Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Det är rent ut sagt för#¤%"#ligt att folk inte kan skilja på mitt och ditt! Låt bli andras saker!!! Grrrr!

Håller förvisso med - men ju mer som blir "mitt" destå svårare att få något "ditt", eller hur man uttrycker det...

Fast om vi kikar serienummer och undviker "idiotklipp" så ordnar det sig nog... Marknad föregår utbud för en gångs skull när det gäller stöldgods...

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det skall ALLTID finnas ett kvitto!
Det skall följa ALLTID en dator!

Så nästa gång ni ska köpa en bagagnad, köp den inte om det inte finns ett kvitto med. För då finns en risk att dator är stulen.

Så enkelt är det, eller hur?

Nja. En ny dator, ja, men en som är flera år gammal har sällan kvar det. Ofta finns inte ens orginallådan, även om det är första ägaren. Men, orginal-CD brukar finnas, och det är rätt misstänkt om tangentbord och mus inte följer med.

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 21:16

Mikael: Nej, jag syftar inte på envarsgripande, utan på lagen om återtagande av stöldgods.
Men man ska nog inte säga för mycketom tidsaspekten, för jag känner inte till något rättsfall som drivits till HD. Det kan nog dröja innan det händer, eftersom en gärningsman knappast är beredd att gå till domstol för att pröva innebörden av lagen i tveksamma fall.
Därför får man nog gå till förarbeten för att utröna vad riksdagen egentligen syftar på, men det här känns lite för bagatellartat för att leta upp lagen och sedan gå ner sig i förarbeten

I övrigt behandlas just nu ett ärende om ändrad lagstiftning angående godtrosförvärv. Intressant!

Rasmus har helt rätt angåene återtagande å färsk gärning.
24 timmar är gällande praxis (förr var det minuter det handlade om).
När det är riktigt färskt, på bar gärning sas så kan du ju välja själv om du vill gripa tjuven eller bara ta tillbaka godset.
Sätter sig tjuven till motvärn så övergår det hela till rån.
Jag jobbar som butikskontrollant (bl.a) och det händer ju emellanåt att något pucko får för sig att snatta precis innan man skall gå av sitt pass och åka hem. I de lägena orkar man inte sitta och vänta på polisen utan då tar vi bara tillbaka grejorna, skäller ut idioten och kastar ut vederbörande.
Och det är helt i sin ordning, även juridiskt.

• Oregistrerad
  • 2003-04-12 22:01

Pelleman: Nja, juridiskt finns det några hinder.
Du pratar om en situation där du slänger ut vederbörande - personen har alltså inte gått ut ur affären än.
Snatteri är ett av de brott som det inte är olagligt att *försöka* utföra. Alltså har personen inte begått något brott förrän han gått ut ur affären.
Således är det helt i sin ordning att tex gå in i en affär och fylla fickorna med godis, något fel har man inte gjort *innan* man gått igenom kassan utan att betala.
Dessutom har en butikskontrollant inte några befogenheter att kräva (uppmana är dock i sin ordning) att personen ifråga ska visa vad han har i fickorna, då har däremot kontrollanten begått ett brott (har en kursare som på ren djävulskap testat detta i praktiken, mha en stor dunjacka och lagboken).
Så om en person blir ertappad med att stoppa fickorna fulla av godis, och kontrollanten frågar honom vad han sysslar med, kan han helt enkelt lägga tillbaka sakerna alt. gå till kassan och betala dem, utan att kunna åtalas för någonting.

Du har både rätt och fel. Du behöver inte gå ut ur butiken för att vi skall kunna gripa. Den magiska gränsen är kassalinjen i de flesta fall. Har affären däremot en s.k. förbutik (där det ofta säljs tex tobak & tidningar) så är det butiksentrén som gäller eftersom snattaren trots allt kan betala även i förbutiken. Oftast försöker vi plocka individerna precis när de går ut genom dörren. Har de väl kommit ut så ökar risken för handgemäng och annat strul eftersom gärningsmannen kommer in i en annan psykologisk fas av sitt tillgrepp - han tror att han klarat sig.
Nyckelmeningen är; "passerat sista betalningsmöjlighet utan att betala". Då är det kört.
Och visst är det vanligt att folk stoppar på sig grejor och sedan fegar ur innan de lämnar butiken. Kolla din lokala ICA-handlare så kommer du att upptäcka att det alltid ligger en massa varor i hyllgångarna precis innan kassan, varor som inte hör hemma där alltså. Och det händer också att diverse förtappade individer med nyvunna juridiska kunskaper skall ut och visa att de minsann kan sin rätt osv. Jag kan unna dem den lyckan. Det ligger liksom utanför vår kärnverksamhet. Och vi brukar aldrig lägga oss i vad folk gör inne i butiken. Vi låter dem lugnt snatta färdigt ifred och sedan tar vi dem när de går ut.
I vårt arbetslag är vi 10 personer och vi griper 12-1500 personer per år. Så vi har en viss rutin.

• Oregistrerad
  • 2003-04-13 06:52

Det var kassan jag syftade på, ursäkta om jag var lite vårdslös med konsekvensen i inlägget
Det är säkert vanligt att kontrollanter i större affärer har bättre koll på juridiken än mindre (med tanke på hur många ni griper antar jag att du arbetar i en av de större).
I mindre affärer brukar det däremot vara lite sämre, den kursare jag nämnde fick exempelvis förklara både en och annan lag för butikskontrollanten när kursaren ifråga "lekte snattare"

Bara att ringa securitas... rätt dyrt dock. Dom tar nog ett par. tre hundra per runda...!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-21 10:58

Jag vet inte vad det finns för regler men jag har sett väktare gripa tjuvar långt utanför butiken, och till och med utanför ett köpcentrum. För några år sedan såg jag två väktare som bokstavligen taget satte sig på en tjuv utanför Gallerian i Stockholm. Det är väl inget konstigt med det. Var och en har rätt att gripa tjuvar, med eller utan väktarlicens.

• Oregistrerad
  • 2003-04-21 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag vet inte vad det finns för regler men jag har sett väktare gripa tjuvar långt utanför butiken, och till och med utanför ett köpcentrum. För några år sedan såg jag två väktare som bokstavligen taget satte sig på en tjuv utanför Gallerian i Stockholm. Det är väl inget konstigt med det. Var och en har rätt att gripa tjuvar, med eller utan väktarlicens.

Det som gäller är att man ska ha sett brottet begås, sen måste man se personen hela tiden fram till gripandet. Säg att du ser någon ta dig cykel, du springer efter, men tjuven svänger av runt ett hus. Du tappa uppsikten över tjuven men så fort du svänger runt knuten så ser du tjuven igen. Du är "helt" säker att det är din cykel och samme tjuv, men du får nu inte längre ingripa. Kommer inte ihåg vad det är för paragrafer som gäller i brottsbalken. Det var rätt länge sen jag var säkerhetsvakt nu. Inom skyddsområdet som bevakningen skulle ske hade vi fulla befogenheter, men var det någon som varit in och sedan smitit så kunde vi bara agera på samma nivå som privatpersoner, enklat var alltså att tillkalla polis.

Kan ju bara säga att man ska ta det väldigt lugnt att ingripa vid rån eller andra brott, om man nu inte är säker att man kan klara av situationen. Välj häldre att förfölja förbrytaren och tillkalla polis. Men se till att göra något, att bara blunda och vända ryggen till är att vara medskyldig.

En del tjyvar kan ha otur också... och vara så korkade att man baxnar...
Här kommer en liten solskenshistoria mitt i allt tjyveri-elände...:-)

Vi hade en lirare som fått för sig att han skulle lyckas med en "smash-and-grab" hos oss, han hade väl siktat in sig på ett omärkligt "hämtande", klockan var cirka 03.00 natten till en måndag, för ett par månader sedan.
Han hade liiiite dålig pejl på läget dock, hade väl inte rekat tillräckligt om larmen osv.
Hur han tänkt sig att frakta bort godset är dessutom en gåta, för han kom tydligen per cykel...
När han kastar en bamsesten genom en ruta till ett kontorsrum så går larmet till polis och Securitas, och våra sirener börjar vråla. Han låter sig dock inte avskräckas, nä-nä, inte han inte, utan stående på cykelsadeln hoppar han modigt in genom fönstret...
Han skär sig därvid gruvligt, blöder en hel del, det syntes på golvet dagen efter, rusar rakt igenom rummet, ut i korridoren, där en andra larmzon då aktiveras, och låser dörren bakom honom...
Han är alltså inlåst i en korridor, utan fönster, med bastanta säkerhetsdörrar... Inte en chans att komma ut. Med sirener vrålande i öronen, så hittar han ett olåst litet förrådsutrymme för gammalt skräp, krossar en ruta där, och kryper in och gömmer sig bakom ett par kartonger.
Under tiden har Securitas och polis anlänt. De går in och har så att säga inga större svårigheter med att följa spåren... det var som en röd Nilen på golvet...
När de går in i förrådsutrymmet gör tjyven våldsamt motstånd. Försvagad av blodförlust, mot fyra bastanta killar och en hund...:-)))))
Vid första förhöret hävdade han att han "bara gått fel, på väg hem från krogen"...

Citat:

I vårt arbetslag är vi 10 personer och vi griper 12-1500 personer per år. Så vi har en viss rutin.

Holy shit! Så på en månad kan det vara mellan en och 125 gripanden i månaden? Låter grovt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Det som gäller är att man ska ha sett brottet begås, sen måste man se personen hela tiden fram till gripandet. Säg att du ser någon ta dig cykel, du springer efter, men tjuven svänger av runt ett hus. Du tappa uppsikten över tjuven men så fort du svänger runt knuten så ser du tjuven igen. Du är "helt" säker att det är din cykel och samme tjuv, men du får nu inte längre ingripa. Kommer inte ihåg vad det är för paragrafer som gäller i brottsbalken. Det var rätt länge sen jag var säkerhetsvakt nu. Inom skyddsområdet som bevakningen skulle ske hade vi fulla befogenheter, men var det någon som varit in och sedan smitit så kunde vi bara agera på samma nivå som privatpersoner, enklat var alltså att tillkalla polis.

Kan ju bara säga att man ska ta det väldigt lugnt att ingripa vid rån eller andra brott, om man nu inte är säker att man kan klara av situationen. Välj häldre att förfölja förbrytaren och tillkalla polis. Men se till att göra något, att bara blunda och vända ryggen till är att vara medskyldig.

Hej det tråkigaste som har hänt mig och några kolleger för några år sen är att efter att vi kom tillbaka från lunch rasten till våran kontor
så hittar vi en tjuv inne i ett av rumen böjd över en av jacka/kavjer och rotar i fickorna

och eftersom han var in i rumet och vi var flera personer som ståd efter varandra i dör öppningen så han kunde inte rymma

då bad vi honom att inte röra sig
sen ringde vi till polisen

då säger polisen att vi ska fråga honom om han har legitimation på sig och om han kunde räcka fram den och vi gjörde det han gav oss leg och vi läste PNR och namn till polisen

och svaret som vi fick från polissen att vi ska släppa iväg killen
eftersom han var känd av dom

men vi var inte säkra om det hadde försvunit något eftersom alla var inte tillbaka till jobbet

men att släppa iväg killen var inte så roligt det kändes som om vi är idioter

men så kan det gå

Page Not Found/ Per;

Ang "bar gärning & flyende fot" så kan jag säga att det går alldeles utmärkt att gripa även om du tappat förövaren ur sikte en stund. Det du beskriver är gammal praxis (gammalt som gatan).
De riktlinjer som finns idag gör gällande att förföljandet skall vara kontinuerligt. Att tappa kontakten med gärningsmannen i tio minuter är helt ok. Finns t.o.m. exempel på uppåt 20-30 min som godkänts.
Och beträffande befogenheterna så har en väktare INGA befogenheter utöver de som allmänheten har. Inte ens på sitt bevakningsobjekt. Däremot är han (förhoppningsvis) påläst och kan använda alla lagar och regler mer effektivt än mannen på gatan.
Kanske menade du skyddsvakt eller ordningsvakt? De har helt andra befogenheter än väktare (i stort sett samma som polisen) men å andra sidan bara på sitt objekt.
Säkerhetsvakt finns inget som heter.

Bevaka tråden