Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland D-50 - ett par frågor

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-09 12:30

Ni som vet -

Är det nån skillnad på klaviaturen mellan Roland D-10 och Roland-50 (som kom tidigare) ? Är det samma anslagskänsla och går det att lira leads lika fort på en D-50 som på en D-10?

Har för mig att jag läst nånstans att D-50 är lite seg över midi (helt enkelt att de interna ljuden triggas antingen med konstant eller variabel försening), nån som kan sprida ljus över det?

Sista frågan också, om man kör D-50 som masterklaviatur, kommer D-50:ns interna ljud att fördröja MIDI-ut (som t.ex. Yamaha DX7II:an kan göra) för att synten 'får för mycket att göra' och går detta att undvika då med "Local Off" ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 13:11

D-50 har bättre klaviatur än D-10. Lite tyngre, mer som JX10. Snabb är den dock.

Seg över midi är den, det är ljuden inklusive effekter som tar rätt mycket CPU-kraft och den hinner inte riktigt med, men det är ingenting man märker så himla lätt. Du kanske inte ska lägga 16-röstiga ackord.

Att köra den som master med local off lär inte skapa någon fördröjning. Inte heller med local on. Själva midit i den nog rätt snabbt.

Ska du köpa en själv? Det är verkligen en finfin synt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-09 13:22

PF: Hade funderingar kring det. Har redan en D-110 så tänkte att D-110 + D50 var en roligare kombination. Var dock inte speciellt förtjust i JX-10-klavet (gillar inte DX7II-klaviaturet heller) så D-10 + eventuell D-550 är kanske en bättre kombo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 13:27

Leta upp en och prova först. Själv tycker jag D-50 hör till de mest roliga syntarna att just lira på. D-550 är alldeles för anonym. Där missar du den kul designen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 16:25

D-50:an har rikitgt bra klaviatur, betydligt bättre än JX-10 tycker jag. Jag har en själv som master just nu. Segheten är som sagt om du skall trigga D-50:an över MIDI.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-09 17:45

Okej. Känns som jag får prova en helt enkelt. Är dock inte varje dag man stöter på folk med en D-50 i vardagsrummet, har nog aldrig sett en i verkligheten än.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-09 22:53

Haha, vad lustigt att denna tråden dyker upp nu...jag har precis köpt en D-50. En expanderad av PA-Decoder (fast jag ser inte vad expansionnen är för någon då klisterlappen är sliten). Någon som vet får ju gärna förklara för mig. Själv misstänker jag att det har något med minnet att göra kanske.

...men jag instämmer. Klaviaturet är ett av de skönare jag spelat på faktiskt. Det fjädrar inte uppåt för fort och hårheten känns inte som en av och på knapp. Hur den funkar över midi har jag inte hunnit testa ännu, men det har ju andra redan svarat på.

EDIT: Glömde säga att min D-50 står i vardagsrummet just nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 23:17
Ursprungligen av Clase:

Haha, vad lustigt att denna tråden dyker upp nu...jag har precis köpt en D-50. En expanderad av PA-Decoder (fast jag ser inte vad expansionnen är för någon då klisterlappen är sliten). Någon som vet får ju gärna förklara för mig. Själv misstänker jag att det har något med minnet att göra kanske.

...men jag instämmer. Klaviaturet är ett av de skönare jag spelat på faktiskt. Det fjädrar inte uppåt för fort och hårheten känns inte som en av och på knapp. Hur den funkar över midi har jag inte hunnit testa ännu, men det har ju andra redan svarat på.

EDIT: Glömde säga att min D-50 står i vardagsrummet just nu...

Grattis till inköpet, kan man möjligtvis få höra en liten trudellut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 10:12
Ursprungligen av Clase:

Haha, vad lustigt att denna tråden dyker upp nu...jag har precis köpt en D-50. En expanderad av PA-Decoder (fast jag ser inte vad expansionnen är för någon då klisterlappen är sliten). Någon som vet får ju gärna förklara för mig. Själv misstänker jag att det har något med minnet att göra kanske.

PA-Decoder expansionen har jag skrivit om på flera ställen här på99:an. I kort går den ut på att göra synten multitimbral med vissa begränsningar(det är i princip oanvändbart) men framförallt så kan man expandera minnet i synten till 8 banker i stället för en, dvs 512 patcher i stället för bara 64. På en vanlig D-50:a står det ett I(ett stort I, syns inte med det här skit-typsnittet) framför patchnumret, på en PA-Decoder D-50:a står det 1 eller någon annan siffra. Man trycker "Internal"-knappen och en av sifferknapparna(minns inte vilken uppsättning) för att välja vilken av de upp till 8 bankerna man vill spela ifrån.

Det troligaste är att snåljåpen som stoppade in expansionen inte hade råd med mer minne så du har bara en bank, då kan man öppna synten och ploppa i 7 extra minnen! De kostar ca 30-40:- styck, eller gjorde för några år sedan.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-09 23:27

Om det är för varmt för att vara ute imorgon, så ja kanske. Sedan när blev den här maskinen så tuff?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 00:26
Ursprungligen av Clase:

Sedan när blev den här maskinen så tuff?

Sedan jag hört den under min uppväxt i olika låtar jävligt coola "griniga" leads av det jag hört av den. Och lush pads eller vad dom kallas

Yamaha SY-77 har även den ett finfint klaver. Jag upplever det som lite mer lättspelat än D-50. Men du ville väl ha just en D-50 om jag fattade saken rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 10:26

...och så skapas en hype.

Jag undrade som sagt hur klaviaturet står sig jämfört med de andra D's. Jag älskar D-seriens leads och pads men har redan fler klaviatur-syntar än vad jag behöver. Puh.. *tänker vidare*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 11:36

D-50 är enligt min mening den mest välbyggda och påkostade synten i D-serien, inklusive -10, -20 och även -70 (som egentligen skulle ha hetat U-70). D-50 har grym design, otroligt spelvänligt klaviatur och har du aldrig testat den så skulle jag vilja bli lokal syntförsäljare i Hörby och dema den för dig, för den är fortfarande på sätt och vis en dröm att spela & höra.

För er som kör Reason så har jag gjort en D-50-refill, hittas på min hemsida -> http://alla-letade-och-sedan-fann.de

Nackdelen med D-50 är att den är så otroligt komplex att det tar sin tid att göra egna ljud, särskilt om de ska bli lika stora och maffiga som de mest kända fabriksljuden. Men det kan ju också vara en fördel. Den har pulsviddsmodulation osv och även resonansfilter på de icke samplade vågformerna. Den är så pass före sin tid att jag lätt skulle kröna den med titeln världens första VA-synt. Och som sådan är den riktigt bra, med rätt schyssta effekter och en egen lite nasal och skön ljudkvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 13:33
Ursprungligen av PF:

D-50 är enligt min mening den mest välbyggda och påkostade synten i D-serien, inklusive -10, -20 och även -70 (som egentligen skulle ha hetat U-70). D-50 har grym design, otroligt spelvänligt klaviatur och har du aldrig testat den så skulle jag vilja bli lokal syntförsäljare i Hörby och dema den för dig, för den är fortfarande på sätt och vis en dröm att spela & höra.

För er som kör Reason så har jag gjort en D-50-refill, hittas på min hemsida -> http://alla-letade-och-sedan-fann.de

Nackdelen med D-50 är att den är så otroligt komplex att det tar sin tid att göra egna ljud, särskilt om de ska bli lika stora och maffiga som de mest kända fabriksljuden. Men det kan ju också vara en fördel. Den har pulsviddsmodulation osv och även resonansfilter på de icke samplade vågformerna. Den är så pass före sin tid att jag lätt skulle kröna den med titeln världens första VA-synt. Och som sådan är den riktigt bra, med rätt schyssta effekter och en egen lite nasal och skön ljudkvalitet.

Tack så hemskt mycket för d-50 refillen ska prova den nu.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-06-10 13:55

...& jag skrev en recesion av D-50 här på 99'an som försvann!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 19:04

Diaks: Den är gammal men god! Gjorde den 2003 tror jag. Det enda du måste göra för att få D-50-känslan är att lägga på effekter, typ reverb / delay, sedan är det som att spela på originalet. D-50 är en lättsamplad synt, för den har just inte så avancerade samplingar i sig själv, mest attacksamplingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 22:58

Måste också tacka, tack tack! Hur har du gjort det där? Kan vem som hälst göra ett refill? Skulle annars kunna tänka mej att ge mej på å göra ett ESQ-1 refill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-11 01:25

Hejhej! OT: Vem som helst kan rent teoretiskt göra ett refill, yes. Verktygen finns på Propellerheads hemsida. ESQ-1 är också en härlig synt så den kan ju också göras ett Refill på. Jag håller på med något åt det hållet själv. ESQ och några till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-11 17:20

Patrick Fridh - Five Tracks Of D-50

Detta track ligger inbakat i ReFill'en förresten.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-11 19:58

Tack Frebrik! Mycket matnyttig info där! Testade och det var precis som du sade. Bara en bank var expanderad. Eftersom det är så billigt så ska jag nog satsa på att expandera den lite till. Världen kan aldrig få nog av Enya-patchar...;)

Om du vet vilka minnen som gäller så vore det toppen också faktiskt! (Jag orkar inte skruva upp maskinen i den här värmen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 21:51

Jag minns inte vad det var, kanske 65256? Det finns massor med minnen som är av samma typ men som heter något annat, typ 6264 eller liknande. Gör en sökning här på 99:an efter pa-decoder så borde det stå något. Just nu går det inte att söka på grund av en massa äppeltokar håller på att bomba 99-servern...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 00:40

Öh Fredrik, senast jag var hemma hos dig, det var väl när jag köpte Akaier..? så hade du allt en G4, din gamle äppeltok

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-12 00:58

Här är tråden som Frebrik skrevi om någon nu undrar... http://www.99.se/syntar-sant/132049-roland-aer-hungrig.html?highlight=pa-decoder

frebrik: Tack så mycket än en gång!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 01:08

Min erfarenhet är att D-50s som expanderats med PA-decoder tyvärr känns såsigare. Jag skruvade ur min PA-expansion och tyckte genast synten blev mer rapp i allt, från programbyte till whatnot. Jag tror M-EX-expansionen var mer välgjord, men det kanske bara är en skev uppfattning grundad på att M-EX hade snyggare logga?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-12 01:19

Haha, bra fråga...jag har aldrig riktigt upplevt min D-50 som seg faktiskt, och loggan kan jag faktiskt inteutala mig om då båda klisterlapparna på synthen som indikerar att den är expanderad är halvt bortpillade. Det i sig kan iofs vara en indikation om ful logga.

Nja...mitt ex är rätt risigt faktiskt, men duger att spela på faktiskt. En kass tangent bara, men det kan jag leva med då jag betalade 600:- +frakt för den. Jag köpte den mest för att bandkompisarna aldrig riktigt verkar ha förlåtit mig för att jag bytte bort JD-800'an. I hemlighet midistyra Nörd Modularen från D-50'n...

(Fast helt ärligt så ska jag försöka sätta mig in i den, då jag är lite nyfiken på vad alla tycker är så tufft med den egentligen. JD-800'an innehöll åtminstonde mer än bara attacksamplingar...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 01:26

Inte alla, men den där PF i alla fall. JD-800 är sjukt snygg men faktiskt mindre komplex & "möjlig" än den här gamla föregångaren på en del plan. Hur många samtidiga LFOer kan en D-50-patch ha? Räkna! Det där med tangenten är ett standardfel som jag tror går att lösa med hjälp av finaste möjliga sandpapper + finaste möjliga handlag, och sedan försiktigare än försiktigt rubba bort fettlagret från tangentbordskontakten.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-12 01:49

Jag är inte riktigt säker men jag gissar på 12? Dvs 3 st för varje part? Jag har inte hunnit fiffla runt så mycket i menyerna än att jag faktiskt vågar påstå nåt... Däremot så hade JD-800'an (jag vet inte hur det är med D-50) lfo'er som gick att patcha både positivt och negativt, vilket i min värld åtminstonde ger den minst 2½ st lfo'er, eller 4 en bra dag.

Tänkt fixa till tangenten faktiskt. Skruvade upp den och konstaterade att det var lite för mycket kretskort ivägen och lite för varmt för att orka göra det då jag skulle åtgärda felet. Den är, trots mitt konstanta dissande, i rätt så goda händer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 02:01

Kul! Givetvis är dock JD800 ett långt mer "tactile" instrument, det går inte att komma ifrån. Till och med inklusive programmeringsboxen PG1000 så är D-50 ett helvete att programmera, ärligt talat, men rent teoretiskt så rymmer den möjligheter. Dessa möjligheter och ljuden som följer är lättast att upptäcka genom att browsa runt bland de sysexbanker som finns, jag samlade ihop ett gäng som du kan hitta på min hemsida exempelvis. Hoppas du kan komma att gilla den, det var ju ett grymt pris! Den bästa inkarnationen av D-50 gjorde Roland med V-Synthexpansionen. Där fanns nya vågformer och det var riktigt roligt att programmera fram ljud. Ljudmotorn är iaf helt sjukt grym.

Lite undringar bara.
Det är väl från en D-50 som det klassiska ljudet i Europes - Final Countdown kommer ifrån?
Är det inte en D-50 som låter i Van Halens - Jump också?
Jag har alltid misstänkt det men aldrig varit 100% säker...

Det är ingen som har litet samplingar från en D-50? Speciellt Final Countdown eller Jump ljudet, eller allmänt feta synth-brass ljud?

Bevaka tråden