Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 23:26
Ursprungligen av Agazzie:

Jag fick preliminärt datum att den skulle ha kommit 18-19 juni, fick min 13e dock

Aahh, men det är ju underbart! Stämmer tiden du fick den med ETA:n på apecode.com om du kikar där?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-14 23:34

ETA:n på Apecode, är det när dom beräknar att man har paketet i sin hand?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-15 00:05
Ursprungligen av Kekkster:

ETA:n på Apecode, är det när dom beräknar att man har paketet i sin hand?

Är osäker om ETA:n är när TNT tar över eller när slutleverans ska ske... Om det som jag citerade tidigare stämmer så bör det ju vara när man själv har den handen... Dock ingen härifrån som redan fått sin som bekräftat än... Kan ingen vänlig själ göra det?

Jag måste bara säga att ni som fortfarande väntar väntar på något gott. Datorn är riktigt trevlig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-15 12:05

Nu har min uppdaterats igen och jag har ett lååångt "Carrier Tracking Number", 20 siffror för att vara exakt.. Vet dock inte var jag ska söka på det? TNT funkar det inte på iaf... Under carrier står det "NL DISTRIBUTION CENTER" och det är inget jag känner till, hmm...

Deras status (apple.com) har ändrats till beräknad leverans 14:e Juni nu, vilket var igår? Känns som att de får ligga i om de ska lyckas med det ...

Får jaga runt lite för att se var jag kan använda mitt nya långa nr... Nån som vet?

Fick min 15", matt, 2.2GHz med 200GB i onsdags. Beställde den 6e, så det tog en vecka ganska exakt.

Första intrycket var att den såg ut precis som tidigare vilket är lite tråkigt när man köper nya grejer å så känns det inte som något nytt. Men det är ju insidan som det skett rejäla förändringar på

Skärmen är verkligen ljusstark. Har dock inte testat den i solen eller jämfört med andra. Tycker att skärmbelysningen är lite ojämn, men det syns bara när bilden är helt svart, och det är ändå tillräckligt jämnt för att vara ok.

En sak som jag stör mig lite på är att musknappen på dator känns väldigt "glappig". Ingen solid känsla direkt. Man måste klicka på mitten av knappen för att det ska klicka ordentligt. Iofs en liten grej, men det är väl sånt som vi macanvändare stör oss extra på

Testade VMware med Vista och datorn segade ner som fan trots att jag hade ställt in att WMware bara får använda ena kärnan. Är det SantaRosa-överklockningen som spökar? Funkar den överklockningen på OS X? Kan man styra över det själv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-15 13:33

Nu har min ändrats till "Förberedd för avsändning". Kan inte Apple dra ut lite längre på det?

Ursprungligen av Jfm010:

Nu har min ändrats till "Förberedd för avsändning". Kan inte Apple dra ut lite längre på det?

Det hade jag också tidigare idag men nu har den skickats!!!! Jippi!!!

Först knäcker de en och säger att leveransen ska försenas en vecka och så skickar de den bara 1 dag senare....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-15 21:04
Ursprungligen av Rickard A:

Det hade jag också tidigare idag men nu har den skickats!!!! Jippi!!!

Först knäcker de en och säger att leveransen ska försenas en vecka och så skickar de den bara 1 dag senare....

Samma här! Verkar som våra maskiner får sällskap

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-06-15 13:54

Woho! Min Macbook Pro har lämnats över till TNT nu - jag hoppas på att den når Sverige idag och skickas vidare mot Norrland på måndag .. men det är väl iofs bara önsketänkande.

Jag beställde den 8:e.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-15 14:03

Min skickades i tid, den 14e, och har nu enligt apecode.com bokats in på ett plan. ETAn är satt till 20e juni. Nu kommer suget på riktigt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-15 15:57

ah, nu sitter jag på min nya 2.2ghz macbook pro, 160gb hårddisk och 3gb ram. flyter på bra än iaf

Ursprungligen av ibanez:

ah, nu sitter jag på min nya 2.2ghz macbook pro, 160gb hårddisk och 3gb ram. flyter på bra än iaf

3gb i ram? O:-)

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-15 21:25
Ursprungligen av Agazzie:

3gb i ram? O:-)

sitter 2x1gb i från början. sen hade jag en 2gb sticka sedan tidigare som jag fått i kompensation från apple. men tror om jag tolkade dom rätt att jag ska få så jag kan proppa i 4gb, märks väl.

Beställde samma dag som den släpptes och fick den idag utkörd med posten här i Umeå. Känns som tidigare sagts lite trist när man haft en Powerbook G4 av senare modell förrut, men den sålde jag iofs i slutet på februari så de blir som ett kärt återseende snarare än en fantastisk ny dator... skönt i alla fall. Det måste ha tagit 10 dagar för mig att få den: Kina-Umeå. Beställd med 160GB HD som tillval.

Ursprungligen av Lone_fox:

Beställde samma dag som den släpptes och fick den idag utkörd med posten här i Umeå. Känns som tidigare sagts lite trist när man haft en Powerbook G4 av senare modell förrut, men den sålde jag iofs i slutet på februari så de blir som ett kärt återseende snarare än en fantastisk ny dator... skönt i alla fall. Det måste ha tagit 10 dagar för mig att få den: Kina-Umeå. Beställd med 160GB HD som tillval.

Det var rätt kvickt faktiskt, speciellt som det ofta tar minst en dag extra att komma upp hit till norra Sverige. Men nog måste det väl ändå vara ett prestandalyft som heter duga att gå från en PB G4, oavsett modell?

Är det någon mer än jag som har problem med att den vaknar upp från vila när jag bär runt på den? Segt att behöva stänga av den varje gång den ska ner i väskan

Ursprungligen av capojava:

Är det någon mer än jag som har problem med att den vaknar upp från vila när jag bär runt på den? Segt att behöva stänga av den varje gång den ska ner i väskan

Det låter ju som ett rätt ordentligt fel, har du kontaktat Apple?

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju som ett rätt ordentligt fel, har du kontaktat Apple?

Hehe, jo det kanman väl säga. Dessutom så har jag gått från 15" PBG4 1,67GHz till en iMac DV 400MHZ... MacBook Pro känns gigantisk, vart nästan rädd att det blev en 17" istället för en 15" som jag beställt

Det jag mest tänkte på att det känns mer som att komma hem istället för att flytta till ett nytt ställe, även om ens hem är fruktansvärt fräscht! Annat var det när jag fick Powerbooken...

En annan mycket positiv sak hittils är att hårddisken är väldigt tyst. Hade en 12" för ett par år sen och den smattrade hela tiden. Den jag har nu 200GB Toshiba (BTO) hörs nästan inte alls. Måste lägga örat på datorn för att höra lite sus, och skrivningarna märks knappt.

Var nere på stan idag och dom hade ett ex inne av den mindre MBP-modellen. Nu står kartongen här i hallen och det är dags för uppackning. Nästan nåt religöst över det

Ursprungligen av Adrian B:

Var nere på stan idag och dom hade ett ex inne av den mindre MBP-modellen. Nu står kartongen här i hallen och det är dags för uppackning. Nästan nåt religöst över det

Wow! det trodde jag aldrig, trodde aldrig du skulle överge din iBook

Ursprungligen av Agazzie:

Wow! det trodde jag aldrig, trodde aldrig du skulle överge din iBook

Det är ju nästan lite svårt, jag har kört iBook från den första vita modellen (iBook G3/500 MHz, kom i maj 2001), via en lite snabbare (iBook G3/800 MHz, kom i november 2002)
till den allra sista iBooken (iBook G4/1,33 GHz, kom i juli 2005) och det har varit en oerhört lyckad produkt från Apple, otroligt mycket dator för överkomlig kostnad (alla tre modellerna snurrar bara fint än idag och används för fullt).

Jag gillar den smidiga storleken på iBook och tror att en MacBook egentligen skulle passa mig bättre, men MB är inte så het just nu och med den är uppdateringen av MBP så lockade den bättre prestandan. Ska se om jag kan vänja mig att gå från 12" till 15". Den större skärmytan är förstås ytterst trevlig.

Känns spännande att för första gången köra på Intel-plattformen också, det är ju ett stort prestandalyft bara det.

Nu blir det till att jobba mycket i sommar, det kvar kravet från frun för att godkänna köpet

Ursprungligen av Adrian B:

Det är ju nästan lite svårt, jag har kört iBook från den första vita modellen (iBook G3/500 MHz, kom i maj 2001), via en lite snabbare (iBook G3/800 MHz, kom i november 2002)
till den allra sista iBooken (iBook G4/1,33 GHz, kom i juli 2005) och det har varit en oerhört lyckad produkt från Apple, otroligt mycket dator för överkomlig kostnad (alla tre modellerna snurrar bara fint än idag och används för fullt).

Jag gillar den smidiga storleken på iBook och tror att en MacBook egentligen skulle passa mig bättre, men MB är inte så het just nu och med den är uppdateringen av MBP så lockade den bättre prestandan. Ska se om jag kan vänja mig att gå från 12" till 15". Den större skärmytan är förstås ytterst trevlig.

Känns spännande att för första gången köra på Intel-plattformen också, det är ju ett stort prestandalyft bara det.

Nu blir det till att jobba mycket i sommar, det kvar kravet från frun för att godkänna köpet

Härligt att höra Adrian Satt själv en gång i tiden på en iBook G3 500MHz, gick via en PowerBook G4 Ti 867MHz, uppgraderingen till Intel plattformen i form av MBP är ju inte direkt pjåkig

Sweet för dig Adrian! Men var jag först här i Umeå?

Skärmen är riktigt trevlig, inte alls som min PB med matt skärm, snarare semi-glans och fruktansvärd ljusstark!

Safari känns som rena raketen, vet inte hur mkt som 3 beta gör och hur mkt som datorn i sig står för, men kombinationen är lysande!

Har börjat komma igång med datorn nu, emigrationen från backupdvd + en gammal imac snart slutförd.

Ursprungligen av Lone_fox:

Sweet för dig Adrian! Men var jag först här i Umeå?

Först av umeborna på 99mac i alla fall. På Prova (macbutiken i stan, för de som kommer utifrån) hade de sålt rätt bra, jag hade tur för de hade egentligen ingen kvar, men så var det ett återbud som inkommit och ett ex hade blivit ledigt.

Ursprungligen av Lone_fox:

Har börjat komma igång med datorn nu, emigrationen från backupdvd + en gammal imac snart slutförd.

Ja, det tar sin tid att komma igång. Jag använde den utmärkta migreringsassistenten för att flytta data och inställningar från min gamla iBook, men det uppstod problem då jag bytt ut hårddisken i iBooken till en större, så jag hade 138 gig data som skulle in på 90 gig ledigt utrymme på den nya datorn. Fick kopiera ut en massa data till extern disk först och sen slänga på iBooken, så jag kom ner under 90 gig.

Jag skulle inte stå ut med bara 120 GB, men jag får göra det så länge, ska beställa Hitachis nya 200-giggare på 7200 rpm så fort dom får in den på Dustin. Jag ska även öka minnet till maximala 4 GB också i samma veva. Men även utan det är detta en ytters trevlig upplevelse som jag nu ska utforska lite närmare.

Var bara försiktig med sånt du för över, man vill inte ha något gammalt "powerpc-skräp" som segar ner...

<offtopic>
Förresten, varför bytte grafit namn till prova och totalt sprängde sin skylt med vidrig orange som ungefär går totalt stick i stäv med allt vad apple står för?? Sålde dom Crocs skoserier så vore det en sak, men man kan inte sälja Appleprodukter under orange flagg!!</offtopic>

Batteritiden är riktigt bra! Trivs riktigt bra med den här platta metallådan, inga problem!

Ursprungligen av Lone_fox:

Var bara försiktig med sånt du för över, man vill inte ha något gammalt "powerpc-skräp" som segar ner...

Jag hoppas flyttassistenten är smart nog att inte flytta sånt som inte behövs, i systemväg. När det gäller program så får jag väl gå igenom de program jag har och se om några är PowerPC (jag vet att Eudora är det, tyvärr).

Ursprungligen av Lone_fox:

<offtopic>
Förresten, varför bytte grafit namn till prova och totalt sprängde sin skylt med vidrig orange som ungefär går totalt stick i stäv med allt vad apple står för?? Sålde dom Crocs skoserier så vore det en sak, men man kan inte sälja Appleprodukter under orange flagg!!</offtopic>

Har faktiskt ingen aning, har undrat samma sak själv. De kanske ville bli lite hippare, Grafit var ju inte så spännande som namn (inte för Prova är så himla bra, men det är ju lite nytt i alla fall).

Nån som har fått sin mbp 15" och vill visa lite bilder på sin stolthet? Skulle gärna vilja se hur stor den är i jämförelse med andra saker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-17 14:13

Ni som har bytt från 12" ibook/pbook är ni nöjda med storleken?

Jag sitter på en 12" ibook idag och är lite orolig för att det ska bli för stort.
Vikten verkar ju dock inte skilja så mycket.

Bevaka tråden