- Snoopy
- Medlem ●
Så säger myten. När jag skulle köpa en bärbar för några år sedan så kollade jag upp marknaden, men hittade egentligen ingen PC som passade mina behov. Mac var egentligen inte att tänka på, men kollade upp och upptäckte att PB G3 Pismo inte bara hade det jag ville ha utan priset var lägre jmf. med Dell, IBM och Toshiba. Här är en länk som visar på aktuella modeller men med samma slutsats som jag kom fram till, Apple bärbara är inte dyrare än motsvarande PC
http://www.oscast.com/stories/storyReader$340
så då återstår bara frågan varför lever myten vidare och vore jag Apple så skulle jag visa på att bärbara Mac är billigare än motsvarande PC, då kanske folk skulle inse verkligheten.
Sen är det just bärbara Apple-datorer som är billiga. iBook är en fantastiskt prisvärd laptop.
Apple's stationära är väldigt dyra om man ser till ren prestanda. Men se till ren prestanda ska man naturligtvis inte göra utan tänka på hur mycket mer produktiv man är i OS X.
Ciryon
Det finns många produkter och fabrikat som har råkat lika illa ut som Apple.
Jag kör själv FIAT med stor glädje sedan många år. Ingen rost och 3 års nybilsgaranti.
Läser man tester om nya Fiat:ar blir det aldrig mer än 4 av 5 i betyg, trots att en modell är 100% rätt. Orsak: Osäkert andrahandsvärde! Motorjournalister har skrivit så i 25 år. Borde de inte veta vid det här laget???
Alltså dras priserna ner på begagnade exemplar pga av att marknaden ständigt matas med sådan information. En självuppfyllande profetia.
Likadant är det med Apple. Ständigt detta tjafs om att det är för dyrt. Jag har till och med en kund som köpte en IBM TP30 istället för en PBG4/15" trots att IBM:en var 20% dyrare. Orsak: Han hade hört att Mac är dyrt! Här hjälper alltså inte ens bevis på motsatsen.
Vad gör man?
Och som om Dell och IBM är billiga på tillbehör till sina bärbara. Inte speciellt!
En regel som gäller för det mesta. Det är alltid dyrt att köpa märkesdatorer, oavsett om det är Dell, IBM, Sun eller Apple.
Det är för det mesta apbilligt att köpa ihopskruvade datorer på PC-Nisses butik runt hörnet. Men *sssch* säg inget om att det tillkommer kostnader för operativsystemet (här ska ni inte läsa Linux. Puppet anm.)
Oavsett dock. Apple rular, Microsoft suger. Det gäller alltid, ovasett vad vi diskuterar. Det är sedan gammalt.
Jag satt med en PC idag för att göra skärmdumpar från en webbsajt till en trycksak.
Dumparna måste vara gjorda i PC för att "folk ska känna igen sig".
Kan bara säga att det var inte kul.
Jag betalar gärna extra för att slippa hålla på med den där dyngan.
Jag tycker synd om människor som tvingas hålla på med PC-burkar dagarna i ända.
Inte undra på att det blir krig och folk tar livet av sig på löpande band.
Det har jag sagt väldigt länge. Dom enda prisvärda datorerna Apple har är dom bärbara. Även om iMacen är lockande för utseendet så är expansionen lika med noll, och det är inte kul på en stationär dator.
Inte undra på Steve Jobs sa "portables is the future...", han har väl kanske tvingat Apple att medvetet pressa priserna på dom bärbara datorerna så folk köper dom istället för eMacar, iMacar och PowerMacar? Conspiracists rejoice!
Det viktiga är att det är bra. Inte att det är "billigt". Man blir trött på allt tal om "billigt" när saker ska köpas.
Jag tycker att det där med "dyr Mac" är en seglivad myt. Tänk om kvalitet etc kunde få större vikt vid köpet så vore det bra.:)
Jag tycker man får mycket mer bärbar PC för samma peng som en iBook.
tex Compaq Evo 115 ger en massa mervärden som:
Inbyggd värmefläkt som går i tid o otid
Lättrörlig skärm efter en tids användning
Trasigt operativsystem
40min batteritid vid hård användning eller utan strömspar igång.
Täta kontakter med dumpq servicecenter
Datorer är inte några bra investeringsobjekt. Så fort man har fått av tejpen på kartongen är datorn omodern, oavsett hur många gigahertz den är på och vilket OS den använder.
Så det är lika bra att välja det verktyg som passar absolut bäst för tillfället. I mitt fall blir nästa dator en bärbar Mac och inget annat.
Skrevs ursprungligen av Erik_J
Trasigt operativsystem
Compaq!
Sämre PC finns knappt. Sen så brukar det finnas hårdvaruförreglingar som hindrar programinstallationer mm.
Då skulle jag hellre köpa en "märkeslös" lågpris PC. Det är där (hävdar jag) som Macen inte har en nisch alls.
Inte för att jag förespråkar plastigt smäck men om det fanns en billig enkel Mac för .... säg 4000.- så skulle det finns bra många fler Macar ute i stugorna. (Extrapris på Öb, t.ex)
(Men en ny iBook med Airport till bredbandet, DET skulle jag vilja ha!):D
Skrevs ursprungligen av Svante S
Compaq!
Sämre PC finns knappt. Sen så brukar det finnas hårdvaruförreglingar som hindrar programinstallationer mm.
Då skulle jag hellre köpa en "märkeslös" lågpris PC. Det är där (hävdar jag) som Macen inte har en nisch alls.
(Men en ny iBook med Airport till bredbandet, DET skulle jag vilja ha!):D
När det gäller bärbart är det dock troligen IBM T,A och X serierna som är dom bästa/minste dåliga på marknaden trots allt..
Vad väntar du på? köp jag har inte ångrat mig..
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Det har jag sagt väldigt länge. Dom enda prisvärda datorerna Apple har är dom bärbara. Även om iMacen är lockande för utseendet så är expansionen lika med noll, och det är inte kul på en stationär dator.
Vad vill du byta?
Jag förstår inte det här snacket om vad som är billigast faktiskt.Jag gav 14500:- för min eMac ink 512mb extra ram och den här snurrplattan.Den investeringen är jag jättenöjd med.För mig är alla I-appar värda mycket,MacOs X ännu mer.
Sedan finns inte Safari till PC heller,som redan i beta version är bättre än IE valfri version/plattform.
Utan att lägga ut extra slantar får jag hyfsat bra ljud och firewire.
Nä,Macen är en billig och superb dator.Tycker jag iallafall
När man skall arbeta tillsammans med andra människor som har mac gör det hela mycket enklare. Många tänker inte på detta vilket gör att macar är minst lika billiga om än inte billigare än PC. Alla burkar har 6-stift firewire så inga extra kablar m.m. Allt funkar dessutom i harmoni både i 9:an och X. Funkar det hos mig så funkar det hos dig! Väldigt praktiskt.
Brukar lyssna på mina vänner som kör PC och bara skratta. Alla har olika portar, firewire 4-stift och 6-stift, någon har inte usb-mus så då funkar det inte att koppla in hos någon annan etc.
Nä, med tanke på allt man får för pengarna är macen mycket prisvärd! (speciellt iBooken)
Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Det viktiga är att det är bra. Inte att det är "billigt". Man blir trött på allt tal om "billigt" när saker ska köpas.
Jag tycker att det där med "dyr Mac" är en seglivad myt. Tänk om kvalitet etc kunde få större vikt vid köpet så vore det bra.:)
Du lever nog i en drömvärld (mitten på 90 talet).
Macen idag är varken billigt eller speciellt bra. Iallafall inte bättre är andra burkar. Jag nämner här inte den usla service- och garantihanteringen i Apples regi.
Det jag skriver nu handlar endast om hårdvaran
Tiden då Apple förknippades med verklig kvalitetstänkande är historia nu. De tänker i samma banor som andra dataföretag. Det ska kosta så lite som möjligt att utveckla och producera datorer. De tänker så här "burkarna är ändå gamla om sex månader så det är ingen vits att sattsa på kvalitet".
Varför i hela friden alla grafikkort 60-70% dyrare för Mac än för pc och att de kommer alltid 3-4 månader efter?
Macen idag är överdesignad billig dator med kraftig föråldrad teknik inuti.
Jag valde Macen framför pc 1991 och det var mitt val. Jag valde den för den grafiska gränssnitet och enkelhetens skull. Har aldrig ångrat det. I mitten på 90 talet tyckte jag att priserna var OK trots att prestanda var lågt ifrån man den önskade sig. Nu tycker jag att vi betalar minst 40% för mycket. Oavsett de senaste prissänkningar på bärbara.
Jag tycker att Mac det är OS och inte hårdvara. Speciellt idag. Det skulle fullständigt kvitta mig vad som står på burken. För övrigt hos mig är det bara själva burken som har Apples logga på. Allt annat: tangentbord, skärm, mus är utbytta sen länge p g av den dåliga kvaliteten.
Förresten, har ni funderat någon gång varför envissas Apple med bara ett års garanti på sina skärmar, när andra kör med tre år sen länge?
Apple tror nog inte på sin egen kvalitet.
Mjukvara såsom OSX däremot tycker jag är värd vartenda krona.
Skulle man kunna köra den på andra burkar då skulle det bli en katastrof för Apple när det gäller hårdvara. Det skulle vara knappt någon som köpte Apples burkar.
Så jag håller inte med att Apples datorer är värda de pengar de kostar. Tyvärr.
Att Apple har sämre hårdvarukvalitet har jag fått uppleva, minst sagt. Att servicen är usel likaså.
Dock är jag vansinnigt trött på tjatandet om "billigt". Det ska bara vara billigt, billigt, billigt. En del verkar tro att en kvalitetsdatar kostar 2000 kronor (ny) och att en DVD-spelare för 500 kronor är bra.:(
Jag anser att man INTE ska köpa grejer för att de är "billiga" utan för att de är "bra" och "prisvärda". När man talar om Macen vs PCn anser jag att om en Mac kostar 15000 kronor och jag ska ha en PC plockar jag ihop en sådan - för samma pris och med bra komponenter och jämför. Jag börjar inte skrika att "en 4000-kronors-PC slår senaste G4an!!!" eftersom det är ointressant. Det är intressantare med vad man får för pengarna som G4an kostar (t.ex vad jag får om jag köper PC för den summan.:)
Om någon frågar mig om datorer brukar jag säga: "köp INTE det billiga, lägg lite mer pengar och få en bättre maskin". Att jag reagerar på det där med "dyra Macar" är för att jag hört för många som föreslår riktigt skräp som alternativ (för att det är billigare, naturligtvis) och det är inte bra.
Utpräglade lågprisprodukter håller jag inte högt och ska man jämföra en Mac för x kronor bör PCn kosta lika mycket. Jämförelser mellan en Mac och en noname-PC med Celeron-processor och annat budgetkrafs är ointressant.
Skrevs ursprungligen av Erik_J
Trasigt operativsystem
Hah! En sådan har jag! Det enda dom duger till är att göra blåskärm för skojs skull då man bara kört Photoshop i två-tre minuter.
Jag tycker iallafall att min 30.000-kronors Powerbook 550 håller en mycket hög hårdvarukvalitét jämfört med andra s.k. pc-maskiner jag stött på i samma prisklass. På min burk är OS:et lite "sävligt", men det kanske beror till viss del på den långsamma hårddisken.
Apple säljer ett koncept. De kränger inte datorkomponenter. Och det är värt mycket.
Och de som bara är ute efter teoretisk råprestanda och inget annat ska nog inte äga en Mac i dagsläget. Att sänka priserna för denna målgrupp kan aldrig vara vinstgivande.
Och allt snack om dålig service hos Apple. Jag förmodar att ni aldrig har ringt till Dell för att få hjälp?
Skrevs ursprungligen av Puppet
Apple säljer ett koncept. De kränger inte datorkomponenter. Och det är värt mycket.
Och de som bara är ute efter teoretisk råprestanda och inget annat ska nog inte äga en Mac i dagsläget. Att sänka priserna för denna målgrupp kan aldrig vara vinstgivande.
Och allt snack om dålig service hos Apple. Jag förmodar att ni aldrig har ringt till Dell för att få hjälp?
Apple säljer gårdagens koncept till förra årets priser. Alltså urgammal teknik till överpris.
Det vad Apple gör påminner om när man försöker sig på att laga en gammal sliten kofta med nya tygglappar och sälja den som en ny kofta.
Du glömmer att den största kunden, den som betalar mest och den som håller Apple vid liv överhuvudtaget är inte den enskilde konsumenten som köper iBook, Cube, iMac och liknande leksaker utan det är den grafiska branschen, bildbyråer, fotografer och musiker som förväntar sig inte en ny pastellfärg på plasten utan snarare råprestanda med den nyaste tekniken som finns att få. Och det kan inte Apple erbjuda idag. Det handlar inte att köpa den billigaste dator det handlar om att få det bästa möjliga för ett visst pris och där är Apple långt efter.
När det gäller Apples service så önskar jag dig inte att vara i behov av det för du lär bli besviken.
Apple bör snarast förbättra kvalitet och service, samt licensiera Mac OS X. Däremot tycker jag att priserna på maskinerna inte ska sänkas utan att det måste bli bättre maskiner till dagens priser.
En 4000-kronors-Mac är inte önskvärt och Apple ska inte vända sig till den kundgruppen. De som vill ha "billiga datorer" får köpa PC.
Å andra sidan verkar det som om en del i detta forum helst vill att Apple ska sälja billiga datorer. Jag undrar varför. PCn finns redan, det går inte att försöka konkurrera med den ifråga om spridning eller dominans. Istället måste Apple nischa in sig mot de kunder som vill ha en bättre dator än den genomsnittliga lågprismaskinen.
En bra början skulle vara 2 års garanti och kraftigt moderniserad hårdvara. Licensiering är nödvändigt.
En billig Mac bör kosta 8.000 kronor och uppåt (utan skärm). En LC-liknande maskin som instegsmodell vore bra.
Det viktiga är att man får mycket för pengarna. Macar för 8.000 - 80.000 är det bästa.
Som sagt, en del verkar vilja ha billiga datorer från Apple. Sedan klagar dessa att man svarar på deras inlägg och påpekar att det inte är lämpligt med billiga maskiner.
Lågprisanhängare: "Billigt, billigt, billigt....Mac är för dyrt....det måste vara billigt, billigt!"
Jag: "Olämpligt!"
Lågprisanh:"Billigt, billigt, billigt....Mac är för dyrt....det måste vara billigt, billigt!"
Jag: "Olämpligt!"
Lågprisanh: "Du tjatar!"
Hur ska dessa billiga datorer utformas?
Inser ingen att kvaliteten måste försakas om man inriktar sig på lågt pris (därmed inte sagt att Apple har bra kvalitet idag)?
Svenssondatorer och produkter? Nej, tack.
Den dag Apple kommer ut med en "Nokia 3310" i datortappning (hemska tanke) byter jag direkt till PC.:D
En ful, billig dator med fuffens för sig vill i.a.f jag inte ta i med tång.
Jag undrar mest över den stora prisskillnaden mellan US Apple Store och svenska.
T. ex. grundmodellen av eMac. Kostar på apple.com $799 plus VAT vilket motsvarar 6.270:- men på apple.se kostar den 7.996:- plus moms. Eller MDD dualG4 1.42 $2699 = 21.182:- vs 25.596:- plus moms.
Så rackarns hög importskatt har nog inte EU.