Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firefox ger popups från Drivecleaner.com

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-05-27 21:38
Ursprungligen av Gunnar B:

Det intressanta i sammanhanget är väl till viss del frågan om vilken mekanism som man använder för att trigga de här popup-fönstren. Den funkar ju uppenbarlligen på både Win och Mac. Det verkar ju vara en säkerhetslucka i FireFox som tillåter att någon utifrån ändrar funktionen hos programmet eller ändrar i inställningarna.

Visst är det intressant.

Som tidigare exemplifierat är det dock inte ett Firefox-specifikt problem, utan det rör sig om något annat. Många av mac-användarna som drabbats, däribland undertecknad, använder sig av Safari. Tittar man runt på nätet är det samma sak, såväl firefox som safari finns med i rapporterna.

Efter att ha tömt såväl cache som cookies verkar det dock försvinna, inne på fjärde problemfria dagen efter en sådan åtgärd.

Jag har fått upp samma fönster ett tag nu. fast i safari. men bara på en speciell hemsida, väldigt oregelbundet. Inte varje gång jag går in på den men kanske var femte. Väldigt irriterande. iaf så hjälpte det att ta bort tömma cache o cookies.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 19:41

För min del var det 'dina pengar' eller 'di.se'. Riktigt snuskiga sidor!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-31 00:47

Jag har också nu drabbats av Drivecleaner på sistone. Det började när jag en gång gick in på IMDB och nu återkommer det kanske en eller varannan gång när jag besöker sidan. VÄLDIGT irriterande när sidan man kollar på försvinner och förminskas till ett hörn av skärmen och ett "dialogfönster" frågar om programmet ska skanna HD:n. Som tur är händer det inte något vare sig man trycker OK eller Avbryt men som sagt väldigt irriterande. Det måste vara en sorts smygreklam de lagt in i den sida man besöker för jag har aldrig klickat på några reklamlänkar eller annonser. Det verkar vara ett pc-problem som ni säger. Kolla rapporterna här,
och här t.ex.

Nu raderade jag en massa cookies med namnet drivecleaner så får jag se om det räcker. Jag använder Firefox och OS 10.4.8.

Det verkar som det är fler som har problem med IMDB: länk

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 17:58

Efter att ha raderat cookies har jag inte upplevt problemet, peppar peppar!

Skumma adds

Halloj, har också börjat få skumm smygreklam...alltså fönster som dyker upp i Firefox...fönster som öppnar sig i bakgrunden. Har ALLDRIG haft såna här problem innan. Greje är i och för sig att jag varit TROGEN Opera användare hur länge som helst.

Men jag FIREFOX 3 BETA är så sjukt snyggt så jag gått över till FF enbart pga av utseendet (ha ha) men nu går jag tebax till OPERA igen. Trodde ALDRIG att det skulle vara så här på macfronten. (Jag besöker ju inte heller nå skumma sijter eller så )

Är det nån annan som har samma problem med FIREFOX 3 Beta 5. Reklamen jag får upp kan vara allt ifrån , ( Köp bläckpatroner från Inkjet, Surftown), osv...så de är ju inte ngt farlig variant där man luras att köra nån drivecleaner eller så...men ändå....hallå ...känns lite PC varning.....

En teori jag har....de började när jag installerade in 3 st. PLUGINS....men desssa är ju enligt många andra välkända plugins ...som ligger som " Most rekommended" på Mozillas hemsida.

Tilläggen jag kör e :
- 1PASSWORD
- ADBLOCK PLUS
- FLASHBLOCK

Kan de vara så att dessa populära tillägg inte kan motstått trycket och fått betalt för att smyga in reklam mot pengar ??? En teori bara

Vore kul och höra om någon annan har samma problem som mig....men som sagt nu e det OPERA som gäller igen...synd att opera är så himla fult...och ja...Deras teman e ju inte direkt snygga...trust me har nog testat alla themes på denna jord till Opera...men den dag de finns ett Theme som både ser ut och känns som FF3 då e de fest

Ha de nice... /Johan:$

Ursprungligen av Johanpers:

Halloj, har också börjat få skumm smygreklam...alltså fönster som dyker upp i Firefox...fönster som öppnar sig i bakgrunden. Har ALLDRIG haft såna här problem innan. Greje är i och för sig att jag varit TROGEN Opera användare hur länge som helst.

Men jag FIREFOX 3 BETA är så sjukt snyggt så jag gått över till FF enbart pga av utseendet (ha ha) men nu går jag tebax till OPERA igen. Trodde ALDRIG att det skulle vara så här på macfronten. (Jag besöker ju inte heller nå skumma sijter eller så )

Är det nån annan som har samma problem med FIREFOX 3 Beta 5. Reklamen jag får upp kan vara allt ifrån , ( Köp bläckpatroner från Inkjet, Surftown), osv...så de är ju inte ngt farlig variant där man luras att köra nån drivecleaner eller så...men ändå....hallå ...känns lite PC varning.....

En teori jag har....de började när jag installerade in 3 st. PLUGINS....men desssa är ju enligt många andra välkända plugins ...som ligger som " Most rekommended" på Mozillas hemsida.

Tilläggen jag kör e :
- 1PASSWORD
- ADBLOCK PLUS
- FLASHBLOCK

Kan de vara så att dessa populära tillägg inte kan motstått trycket och fått betalt för att smyga in reklam mot pengar ??? En teori bara

Vore kul och höra om någon annan har samma problem som mig....men som sagt nu e det OPERA som gäller igen...synd att opera är så himla fult...och ja...Deras teman e ju inte direkt snygga...trust me har nog testat alla themes på denna jord till Opera...men den dag de finns ett Theme som både ser ut och känns som FF3 då e de fest

Ha de nice... /Johan:$

Herregud vad kul. Samma sak här. Nästan alltid använt Opera men gick över till FF3 för någon månad sen just pga att jag tycker den ser rätt snygg ut. Tycker också opera inte är särskilt fint, men om de bara kunde ta och göra en helt native version av det så hade det kunnat bli så bra.

Älskar snabbval och säkerheten i det. Om jag inte har fel, så har det knappt funnits några hål i opera förutom några få.

Inte orsakats av detta problemet i FF3 än här iallafall.
Förresten, det är kanske inte att den hämtat "temporära filer" som sen låst sig på något sätt? Vet att detta hände på min gamla Windows PC en gång. Gick bara in på någon sajt (ångrar att jag använde IE6 då) och poff så hade virus och skit lagt sig i mappen för temporära filer. Då hade jag även Norton AntiVirus, så inte mycket räddning hade man där heller.

Finns btw ett rätt OK tema Expedition Leopard

Finns även denna (dock inte fått den fungera som den ska)

Bevaka tråden