Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland D-50 - ett par frågor

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 11:20
Ursprungligen av Soulmachine:

Lite undringar bara.
Det är väl från en D-50 som det klassiska ljudet i Europes - Final Countdown kommer ifrån?
Är det inte en D-50 som låter i Van Halens - Jump också?
Jag har alltid misstänkt det men aldrig varit 100% säker...
Det är ingen som har litet samplingar från en D-50? Speciellt Final Countdown eller Jump ljudet, eller allmänt feta synth-brass ljud?

Nej, det stämmer inte..."Jump" använder en Oberheim OB-Xa och vad det beträffar Europe har jag för mig jag sett en Oberheim skymta i videon till "The Final Countdown" också men jag kan ha fel... å andra sidan släpptes D-50 1987, d v s året efter "The Final Countdown" kom ut...
http://en.wikipedia.org/wiki/Jump_(Van_Halen_song)

Ursprungligen av Soulmachine:

Lite undringar bara.
Det är väl från en D-50 som det klassiska ljudet i Europes - Final Countdown kommer ifrån?
Är det inte en D-50 som låter i Van Halens - Jump också?
Jag har alltid misstänkt det men aldrig varit 100% säker...

Det är ingen som har litet samplingar från en D-50? Speciellt Final Countdown eller Jump ljudet, eller allmänt feta synth-brass ljud?

Final Countdown riffet är gjort med en Roland JX-8P. Och jag är ganska säker på att man kan se den i videon

Att hitta en synth som kan göra dessa ljud bör ju inte va så svårt. Det är ju inte direkt några avancerade patchar. En JX-8P är nog ett ganska bra val, den fixar många såna här standardljud. För övrigt så har jag för mig att pluggen Superwave P8 har både, ett Final Countdown och ett Jump preset om du är för lat för att ratta
Den låter ganska trevligt enligt min mening.

  • Medlem
  • 2007-06-14 13:13
Ursprungligen av Oxygen:

Final Countdown riffet är gjort med en Roland JX-8P. Och jag är ganska säker på att man kan se den i videon

Att hitta en synth som kan göra dessa ljud bör ju inte va så svårt. Det är ju inte direkt några avancerade patchar. En JX-8P är nog ett ganska bra val, den fixar många såna här standardljud. För övrigt så har jag för mig att pluggen Superwave P8 har både, ett Final Countdown och ett Jump preset om du är för lat för att ratta
Den låter ganska trevligt enligt min mening.

Mjaaa

Final Countdown har varit på tapetetn förr och då enligt säkra källor är det ett preset på monstret Yamaha TX816 (8st rackade dx7or)

Ursprungligen av Soulmachine:

Lite undringar bara.
Det är väl från en D-50 som det klassiska ljudet i Europes - Final Countdown kommer ifrån?
Är det inte en D-50 som låter i Van Halens - Jump också?
Jag har alltid misstänkt det men aldrig varit 100% säker...

Det är ingen som har litet samplingar från en D-50? Speciellt Final Countdown eller Jump ljudet, eller allmänt feta synth-brass ljud?

Hehe, nästan roligt att läsa när folk skriver att synth-A används i en låt som är gjord flera år innan synthen ens finns. Vad jag läst så är det JX8P på Final Countdown och en OBX på Jump.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Final_Countdown_(song)

Men det GÅR att göra snarlika ljud på en D50...som säkert är den bästa synthen att härma dessa 2 super-ljud.

Fast jag skall inte direkt påstå att jag är ett fan av JX8P precis, D50 kan man editera så den blir grym, köpte en bank i början av 90-talet nått med analog o den var ju bra, jämfört med de sur-synth-ljuden som är i den från början.
Hade en D110 som jag konverterade D50 ljud till men det lät för det mesta bara skit, somliga fina snälla ljud var ok men de andra, bläää..lät inte d50 för 5-öre.
Undra om jag inte har alla ljud kvar på disk till atari nånstans?
D110 en fattigmans D50. Fast en D110 är rätt bra oxo....hmmm...

  • Medlem
  • 2007-06-15 09:41
Ursprungligen av synthetic:

Hehe, nästan roligt att läsa när folk skriver att synth-A används i en låt som är gjord flera år innan synthen ens finns. Vad jag läst så är det JX8P på Final Countdown och en OBX på Jump.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Final_Countdown_(song)

Men det GÅR att göra snarlika ljud på en D50...som säkert är den bästa synthen att härma dessa 2 super-ljud.

Fast jag skall inte direkt påstå att jag är ett fan av JX8P precis, D50 kan man editera så den blir grym, köpte en bank i början av 90-talet nått med analog o den var ju bra, jämfört med de sur-synth-ljuden som är i den från början.
Hade en D110 som jag konverterade D50 ljud till men det lät för det mesta bara skit, somliga fina snälla ljud var ok men de andra, bläää..lät inte d50 för 5-öre.
Undra om jag inte har alla ljud kvar på disk till atari nånstans?
D110 en fattigmans D50. Fast en D110 är rätt bra oxo....hmmm...

Jump är en OBX genom Eddies Marshallstack!!!!!!!

Vi hade en diskussion på IOL tiden om just Final Countdown. Då spred en anställd på Estrad ljus över det hela, klavkillen i Europe hade tydligen varit nere och hyrt prylar för en reunionkonsert och då skulle ha promt ha en TX816 pga det ljudet. Och lyssnar man noga kan man snart inse att et ljudet är väl vasst/mjukt/snyggt att bara vara en jx8p. Sedan kan det möjligt vara en jx8p eller Jx10 med i ljudet, ett ganska vanligt 80tals fenomen att midikoppla ett gäng syntar för feta ljud!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-15 11:34
Ursprungligen av Steve:

klavkillen i Europe hade tydligen varit nere och hyrt prylar för en reunionkonsert och då skulle ha promt ha en TX816 pga det ljudet.

Helt appropå TX816 väcktes mitt intresse för denna gamla best och då hittade jag den här sidan:
http://www.soundofmusic.se/synthsandmore/tx816.htm

Intressant är framför allt delen där man kan ladda hem orginal-presetarna till TX816 och emulera genom att köra 8 FM7 simultant i Cubase...

intressant, intressant...
Då fick jag några sånna där gamla frågetecken utredda hihi

Jag brukar få lira både final countdown och jump med mitt lilla coverband (när de tjatar xtra mycket) och jag har aldrig riktigt kunnat få till dessa ljud på min Yamaha SY-85, bara "nästan" liksom
Den däringa pluggen låter ju intressant.

Jo, det är den. Gratis är den oxå. Nu blev det lite off-topic här...

D-50 är en riktigt fin pjäs. Sjukt sugen på att skaffa en. Den låter på något sätt mkt bätrre än rivalerna M1 och Dx-7 men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Trots alla digitala vågformer låter den varm på nåt sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 12:07

D-50 har en del sjukt feta brassljud också, så att man kan ta miste på den och dessa gamla FM rock-låtar är inte så konstigt egentligen, man kan ju lira de här grejerna på den också. Den har ett ganska brett spann från pling och klockor och stora atmosfärer till mer funktionsanpassade och spelvänliga typiska polysyntljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 12:31

Ja, den har karaktär. Är det någon hårdvarusynt jag skulle vilja ha så är det också en D-50, den är så otroligt nice att bara _spela_ på, i med ett par lurar och spela bort en timme, två, nästan en hel dag. Inga onödiga och skittråkiga GM-ljud utan bara det bästa, stora och mäktiga ljud. Lägga lite pads med Soundtrack, spela snabbt och ackordintensivt med Harpsichord Stabs. En helt grym synt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 12:38

Är jag helt fel ute - men gick det inte att fläska på rätt rejält med D10/D20 i performance mode också... Har ett vagt minne av 4 + 4 partials samtidigt, vilket i min gamla D20 (såld 1995) direkt inskränkte polyfonin på 32 röster till 4 toner (4x(4+4)=32)...??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 14:17

Jodå, det kunde de, men det lät ändå inte lika maffigt, men ganska snarlikt.

Men det måste varit 8 röster iaf väl? Det är det i D-50 när man jobbar i det fetaste läget.

Senast redigerat 2007-06-12 14:30
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 14:21

En ny liten färsk ostig ljuddemo för att jag fick lust att lira på D-50-ljud...

http://alla-letade-och-sedan-fann.de/D50.mp3

Ljud som används:

Living Calliope
O.K. Chorale
Staccato Heaven
Digital Native Dancer
Harpsichord Stabs
Out To Space (Ej fabriksljud)
Gamelan Bell
Hit In Tha Mid (Ej fabriksljud)
Spacious Sweeper
Soundtrack

Plus Parakeetvänliga rocktrummor

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 15:09
Ursprungligen av PF:

En ny liten färsk ostig ljuddemo för att jag fick lust att lira på D-50-ljud...

Skön liten truddelutt! Nästan så man får gas på en D-synt igen (har förutom D20n också ägt en D110 i en släng av separationsångest)...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 15:09
Ursprungligen av PF:

En ny liten färsk ostig ljuddemo för att jag fick lust att lira på D-50-ljud...

http://alla-letade-och-sedan-fann.de/D50.mp3

Ljud som används:

Living Calliope
O.K. Chorale
Staccato Heaven
Digital Native Dancer
Harpsichord Stabs
Out To Space (Ej fabriksljud)
Gamelan Bell
Hit In Tha Mid (Ej fabriksljud)
Spacious Sweeper
Soundtrack

Plus Parakeetvänliga rocktrummor

Ohh det där låter underbart, precis sådär luftigt och fint som jag har minnen av den kan låta dax å skaffa en här oxå.

Ursprungligen av PF:

En ny liten färsk ostig ljuddemo för att jag fick lust att lira på D-50-ljud...

http://alla-letade-och-sedan-fann.de/D50.mp3

Ljud som används:

Living Calliope
O.K. Chorale
Staccato Heaven
Digital Native Dancer
Harpsichord Stabs
Out To Space (Ej fabriksljud)
Gamelan Bell
Hit In Tha Mid (Ej fabriksljud)
Spacious Sweeper
Soundtrack

Plus Parakeetvänliga rocktrummor

astrevligt
<3 Digital Native Dance
Jag blir sugen på att plocka fram min D50 ur garderoben... den ligger i ditt gamla hardcase och vilar upp sig just nu på grund av platsbrist...

Jag har en D-50 och har haft i många år (sedan 1990 ungefär, köpte den för 5000 vilket var billigt då ).

Ljudmässigt är den verkligen kanon. Jag har haft D-20 också, och det är enorm skillnad. Det går faktiskt inte att jämföra, D-20 var kul att pula med hemma, men som livesynth har den inget att komma med.

Jag hade en PG-1000 också, men den har jag slarvat bort. Det spelade dock inte så stor roll, D-50 var svårprogrammerad i alla fall...

Om man lirar i ett coverband (vilket jag gör) är den helt oslagbar. Jag har en Korg Triton också, men den använder jag mest till pianoljud och en del andra akustiska ljud när det behövs. D-50 är bättre på allt som ska vara synthigt, och den funkar kanon i ljudbilden. Triton kommer aldrig fram, den bara drunknar. Om jag bara fick välja en synth på scen fick det bli D-50:n.

Men den kräver viss omsorg, särskilt om den används rätt hårt och mycket som min gör. Tangenterna strular med jämna mellanrum (det brukar arta sig i att först en, sedan efterhand flera, tangenter ger fullt utslag). Ungefär vartannat år får man skruva isär synthen och plocka av alla tangenterna för att rengöra den lilla listen undertill. Sedan funkar den utmärkt igen. Det är dags för en sådan runda i sommar, ska nog byta batteri också (de påstås hålla i fem år och jag har nog inte bytt på närmare tio...).

Jag har dock ett problem som jag tänkte höra om andra stött på:

Det fungerar dåligt att använda D-50 som master. I alla fall när jag kopplar ihop den med Triton låter det skumt, det låter ungefär som om man har "local on" på en mastersynth så att ljudet spelas upp två gånger, om ni förstår vad jag menar. Någon annan som stött på liknande problem? Jag funderade på om det kanske är någon inställning i Triton, men har inte kommit på vad det skulle vara i så fall. Varken Roland eller Korg hade några förslag när jag mailade dem, och sedan har jag struntat i det....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-13 12:21
Ursprungligen av DanAbnormal:

Men den kräver viss omsorg, särskilt om den används rätt hårt och mycket som min gör. Tangenterna strular med jämna mellanrum (det brukar arta sig i att först en, sedan efterhand flera, tangenter ger fullt utslag). Ungefär vartannat år får man skruva isär synthen och plocka av alla tangenterna för att rengöra den lilla listen undertill. Sedan funkar den utmärkt igen. Det är dags för en sådan runda i sommar, ska nog byta batteri också (de påstås hålla i fem år och jag har nog inte bytt på närmare tio...).

Hur gör du för att rengöra listen undertill? Vad använder du osv? Jag ska nämnligen göra precis samma sak med min nu, då en tangent ger fullt utslag. Tänkte ta och rengöra alla tangenter nu när jag ändå håller på, då jag misstänker att det kommer hända på fler tangenter inom kort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 18:10

Kul inlägg!

Midiproblemet... låter som om du kopplat fel i så fall? Räcker med en sladd, Out från D-50 till In i Triton. Går du vidare från Thru på Triton till In på D-50 så uppstår iaf ett sådant problem du nämner...

Ursprungligen av PF:

Kul inlägg!

Midiproblemet... låter som om du kopplat fel i så fall? Räcker med en sladd, Out från D-50 till In i Triton. Går du vidare från Thru på Triton till In på D-50 så uppstår iaf ett sådant problem du nämner...

Nix, jag har bara MIDI OUT från D-50 till MIDI IN på Triton. Det är därför det är så skumt... Varken Roland eller Korg verkade ha någon aning om vad det var. Jag får väl börja med att koppla in min SY77 till en av dem i taget för att identifiera vilken synth det är som krånglar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 20:47

...som den här tråden har utvecklat sig får det nog bli en D-10:a iaf, nu när ingen är intresserad av dem längre.

Den var cool Superwave P8 Helt klart användbar... det blev en liten början till en låt...

För att återgå till D-50, just feta brassljud är det jag karaktiserar den, och att det känns som den hörs i många 80-tals tidigt 90-tals klassiker. Det är väl den, dx7an, sy77an och m1an som är de första synthar jag själv kom i kontakt med. Jag är för ung för minimoog och sånna synthar med trä på

Jag frågar igen, det är ingen som har samplat nåt från en d-50? Just några av vågformerna den producerar som man sedan kan kombinera ihop i en mjukvarusampler för att få fram liknande feting synth ljud är väldigt intressant.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-12 23:29

Superwave P8 låter ju inte D-50 öht enligt mig. Däremot väldigt mycket JP-8000. Men men...

Jag tycker att brassljudet är helt fruktansvärt faktiskt, men däremot tycker jag padsen definerar den väldigt bra. Framför allt voxljuden som låter lite som en panflöjt.

Jag ska se om jag lyckas sampa av den i bra kvalité faktiskt. Attackljuden borde ju inte vara så jobbiga egentligen.

Jag hade en D-50 under två veckor men gav den ingen chans. Man kanske skulle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 12:17

Jag har haft både oexpanderade och M-EX samt PA-Decoder expanderade. Jag upplevde inte att någon av expansionerna gjorde synten seg, det var ingen skillnad mot en oexpanderad, jag hade båda samtidigt. Däremot så tycker jag att M-EX expansionen är sämre, den går tex inte att uppgradera om man inte köpt mer minne från början.

Clase: Har du öppnat och kollat än? Det kan ju teoretiskt vara så att det finns flera olika sorts PA-Decoder expansioner, det vore trist om du köper minnen du inte kan använda... Mitt i synten sitter moderkortet, på det är det ett extra kretskort monterat med (förhoppningsvis) 7 tomma socklar för 28-bens minnesmoduler.

Vad gäller tangenter som inte funkar så passa på att fixa det när du ändå öppnar den. Det är lite öknigt, man måste skruva ur hela klaviaturet(5 skruvar) och lossa alla kontakter, den till pitchbendern drar man bara rakt ut. Oftast är det bara skit under gummimattorna, blås bort det bara, eller torka bort det. Om du har otur har gummimattan spruckit, då beställer man en uppsättning nya av Björn på Roland Service, kostar ungefär ingenting.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-13 12:36
Ursprungligen av Frebrik:

Clase: Har du öppnat och kollat än? Det kan ju teoretiskt vara så att det finns flera olika sorts PA-Decoder expansioner, det vore trist om du köper minnen du inte kan använda... Mitt i synten sitter moderkortet, på det är det ett extra kretskort monterat med (förhoppningsvis) 7 tomma socklar för 28-bens minnesmoduler.

Stämmer precis. 28-benskontakter var det. Tyvärr var det 8 tomma platser. Jag lägger upp 2 bilder så kan du se själv om jag nu har fel: Kretskort 1 Kretskort 2

Om nnågon vet vart jag kan få tag i minnena så hojta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 15:29
Ursprungligen av Clase:

Stämmer precis. 28-benskontakter var det. Tyvärr var det 8 tomma platser. Jag lägger upp 2 bilder så kan du se själv om jag nu har fel: Kretskort 1 Kretskort 2

Om nnågon vet vart jag kan få tag i minnena så hojta!

Justja, så var det ja. Originalminnet sitter fastlött på moderkortet under. Minne heter "Speicher" på tyska och det förkortas förstås "SP". Så i socklarna märkta med SP2-8 kan du trycka i minnena med början i SP2 förstås.

Den tomma märkt med A2 var utifall de skulle skriva ett nytt OS som krävde två EPROM:ar om jag inte minns fel. Skit i den.

De två jumprarna JP1 och JP2 minns jag inte vad de var bra för, jag tror inte att jag rörde dem, men det kan vara så att de behöver kopplas över till RAM-läge...

Minne finns tex på labbelektronik eller Farnell har jag för mig. Det finns en massa olika kretsar som alla är kompatibla, de behöver inte heta 62256.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-13 12:22

Frebrik: Ah, tack! Nu fick jag för att jag inte läste hela tråden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 12:24

Haha, det gjorde inte jag heller. Jag bara svarade på det jag ville svara på.

Bevaka tråden