Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland D-50 - En recension - igen...

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-06-15 19:22

Roland D-50 en bortglömd klassiker?

Då denna recension försvann med mitt gamla konto lägger jag in den igen. Jag tycker mig vara hyfsat kvalificerad att recensera denna klassiker, då jag haft tretton (13) stycken genom åren.

Roland D-50 släpptes som en bomb på en syntmarknad som börjat tröttna på DX7-klink och algoritmer.
Ljuden som strömmade ur den var breda, stora, drivande, väsiga, fräsande och bubbliga - levande helt enkelt.

Roland åstadkom detta på ett gammalt beprövat vis; stapla fyra ljudkällor på varandra, spetsa med ett par samplade vågformer, packa slutligen in paketet i chorus & reverb - påminner ganska mycket om majoriteten av dagens syntar, eller hur?!

Chorus hade länge funnits i Rolands syntar, men reverb var de först i världen med, Korg hade förvisso digital-delay i en del av sina syntar redan, men reverb var ett nytt välkommet grepp.

Syntmotorn i D-50 är kompetent t.om. med dagens mått, eller vad sägs om;

·Fyra oscillatorer per röst, 100 PCM samplingar eller digitalt genererade sågtands & pulsvågor, pulsvågornas bredd kan moduleras från någon av de tre LFO som står till buds, envelope, eller anslag. oscillatorerna kan dessutom ringmoduleras med varandra för nya spännande klanger.
·Separata resonanta filter på varje oscillator, dock med den begränsningen att PCM samplingarna inte kan filtreras alls.
·Tre enveloper som förutom att de är förkopplade till tonhöjd, filterfrekvens & amplitud, också kan användas för att styra lite vad som helst.
·Tre separata LFO per röst, sammanlagt sex LFO per patch.
·Två stycken tvåbands EQ per patch
·Två helt ställbara modulationseffekter(chorus, flanger, tremolo etc) per patch - 8 variationer
·32 olika reverb/delay typer
·Vektor-joystick för realtidsåkningar mellan delljuden (som t ex Prophet VS, Korg Wavestation, Kawai K1, Yamaha SY22 & SY35).
·Bi-timbral över MIDI, men det finns flera uppgraderingar som gör den 8 parters multitimbral och som dessutom snabbar upp MIDI-timingen, som i originalutförande är mer än duktigt seg.

D-50 släpptes så småningom i rackformat, då kallad D-550

Hur låter den då?

Alla har förmodligen hört presetljuden till leda;
I21 Digital Native Dance - Användes som intro på hundratals skivor samma år som D-50 släpptes.
I37 Soundtrack - Hördes lika ofta som DX7's elpiano.
I44 Pizzagogo - Dominerar totalt ljudbilden i Enyas Orinoco flow.
I61 Staccato Heaven - Användes av SVT i deras signaturmelodi under många år.
I77 OK Chorale - Har hörts i fler låtar än jag törs tänka på!
I87 Future Pad - En annan odödlig klassiker som låter som inget annat.

Personligen tycker jag att D-50 är alldeles lysande som stråk/pad & syntbrass maskin.
Alla LFO som kan gå i olika hasigheter bidrar till att D-50 har ett organiskt, nästan analogt ljud.

Sammanfattningsvis

+ En underskattad synt om du är ute efter en otroligt fet padmaskin.
+ Syntbrass som välter fästningar.
+ Begagnatmarknaden formligen svämmar över av dem.
+ Kan funka som "fattigmans VA".

- Långsam över MIDI, detta finns dock en uppgradering till.
- Endast Bi-timbral i grundutförande - även detta går att "gradera bort".
- Saknar legatoläge vid monospel, vilket gör att enveloperna triggar om hela tiden, inte världens bästa solosynth med andra ord.
- Fabriksljuden är söndertjatade sedan lääänge.

Senast redigerat 2008-03-27 11:06
  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-10-14 00:04

*BUMP*
Tyck då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rösta med Gösta!!!!!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-10-14 00:42

Tyckte till! Kanske lägga till att två expansioner (fanns det fler?) heter/hette PA-Decoder och M-EX?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-14 11:37

Du lyckades få mig intresserad av en sådan så det blev en tryckning på bra-knappen

Edit: Hur kommer det sig att du haft 13 stycken?

Bra

jag blev också D50-sugen.

Tyckte det var bra skrivet.
D50 (550 i mitt fall) går att använda i varenda låt, den passar alltid in!

Du fick ett 'bra' av mig oxå. Jag blev väldigt peppad, köpte min första D-50 för 3 v sedan..! Tänk om Rolandarna hade stoppat i ett analogt filter oxå..!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 12:53

Jag skulle nog köpa en JD800 i stället... den är ju som en D50 fast mer. Filtrerna i D50 låter väldigt bra och JD800 låter riktigt bra och det är alltid kul med high/band-pass, nått som skanas på D50.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 13:25

En stor grej med D-50 är ju klaviaturen. Jag gillar den skarpt! Skön aftertouch(som funkar). Det är också det som gör den överlägsen JD-800 som har gummiklaviatur med karelin-aftertouch, kräver tving alternativt slägga...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-10-14 13:25

Jag har haft 13 stycken för att jag alltid saknat den när jag sålt den.
Håller med om att HP & BP-filter hade lyft den ännu mer.

Ljudet Soundtrack är väldigt snygg och vem kan glömma ljudet Shakuhachi?

Vill man höra lite presets är denna sidan rätt trevlig, http://www.synthmania.com/d-50.htm

Inte att glömma heller är PG-1000 för att lättare kunna programmera ljud.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-14 15:18

PG-1000, skickar den sysex eller cc? Jag borde ju kunna emulera den med min BCR tycker jag. Iofs så är ju dedikerade saker alltid skönast att använda, men PG's verkar ovanliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 16:19

Jag hade en PG-1000 till min D50 och tyckte inte det blev jätte mycket enklare. Det gäller att veta vilken man editerar... fast JD800 är inte heller så lätt trotts alla muffiga sliders, rattar och knappar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-15 14:35

Jag har för mig att PG-programmerserien (olika nr till D50, D10, D20) skickade sysex.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-10-21 00:13

Jajjamen SysEX!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-28 14:37
Ursprungligen av segerfalk:

Mera!
http://www.youtube.com/watch?v=C8y95YR-Ahg

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-03-30 13:50

D-50 äger!

Fan, tom jag som aldrig ägt en D50 blir ju sugen. Polarn som har en med multimodden och nån köpt synthbank låter iaf jävligt bra....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 15:52

Otroligt härlig spelsynt... sugen iaf på att LIRA på en D-50 ett tag... finns en överprisad på Blocket för 3 lakan. Jag skulle vilja låna en i tre timmar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 17:50

Skitkul klipp! Machine Run användes även på hitten "One Night In Heaven" från -93 någonstans, har glömt vad gruppen hette.

Håller för övrigt med den sympatiske demonstratören om att det många säger vore ett alternativ till D-50 är en D-110... "which is absolute rubbish". D-50 är långt, långt roligare. D-110 är alltså inte absolute rubbish, men att den skulle vara nära en D-50 är absolute rubbish, för att vara övertydlig.

Näej, fasen, jag måste försöka skaffa mig en fin D-50 igen...

Senast redigerat 2008-08-19 18:06
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-19 18:02

Ja, instämmer! Verkligen kul klipp! Jag har en hel drös med patchar, men jag har fortfarande inte orkat lägga in några...borde kanske ta och göra så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 18:44

Nice recension nu sitter man här med 2 st D-50 i princip, en riktig och en virtuell i form av det inbyggda VC-1 kortet i V-Synth XT, så nice med de utökade D-50 vågformerna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 19:11

Rub it in baby! Du kanske kan låna ut din riktiga i någon vecka för samplingsändamål?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 20:20
Ursprungligen av PF:

Rub it in baby! Du kanske kan låna ut din riktiga i någon vecka för samplingsändamål?

Hehe ska tänka på saken svårt å skilja sig från sina synt babies O:-) speciellt klaviaturet på riktiga D-50 som sopar mattan med mitt Nord Lead 2 klav som jag tycker känns ruskigt plastigt och har dåligt motstånd, synd på en i övrigt väldigt trevlig synt.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-11-12 00:28

Nummer 14 är på väg...

Japp du ser rätt jag kunde inte hålla mig längre, D-50 nummer 14 är på väg till mina hungriga fingrar!

  • Medlem
  • 2008-11-12 08:16

Haha! Lovar du att inte sälja den den här gången då?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-11-13 22:10
Ursprungligen av jgb:

Haha! Lovar du att inte sälja den den här gången då?

Lova är svårt, men jag tror det...

  • Medlem
  • 2008-11-13 22:31

Nu har jag inte tryckt på en sån där på en massa år men är den inte jäkligt brusig? Jag vill minnas att jag tyckte det redan då på kassettportans tid.

/Mein

Bevaka tråden