Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac är dyrare än PC?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket av kritiken är befogad, men å andra sidan, även på senare år har Apple gjort många riktigt fina datorer med hög kvalitet. Lombard/Pismo är ett toppnummer, robust och väldigt rätt. Enda felet är att tangentbordet går i bildskärmen. Annars är de nära nog perfekta. En lite äldre topp är PB 540c. TiBook är inte lika bra (för tunt metallhölje), men de nya ser ut att vara ett lyft.

Gamla iMac och eMac ger jag inte mycket för ur kvalitetssynpunkt, men grå G3 är inte illa. Rejäl pryl, precis som föregångarna (7600 mm). Blådåren var sämre sägs det. Kuben då? Är den välbyggd?

Prestandan har inte alltid släpat efter. För det mesta har Macarna tittat upp med jämna mellanrum. 1994 och 1999 var ett par toppar där Apple låg i täten och folk köpte Macar för ren siffertuggning. Sen kom G4-problemet och Apple har säkert kämpat hårt för att lösa det.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-07 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Apple säljer gårdagens koncept till förra årets priser. Alltså urgammal teknik till överpris.
Det vad Apple gör påminner om när man försöker sig på att laga en gammal sliten kofta med nya tygglappar och sälja den som en ny kofta.

Du glömmer att den största kunden, den som betalar mest och den som håller Apple vid liv överhuvudtaget är inte den enskilde konsumenten som köper iBook, Cube, iMac och liknande leksaker utan det är den grafiska branschen, bildbyråer, fotografer och musiker som förväntar sig inte en ny pastellfärg på plasten utan snarare råprestanda med den nyaste tekniken som finns att få. Och det kan inte Apple erbjuda idag. Det handlar inte att köpa den billigaste dator det handlar om att få det bästa möjliga för ett visst pris och där är Apple långt efter.
När det gäller Apples service så önskar jag dig inte att vara i behov av det för du lär bli besviken.

Gårdagens koncept? Kanske gårdagens teknik i form av låg Ghz i jämförelse med Intel, ja! Men knappast ett gammalt koncept vad det gäller design, innovativa lösningar och enkelhet. Vem innehar rollen som "dagens koncept" om inte Apple? Dell kanske

Dells widescreen (TiBook-kopia...) är ju helt överjävlig vad gäller pris/prestanda.
2Ghz Pentium M, 512Mb, 15,4" Widescreen, DVD/CDRW combo och 30 gig för under 17 lakan.
Men det är väl egentligen inte det som det handlar om. Det är ju mer vilket OS man gillar bäst.
Själv är jag totalt schizofren så jag tycker att XP funkar utmärkt samtidigt som jag precis kastat mig in i Mac-världen och känner att det är jättespännande (kanske lite naivt uttryckt, men ändå).
Hade jag varit miljonär så hade det blivit en 15" PBook, en maxad G4 PMac med största skärmen, en hottad Cube, en Custombyggd fläktlös Mini-ITX PC HTPC och kanske en maxad bärbar widescreen DELL.
Men nu e man ju en vanlig knegare så då får det bli knäckebrödsvarianten, dvs P3 PC, PMac 5200 och iBook.
Fattigt men kul!
För min del är det för tidigt att helt förkasta PC. Ärligt talat har jag inga klagomål alls på XP (till skillnad från tidigare MS OS).
Det är ett utmärkt OS som dessutom är helt överlägset vad gäller applikationer. Mitt enda egentliga argument för mina Mac-äventyr (för ni skall veta att jag blivit bespottad av mina MS (multipel skleros?) körande vänner) är att iBooken (dasslock) är så fantastikt snygg, cool och stilren och att OS X (som kommer så småningom) är ännu snyggare. Rent prestandamässigt får den ju bög-stryk av min PC.

Gud vad jag svamlar...

Bevaka tråden