Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backupdisk krasch?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har försökt med "allt" och börjar få panik. Så nu vänder jag mig till Er!

Mitt under ett byte av arbeteshårddisk slutade min externa backuppdisk att montera sig på skrivbordet.

När jag startar hårdisken rullar den igång men efter ca. 3 sekunder blir indikatorlampan på chassit röd en sekund, vilket betyder att det är något fel.

När jag försöker komma åt hårdisken via skivverktyg klarar inte programmet att läsa av hårddisken. Det blir en badboll tills jag stänger av hårddisken eller drar ut USB sladden. Samma sak händer när jag kör DiskWarrior.

Ibland kommer den dock upp i skivverktyget men programmet klara inte av att kontrollera skivan. Badbollen kommer åter upp tills man stänger av hårddisken eller drar ut USB sladden.

Har försökt att kopiera hela disken till en annan med programmet Drive Genius. Men efter en stunds överföring blir återigen indikator lampan röd och allt stannar och låser sig tills man stänger av hårddisken eller drar ut USB sladden..

Har även gjort lite tester med TechTool Pro. Läs och skrivtestet går utan problem. Men när jag kör Surface Scan stannar det av efter en stund och man blir även här tvungen att stänga av hårddisken eller drar ut USB sladden så att programmet ska reagera på att något hänt.

Det gemensamt problem verkar vara att programmen inte kan läsa av volymen på disken och därigenom inte kan kontrollera den.

Chassit är ett USB AluSmart som förut fanns hos Macoteket, med en 300GB Western Digital disk i sig. Har provar chassit med andra diska så det är inget fel på det.

Jag behöver råd, är helt matt och rådlös.

Mvh

Thuresson

Det låter onekligen lite jobbigt

Du har gjort dom tester jag skulle göra - det låter som ett typiskt hårdvarufel inuti hårddisken. Dyrt att fixa tillbaka data dessutom.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-14 22:18

Eftersom det är en backupdisk och du har ett intakt system som det verkar som så köp en ny disk och börja backupa på nytt.

Jag hade liknande problem med ett alu-case. Då var det just caset som det var fel på och om jag monterade ut disken och kopplade in den direkt i min PowerMac G5 så funkade disken. Testa det om du har möjlighet, eller testa att sätta in disken i ett annat case.

Det som är lite jobbigt är att jag var mitt uppe i ett byte av arbeteshårddisk när backupen la av. Det måste vara en på miljarden att det sker just då. Så det var bara på backupen 4 år av noga sorterande fanns. Hädanefter blir det RAID.

Men jag har inte gett upp!!!

Ska prova som stevenD sa, att sätta in den i en stationär (om jag hittar någon med IDE..) Av någon konstig anledning har jag fått för mig att det kommer att ordna sig.

Jag meddelar nästa vecka hur det gått.

Om det är någon som vet ett bra ställe som räddar data från kraschade diskar, får ni gärna skrika till.

Tack!

Pajad extra hårdisk är inget. Min DVDläsare pajade under intallationen av 10.4. Där stod jag med en död optisk drive och ett halvfärdigt icke bootbart OS. Det var kul!

Funkar hårdisken externt med andra datorer? Om den har både USB och FW har du provat båda?

Japp, jag har provat det mesta.

Men nu kommer det sjuka.

Jag bestämde mig i går kväll att köra allt från början. Gå igenom alla räddningsprogram en sista gång och då hände det.
När ett av programen låste sig för miljonte gången hoppade skrivbordet till och där låg skiva!?! Jag körde en snabbkoll med skivverktyg som inte hittade några fel över huvudtaget?!?

Utan att börja mixtra med massa räddningsprogram, tog jag helt enkelt och kopierade allt innehåll till till en ny disk. 300GB och 6 timmar senare verkar det som allt kom med i kopieringen.

Jag ska inte röra den strulande backupdisken på 3-4 veckor, tills jag hunnit kolla så filerna jag kopierade till den nya disken inte är skadade.

Jag har varit med om strul och konstigheter med alla Macar som passerat mitt skrivbordet under åren. Men det här tar en lätt första plattsen på förvirringstronen.

Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2007-06-15 18:08

Låter som sagt väldigt likt mitt problem. Gissar att det är controllern i caset som strular inte själva disken.

1
Bevaka tråden