Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prduktcykel och pris

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Jag har bestämt mig för att köpa en Macbook och jag kommer köpa den slutet av maj/början av juni men det är en liten sak jag undrar.
Vissa av mina vänner säger att jag borde vänta för att Macbook cykeln håller på att närma sitt slut.
Vissa säger att jag borde köpa när jag vill köpa iom att apple är oförutsägbara och att det är värt att köpa en.

Nu är det så att jag har möjlighet att vänta till mitten av augusti (för jag ska bort i sommar och kan lika gärna vänta).

Det jag undrar är, när en cykel för en apple produkt tar slut (i mitt fall macbooken), och en ny modell/version släpps, kostar de lika mycket som föregående modell? Sänks priserna på modeller som är väldigt nära slutet på cykeln?
Dvs. Kostar Macbooken lika mycket just nu som den gjorde när den släpptes och kommer den nya modellen kosta lika mycket som den nuvaranda modellen kostar just nu?

Anledningen till den här frågan är att min budget är något tight och om priset ska höjas typ 800-1000kronor så blir det ingen macbook, och på Apples hemsida går det ju inte köpa utgående produkter.

Så, kommer nya modellen kosta lika mycket som macbooken nu? Om inte hur mycket höjs priset? Vad är era råd, ska jag vänta till augusti eller köpa i juni?

Vad jag vet så brukar det vara samma pris på grejerna, så du varken sparar eller förlorar pengar på att vänta.

I USA kan man köpa "refurbs" av gamla modeller via Applestore, alltså returnerade och reparerade modeller till rabatterat pris. Den möjligheten finns inte i Sverige.

Snart introducerar Intel sitt Santa Rosa chipset för laptops och många andra tillverkare har tillkännagivit nya modeller som kommer inom kort. Förmodligen gör Apple precis samma sak. Skillnaden blir framförallt snabbare gränssnitt till processorn och ett nytt grafikchip.

Min chansning är att nya MacBooken kommer ganska snart, i slutet av maj eller början av juni. Men, man vet ju aldrig med Apple.

Vanligtvis höjs inte priserna, snarare tvärtom, men det går aldrig att säga med säkerhet att nästa modell inte blir dyrare. Skulle det nu bli så att nästa modell kommer lagom till det är dags för dig att köpa dator och den blir dyrare så kan du oftast hitta någon återförsäljare som har de gamla modellerna kvar i lager, och dessa brukar Apple sänka priset på med några procent. Men återigen, det kan ju hända att det inte blir någon prissänkning, även om jag inte kan påminna mig att det skulle ha inträffat någon gång de senaste tio åren.

Annars tycker jag att du ska köpa en Macbook nu om det är så att du behöver en dator. Det är en väldigt bra maskin och du ska alltid ställa nyttan med att ha en dator du kan använda mot den eventuella prestandavinst, eller ekonomiska vinst du får genom att vänta. Särskilt som du inte vet hur länge du får vänta. Behöver du inte datorn förrän i augusti så kan du gott vänta åtminstone över WWDC, men se upp så att du inte hamnar mitt i skolrusningen i slutet av sommaren. Då är det inte ovanligt att det blir brist på maskiner, särskilt om det precis har släppts nya modeller efterfrågan är större än fabrikernas kapacitet.

1
Bevaka tråden