Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att reparera Powerbook G4 17"?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, då sitter man åter vid sin gamla Power Mac 7600, Mac OS 9 och Internet Explorer 5.1, sedan min Powerbook G4 17" (1,33, 1,5 GB Ram) dött. Funkat felfritt i snart fyra år men plötsligt började det knäppa lite i datorn och jag sprang för att hämta backup-HDn men för sent. Det blev svart. Den går inte att starta sedan dess (hårddisken går igång men inget mer). Enligt reparatören måste moderkortet bytas vilket kostar 7500 + moms. Det tog verkstan ganska lång tid att komma fram till detta och under tiden jag väntade på besked blev jag alltmer pessimistisk och beställde en ny MBP 17".

Eftersom jag beställt en ny dator kan jag ju faktiskt strunta i att laga datorn, men det känns ändå synd på en så bra maskin. Jag misstänker att den inte går att sälja för mycket mer än vad den kostar att laga. Nu är frågan om det ändå är värt att laga datorn? Min andra fråga gäller moderkortet. Om man byter moderkort, ingår även ny processor och grafik då, och brukar man då få samma konfiguration som det gamla kortet hade eller får man uppdaterade komponenter "på köpet" så att säga?

/Marcus

(PS. Åter på Mac OS 9 är faktiskt inte så tokigt, känns riktigt rappt. Gäller dock inte IE 5.1)

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-15 15:09

Jag är ingen expert på området men det låter sjukt dyrt med 7500 + moms för bara moderkortet... Även med tanke på deras arbetstid. Känns som det bort sitta ny processor på också.

det implicerar 'ny' cpu och gpu vid moderkortsbyte, men du får nog samma spec.

7500+moms är ju ganska nära andrahandspriset för en 'hel' 17"-powerbook vad jag har sett, så stycka upp maskinen och sälj (eller behåll) delarna var för sig tycker jag.
om inte annat kan du göra en medmänniska med trasig skärm/tangetbord/skivspelare/etc glad och samtidigt få igen en liten slant...

Tack för svaren!

Efter ha funderat ett tag utan att bli klokare cyklade jag till verkstan, och det slutade med att jag cyklade därifrån med hårddisken i ett nytt externt chassi (FW/USB) mot att de behöll datorn som reservdelsmaskin. Precis som du skrev Gabriela får man exakt samma processorer som i originalet vid moderkortsbyte. Detta samt att punga ut med massa pengar för en dator jag förhoppningsvis inte kommer behöva, eller ens kunna sälja med vinst, övertygade mig. Kanske inte smart, men smidig lösning. Lite sorgligt dock att bara lämna bort datorn (har varit igång i stort sett konstant sedan sommaren 2003). Men jag försöker intala mig att datorn är dess innehåll, dvs hårdisken som jag alltså har kvar.

Och nu ser jag förstås fram emot den nya sjuttontummaren (med tre års garanti!). Hoppas att det går att migrera den gamla hårddiskens innehåll (program och filer) till den nya maskinen utan problem. Mycket tid har redan gått förlorad. Verkar dock som en del upplevt krångel när de använt den automatiska migreringsfunktionen från PPC till Intel-macar.

/Marcus

1
Bevaka tråden