Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-19 19:45
Ursprungligen av Fisen:

Nu sitter jag här med min sprillans MBP, snikmodell förvisso, och laggt in Vista, men jäklar vilken fin maskin. Helnöjd. Ska lägga lite tid på OSX, (heter det va?) framöver, men inte nu. J&%¤vlar vilken kvalitetsmaskin. Ett litet aber bara med högerklicksfunktionen i vista, var hittar jag den?

Vad tycker du om din glossy skärm då Fisen? För glansig? Massa reflektioner? Eller hur bra som helst helt enkelt? (Hoppas på det sistnämnda )

Hoppas jag får min snaaaaart.....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-19 19:54
Ursprungligen av Abbath:

Vad tycker du om din glossy skärm då Fisen? För glansig? Massa reflektioner? Eller hur bra som helst helt enkelt? (Hoppas på det sistnämnda )

Hoppas jag får min snaaaaart.....

Helnöjd, verkligen. Nu har jag kommit på högerknappsfunktionen med, bara att titta i hjälpen Boot camp. Jäklar vad belåten jag är.

Beställd!

1. Tappade PB:n i backen.
2. Beställde 2,2 med 160 HD.
3. Ska precis beställa hem 4 GB ram.
4. Den 17:e juli kommer Pro Tools att dra igång...

Mmm...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-19 20:54

Måste bara säga grattis till Adrian B! Kul att du har skaffat dig en ny MacBook Pro! Hörde att du 'bara' hade haft iBooks tidigare. Själv valde jag ju att köpa en iMac och en MacBook.. Kanske, vem vet så sitter jag själv med en sprillans ny MacBook Pro någon dag? Grattis till köpet i alla fall. Måste kännas skönt att byta från en iBook 1,33 GHz från 2005?

Ursprungligen av dayweed:

Måste bara säga grattis till Adrian B! Kul att du har skaffat dig en ny MacBook Pro! Hörde att du 'bara' hade haft iBooks tidigare. Själv valde jag ju att köpa en iMac och en MacBook.. Kanske, vem vet så sitter jag själv med en sprillans ny MacBook Pro någon dag? Grattis till köpet i alla fall. Måste kännas skönt att byta från en iBook 1,33 GHz från 2005?

Ett kort svar på den fråga: O JA!

(Men inget ont om iBook i sig, min personliga uppfattning är att det är en av Apples mest lyckade datorer genom tiderna, bortsätt från en del kvalitetsproblem.)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-19 22:27

Då är bara frågan hur lång tid det tar till Stockholm... ska man behöva vänta en dag till alltså? Till på torsdag..

Helt otroligt att det tagit sån tid, beställde den 5:e..

Jahapp!

Då var man 17995:- fattigare. Vatten och knäckebröd i midsommar.....

Frågan är vad man skall göra med sin PB12" 1.33Ghz? är ju så fäst vid den.

"Beräknad leverans: 06 Jul, 2007 - 09 Jul, 2007"

  • Oregistrerad
  • 2007-06-19 23:22

Nu har den kommit

Efter sedvanligt strul med UPS-leveransen har 15" 2,4:an kommit. Verkar bra, snabb och mycket ljusstark skärm. Jag tog den matta. Men jag har en känsla av att ljuset i skärmen "pumpar" lite, ungefär som den lilla lampan vid stängning. Någon mer som tänkt på det?

Ursprungligen av imported_Bengt Renander:

Efter sedvanligt strul med UPS-leveransen har 15" 2,4:an kommit. Verkar bra, snabb och mycket ljusstark skärm. Jag tog den matta. Men jag har en känsla av att ljuset i skärmen "pumpar" lite, ungefär som den lilla lampan vid stängning. Någon mer som tänkt på det?

Systeminställningar --> och så finns det där du kan välja att skärmen ska anpassa sig efter omgivningen, bara ta bort det, så den inte är i kryssad, problem solved!

(abbath har hittat )

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-19 23:41

Ja du Abbath...
"19 Jun 2007 23:20 Eindhoven Shipped From Originating Depot"

Nån som vågar gissa när jag har den i Stockholm? Måndag 25:e? Onsdag 27:e?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 10:00
Ursprungligen av Kekkster:

Ja du Abbath...
"19 Jun 2007 23:20 Eindhoven Shipped From Originating Depot"

Nån som vågar gissa när jag har den i Stockholm? Måndag 25:e? Onsdag 27:e?

Ah se där! Fan va gött den gissningen satt!

Jag tippar på att du har den ganska snart hursomhelst när du håller till i stockholm. Som fler verkar ha varit inne på är det ju om den ska längre norrut det återigen börjar ta tid... Min for från Eindhoven i fredags kväll, kom in i Helsingborg söndags morse och sen till Örebro i måndags. Den åkte därifrån då direkt, men sen släppte TNT och Poståkeriet tog över, tror att det är sämre för min del. Har fortfarande inte fått den och TNT säger imorgon, fast de igår sa att den skulle komma idag...

Vad tror ni? Vågar man hoppas på leverans idag? Tycker inte det ska ta så länge som tre (!) dagar från Örebro till strax utanför Östersund...

Någon annan som fått leverans via Poståkeriet som kan berätta hur lång tid det tog och hur det funkade?

Ok, min gissning om flyg från Eindhoven må vara tokig. Men i vilket fall kom min 17-tummare till min jobbadress i Stockholm i morse. Äntligen!

Förmodligen imorgon onsdag, Kekkster. Jag har inte kunnat följa leveransen av min dator i detalj, men jag tror shipped from Eindhoven (har flygplats) innebär flygtransport och är då i Sverige om någon timme. Shipped från Arnhem (har inte flygplats?) så är det lastbil som gäller. Några poster upp var det någon som uppmätte 16 timmar från Arnhem till Helsingborg (flygplats nix?) vilket är en rimlig körtid för den sträckan.

Beställde den 7 juni (17" Hi res, glossy, 4 GB ram, 250 GB HD) via universitetets inköpsservice. De har en sida där man se lite kortfattad information om datorn levererats och om fakturan skickats. Alltså ingen detaljerad info om speditör, tracking-nr etc. Från att ha stått "nej" på allt har det nu plötsligt ändrats til "Ja". Datorn ska ha levererats (och fakturerats) 13 juni, men frågan är om det är från Shanghai eller någonstans närmare. Förmodligen Shanghai eftersom jag inte sett röken av datorn ännu. Hoppas att den finns med på planet från Eindhoven...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-20 08:56
Ursprungligen av M. Sundbom:

Förmodligen imorgon onsdag, Kekkster. Jag har inte kunnat följa leveransen av min dator i detalj, men jag tror shipped from Eindhoven (har flygplats) innebär flygtransport och är då i Sverige om någon timme. Shipped från Arnhem (har inte flygplats?) så är det lastbil som gäller. Några poster upp var det någon som uppmätte 16 timmar från Arnhem till Helsingborg (flygplats nix?) vilket är en rimlig körtid för den sträckan.

Om den gick med flyg, borde den inte ha scannats i Stockholm vid det här laget? Senaste jag har är Eindhoven.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-20 08:53

Nån som vet om TNT har nåt utlämningsställe? Om dom inte kan/hinner/orkar leverera idag så vill jag gärna åka och hämta själv.. Nån som vet om det är möjligt?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-20 10:51

När var din i Eindhoven då?

Ingen aning när den var i Eindhoven. Jag beställde inte direkt från apple utan via Universitetet och får inte tillgång till detaljerna. Eftersom du beställde före mig tycker man att dina datorer också bör komma idag, senast.

Jag beställde en extra nätadaopter samtidigt och den kom dagen efter beställningen (8 juni) med taxi!. Märkligt att de skickar en liten kartong som jag inte behöver förrän jag fått datorn med taxi. Kanske Universitet har något avtal om snabbleverans från Apple Store?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 11:29

Tjoho!
Levererad 11.15! Den är underbar!

20 jun 2007 09:05 Gothenburg Out For Delivery
20 jun 2007 04:48 Gothenburg Import Received
19 jun 2007 10:28 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point

Hoppas ni andra som väntar inte behöver plågas alltför länge nu!

/Jon

Usch vad lång tid det ska ta då!

Beräknad avsändning: 29 Jun, 2007
Beräknad leverans: 09 Jul, 2007 - 10 Jul, 2007

En fråga bara. Vad är det för skillnad påTangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) och Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (internationell engelska)? Tog det förstnämnda.

Ursprungligen av misthv:

En fråga bara. Vad är det för skillnad påTangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) och Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (internationell engelska)? Tog det förstnämnda.

Väljer du det sistnämda startar datorn upp i engelskt språk och medföljande dokumentation är på engelska. Men oavsett vad du valt kan du alltid köra operativet på svenska.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-20 13:16

Jahapp.. pratade med TNT och det visade sig att dom kommer till Stockholm imorgon bitti runt 7. Och dom kallar detta "express"?? Dom kommer köras ut imorgon förrmiddag!

Ursprungligen av Kekkster:

Jahapp.. pratade med TNT och det visade sig att dom kommer till Stockholm imorgon bitti runt 7. Och dom kallar detta "express"?? Dom kommer köras ut imorgon förrmiddag!

Du får lika snabb leverans som Apple betalar för. TNT har en mängd olika tjänster och Apple betalar inte för de snabbaste. Vi använder TNT i jobbet och kan få grejer till och från Kina på två dagar. Så de kan leverera snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 15:09

Jag säger som Gert Fylking; ÄNTLIGEN! Idag ca 11.30 lämnades ett stort paket hemma hos mig!

Jag kan ju såklart inte helt bekräfta vad som var i paketet då jag är på jobbet och fått detta meddelat via telefon, men vad annars kan det vara!! Nu kan jag knappt vänta på att få gå från denna arbetsdag... Återkommer med ytterligare information!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 16:01

Många som fick sin idag!

Har packat upp datorn. Ser ut precis som min trasiga Powerbook 17" förutom den glansiga, högupplösta skärmen som är imponerande så här långt. Migration assistant tuggar på, överför data från Powerbokkens hårddisk (numera i ett externt chassi). 51 minuter återstår, kan knappt vänta.

På fraktsedeln fanns ett tracking-nr som ger följande resväg om det är till någon hjälp.

Datum Tid Ställe Status
20 jun 2007 09:20 Stockholm Out For Delivery
20 jun 2007 05:58 Stockholm Import Received
18 jun 2007 16:40 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
18 jun 2007 16:40 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
14 jun 2007 21:09 Shanghai Shipped From Originating Depot
13 jun 2007 19:49 Shanghai Consignment Received At Transit Point
13 jun 2007 18:12 Shanghai Consignment Picked Up

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 14:05

Håller på med uppdateringar och installationer av diverse program. Ett litet tips: Hämta hem och kör Monolingual (http://monolingual.sourceforge.net/). Detta lilla program tar bort onödiga språkfiler i macos. Jag behöll svenska & engelska och sparade 1.7gb!:D

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-20 14:20

Jfm010: Jag tycker sådana program är rätt onödiga, då när man oftast installerar OS X klickar man på Anpassad installation och därifrån kan man välja bort språk och skrivardrivrutiner m.m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 14:39
Ursprungligen av dayweed:

Jfm010: Jag tycker sådana program är rätt onödiga, då när man oftast installerar OS X klickar man på Anpassad installation och därifrån kan man välja bort språk och skrivardrivrutiner m.m

Nu kom ju maskinen med OS X installerat och klart. Tycker nog det är enklare att köra detta lilla program än att installera om hela OS X. Nu ska jag ge mig på skrivarrutinerna. Är ju ohyggligt många!;)

Ursprungligen av Jfm010:

Nu kom ju maskinen med OS X installerat och klart. Tycker nog det är enklare att köra detta lilla program än att installera om hela OS X. Nu ska jag ge mig på skrivarrutinerna. Är ju ohyggligt många!;)

Tro mig, det går snabbare att installera om Mac OS X och där göra anpassad installation.

Yes! Då var min framme!!! Nu blir det installationsfest.

Bevaka tråden