Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrodatorn testar Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I senaste numret av Mikrodatorn finns ett test av Powerbook G4 12" där man kan läsa kommentarer som:

"Det som framförallt utmärker Powerbook G4 är det stilrena och mycket eleganta aluminiumskalet. Det är inte fråga om silverlackerad plast och det är inte bara locket som är av aluminium, utan i princip hela höljet. Svarvade precisionsskruvare i bästa urmakarstil håller ihop delarna."

I testet jämför man prestanda mot en Asus M2n men anger inte vad den andra datorn kostar eller vilka specifikationer den har. Så här blir jämförelsen:

"Att ladda Reason tog 13,6 sekunder på Powerbook G4 och åtta sekunder på Asus. Demolåten "the green man" laddade Powerbook G4 på 12,2 sekunder och Asus på 8,6 sekunder. Att köra Photoshopfiltret 'Fresco' på en fem megapixel stor bild tog 15,5 sekunder på Powerbook G4 och 5,9 sekunder på Asus. Att ladda Photoshop tog 21 sekunder på G4 och 15 sekunder på Asus. Det tog också väldigt lång tid att starta MacOS X, 55 sekunder längre än Windows XP på Asus".

och fortsätter:

"Powerbook G4 klarade tre timmar och nio minuter innan strömmen var slut. Även om det är bra kunde det inte konkurrera med Asus som klarade fyra timmar och 43 minuter. Pentium M är mycket strömsnål".

Som slutsats skriver man:

"Det är synd på en så fin och välgjord dator att processorns prestanda inte riktigt håller måttet. Hastigheten räcker för dagens kontorsprogram och andra mindre krävande program, men kapacitet för växande behov finns inte". Poäng: 5 (i snitt) av 10 möjliga.

Jag tror Pentium-M är grymt bra processor. Förmodligen den bästa Intel gjort hittills och mycket bättre än nåt på PPC-fronten för bärbart. Jag tror det är ett lyckat drag att göra en processor optimerad för bärbart bruk. När det gäller Pentium-M visar man ju också att mhz inte är allt. Om jag inte minns helt fel är snabbaste Pentium-M 1,6Ghz medan snabbaste Pentium 4-M 2 eller 2,4ghz. Tydligen ska Pentium-M vara lika snabb som de snabbaste Pentium 4-M och dessutom ha mycket bättre batteritid. Inte illa.

Men så länge det inte finns nåt Mac OS X att köra den på så får det vara för mig.

Det låter som ett typiskt MD-test. Historien upprepar sig.

Får jag själv sätta mig vid maskinerna och testa ska jag fundera på vilken som är snabbas, men pratar vi om sekunders skillnad har jag svårt att se att det skulle vara utslagsgivande i datorvalet.

Hittills (om man får tro MD) är en Mac alltid 20 - 1100% långsammare än en PC. Tidningen har t.om påstått att en PC är 20 ggr snabbare än en Mac (detta påstods när Power Macen kom) så därför anser jag att "tester" som görs i den tidningen är ointressanta och olämpliga att grunda inköpsbeslut på.

Men tester som visar att Mac är snabbare är trovärdiga...?

• Medlem
  • 2003-04-18 10:56

Mycket märkligt test. Jag upplever inte ens min PowerBook Pismo 500 som märkbart segare dator i jämförelse med PZs på skolan.

/3

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Men tester som visar att Mac är snabbare är trovärdiga...?

Alltid!

Det är inte så enkelt. Visst finns det områden där en Mac är långsammare, men problemet med MD är att en Mac till 99,99% är långsammare i deras s.k "tester".

<Exempel>

Det är ju som om jag skriver för tidningen "Svenska Pioneer Magazinet" och ska testa en Pioneer mot en Harman/Kardon. Läsarna vill ju naturligtvis att Pioneer ska vinna och det kan jag ju inte neka dem. Alltså skriver jag vad läsarna vill ha även om det inte nödvändigtvis stämmer. Jag kan ju inte skriva "H/K AVR 8500 är testvinnaren" i en sådan tidning.

Tänk om MD skriver med stor stil på framsidan: "Stortest. Mac är den bästa datorn för X!"

Ni kan byta "Svenska Pioneer Magazinet" till vad som helst, t.ex mot Saab vs Volvo eller annat.

</Exempel>

MD kan ju inte skriva att en Mac är snabbare utan den är *alltid* långsammare i deras "tester" eftersom deras läsare vill ha det så. De vill ju inte ha någon information som säger emot deras övertygelse om att den snabbaste datorn heter PC.

Hade det varit en Mac-tidning som testat en PC skulle det inte heller vara speciellt rättvisande av samma skäl.

Enda gångerna jag kan tro på ett test av två datorplattformar angående prestanda är om en plattformsoberoende tidning (Mac, Linux, Windows, Amiga, Sun m.fl) genomför testet. Med en bred läsargrupp är det inte katastrof om en Mac skulle vara snabbare eller om det faktiskt är en PC som är det.

Enplattformsmedier brukar sällan eller aldrig skriva vettiga saker om "den andra sidan".

MikroDatorn har hittills (1989 - 2003) [i]inte lyckats[/i] presenterat ett bra "test" av PC mot Mac. Jag har läst ett antal av dessa och varje gång har jag tagit mig för pannan.

Nu skulle jag vilja veta en sak.

Säg 1 test där macen får spö i ett prestandatest mot en pc som ni kan acceptera?? Det verkar som det inte spelar nån roll hur det genomförs eller vem som gör det, förlorar macen är det nåt fel på testet. Om det så är en Apple II som jämförs mot en P4 3.06ghz och macen förlorar så har det varit nåt fel på testet och egentligen borde macen vunnit.

Jag är så trött på det. Inse nån gång att macen inte är snabbast på allt!!!! Inse också att det inte har nån betydelse.

Jag har en iMac och jag skiter fullständigt i såna här prestandatester för de är totalt ointressanta för mig. Jag har Mac OS X, iTunes, iMovie, Safari, iChat, iPhoto, iCal vilket jag inte byter bort mot nån Pentium oavsett hur snabb den är.

• Medlem
  • 2003-04-18 11:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström

"... Det tog också väldigt lång tid att starta MacOS X, 55 sekunder längre än Windows XP på Asus".

Hur ofta behöver man starta OS X? Jag har min alltid i vila.
Det tar typ 2-3 sekunder från vila!!! Vad klarar PZn?

• Medlem
  • 2003-04-18 11:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A

Säg 1 test där macen får spö i ett prestandatest mot en pc som ni kan acceptera?? Det verkar som det inte spelar nån roll hur det genomförs eller vem som gör det, förlorar macen är det nåt fel på testet. Om det så är en Apple II som jämförs mot en P4 3.06ghz och macen förlorar så har det varit nåt fel på testet och egentligen borde macen vunnit.

Jag är så trött på det. Inse nån gång att macen inte är snabbast på allt!!!! Inse också att det inte har nån betydelse.

Jag har en iMac och jag skiter fullständigt i såna här prestandatester för de är totalt ointressanta för mig. Jag har Mac OS X, iTunes, iMovie, Safari, iChat, iPhoto, iCal vilket jag inte byter bort mot nån Pentium oavsett hur snabb den är.

Det är sant det du säger. Macen är inte snabbare på allt. Men det är inte PZn heller för den delen. Det finns Mac- och PZ-optimerade program så det är inget märkvärdigt med det.

Det som jag upplever är bra med Mac OS X är det konstanta flyt genom applikationerna i samband med en oslagbar stabilitet och en hastighet som är lagom för mig som är en människa.

/3

Citat:

Många av de PC-användare som har florerat på 99mac och även Macnytt har aldrig accepterat ett test där Macen varit snabbare heller, så det verkar gå åt bägge hållen.

Däremot kan man alltid ha åsikter om utformningen av ett test och jag vet inte om ett enda test som inte ifrågasätts av mer eller mindre många läsare.

Citat:

Detta skulle även kunna ändras till följande (anpassat för MDs läsare):

Säg 1 test där PC får spö i ett prestandatest mot en Mac som ni kan acceptera?? Det verkar som det inte spelar nån roll hur det genomförs eller vem som gör det, förlorar PCn är det nåt fel på testet. Om det så är en IBM XT som jämförs mot en G4, 1,4ghz och PCn förlorar så har det varit nåt fel på testet och egentligen borde PCn vunnit.

Naturligtvis är en Mac eller PC inte snabbast på allt. Felet med MD är att de försöker predika att den snabbaste datorn, alla kategorier, är en PC. Inte förtroendeingivande alls.

Därför tror jag inte på MDs "tester". Tidningen är partisk och har visat det tydligt varje gång en "Mac" har utmanat en "PC". Trovärdigt?

Inte det minsta!

När jag väljer bärbar dator så är det fler saker som räknas än bara hastighet och batteritid.
Operativsystemet, medföljande program, skärmens kvalitet, priset, vikt, tangentbordet och den allmänna kvalitetskänslan är saker som är viktiga för mig.
Att BARA gå efter hur snabb datorn är känns väldigt enfaldigt. Men att Pentium-M processorn är snabbare än vad PPC i Macen är går nog inte att förklara bort.

• Medlem
  • 2003-04-18 22:14

när jag köper dator är det "svarvade precisionsskruvare i bästa urmakarstil" som fäller avgörandet.

Det är ju lite roligt att deras testredaktörer blev så imponerade av Powerbook:ens utförande trots allt. Dom skrev att datorn var bland det snyggaste dom någonsin sett och att den var väldigt tyst.

Citat:

Dom skrev att datorn var bland det snyggaste dom någonsin sett och att den var väldigt tyst.

Hellre en lite slöare men tystare dator som hemdator. På jobbet så är ett fartmonster uppskattat.

Citat:

Hellre en lite slöare men tystare dator som hemdator. På jobbet så är ett fartmonster uppskattat.

Aight, dagens sanning!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-22 14:19

Tidningen Datormagazin testade tio bärbara datorer i nr 3 2003. "En powerbook slår nio pc" är deras rubrik. Deras sajt är ganska kass så jag kan inte hitta testet men jag kan citera: "På förstaplatsen finner vi en maskin som många tycker är snygg och gärna tittar på, men som allt fler också ser som ett alternativ trots att det inte står "Windows" på skärmen när den drar igång... Maskinen har ett bra tangentbord, en ypperlig skärm, testets bästa grafikkort och en inbyggd DVD-brännare - något som Apple är ensamma om i det här testet. Normalt sett känns den här maskinen kanske i dyraste laget, men i det sällskap den befinner sig nu är den faktiskt riktigt överkomlig." Det handlar alltså om tibook 1GHz och den jämförs med maskiner som tickar på mellan 1,8 - 2.5 GHz (P4 mobile).

låt dem testa bäst de vill. jag har en eMac. den blir inte snabbare än den är, förmodligen är den heller inte snabbare än någon modern pc.

jag tycker om den ändå. den är fin.

på jobbet har vi windows NT/2000. det fungerar. oftast. ser tråkigt ut. är lite struligt.

hemma har jag Mac OSX. det fungerar. jämt. riktigt snyggt gränssnitt. lättanvänt.

vad har ni valt, och varför?

jag har valt apple.

jag är nöjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
vad har ni valt, och varför?
[/B]

Vad?

Jag kör allt jag kommer över. Naturligtvis.

Nu är det iofs ganska länge sedan jag hade en Sun eller VAX hemma (jag är gift numera, och kylskåpsstorlek på datorer är därmed en större nackdel än det var förr... ), och min DS90 har brunnit , men...

Varför?

För att det är kul?

Innan ni svarar på frågan om testet var rättvist eller inte kan ni först ta reda på vad en Pentium-M är för något. För det är inte en Pentium 4, och det är inte en Pentium 4-M. Namnsystemet är påtagligt förvirrande. Jag hade nog varit gladare om de illustrerat skillnaden i arkitektur med ett fräschare namn.

Pentium M 1.6ghz lika snabb som Pentium 4M 2.2ghz
http://www6.tomshardware.com/mobile/20030205/images/image007.gif

Om ni utgår från att en Pentium-M har likvärdiga prestanda som en vanligare laptop av dagens mått (som kanske kör Pentium 3-M på 1.0 - 1.6ghz t.ex) så är det klart att ni kan tycka att testet verkar felaktigt, för en Pentium 3-M kör inte ifrån PowerBooken lika lätt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 21:47

Jag bara undrar - är det någon här på 99mac som köper och läser Datormagasin? Om ja, i vilket syfte? Inte väl att läsa om Apple och Mac?! För det finns ju bättre tidningar och t o m
att läsa allmänt om datorer. Datormagasin vill jag inte ha i brevlådan gratis för det skulle innebära ett extra arbetet att slänga ut det i papperskontainer.

• Medlem
  • 2003-04-25 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Jag bara undrar - är det någon här på 99mac som köper och läser Datormagasin?

Ja, om det finns något intressant att läsa.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-04-27 15:49

Man kan läsa dom som en sorts humor.. lite Mr Been över det hela..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-27 21:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik_J
Man kan läsa dom som en sorts humor.. lite Mr Been över det hela..

I så fall...men det blir faktiskt lite dyrt köpt humor eller hur?

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-04-27 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
I så fall...men det blir faktiskt lite dyrt köpt humor eller hur?

Nej aldrig man köper sånt.. men läsa när man har tillfälle som på jobbet.

Citat:

Att PC-burkar är snabbare är det inte så mycket snack om, men att MD utser en PC till en helt självklar vinnare bara för att den är snabbare och uppenbarligen har längre batteritid känns lite fel.

De själva nämner att Macen är snygg och är ett kvalitétsbygge. Du får dessutom tonvis med gratisprogram med Macen.
Den är utrustad med en Superdrive och inbyggd Bluetooth. Den är väldigt liten men rymmer ändå allt detta osv.

Är inte detta kriterier de bör ta hänsyn till? Att PC:n är snabbare vet nog alla redan om..

Och Powerbook:en är billigare om man ser till ägandekostnaden, andrahandsvärdet på en 12" kommer bli väldigt bra.

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 09:27

Ovetenskapligt "hands on"-test; min dator kör igång Reason 2.0 på 6 sekunder. Och jag har bara en PB G4 / 667...

Citat:

Och Powerbook:en är billigare om man ser till ägandekostnaden, andrahandsvärdet på en 12" kommer bli väldigt bra.

"andrahandsvärde" hoho, du får mig att skratta gott, det är ingen bil vi snackar om här.

Bevaka tråden