Jaha, då sitter man åter vid sin gamla Power Mac 7600, Mac OS 9 och Internet Explorer 5.1, sedan min Powerbook G4 17" (1,33, 1,5 GB Ram) dött. Funkat felfritt i snart fyra år men plötsligt började det knäppa lite i datorn och jag sprang för att hämta backup-HDn men för sent. Det blev svart. Den går inte att starta sedan dess (hårddisken går igång men inget mer). Enligt reparatören måste moderkortet bytas vilket kostar 7500 + moms. Det tog verkstan ganska lång tid att komma fram till detta och under tiden jag väntade på besked blev jag alltmer pessimistisk och beställde en ny MBP 17".
Eftersom jag beställt en ny dator kan jag ju faktiskt strunta i att laga datorn, men det känns ändå synd på en så bra maskin. Jag misstänker att den inte går att sälja för mycket mer än vad den kostar att laga. Nu är frågan om det ändå är värt att laga datorn? Min andra fråga gäller moderkortet. Om man byter moderkort, ingår även ny processor och grafik då, och brukar man då få samma konfiguration som det gamla kortet hade eller får man uppdaterade komponenter "på köpet" så att säga?
/Marcus
(PS. Åter på Mac OS 9 är faktiskt inte så tokigt, känns riktigt rappt. Gäller dock inte IE 5.1)