Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läs Macworld i datorformat.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDG har lanserat ett program som heter Zinio. Programmet gör det möjligt för användaren att läsa Macworld, GamePro, PC World mm på datorn.
Läs mer här. http://www.zinio.com/mac_splash
Ladda hem det och få ett gratis nummer.http://www.macworld.com/godigital

Jag får det dock inte att funka.
Någon annan som har fått det att funka?
När rutan kommer upp där man skall fylla i e-mail och lösenord så kommer jag inte längre. Rutan bara fortsätter att komma upp även fast det är rätt e-mail och lösenord?

Senast redigerat 2003-04-19 17:53

PDF anyone?

Ciryon

Varför inte använda PDF????

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Varför inte använda PDF????

Du behöver Zinio för att ladda ner tidningen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-21 00:05

Får det inte att fungera jag heller. Det går inte att logga in.

Vänligen, Ylan

Funkar kanon hos mig. Slickt, coolt program med sidbläddringseffekt! kosmetika, men i alla fall...:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ermedahl
Funkar kanon hos mig. Slickt, coolt program med sidbläddringseffekt! kosmetika, men i alla fall...:cool:

Jag kör Airport med 10.2.5. Vad har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-21 12:14

Får det inte heller att funka. När man öppnar installeraren ska man skriva in sitt lösenord, sen börjar den kontakta nånting . Men sen säger den att man måste vara uppkopplad för att det ska fungera och det är jag ju, men det går ändå inte.

Jag kör aven jag AirPort med 10.2.5 så det kan nog inte vara det som är problemet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Varför inte använda PDF????

Ur vårt perspektiv som förlag erbjuder Zinio en hel del fördelar som PDF inte erbjuder. Tekniken är dock densamma i botten, Zinio har licensierat grafikmotorn från Adobe.

Zinio är ett av de första försöken på väg mot vad som otvivelaktigt kommer att bli framtiden - helt elektroniskt distribuerade tidningar med fullständig kontroll över utseendet på sidorna.

Den stora fördelen med Zinio för ett förlag är att det finns ett system för att hantera prenumerationer och betalningar, och att det går att knyta ett dokument till en viss läsare. Om läsare A prenumererar på DN och läsare B på SvD kan de inte bara skicka dokumenten till varandra. Däremot går det om jag inte missminner mig att skicka delar av en artikel vidare. PDF stödjer inget av det här.

Jag vill för ordningens skull framhålla att det är Macworld US som gör det här försöket, mina uttalanden sker mot bakgrund av vad de har sagt till mig. Beroende på kostnad kommer vi kanske att testa det även i Sverige.

En nackdel är dock att det i praktiken mest är intressant för bredbandsanvändare - dokumenten väger in på runt 10-15 MB om jag inte missminner mig.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Tack så mycket Nils för informationen, men nu har du gjort mig ännu mer förbannad för att jag inte får i gång det.;)
Ska skicka iväg ett mail till Zinios support.

När kan det vara aktuellt med svenska tidningar, och hur mycket billigare kommer det att bli att köpa ett lösnummer? Förstår att det kan vara svårt att svar på eftersom det bara är på prov i Usa, men jag frågar i alla fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
När kan det vara aktuellt med svenska tidningar, och hur mycket billigare kommer det att bli att köpa ett lösnummer? Förstår att det kan vara svårt att svar på eftersom det bara är på prov i Usa, men jag frågar i alla fall.

Jag har ingen solid information om endera, men känner till några faktorer:

Att sätta igång kräver inte särskilt mycket, i stort sett räcker det med att skicka samma filer till Zinio som vi i alla fall skickar till tryckeriet (inte riktigt, men skillnaden är inte stor). Sedan måste vi ha en sida på sajten också, men från beslut till lansering behöver det inte ta många dagar, om jag är rätt informerad.

Beslutet som sådant kan dock dröja - först måste vi naturligtvis se hur det går i USA. När de gjort sin analys kommer vi dock att tillhöra de ivrigaste lyssnarna.

Precis som när det gäller webben, så ska man ha klart för sig att tidningens pris bara till viss del härrör sig från trycksvärta, papper och distribution. Resten är löner till anställda, frilansarvoden och annat som vi har oavsett om vi distribuerar tidningen som papper, webbsidor eller Zinio-tidningar.

Att distrbuera tidningen via Zinio är billigare än på papper, men Zinio vill ha en del för sin medverkan precis som alla andra distributörer.

Hur vi slutligen kommer att sätta priset är dock inget jag kan gå in på här. Det berör ju inte bara MacWorld utan alla IDGs tidningar. Därmed hamnar det på ledningsnivå, och då varken kan eller ska jag uttala mig.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 15:52

Jag prenumererar på Amerikanska MacWorld sedan ett par nummer tillbaks och är helnöjd. Speciellt gillar jag att alla URLer är klickbara, vilket gör tidningen mycket mer långlivad eftersom jag mycket enkelt kan surfa vidare på ett programtips, annons, recension eller vad det nu kan vara...

Trevligt är det ju också att man får tidningen samma dag som den publiceras.

Priset är detsamma som för en papperstidning, exkluderat portot (vilket ju är en betydande del för amerikanska tidningar).

Jag sitter på en PB12 och det funkar hyggligt trots den lilla skärmen. Fem stjärnor till Zinio! Önskar bara att det snart kommer fler titlar. Svenska MacWorld skulle sitta fint!

PS Tips till Nils: sett till att byta ut er prenumerationsavdelning. Jag har försökt få till en prenumeration på svenska MacWorld flera gånger sedan ett år tillbaks, men än så länge har ingen tidning dykt upp... "det kan ta ett par månader" säger de när jag ringer och frågar. hehe inte så bra för er ekonomi kan jag tänka...

Riktigt slick!!! Grymt måste jag säga. Den här borde arbetas in i Adobe Acrobat!!

Som Fleno säger. Jag tror att detta är något Adobe kommer att suga upp till Acrobat och Reader.

Dags att läsa på kanske. Det här har funnits i Acrobat sedan version 4... Tyvärr så funkar det inte på OS X än, för IE:s API har inte möjliggjort tjänsten, men nu när Safari har blivit skarp så lär ni nog snart ha det i OS X

Behövs det fler format än Adobe Acrobat?
Jag tycker att den är rena trolleriet
Finns inget bättre för ändamålet.
Det verkar meningslöst att försöka introducera fler format när Acrobaten är industristandard.

  • Avstängd
  • 2003-06-29 00:28

Macworld fullproppad med annonser...pew!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-29 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Finns inget bättre för ändamålet.
Det verkar meningslöst att försöka introducera fler format när Acrobaten är industristandard.

Det smärtar mig att säga det men Microsoft Reader renderar sidorna bättre och mer lättläst samt har vissa skojiga extra funktioner men som vanligt med Microsoft så är det bara deras eget hittepå format den stöder.

1
Bevaka tråden