mja, Indesign är säkert jättebra, men jag är uppfosrad i QXP och tycker att Indesign är väldigt segt även på en snabb burk. QXP är blixtsnabbt även på långsamma burkar vilket är en klar fördel i ditt fall. Indesign har fler finesser än senaste QXP och kostar betydligt mindre, har en hel del typografiska funktioner som QXP kanske kommer med först i sin version för OSX - nästa år... Men QXP anses väl vara lättare att använda, smidigare och snabbare sina tillkortakommanden till trots. (Jag känner inte till Indesign i detalj så näps mig inte för att jag drar upp fel fördelar. )
CAP&Design arrangerade en duell mellan Indesign 2 i X och 9 mot QXP5 i 9 i höstas tror jag, och det var ganska jämnt skägg, men Indesign vann på slutspurten. Men fördelarna som vägde över till ID:s fördel var av sådan art att de var helt ovidkommande för hur jag använder det.
Man kommer ganska långt bara på QXP 3.3, så långt att en tidning som Sydsvenskan redigerade hela sin produktion i den versionen så sent som för ett år sedan.
Det går bra att köra QXP i Classic - med rätt xtension, ClssicDraw - så du kan fortfarande boota i X.
och Richard - jag tog inte fullt så illa upp som det kanske verkade. Ursäkta!