Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersnack: Live rapport från WWDC

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 01:01
Ursprungligen av -David-:

Finns på itunes store att ladda hem. Går lite segt dock.

Ni måste mena den gamla Macworld-keynoten från i vintras. För någon WWDC 2007-keynote syns verkligen inte till i iTunes Store. Posta en iTunes-länk isåfall!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 01:56
Ursprungligen av Koski:

Ni måste mena den gamla Macworld-keynoten från i vintras. För någon WWDC 2007-keynote syns verkligen inte till i iTunes Store. Posta en iTunes-länk isåfall!

Hehe true. Men den kommer här snart http://www.apple.com/macosx/leopard/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 02:31
Ursprungligen av -David-:

Hehe true. Men den kommer här snart http://www.apple.com/macosx/leopard/

Ah, tack! Kom igen nuråååå!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 01:07
Ursprungligen av -David-:

Finns på itunes store att ladda hem. Går lite segt dock.

Hittar den fan inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 01:09

Nej som sagt, var är den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 01:00

Jag klagar inte heller,, Leopard i sin helhet är ett stort steg framåt från Tigern.
Dock så undrar jag vad dom gjort sen sist, det är ju samma saker han visa idag, förutom findern, som ser bra ut som fan, och lite annat smått å gott.

Är det så att deras iPhone tagit all kraft ur dom??

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-06-12 01:02

Jag hittar verkligen inte rätt. Är det den svenska eller amerikanska affären? Och var ska man klicka för att komma rätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 01:24

Det är MacWorld 2007 videon... Den hoppade precis upp på topplistan i iTunes... Gammalt med andra ord... Här sitter man med gråten i halsen och nervösa ryckningar i ögonlocken och undrar när videon kommer...

Safari 3 blev ju värdelös på min PC, man kan ju knappt gå in på en normal hemsida såsom Aftonbladet tex utan att information saknas..... Hmm.... Och vadå fanns den enbart på Engelska eller? Inte för att det är något som helst problem, men hade gärna sett att den var på Svenska!

Dock tok snyggt och härligt att äntligen köra med Safari på PCn

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-06-12 02:14

Najs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 02:34

OOhh det ska bli trevligt att se det, jag följde allt som hastigast på macrumors och här men inte så noga och fick bara en övergripande bild av vad som hände. Nu får man väl bara vänta nån dag innan man får chansen att se den

God Mac, sov gott!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 04:29

Jag är inte särskilt imponerad, jag hade förväntat mig mer av top secret features. Nya finder verkar ju rätt trevlig dock, det spekuleras i att Apple har återuppväckt YellowBox för att porta Safari till Windows och att det därför kanske kommer komma fler macapplikationer från Windowsutvecklare i framtiden, och det är ju positivt iaf.

IDs spel brukar väl komma för mac? Så där vet jag inte riktigt vad som är nytt, EAs kommer ju bara "portas" via Transgamings Cider, visst, det kommer fungera men det är ju inte riktigt som en riktig port, bättre än inget dock.

Nu behöver de bara uppdatera iMacen med en rejäl prissänkning / fetare grafikkort, ta bort Mac Minin och antingen fixa något nytt eller låta en lowend imac ta dess plats.

Inledningsdelen med PC på WWDC07 keynoten är bäst

Edit: Jag tyckte förra årets var rätt tamt med, har inte sett hela årets ännu, men har läst på macrumors o slashdot.

Edit2: Lite kul att se reaktionen när det står EA på skärmen, inte en enda handklappning... När det sedan står ID så..
Men C&C3 och BF2142 är väl ok titlar? Har inte spelat någon av dem dock, bara att hoppas att det inte går för långsamt.
Stor skillnad på personligheterna från de olika företagen, den första ser ju ut som random tjock direktör medans den andra faktiskt ser ut som en nörd. IDs är ju bra mycket ballare ;/

Edit3: 64bitdelen, han säger att man kan vara säker på att 64bit applikationer fungerar på alla versioner av Leopard, att alla som har en 64bitmaskin får ett 64bit-OS och att det fungerar hos alla dem kan jag förstå, men menar han verkligen vad han säger? Kommer 64bit-applikationer att fungera på en 32-bitmaskin som kör Leopard också? I de fall där 64-bit inte riktigt behövs lär det ju slöa ner, och vad gäller just minneshanteringen lär det ju inte gå att fixa, men bortsett ifrån det?
Risken med demot på den är ju att folk tänker "omg fyra ggr snabbare på 64bit!", men det berodde ju på att bilden var 4GB stor och inte fick plats i minnet på 32bit-maskinen, på en mindre bild kommer det ju inte vara sådan skillnad.

Edit4: Core Animationexempelet är ballt! Fan vad grymt, frågan är bara hur man kommer få se mer av det/fler smarta tillämpningar, men vi kan ju alltid hoppas =P

Edit5: Skickar iChat Theater bara informationen som video? Jag antar det, men isf kommer det fungera med någon som har typ AIM och en webcam där med? Dvs att den personen kan se resultatet, eller måste mottagaren ha iChat med? Inte alltför många människor på jorden som kör iChat liksom...
Photobothpresentationen var ju lite kul =P

Edit6: Har någon koll på om Time Machine fungerar med en extern disk? Typ att om man har en bärbar så synkar den upp time machine när man ansluter den? Lite trist annars.

Edit7: Safari i Windows är väl kanske inte så kul att se som en macmänniska, lite kul att se hur ofta Steve vill upp i vänstra hörnet och stänga fönstret när han måste till högra.. =P

Senast redigerat 2007-06-12 09:01
  • Oregistrerad
  • 2007-06-12 05:37

Safari 3 är i alla fall mycket snabb. Lite buggig dock. Startar snabbare och att skrolla är mycket snabbare.

Problem med att hålla mig inloggad på 99mac dock. Ska testa med Firefox och se om klåparna sitter i Stockholm eller Cupertino.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-12 05:47

Jag är MYCKET besviken på att inget sades om hårdvaran. Man borde nästan kunna kräva en ny modell av iMac, gärna en uppdaterad och prissänkt Mac Pro, en kraftig uppdatering av Minin (eller ersättande med en mini-tower) och framförallt nya iPodar. Det är skandal att Apple är så sega med att uppdatera sina produkter.

Jag antar att jag får se fram emot MW Expo i Paris.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:06
Ursprungligen av Doktor G:

Jag är MYCKET besviken på att inget sades om hårdvaran. Man borde nästan kunna kräva en ny modell av iMac, gärna en uppdaterad och prissänkt Mac Pro, en kraftig uppdatering av Minin (eller ersättande med en mini-tower) och framförallt nya iPodar. Det är skandal att Apple är så sega med att uppdatera sina produkter.

Jag antar att jag får se fram emot MW Expo i Paris.

En desktopmodell tror jag fortfarande inte att vi får se, Apple verkar ju aldrig villiga att fixa en, det är väl för dåliga vinster/nichat med en sådan kanske... Men jag har gärna fel, helst innan jag köper en egen dock =P

Gillar inte riktigt prisjämförelserna, visst att OS X är rätt billigt separat, NÄR MAN REDAN HAR EN MAC JA, men för de flesta som inte redan kör OS X krävs det ju en bra mycket större investering än så, de flesta har ju dock redan en dator ;/

Mindre lagg och bättre kvalitet http://stream.qtv.apple.com/events/jun/d7625zs/m_99427722_650_ref.mov

Jag är inte alls besviken, det var ju trots allt WWDC och dessutom verkar Leopard grymt.
Fast nu vill jag göra mig av med min 32-bitars macbook och skaffa en ny ju Antar att jag får försöka sälja min nuvarande i oktober.

Ha det fint

Senast redigerat 2007-06-14 21:49
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:07
Ursprungligen av Andreas Th:

Mindre lagg och bättre kvalitet http://stream.qtv.apple.com/events/jun/d7625zs/m_99427722_650_ref.mov

Jag är inte alls besviken, det var ju trots allt WWDC och dessutom verkar Leopard grymt.
Fast nu vill jag göra mig av med min 32-bitars macbook och skaffa en ny ju Antar att jag får försöka sälja min nuvarande i oktober.

Ha det fint

För att få en 64 bit? Eller varför? Är ju högst marginella skillnader förutsatt att du inte väntar till nästa uppgradering och hoppas att du får ett riktigt grafikchip då, vilket jag tvivlar på för då blir ju skillnaden mot Macbook Pro för liten igen. Men ja, vänta tills efter Leopard och en eventuell grafikuppdatering så du inte förlorar allt för mycket på uppgraderingen isf.

jag har inte orkat læsa allt så ursækta om jag upprepar det någon annan sagt

Det står ju faktiskt att det ær 300 st "nyheter" och att bara 10 visades hær, kanske ær nått jættesuperduper hæftigt som finns med i dom återstående 290 grejjerna

vad gæller hårdvaran har dom ju redan uppdaterat macbook pro så jag ær nøjd

Hmm jag har en fråga om nya Findern. Vad det verkar framgå av bilderna så finnsdet inga hårddiskar, mappar, etc på skrivbordet längre. Är det tänkt att det ska vara så? Känns som väldigt "slöseri" med just... skrivbordsplats. Skrivbordet använder jag till en himla massa, dra ut hemsidor från Safari etc etc etc. Någon som vet hur detta kommer funka?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:17
Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm jag har en fråga om nya Findern. Vad det verkar framgå av bilderna så finnsdet inga hårddiskar, mappar, etc på skrivbordet längre. Är det tänkt att det ska vara så? Känns som väldigt "slöseri" med just... skrivbordsplats. Skrivbordet använder jag till en himla massa, dra ut hemsidor från Safari etc etc etc. Någon som vet hur detta kommer funka?

De sparades ju i download direkt, du kan väl öppna finderfönster isf? Skrivbordet är ju en rätt kass "uppfinning" i dagsläget som man helst skulle utveckla bort på något vis, hur ofta kör man inga applikationer och har ett välstädat skrivbord ändå? Mitt fylls alltid med en massa skit och ser ut som en enda röra, där vill jag ändå inte vara ;/

Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm jag har en fråga om nya Findern. Vad det verkar framgå av bilderna så finnsdet inga hårddiskar, mappar, etc på skrivbordet längre. Är det tänkt att det ska vara så? Känns som väldigt "slöseri" med just... skrivbordsplats. Skrivbordet använder jag till en himla massa, dra ut hemsidor från Safari etc etc etc. Någon som vet hur detta kommer funka?

Hårddiskar och liknade kan du ju redan nu välja att inte visa på skrivbordet, så du kommer säkerligen att kunna ha precis så mycket du vill där. Att det var tomt nu var nog bara för att det skulle vara rent och snyggt under keynoten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 07:12

doooh! Jag hade velat se apple och sun:s vd stå och klappa varandra på ryggen på scen snarare än att se de som sitter fast ichat kan spöka ut sig med ballmers fula nuna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:28
Ursprungligen av Lm:

doooh! Jag hade velat se apple och sun:s vd stå och klappa varandra på ryggen på scen snarare än att se de som sitter fast ichat kan spöka ut sig med ballmers fula nuna.

Jag med, men jag misstänkte att det kanske var just därför Schwartz gjorde som han gjorde redan före det, mao för att Steve inte hade frågat om han ville komma dit.

Ursprungligen av Björnström:

- Kan vi utesluta ZFS i Mac OS X 10.5 nu?

- Kan verkligen Apple inkludera fler revolutionerande nyheter i 10.5 utan att informera utvecklarna endast 90 dagar innan en "Golden Master" är klar?

Tror jag inte, varför skulle de ta bort det? Frågan är ju om det kommer att gå att boota, men vem vet. Har ju flest fördelar i servermaskinerna hur som helst.

Nej, vi lär inte få se något särskilt revolutionerande mer, den här versionen skulle ju ha med all funktionallitet och de som är där fick ju med sig en beta hem. Lite konstigt dock att han visst hade sagt att bara de fick betan, de utvecklare som har något dyrare ADC-medlemskap får alltså ingen beta? Smart..

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag tror att Cover Flow i Finder kommer att bli väldigt smidigt för vissa av mapparna jag har på min dator. Mest av allt tänker jag på mappar med en salig blandning av PDF, bilder, filmer och annat.

Stacks verkade otroligt smidigt när jag läste om det i första rapporterna, men då trodde jag det fungerade som högar med dokument även på skrivbordet, inte bara i Dock. Jag tror att jag hade gillat det bättre så, men det verkar rätt bra ändå.

Kul också att de snackade lite spel i början. Inte för att jag spelar så mycket, men trevligt ändå.

Jag gillar verkligen nya funktionerna i Safari. Jag har redan börjat använda funktionen för att ändra storlek på textfält för fullt. Nya funktionen för att söka på sidor liknar den i Firefox, och är väldigt smidig. Framförallt gillar jag nya sättett att markera ord så att man knappast kan missa det. Jag vet inte hur mycket frustrerande tid jag har ägnat åt att leta efter sökträffar förr, när jag har varit på sidor med rörig grafik som gör det svårt att orientera sig.

För en blandning föredrar jag nog ikoner med thumbnails, vilket vi ju åtminstone får, och det är jag glad för, jag hade dock gärna velat kunna sortera på datum, namn, osv i samtliga vyer, inte bara den första, just det stör mig rätt rejält. Helst hade jag velat sortera på namn fast med kataloger först.

Cover flow för att hitta rätt foto däremot lär ju vara smidigt.

Din idé för stacks är ju grym, visst hade det varit smidigt om man kunde dra ut dem ifrån docken och släppa på desktopen, eller helt enkelt öppnat valfri katalog i ett lite enklare finderfönster genom att hålla ner någon viss knapp när man trycker på den eller så. Stacks är ju inte mycket annat än en katalog dragen till docken? Lite snyggare, men ändå en katalog.

Ja, enklare att hitta uppsökta ord är grymt, jag hatar också när man får sitta och scrolla runt o försöka hitta dem.
T.o.m. Vim gör det ju rätt ;D

- Kan vi utesluta ZFS i Mac OS X 10.5 nu?

- Kan verkligen Apple inkludera fler revolutionerande nyheter i 10.5 utan att informera utvecklarna endast 90 dagar innan en "Golden Master" är klar?

Jag tror att Cover Flow i Finder kommer att bli väldigt smidigt för vissa av mapparna jag har på min dator. Mest av allt tänker jag på mappar med en salig blandning av PDF, bilder, filmer och annat.

Stacks verkade otroligt smidigt när jag läste om det i första rapporterna, men då trodde jag det fungerade som högar med dokument även på skrivbordet, inte bara i Dock. Jag tror att jag hade gillat det bättre så, men det verkar rätt bra ändå.

Kul också att de snackade lite spel i början. Inte för att jag spelar så mycket, men trevligt ändå.

Jag gillar verkligen nya funktionerna i Safari. Jag har redan börjat använda funktionen för att ändra storlek på textfält för fullt. Nya funktionen för att söka på sidor liknar den i Firefox, och är väldigt smidig. Framförallt gillar jag nya sättett att markera ord så att man knappast kan missa det. Jag vet inte hur mycket frustrerande tid jag har ägnat åt att leta efter sökträffar förr, när jag har varit på sidor med rörig grafik som gör det svårt att orientera sig.

Men det är ju den givna platsen att arbeta med filer. Så antingen; 1. Öppna en mapp varje gång du vill pilla med filer. Eller 2: Gör detta direkt på skrivbordet. Förstår liksom inte riktigt meningen med att inte utnyttja denna plats? Jaja, har fortfarande inte kollat på keynoten, kanske ger mer mening vid en demo...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:33
Ursprungligen av Anders Båth:

Men det är ju den givna platsen att arbeta med filer. Så antingen; 1. Öppna en mapp varje gång du vill pilla med filer. Eller 2: Gör detta direkt på skrivbordet. Förstår liksom inte riktigt meningen med att inte utnyttja denna plats? Jaja, har fortfarande inte kollat på keynoten, kanske ger mer mening vid en demo...

Varför inte trycka command-n två ggr och göra det i finderfönster istället? Jag tycker dock en tvåkolumnsvy är smidigast, modell Directory Opus 4.x eller Norton/Midnight Commander för de som har kört det.

http://amiga.emucamp.com/diropus4.htm

Du kan ju prova Path Finder kanske, vet inte vad det kostar eller om det finns en demoversion, men det är väl rätt mycket smidigare än vanliga finder, finns dessutom en liten "drop zone" att släppa filer på medans man håller på och sorterar dem, så man kan flytta undan dem senare (tror jag), vilket underlättar väsentligt jämfört med att ha flera fönster öppna eller att gå fram och tillbaka hela tiden. Bara att leta upp alla bilder i diverse kataloger och dra dit, och sedan flytta dem dit du vill ha dem, osv.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 08:03

Vore det inte rätt tokgrymt om de även portade iChat till Windows? Jag kör mycket hellre ICQ än MSN men alla svenskar verkar ju förälskade i skiten vi kallar MSN, och jag hade ju helst sett att alla körde Jabber förutsatt att det fixade filöverförningar, avatarer, webcam, m.m.

I vilket fall som helst med iChat i Windows skulle ju macanvändare få fler människor att prata med utan att lämna sitt program, och om det blir tillräckligt populärt för att det är så mycket renare och utan reklam än Messenger och snyggare när folk väl kör med webcam så kunde det säkert störa Microsoft en aning med.

Nackdelen med allt sådant där är ju dock att det gör det som är speciellt med en mac mindre speciellt, men inte så kul att hänga i iChat på en mac om man inte har någon att snacka med, bättre i USA där de flesta kör AIM, eller i stora delar av europa, ryssland osv där ICQ är populärt.

Bevaka tråden