Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Central server-baserad Adressbok?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har någon aning om det går att ha en centralt, delad Adressbok på en server (och inte bara fildelad mellan klienter). Tanken är att alla Mac OS X-användare ska kunna se och ändra data genom applikationen Adressbok.

Har provat iSparx som delar ut mha Rendezevous då har man ju fortfarande separata databaser.

Fick igång någon slags LDAP-tjänst men det verkade som man bara kunde "browsa" och inte ändra i LDAP-data via Adressboken (applikationen).

iSparx

Ett sätt att ha en delad databas är via FileMaker Pro som finns både för Mac och PC. Men i realiteten behöver du endast EN FileMaker Pro-licens (om du inte har fler än 10 användare på företaget). Skapa en databas i FM, kryssa för att databasen är delad via Webcompanion. Surfa till maskinen med en webbläsare. Hur enkelt som helst. Fungerar för Mac och PC-användare.

Läs mer här:

Hur du delar en FileMaker Pro-databas via Webcompanion

Det går också att utrusta alla på företaget med FileMaker Pro, men för att motivera den investeringen så får du bygga lite fler fiffiga saker.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Ett sätt att ha en delad databas är via FileMaker Pro som finns både för Mac och PC. Men i realiteten behöver du endast EN FileMaker Pro-licens (om du inte har fler än 10 användare på företaget). Skapa en databas i FM, kryssa för att databasen är delad via Webcompanion. Surfa till maskinen med en webbläsare. Hur enkelt som helst. Fungerar för Mac och PC-användare.

Läs mer här:

Hur du delar en FileMaker Pro-databas via Webcompanion

Det går också att utrusta alla på företaget med FileMaker Pro, men för att motivera den investeringen så får du bygga lite fler fiffiga saker.

/Ola

Ok, tack för tipset. Tycker dock att Adressboken är rätt snygg och enkel att använda så det har varit bra att hitta något som både kan prata databas och finnas på webben samtidigt som klienterna kan ha en snygg Aqua-applikation. Tänkte göra vår PC-till-Mac switch så snygg det går

Eftersom det är fullt möjligt att styra adressboken i Mac OS X och även FileMaker Pro med Applescript så bör det inte vara så stora tekniska svårigheter att synka den centrala databasen med din lokala adressbok. Men lite bök blir det och ganska så dyrt och inte helt smidigt heller i ärlighetens namn. Det bästa man kan få är nämligen att man synkar genom att starta en applikation i sin lokala dator (ett Applescript) och sedan synkar den din adressbok med den centrala adressboken. Du behöver då FileMaker Pro i alla datorer. Det bör gå att schemalägga denna synkningsprocess så att den sker automatiskt på nätterna vilket gör att användaren inte behöver styra/initera processen men det kostar ganska mycket att utveckla detta.

Men om du absolut vill ha centrala adresser i ett program som inte stöder detta så får man jobba lite.

Det finns lite alternativ som alla kräver lite mer av användaren:

1. Lagra centrala adresser i en FM-databas. Dela den via Webcompanion för att låta alla ändra i centrala adressregistret. Bygg in en funktion i den databasen att exportera VCARD-filer (ett filformat som Adressboken kan importera) och gör det möjligt för alla att komma åt den listan via en delad enhet på filservern. Sedan får man importera den adressboken regelbundet till sin Adressboken. Detta kan säkert schemaläggas och/eller scriptas med Applescript.

Här finns standarden för att skapa VCARD-filer:
http://www.imc.org/pdi/

2. Adressboken kan även importera LDIF-filer. Dessa kan exporteras från LDAP-serverprogramvaror och sedan importeras till Adressboken. Samma som ovan alltså.

Här finns standarden för LDIF-filer:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2849.html

3. Synka central adressbok i FileMaker och Adressboken via Applescript.

4. Lagra centrala adresser bara i FM, skippa Adressboken. FM är en databas som finns på webben och det är också en Aqua-applikation.

Inget helt enkelt sätt alltså.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Men om du absolut vill ha centrala adresser i ett program som inte stöder detta så får man jobba lite.

Hm... jag hade för mig att det var precis tvärt om, dvs. att Adressboken visst har stöd för centrala adresser (LDAP?). Vad är annars "Kataloger"-funktionen i Adressboken för något?

/M

Jo, du har rätt i att Adressboken stöder LDAP vilket kräver en LDAP-server någonstans med ett adressregister i. Formulerade mig fel...

5. Köp en ny dator eller ta en du redan har och installera Mac OS X Server i den. Tror det medföljer en LDAP-server i den men vet inte hur den fungerar, för jag har inte provat. När du sedan har en LDAP-server i nätverket så bör Adressboken kunna prata med den.

/Ola

Nu har jag kollat lite mera och hittat lite resurser på nätet:

http://www.afp548.com/Articles/Jaguar/opendirectory.html

http://www.afp548.com/Articles/workbench/openldap.html

http://www.afp548.com/Articles/Jaguar/netinfocloning.html

Kontentan är att det går att pilla i lite Unix-grejer i en Mac OS X Server och resultatet av det är att man då kickar igång en delning av NetInfo-databasen via protokollet LDAP och då är den sökbar för Adressboken. Men jag vet inte hur, hittar inga trevliga instruktioner för det eller något GUI för att ändra på uppgifter om användarna i en sådan NetInfo-datbas. Någon annan?

/Ola

Den främsta anledningarna att jag ville veta om det gick att göra vara att jag vill att användarna ska ha ett ställa att hantera sina kontaktuppgifter (både personliga och gemensamma) och att man utnyttjar den integration som finns mellan Mail och Addressboken. Att få ifyllnadsförslag ur en aktuell databas verkade effektivt tycker jag.

Ställde lite frågor i ett annat forum också och fick de här länkarna:

http://www.nacs.uci.edu/help/handouts/ldap-addressX.html
http://8help.ohio-state.edu/1212.html http://www.afp548.com/Articles/Jaguar/emailsharing.html

Det verkar alltså som det kan fungera. Provade att knappa in LDAP-servern i Ohio State i det sista exemplet och det fungerade faktiskt. Dock ser man inget förrän man söker (provade med "Linda") och man ser inte alla kontaktuppgifter förrän man dra dem över till sin lokala databas. Frågan är om det överhuvudtaget går att ställa in en LDAP-server så att det går att editera via addressboken - kanske helt enkelt inte går.

Då är ju nästa fråga om det finns något smart sätt att ändra på Directorydata som vanliga användare kan göra. Vill ju helst inte att uppdateringen av addressboken ska vara kopplad till olika sysadminar som inte har tid

Så här står det i den tredje länken:

Citat:

The next step is to populate your user's entries in your NetInfo database with e-mail addresses and telephone numbers. This can be done using niutil from the command line or the NetInfo Manager.

To add an e-mail address you create a new property called "mail" with the user's e-mail address as the value. Phone numbers can be added by creating a new property "telephonenumber" with the user's phone number as the value.

Så det verkar inte vara så svårt att lägga till LDAP-servern och få igång den, men att lägga till epostadresser och telefonnummer menar de man skall göra i NetInfo Manager som ser ut så här:

Så man skall alltså klicka fram till varje användare och sedan lägga till en rad på varje med telephonenumber som Property och telefonnunret som värde.

Verkar kul... Någon annan som har några tips?

/Ola

Sökte lite på nätet igen...

En annan variant kanske kan vara att köra någon slags SQL-wrapper som pratar med LDAP-servern. Då kanske man kan få den att både söka och uppdatera i databasen. Möjligen kan man även bygga en Javaclient med t.ex. WebObjects som både pratar SQL-LDAP och med sin lokala Addressbok.

http://www.openldap.org/jdbcldap/

Jag tror att om man lyckas lista ut hur man installerar jdbcldap så bör man kunna få FM (som kan prata SQL via JDBC) att kommunicera direkt med LDAP-informationen. Jag vet hur man får FM att prata SQL, men inte hur man installerar jdbcldap.

Därifrån är det en smal sak att webbpublicera och uppdatera informationen åt båda hållen.

/Ola

Hmmm...verkar som det finnas många varianter på det är med att hantera LDAP-databaser:

http://www.phpbuilder.com/columns/dstanley20010206.php3

Jag är ju ingen fena på WebObjects (än iaf) men jag kom på att jag sett något om LDAP förut så jag startade EOModeler. Och vad hittade jag där om inte en LDAP-integration så jag lyckades bygga en EOModel på en publik LDAP-databas. Nu ska jag bara se om jag kommer ihåg hur jag får ihop allt till en fungerande applikation också. WO är bra men rätt svårt om man inte är kan Java rätt bra...

En liten screenshot:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 15:04

Jo,

Just det här med centrala adressböcker är i mina ögon något som Apple måste lösa/lansera i nästa version/uppdatering av server. Om inte, få vi hoppas på att någon 3:e-partsutvecklare kommer med en lösning.

Självklart skall katalogen vara nåbar via LDAP, men oxo via Rendevouz...

Att det sedan skall vara enkelt att uppdatera katalogen ser jag som en självklarhet.

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 18:57

Väcker den här tråden lite. Har ni kommit någonvart?

Jag har en busenkel lösning!

Ni känner alla till "Folder Actions" antar jag, alltså möjligheten att knyta ett AppleScript till en given mapp. Ett sånt kan reagera på både att saker läggs till och tas bort. I OS X så är det dessutom så att varje användare kan ha ett eget script knutet till samma mapp:

Tänk er nu följande:

1) Person A exporterar ett vanligt vCard till mappen. Ett enkelt script gör det till en enstegsprocedur.

2) Person B:s folder action känner av att det läggs till, och scriptet gör att hans adressbok öppnar vCard:et, som då automatiskt läggs till.

3) Person A: Bestämmer sig för att ta bort eller ändra en person i sin adressbok. Ett script jämför vCarden i mappen och exporterar alla nya och ändrade och tar bort alla filer för kontakter som tagits bort

4) Precis som en folder action kan reagera på tillagda filer så kan det reagera på borttagna. Alltså, då person A tar bort kort leder det till att motsvarande kort tas bort hos person B

Tar cirka 1,5 -2 dagar att göra bra skulle jag tro.

Pratade med lite Apple-folk om detta under MacWorld 04 nyss och de var medvetna om behovet men de hade inte kommit på något bra sätt att lösa det på. Det gäller att bestämma sig för hur man hanterar behörigheterna eller snarare vilket system man bestämmer sig för. Alla ska ju kunna lägga till saker i sin "lokala" adressbok men frågan är om dessa ska vara tillgängliga för andra och då kanske bara "read-only". Poängen är ju att fler än en admin ska kunna använda adressboken. Apple verkar vilja bygga detta på LDAP i alla fall. Kan inget om MS Exchange och andra produkter som har detta...kanske inte är något problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 19:37

Har kollat lite snabbt på ClickMail Central Directory och spontant så verkar det bra. Förutom att utvecklingen är nedlagd.
Skummade igenom manualen och det verkar som om man kan ändra fält direkt i Adressboken. Men som sagt, har inte läst den. Återkommer...

Allt det där löses i en bemärkelse automatiskt om man gör som jag föreslår. Varje person "äger" då de kontakter de lägger, redigerar och tar bort.

Eller så gör man det på ett annat sätt, så att åtkomsträttigheter och händelser är ömsesidigt kopplade, beror på vad man vill ha.

Åtminstone är det en massa "bang for the buck"

1
Bevaka tråden