Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med synthköp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har nyligen fått upp ögonen för synthar. Jag är ingen total nybörjare, har tagit pianolektioner i ca. 10 år, dock har jag inte tagit det så seriöst så jag har fortfarande jättemycket att lära mig.

Jag tänkte köpa en (kanske två?) billig synth i 1 500-5 000kr klassen, dock vet jag inte vilken. De jag har kollat mest på är Korg M1, clavio nord lead och juno-106, har även sneglat lite på sh-201.
Vad bör en synthnybörjare köpa? Jag tycker att de analoga syntharna låter så himla coolt, men jag tror att jag har mer nytta av en digital M1 (fast den kanske inte är lika rolig som t.ex. nord lead?)... Några förslag på andra bra synthar?

Dock är jag inte helt säker på att jag kommer att fastna för det här i och med mitt ganska svaga intresse för vanlig piano, men jag vill ändå prova på och se om det klickar.

EDIT
Vad jag tänkte ha den till:
Jag lysnar på metall och vill kunna spela i ett metallband. Så något som kan slå igenom tunga gitarrljud vore att föredra. Lite nördig som jag är så vill jag även kunna spela gamla spellåtar som castlevania, zelda och mega man.

Senast redigerat 2007-06-25 17:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 14:07

Köp en Roland XP80 så har du en bra klaviatur, underbara syntmöjligheter och expansionsplatser för massor av ljud, inklusive riktigt bra pianon. Den kostar inte mycket idag och är bra mycket bättre än gamla Korg M1. Dessutom är XP80 en workstation så du kan testa att spela in & greja. Hittar du ingen XP80 så finns de lite mindre XP50 och XP60. Och tänker du spela in på datorn så är XP30 ett kanonbra val, där finns dessutom många av expansionsljuden med som standard.

Har du en dator så kan ett alternativ vara att skaffa en kontroller och en uppsättning plugins/mjukvarusyntar. Det finns en hel del bra gratismjukvara, och tex en begagnad licens på Reason 2.5 brukar man kunna få tag på billigt. Du får förmodligen mer kontroller för pengarna på det viset.

När det gäller vad du ska välja så beror det helt på vad du ska göra för musik. Är det elektronisk musik så är det något analogt eller VA du ska ha. Är du ute efter pianoljud och liknande så är något i stil med M1 (fast det finns betydligt bättre alternativ idag) bättre. Det är helt enkelt väldigt stor skillnad mellan en M1 och en Nord Lead, även om båda är syntar.

Behöver du en allt-i-ett-synt, eller är det mer hemmaklinkande du är ute efter? Tänker du använda mjukvara för att styra synten eller? Ska du spela med andra?

Tack för de snabba svaren!
PF: XP80 och XP30 verkar intressanta. Varför rekommenderar du xp80 före xå30? Vad gör den till ett bättre val dvs, den är ju tom. äldre.
false messiah: Mjukvarusynthar är inte ett alternativ. Jag är medveten om att analoga och digitala synthar är helt olika, jag har inte bestämt mig för vilken slags synth jag ska ha än, dock lutar det mer åt det digitala hållet.
Om jag fastnar för det här med synthar så ska jag så småningom börja spela i nåt band

Jag tycker Korgs Micro-X verkar vara ett kap för nybörjarsyntharen. Rätt vettigt spec för 4995:- om man kan leva med tangenterna.

Saxat ifrån Jam.se

Citat:

Korg Micro-X
Korgs nya X-serie är synthar som bygger på samma ljudmotor som Korg Triton-serien, men där tar likheterna slut. X-serien innehåller 64mb helt nyutvecklat vågformsminne med 640 helt nya ljud (och 384 combinations som är lager av flera olika ljud). Micro-X är utrustad med USB och en editor/plug-in (VST, AU och RTAS-stöd) medföljer som gör att du enkelt styr alla parametrar med ditt sequencerprogram (kräver MAC OSX 1.02 eller senare eller Windows XP på PC) samt använder X-serien som ett MIDI-interface. X-serien kommer i två modeller, X-50 och Korg Micro-X. Korg Micro-X är en liten kompakt synth med 25 tangenters anslagskänsligt klaviatur medans X-50 är en lite större modell med 61-tangenter. 62 rösters polyfoni 25 tangenters anslagskänsligt klaviatur Effektsektion med 89 olika effekttyper, 2 mastereffekter och 1 inserteffekt kan användas samtidigt + en 3-bans master EQ 640 programs (384 combinations, 128 multis, 40 trumset) + GM-band Dubbla polyfoniska arpeggiatorer med 251 minnen 240 x 54 pixlars bakgrundsbelyst grön LCD 2 audio ut + 2 separat audioutgångar (totalt 2 x stereo) + hörlursutgång MIDI in / ut + USB Dimensioner Micro-X - 60cm x 22,6 cm x 8 cm (B/D/H), vikt 2,4 kg OBS! Micro-X finns i två färger; svart och vit...

Angående vad jag ska ha den till:
Jag lysnar på metall och vill kunna spela i ett metallband. Så något som kan slå igenom tunga gitarrljud vore att föredra. Lite nördig som jag är så vill jag även kunna spela gamla spellåtar som castlevania, zelda och mega man.

Citat:

Så något som kan slå igenom tunga gitarrljud vore att föredra.

He he he... då får du nog leta reda på en gammal PPG Wave eller kanske en modernare Waldorf Microwave (XT).

Ensoniq ESQ-1 hade nog passat bra till både metal och castlevania. Men den är kanske inte lika rolig att ratta som t.ex en Juno-106, som för övrigt är en bra nybörjarsynth. Om du inte bryr dig så mycket om Midi är nog en Juno-60 snäppet roligare.

Om du vill ha en lite smidigare synth att ta med dig under armen kanske den nya Korg R3 vore något att kika lite extra på (så får du en vocoder med)?

http://korg.com/gear/prod_info.asp?a_prod_no=R3

(samma ljudmotor som storebror RADIAS)

http://korg.com/gear/prod_info.asp?a_prod_no=RADIAS

R3 kostar ungefär 5500~ kr inkl. frakt från playback-europe.com och då skickas den med UPS. (du borde dock vänta tills det har kommit lite mera recenensioner och liknande om den).

Här är lite grunder om Synthesizers, vågformer, röster, filer och liknande som du kanske vill läsa om såhär i början :

http://hem.passagen.se/tkolb/art/synth/intro_s.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 08:21

Eftersom du spelat piano kanske det är fint med ett ganska stort klaviatur? Sen tycker nog jag att du ska satsa på en synth som är någorlunda överskådlig. Det blir roligare så

Jag lägger nog min röst på en Roland SH-201 + en distpedal (eller valfri effektlåda). Då kan du få den att både tjuta sig genom gitarrmattorna samt att blippa zelda. Den är ganska billig också samt har 5 oktaver (tror jag). Ett tips är att antingen börja titta runt på hemsidor som www.vintagesynth.com och läsa/lyssna på syntharna eller bara knalla ner till den lokala musikaffären och prova det som finns där?

Om han nu ska köpa två så kan ha ju ta en stor och en liten tänkte jag

Sedan är det ju bara bra att han skaffar en med liten klaviatur, då tvingas han börja spela nya låtar som låter bra med bara en hand och slipper de där gamla piano-dängorna

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-06-28 11:28

1 röst till på sh201. Hittar du en beggad kan du göra ett klipp.

Tack för hjälpen! Nu har jag mycket nytt att tänka på
Jag tänkte köpa en analog och en digital synth ifall jag köper två, men jag börjar med en snth och ser hur det blir med den saken.
Korg R3 ser nice ut, dock vill jag ha lite större klaviatur i min första synth, men det kanske kan bli min andra SH-201 är också jätteintressant, jag har provat en sån och den var rolig.
Jag lär mig nog att spela bra med en hand, har ju en duktig bror som kan hjälpa mig med den saken

Jag ger mig och lägger en röst på en beg. SH-201

Lycka till!

  • Medlem
  • 2007-06-28 12:35

SH-201 har bara 4 oktaver (49 keys). Har en själv och tycker att den är en jätte bra synt till lead och sjyssta riff, men den är svår att spela utförligt på eftersom den då bara har 4 oktaver. Annars är den väldigt lätt att arbeta med. Inga dumma undermenyer och sådant shit. Jag har även SH-32:an och den är ungefär som 201:an fast utan klaviatur, skaffa en sån och ett sjysst MIDI klaviatur så har en bättre lösning. Man kan hitta dem ganska billigt numera. mellan 2-4k.

Ett annat tips är Roland Juno-D. Har även den. Prisvärd måste jag säga. Man får mycket för pengarna. Inte så bra på lead, men fantastisk på orgel, stråkar och pads. Pianot är och ganska hyffsat, men jag skulle inte köpa denna för pianots skull.

Jag kollade lite på SH-201 på rolands hemsida och jah blir mer och mer övertygad om att det är ett bra val. Ska gå och testa den på musikbörsen igen lite senare idag

Angående moduler i överlag: Man fixar till ljudet i modulen och använder midiklaviaturen endast till att spela upp det eller? Kan jag köpa en äldre synth som t.ex. korg M1 eller juno-D och ha det som klaviatur? Spelar de bara upp ljuden som jag gör i moduler eller kan jag modifiera dem ytterligare med t.ex. juno-D?

Angående SH-32 Om den nu är lik SH-201 så är den ju såklart intressant Såg på rolands hemsida att man kan koppla ihop SH-201 med datorn på ett grymt sätt, kan man göra likadant med SH-32 + klaviatur?

  • Medlem
  • 2007-06-28 18:49
Ursprungligen av Storebror:

Jag kollade lite på SH-201 på rolands hemsida och jah blir mer och mer övertygad om att det är ett bra val. Ska gå och testa den på musikbörsen igen lite senare idag

Angående moduler i överlag: Man fixar till ljudet i modulen och använder midiklaviaturen endast till att spela upp det eller? Kan jag köpa en äldre synth som t.ex. korg M1 eller juno-D och ha det som klaviatur? Spelar de bara upp ljuden som jag gör i moduler eller kan jag modifiera dem ytterligare med t.ex. juno-D?

Angående SH-32 Om den nu är lik SH-201 så är den ju såklart intressant Såg på rolands hemsida att man kan koppla ihop SH-201 med datorn på ett grymt sätt, kan man göra likadant med SH-32 + klaviatur?

Du kan använda vilken klaviatur som helst, bara den har MIDI, men en nyare klvaviatur är att rekomendera. Klaviaturen styr bara modulen. Grejen med MIDI är att du kan spela tex piano på klaviatur-synten och sen lägga till nån sjysst pad, stråkar eller vad du vill med modulen. Själv har jag en massa syntar som jag har kopplat ihop via en "MIDI-mixer" (Roland A-880) och då kan jag lägga ihop flera ljud samtigt. Lite gammalmodigt kanske, men jag gillar det
Med vissa modeler kan man modda via klaviaturen, tex kan jag med min Juno-D modda min SH-32:an men väldigt begränsat. Men det är ganska oviktigt eftersom man ändå moddar allt på modulen.

SH-32:an har inte som 201 ett USB jack. Så man kan inte koppla in den till datorn den vägen. Jag vet inte om kan koppla den via MIDI eller det ens finns nån mjukvara till den. Är inte så instatt på mjukvarubiten

Du vet väl om att man bara kan spela ett (eller möjligen rvå) ljud på samma gång med en SH-201? Så är det med ganska många syntar. Vill du ha trummor och flera olika ljud så att du kan göra en hel låt utan att spela in en massa spår som audio först, på en enda synt får du leta reda på en multitimbral synt, till exempel den XP-80 som PF tipsade om.

Jag tror faktiskt inte Micro-X (eller X-50) som Spanky pratade om är helt fel för dig,
de är väldigt allround och har i princip alla ljud från Triton och lite till.

Den har dessutom USB och dyker upp som en plug-in i din DAW.

Och är multitimbral.

/ Johan

Jag var en sväng på musikbörsen med min bror och kompis, båda erfarna synthnördar. Provade Korg micro-x, den har bra ljud och så, men på tok för liten klaviatur tycker jag... SH-201 låter dock jättebra och verkar rolig, men de sa att den inte lämpar sig så bra som första synth och kanske lite onödig med tanke på att min bror har en V-Synth på våningen nedanför. De rekommenderade mig korg M1 i och med att den är så allround, låter bra och framför allt, billig.
Är jag helt fel ute om jag köper den och sedan eventuellt bygger på med SH-201 eller SH-32 om jag vill satsa på det här?

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-06-28 18:23

m1 är gammal och inte speciellt rolig. jag råder dig att kolla på nåt annat. vad vet jag inte, bara nåt annat

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-28 19:33

Här har du ca 120 stycken ljudexempel från en Korg M1: http://www.synthmania.com/m1.htm
Jag gillar den då inte, men där kan du iallafall höra hur den låter

EDIT: En Korg N364 då? Tycker det verkar vara i princip en efterföljare till M1 men nyare och låter fräschare, men jag vet inte så mycket om den så jag ska inte säga för mycket. De kostar ju verkligen en spottstyver har jag sett.
Skapliga stråkar: http://www.synthmania.com/Synthesizers/Korg/N364/Audio/Factory%20Combi%20demos/Combi%20B/02%20X%20Strings.mp3

Alla ljudexempel på N364: http://www.synthmania.com/n-364.htm

Korg M1

Jag känner en som har en M1 med patchkort till salu i Stockholm. Den har inte så många bra samplade ljud om Ni frågar mig. Vissa stråk/kör ljud kan man väl stå ut med fast körljuden har mycket formantfel. Något enstaka användbart sololjud kan den kanske kläcka ur sig (typ sista ljudet på länkad demo). Analogsynt och Hammondljud inte alls vad jag har hört.

demo:http://www.youtube.com/watch?v=oRfyIAedCsg

MVH

Om M1:an verkar intressant kan du nog ha glädje av att testa Korg Wavestation innan du bestämmer dig. Wavestation kan mycket mer än M1, är marginellt dyrare och det finns ofantligt mycket bra presets till den på nätet. Den är dock svår att programmera, fast innan du ger dig på det finns ju som sagt presets.

Till den kan du exempelvis skaffa en NordLead 1. Det är inte så stor skillnad mellan NL1 och NL2, så den billigare 1:an är nog att rekommendera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-29 02:48

Word of advice: Det finns inga erfarna syntnördar som rekommenderar någon att köpa en M1:a!

XP80 rekommenderade jag för att den, som Zthee flikade in, har ett stort klaviatur. Bra om man gillar (att spela) piano.

Ett annat bra förslag kan vara en Roland Juno 2:a. Den skär igenom fint och är perfekt live. Lätt att transportera och har en hel del schyssta ljud. P-54 Fat Synth t ex, superbra till rockbandet.

Roland D-50 är från samma era som M1 men bra mycket roligare den också.

Roland JD-800 går att hitta får en liten slant, och då får du ett bra klaviatur och dessutom sliders en masse Eller varför inte en Polysix? Jens Johanssons choice of weapon (Yngwie Malmstens gamla keyboardist, numera Stratovarius) Men då behöver du lite externa effekter också. http://youtube.com/watch?v=RcdDK8fl8pM&mode=related&search=

Bobbski: Jag ska ta en närmare titt på Korg N364, det kanske är nåt för mig.
Sawtooth Hmm, gjorde en sökning på wavestation och den verkar ju mycket bättre... Hittade till och med en EX version som har 150 waveforms mer än originalet.
PF Smart, det har jag inte tänkt på Får väl bli nån annan synth då. PX80 är fortfarande ett alternativ. Juno 2 har jag läst mycket dåligt om, så den hoppar jag över. D-50 är dock fet, ska ha den i åtanke också.
Segerfalk JD-800 verkar också intressant! Dock hamnar den i samma prisklass som SH-201, är inte det ett bättre val i och med att den är över 10 år nyare?
Samma med polysix...

Ursprungligen av Storebror:

Bobbski: Jag ska ta en närmare titt på Korg N364, det kanske är nåt för mig.
Sawtooth Hmm, gjorde en sökning på wavestation och den verkar ju mycket bättre... Hittade till och med en EX version som har 150 waveforms mer än originalet.
PF Smart, det har jag inte tänkt på Får väl bli nån annan synth då. PX80 är fortfarande ett alternativ. Juno 2 har jag läst mycket dåligt om, så den hoppar jag över. D-50 är dock fet, ska ha den i åtanke också.
Segerfalk JD-800 verkar också intressant! Dock hamnar den i samma prisklass som SH-201, är inte det ett bättre val i och med att den är över 10 år nyare?
Samma med polysix...

Jo, Wavestation är riktigt bra. Det koolaste med den är, förutom att den är väldigt billig, att man med några enkla handgrepp i realtid kan ändra ljudet ganska drastiskt. Och att den är mångsidig. Det är en fördel med gamla synthar från den eran att det produceradas enorma mängder ljud till dem. Idag är folk bortskämda och orkar inte mecka med sina maskiner på samma sätt. Sedan när du lärt dig mer om hur den funkar kan du göra väldigt häftiga saker själv.

JD-800 är OK. Den ser FET ut på scen. Och den har realtidskontroller till i princip allt. Men sådär himla bra låter den väl ändå inte?

Juno-2: Jag måste också säga att det är bra synth, men det är kanske inte den jag först kommer att tänka på. Jag tror nog att du blir gladare av en NordLead faktiskt även om den kostar mer. Om inte annat för att en synth med riktiga rattar är mer pedagogisk och inspirerande.

Min första synth var en Roland JX8P och jag hade inte råd med programmeringsboxen PG-800, så jag var tvungen att sitta med manualen och trycka in parametrar med knappar och en slider. Det gick inte så värst bra. Det var inte förrän jag skaffade en Juno 106 som poletten ramlade ned. Men å andra sidan så blev jag en jävel på att gräva i parametrar när jag sedan skaffade samplers, JV-1080 m.fl. Fast det var en lång och tråkig omväg.

Så jag rekommenderar definitivt en "analog" synth med dedikerade kontroller.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-06-29 13:08

XP-30/50/60/80 ftw såklart (alla kommer före en sketen M1:a från anno dazumal). Korgs prylar (workstations) har jag aldrig gillat. Rolands låter mer "färdigt", sen om man är ute efter det eller inte är frågan. XP-serien tar ju dessutom expansioner (XP-30 med två inbyggda från början) vilket ger drivor av ljud. Expansionerna brukar ligga på runt 7-800kr styck och ger ca 255 ljud (med nya samplingar).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-29 14:06

Läst mycket dåligt om Juno 2? Var då? Show me. Låter helt barockt. Det är en högst beskedlig och snäll analogsynt som de flesta här säkert har ägt någon gång. Inget ont om den alls.

Bevaka tråden