Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag håller på att byta ut en massa datorer på företaget och idag gick jag på en mina.
Det finns en OS 9 maskin kvar i huset som kör QxP 3.31 med en extension som heter Pastebord XT. Jag blir inte riktigt klok på vad denna extension gör men hon som använder den säger att den löser formateringar och översätter den till QxP formatmallar.
Hon läser ut info från en databas som hon sedan behandlar med Quark innan hon tar över det till InDesign.
Men eftersom hon byter till en Intel-maskin finns inte OS 9.
Så frågan är: Hur får jag till detta flöde helt i InD?
Nej.
Hon gör en export på något sätt till fil. Det är denna fil som hon sedan läser med Pasteboard XT i QxP sedan gör hon en export av det dokumentet som hon sedan läser in i InD.
Är det en xml-fil så klarar ju ID av det utan konvertering. Hur ser filen ut? Är det Pasteboard som skapar och hämtar filen eller läser den nåt som skjuts ut från databasen på annat sätt?
Hon gör så här.
Surfar till en sida gör en export från den till en textfil.
Denna textfil måste plockas in via QxP Pasteborad XT för att formateringen ska följa med.
Exporten ser ut så här:
@Underrubrik 2:Fr 15 jun DANS PÅ ESPLANAD TILL AVANT
@Brödtext:
Esplanadrestaurangen,
@radlinje:
@Underrubrik 2:Fr 15 jun PREMIÄR MED SUNDSVALLS KULTURSKOLA – HÄMNDEN PÅ LOVENDAL
@Brödtext:Dramagrupp och bildelever från Kulturskolan sätter upp en egen "Fantasy"-historia. Biljetter 20 kr köpes på plats. Föreställningen ges även lördag 16/6 kl 11.00 och måndag 18/6 kl 10.00 och 18.00.
Hedbergska skolans aula, kl Premiär fredag kl 18.00
@radlinje:
@Underrubrik 2:Lö 16 jun FAGERDALFESTIVALEN
@Brödtext:– i Sidsjön/Sundsvall för och med förståndshandikappade. Gästartister är både funktionshindrade och andra. Info via Maitraiders/Torbjörn Åberg 060-124742. Samarbete med omsorgen, Maitraiders, Sundsvalls kommun, Sidsjö fastigheter, Studieförbundet Bilda mfl.
Sidsjön,
@radlinje:
Jag har fria händer att göra om exporten så den passar Indesign.
Hur ska jag gå till väga?
Boyz, boyz, gör det inte svårt för er. Om ni behöver konvertera Quark-taggad text till InDesign så tycker jag, helt objektivt, att man ska köpa mitt script och bespara sig en massa huvudvärk.
Boyz, boyz, gör det inte svårt för er. Om ni behöver konvertera Quark-taggad text till InDesign så tycker jag, helt objektivt, att man ska köpa mitt script och bespara sig en massa huvudvärk.
Är det så svårt ? Baron fick det att låta så enkelt...
Jag får testa lite innan jag köper något.
Men det tar jag på måndag - i helgen ska jag umgås med sonen och hans farfar.
Exakt Indesing taggarna ska komma med från första början det enda jag undrar över nu är om jag ska avsluta <psytle> taggen med </pstyle>.
Det ska man inte vad jag kan se.
Nåja då har jag satt utvecklaren på att fixa detta då får vi se hur det går.