Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-18 13:00

Stöldmärk allting! Gravera in serienumret i plåten på datorns undersida!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Stöldmärk allting! Gravera in serienumret i plåten på datorns undersida!

Jovisst, man bör göra allt man kan.
Men tvärr stjäls det ändå.
Har haft ett antal bilinbrott.
Stulet ur min bil:

* Bilstereo (sunkig, ej CD) med kass display, värde ca 150kr
* p-pengar (7-18kr)
* 5-56
* isskrapa
* Rostig skruvmejsel
* Salt (brukar ha extra i askfatet till pommes)
* Medlemsmärke till McDonalds (vilket fås för 0kr)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-18 13:20

Det är rent ut sagt för#¤%"#ligt att folk inte kan skilja på mitt och ditt! Låt bli andras saker!!! Grrrr!

Inbrott (av typen drive-in-med-stulen-Saab) i butiken:

Stulet värde ca 180.000:-
Försäkring sex (6) basbelopp
Larm och galler

Förstört värde ca 210.000:- !!!
Detta tas dock av den stula bilens försäkring!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-18 14:35

Tänk om datorns serienumret skulle genereras ut i nättet såsom man kan ju se den i Om den här dator i Mac OSX info rutan.
Det skulle vara ett bra signalelement för att upptäcka stöldgods.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Tänk om datorns serienumret skulle genereras ut i nättet såsom man kan ju se den i Om den här dator i Mac OSX info rutan.
Det skulle vara ett bra signalelement för att upptäcka stöldgods.

Nä tack, vi har nog med 1984 som det är.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-18 16:58

>>>Mac Bettan.
1984? Det är väl ingen som opponerar sig mot bilarnas registreringsskyltar väl synliga för alla.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
>>>Mac Bettan.
1984? Det är väl ingen som opponerar sig mot bilarnas registreringsskyltar väl synliga för alla.

*tar på mig skylt med p.nr*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-18 17:07

Systemet med personnummer infördes 1947 i Sverige. Helt otroligt riskabelt egentligen. Det skulle aldrig accepteras i lander som USA eller Tyskland.

[ 18 Januari 2003, 17:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-18 17:30

Personnummer infördes p g av att kunna skilja på alla Svensson o dyl.
Men vi har nu kommit ifrån tråden eller?

[ 18 Januari 2003, 17:31: Meddelandet ändrat av: malen ]

Läste för något år sedan om en snubbe som via sin AIM-tjänst och AppleScript lyckade spåra sin stulna Powerbook. Inte för jag minns hur han gick tillväga, men scriptet skickade ut uppgifter om varifrån uppkopplingen hade skett. Sedan var det bara att traska dig och begära tillbaka stöldgodset. Synd att jag inte har referenserna kvar!

/JO

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: JohanK:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Läste för något år sedan om en snubbe som via sin AIM-tjänst och AppleScript lyckade spåra sin stulna Powerbook. Inte för jag minns hur han gick tillväga, men scriptet skickade ut uppgifter om varifrån uppkopplingen hade skett. Sedan var det bara att traska dig och begära tillbaka stöldgodset. Synd att jag inte har referenserna kvar!

/JO

Jag hade en kund för ett tag sedan som hade fått sin dator stulen. Men hon hade fått tillbaka den genom att kontakta sin internetleverantör. Dom kollade om någon använde hennes dialup-konto. Och det gjorde ju givetvis dom som snott datorn. dom skulle ju surfa lite.. Så polisen fick uppgifterna om från vilket telefonnummer dom använt. Och åkte sedan dit och hämtade datorn och tjuvarna

Klockrent!

Slutet gott allting gott....

Synd att alla tjuvar inte är lika dumma.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:

Den storyn blev snabbt en klassiker:

MacObserver: The Story Of AppleScript & Timbukto Catching A Mac Thief

Wired: Turning Macs on Thievery

Hrm, ni uppmanar väl inte till civil olydnad och vållande till kroppskada? Litet pöbelvarning på den här tråden.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anton S:
Dags att hålla utkik på macworlds och mactorgets annonser. En hel del skumma objekt utan mus, tangentbord, tillbehör och kvitton brukar annonseras ut där. Jag vet i alla fall en stulen cube som annonserades ut på mactorget.nu. Nu får vi alla hjälpas åt att hålla korpgluggarna öppna!

Skulle det vara så att någon ser en dator på MacWorld som man tror vara stulen så är vi väldigt tacksamma för tips. Jag har ingen lust med att vår sajt förknippas med stöldgods på det här sättet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
>>>Mac Bettan.

Det är lite skillnad faktiskt. Ta debatten om cookies till exempel - de används bland annat av oseriösa företag för att hålla reda på dina surfvanor så att de ska kunna rikta reklam till dig. Det är ganska oskyldigt egentligen, men det har blivit ett himla ståhej om det och jag får varje månad mail från folk som är förbannade för att macworld.se sätter cookies. Och cookies är ändå något som du utan vidare kan ta bort.

Nackdelarna med att ha serienummer i alla datorer som gick att lokalisera geografiskt via nätet är mycket större. För det första skulle det vara en baggis att koppla ihop datorns ägare med datorn, och sedan är det fritt fram för Microsoft och alla andra att skicka information om vilka program du använder, vilka du betalat för, vilka sajter du tittar på och vilka artiklar du läser, vilka filmer du tittat på och vilka du betalat för. Sen samkör du det hela med inkomsttaxeringen och Bingo!

I ett svenskt perspektiv är det dock bara kränkande och lite läskigt. Bor du i Kina eller på Cuba blir perspektivet plötsligt annorlunda...

Med tanke på att det dessutom går att köpa och installera program som enligt uppgift talar om var datorn befinner sig så verkar serienummer som kan skickas ut på nätet inte bara väldigt otrevligt utan dessutom onödigt.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-20 13:33

>>>Nils Holmlöv
Det är svårt ibland att balansera goda och dåliga avsikter.
Det bästa skulle vara om man fick sina saker ifred.
Ang. kontrollen - vi är ju väl synliga ändå genom vara IP nummer eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 16:19
Citat:

citera: I ett svenskt perspektiv är det dock bara kränkande och lite läskigt. Bor du i Kina eller på Cuba blir perspektivet plötsligt annorlunda...

Vi får väl inte glömma USA. Där har vi en bigbrother som absolut ändrar på perspektivet. Inte bara för dom som bor i det landet.

Fast det har ju inte med Recycler inbrott att göra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 17:18

Tyvärr är det nog inte så mycket att göra om man inte åker iväg med ett gäng snubbar och helt sonika stjäl tillbaka sin pryl.

Min syster har fått en vespa stulen, det finns inget att göra och det värsta är att med största sannolikhet kommer den ju att reggas igen och försäkras, samma chassinummer och allt - spelar ingen roll även om det börjar blinka lampor för att den är stulen hos försäkringsbolaget. God tro.

Kan man inte bara ha en lista med stulna datorer som man kollar när man ska köpa en begagnad? Det kanske finns förresten, eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Kan man inte bara ha en lista med stulna datorer som man kollar när man ska köpa en begagnad? Det kanske finns förresten, eller?

Skulle inte var dumt med en sådan lista. De som har oturen att få sina kära Macar stulna kan ju rapportera in serienr där. Och de som vill kolla upp en dator innan köp kan ju göra det.

Dessutom kunde man ju ha en "Att tänka på" för både köpare och säljare. Tex att säljaren skriver personnr på kvittot.

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 23:38

Linus:
Juridiskt sett är det möjligt att ta tillbaka sin sak utan att det klassas som stöld, om det görs i någorlunda direkt sammanhang med den ursprungliga stölden och med klar vetskap om att det är rätt föremål.
Men glöm inte att om man gör så efter en oskälig tidsrymd (vilket kan vara någon el. flera dagar) kan datorn ha blivit såld till någon i god tro har du inte längre rätt till datorn utan har förlorat äganderätten och blir själv skyldig till brott om du tar tillbaka den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rah:
Linus:
Juridiskt sett är det möjligt att ta tillbaka sin sak utan att det klassas som stöld, om det görs i någorlunda direkt sammanhang med den ursprungliga stölden och med klar vetskap om att det är rätt föremål.
Men glöm inte att om man gör så efter en oskälig tidsrymd (vilket kan vara någon el. flera dagar) kan datorn ha blivit såld till någon i god tro har du inte längre rätt till datorn utan har förlorat äganderätten och blir själv skyldig till brott om du tar tillbaka den.

Svensk lag i ett klockrent nötskal?

• Oregistrerad
  • 2003-01-24 03:51

Å-F.n
Menar ni att man bara kan knalla in på natten och hämta sig en ny dator utan att betala alls???
Är det så i alla städer?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rah:
Linus:

Vilket lagstöd har det här resonemanget?

När det gäller envarsingripande så gäller det väl bara i omedelbar anslutning till brottet eller under gärningsmannens direkta flykt, och det avser väl bara kvarhållande av gärningsmannen — inte återtagande av det stulna godset?

I så fall handlar det om sekunder och möjligen minuter, och inte timmar eller längre.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-01-24 10:44

Äh.

Köp inte en G4 utan mus & tangentbord i stället. Och handla inte din begagnade dator av någon tvivelaktig person. Om du har moral. Men jag tvivlar på att folk har det.

Tvivlar t om på mig själv i bland. :rolleyes:

• Avstängd
  • 2003-01-24 11:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anton S:
Dags att hålla utkik på macworlds och mactorgets annonser. En hel del skumma objekt utan mus, tangentbord, tillbehör och kvitton brukar annonseras ut där. Jag vet i alla fall en stulen cube som annonserades ut på mactorget.nu. Nu får vi alla hjälpas åt att hålla korpgluggarna öppna!

Smutskastning 2004 som vanligt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-24 17:43

Det skall ALLTID finnas ett kvitto!
Det skall följa ALLTID en dator!

Så nästa gång ni ska köpa en bagagnad, köp den inte om det inte finns ett kvitto med. För då finns en risk att dator är stulen.

Så enkelt är det, eller hur?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-04-09 10:58

Finns det någon lista där man kan posta serienummer på stulna Macar? Om inte, skulle man inte kunna göra en sån här på 99mac?

Bevaka tråden