Jag vet inte hur många trådar jag besvarat på samma ämne, och med hur många annonsavdelningar och "experter" jag talat som fastnat i gamla "sanningar" från antediluviansk tid.
Såhär förhåller det sig. En PDF-fil kan antingen uppfylla PDF-specifikationen eller inte. Gör den det är det en korrekt fil. InDesign, precis som Distiller skapar korrekta filer.
Anledningen till att såna där krav fortfarande finns kvar är att olika typer av kringutrustning som fanns (och i vissa fall fortfarande används) förr inte hade stöd för hela PDF-specifikationen. Så när sådan utrustning används så kan den antingen inte hantera helt korrekta PDF-filer, eller så rapporterar den saker som felaktiga som inte är det.
Det, i kombination med att gamla stötar som en gång i tiden lärde sig "desktop publishing" inte förmått sätta sig in i hur saker och ting egentligen funkar gör att det finns kvar rekommendationer av den typen.
I 99 fall av hundra behövs det inte, de har bytt sin utrustning och kan hantera alla korrekta PDF-filer, men de gamla stötarna har inte alltid fattat att saker har ändrats och därför lever råden kvar.
I sällsynta fall så har de kvar gammal skitutrustning och då är rådet korrekt - dvs deras utrustning kan inte hantera filerna och därför måste de ha en så "dum" PDF som möjligt, dvs en fil som först konverterats till PostScript och sen körts genom Distiller.
Den typ av problem som det då brukar handla om är t.ex.
* Bristande stöd för CID-fonter (observera att för att undvika det helt så måste man använda Distiller 5 eller äldre. Alla senare Distiller-versioner producerar, likt InDesign, CID-fonter under vissa omständigheter
* De använder ProScript, ett synnerligen ålderdomligt program som tillverkades någon gång under äldre stenålder.
* De har äldre versioner av PitStop, som inte korrekt hanterar Forms och Separation Color Spaces.
Dessvärre är man i vissa fall helt i händerna på dessa gamla dinosaurier och man måste ibland bara gilla läget och skicka det genom Distiller, så att de känner sig nöjda och glada.
Däremot ska man aldrig gå på deras sagor, de vet i 99 fall av 100 nämligen inte vad de pratar om.