

Codeigniter är uvecklat av Rick Ellis som ligger bakom Pmachine som väl utgjorde grunden för 99macs framsida. Om det avhandlades där skulle jag bli en frekvent besökare.

Bevaka tråden