Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med synthköp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har nyligen fått upp ögonen för synthar. Jag är ingen total nybörjare, har tagit pianolektioner i ca. 10 år, dock har jag inte tagit det så seriöst så jag har fortfarande jättemycket att lära mig.

Jag tänkte köpa en (kanske två?) billig synth i 1 500-5 000kr klassen, dock vet jag inte vilken. De jag har kollat mest på är Korg M1, clavio nord lead och juno-106, har även sneglat lite på sh-201.
Vad bör en synthnybörjare köpa? Jag tycker att de analoga syntharna låter så himla coolt, men jag tror att jag har mer nytta av en digital M1 (fast den kanske inte är lika rolig som t.ex. nord lead?)... Några förslag på andra bra synthar?

Dock är jag inte helt säker på att jag kommer att fastna för det här i och med mitt ganska svaga intresse för vanlig piano, men jag vill ändå prova på och se om det klickar.

EDIT
Vad jag tänkte ha den till:
Jag lysnar på metall och vill kunna spela i ett metallband. Så något som kan slå igenom tunga gitarrljud vore att föredra. Lite nördig som jag är så vill jag även kunna spela gamla spellåtar som castlevania, zelda och mega man.

Senast redigerat 2007-06-25 17:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 14:07

Köp en Roland XP80 så har du en bra klaviatur, underbara syntmöjligheter och expansionsplatser för massor av ljud, inklusive riktigt bra pianon. Den kostar inte mycket idag och är bra mycket bättre än gamla Korg M1. Dessutom är XP80 en workstation så du kan testa att spela in & greja. Hittar du ingen XP80 så finns de lite mindre XP50 och XP60. Och tänker du spela in på datorn så är XP30 ett kanonbra val, där finns dessutom många av expansionsljuden med som standard.