Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
När kan det vara aktuellt med svenska tidningar, och hur mycket billigare kommer det att bli att köpa ett lösnummer? Förstår att det kan vara svårt att svar på eftersom det bara är på prov i Usa, men jag frågar i alla fall.
Jag har ingen solid information om endera, men känner till några faktorer:
Att sätta igång kräver inte särskilt mycket, i stort sett räcker det med att skicka samma filer till Zinio som vi i alla fall skickar till tryckeriet (inte riktigt, men skillnaden är inte stor). Sedan måste vi ha en sida på sajten också, men från beslut till lansering behöver det inte ta många dagar, om jag är rätt informerad.
Beslutet som sådant kan dock dröja - först måste vi naturligtvis se hur det går i USA. När de gjort sin analys kommer vi dock att tillhöra de ivrigaste lyssnarna.
Precis som när det gäller webben, så ska man ha klart för sig att tidningens pris bara till viss del härrör sig från trycksvärta, papper och distribution. Resten är löner till anställda, frilansarvoden och annat som vi har oavsett om vi distribuerar tidningen som papper, webbsidor eller Zinio-tidningar.
Att distrbuera tidningen via Zinio är billigare än på papper, men Zinio vill ha en del för sin medverkan precis som alla andra distributörer.
Hur vi slutligen kommer att sätta priset är dock inget jag kan gå in på här. Det berör ju inte bara MacWorld utan alla IDGs tidningar. Därmed hamnar det på ledningsnivå, och då varken kan eller ska jag uttala mig.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se