Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med synthköp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PF:

Ursprungligen av Thomas R Kolb:

A pretty straightforward but not very versatile synth. The sound is not very clean and the overall noise floor seems to be quite high - at least it was on the one I used to have. The AlphaJuno-2 has a velocity sensitive 5-octave keyboard with very light keys - not the best mother keyboard - but since the MIDI implementation is rather basic, it's not very likely that you'll use it as one anyway. The flimsy DX7 type buttons are absolutely terrible, and the only reason to get one of these synths is really the sound of those fabulous Roland filters.

Comments About the Sounds:
The filter sweep sounds are great. You can with some effort also create some incredibly cool Vince Clarke-type noises.

Källa: http://www.sonicstate.com/synth/roland_aj2.cfm
Skulle du köpa Juno-2 före Juno-106? Vad jag har förstått så ska 106 vara en aning fetare.
Dock har jag fått många bra förslag på synthar och tänker provspela några av dessa innan jag slutligen bestämmer mig för vilken jag ska köpa. Om någon fortfarande har något att tillägga så får man gladeligen göra det.
Tack alla för hjälpen! Jag skriver väl en rad eller två sen när jag har köpt synthen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-30 23:54

Storebror: Ta reda på vilka på 99.se/musik som bor i samma stad som du och tvångsbjudin digsjälv till dem. Ta med kaffebröd. Då får du en unik chans att testa olika typer av synthar.

  • Medlem
  • 2007-07-01 00:15

Angående Juno-106 så är den ganska kass till att ha som MIDI klaviatur, bara så du vet. Den är inte anslagskänslig, vilket gör det ganska tråkigt. Annars är 106:an en FANTASTISKT bra, rolig och lättanvänd synth. Har en själv och blev kär direkt. Även om man inte kan så mycket om syntar så är den lättanvänd. Det är bara att dra i reglagen och testa sig fram.

Så lycka till med ditt synth köp.
Det är inte lätt i denna djungel, men en dag finner du den rätta

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-01 00:42

Egentligen borde man rekommendera Ensoniq ESQ-1/SQ-80.
Klarar allt från c64-ljud till avancerade ljudmattor.
Bra klaviatur med aftertouch och robust konstruktion.
SQ-80 har ju diskdrive = enkelt och lätt att spara ljud.
Lättediterad för att bara ha en dataslider. Det måste man uppleva för att tro på, men det är sant.
Nåja, bor du i Värmland så är du välkommen att testa en.

Jag gillar Wavestation, men fanken vet om den är ball som förstasynt? Grundljudet är ungefär lika illa som på M1, och det säger en hel del. Dess egentliga styrka är att man kan göra vågformssekvenser. Jag tänker inte gå in på hur det funkar, jag har redan skrivit en förklaring en gång. Använd forumets sökfunktion för att hitta den. Däremot kan jag bjuda på lite ljudexempel från min egen Wavestation.
Wavestion
Ambient 1
Ambient 2
Ambient 3

Jag ser Wavestation som en kompletteringssynt om man redan har en grund men vill ha lite koola ljudmattor.

Jag har sökt och sökt, typ alla jag ringer till säger att de har sålt sina synthar...
Dock lyckades jag hitta en Roland JX-305 groovesynth billigt, har läst lite om den och den verkar jättebra!
Ska åka och provspela och ganska säkert köpa den, men vad tycker ni?
Bor i Örebro

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 01:15

Ska du spela metal ska du ha schyssta klockljud/80-elpiano-ljud i =). Gärna möjlighet att mixa flera ljud samtidigt i synthen för att göra feta pads-bells, annars blire ingen metal inte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 01:19

JX305 är säkert en schysst nybörjarsynt & har säkert en hel del kul funktioner å ljud. Roland är bra på sånt. Köpte du den eller? Nöjd å glad?

Det blev en JX-305
Snubben som sålde den var duktig på att presentera alla funktioner, så jag vet i princip vad den klarar av. Annars så har jag suttit och plinkat på den i ca. 3 timmar och jag är riktigt nöjd

EDIT: Köpte den idag idag klockan 21

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-06 07:12

Grattis till synthen!

JX-305 bör vara lämplig ja, sen blir du "biten".. man har sällan en synth
Den har väl dessutom aftertouch på klaviaturet, så du kan göra lite svällande ljud som kanske passar bra i metal-musik?
Som "snattack" säger så bör du ha sådana ljud i, det klarar säkert JX-305, annars är det bara att leta upp lite billiga moduler. Roland D-110, Yamaha TX-7 osv är ju super-80-tal och klarar de ljuden lätt, billiga är de också.

Jag rek annars Juno2, synd bara att den inte är multitimbral. Juno106 är oxo bra men blir livlös jämfört med Juno2 pga avsaknaden av anslag/aftertouch.
Är på väg att sälja min Juno2, har äntligen funnit en synth som faktiskt kan ersätta den och det är min KC. Med alla de synthar jag haft är det bara C som kan härma vissa J2 ljud bra.

Fortsätter på denna tråd.
Nu är det så att min andra bror har blivit riktigt sugen på att köpa en ny synth och han har även skaffat en användare här, men iom att det tar ca en vecka innan man får skriva så frågar jag åt honom istället.

Han har sökt en massa, men är förvånad över att det är många synthar som inte har nämnts här.
MS2000, Alesis ion, Novation Nova 2, JP-8000, virus kb, nord lead 1 och 2 är syntharna han har kollat mest på. Det spelar ingen större roll att man ska kunna spela metall så länge man får till bra synthljud eller fet ljud eller något i stil med korg micro x. Om synthen tom klarar av att spela akustisk gitarr så är det ett plus i kanten, men synthljuden är som sagt i fokus.

Som vi har förstått det så kan man bara spela 4 tangenter samtidigt med nord lead 1? Och att samma sak gäller ms2000? Är NL2 värd de extra tusenlapparna? Access virus kb ser jättefrän ut, kanske att rekommendera? Är även lite sugen på XP30 som nämndes tidigare och har läst en massa rekommendationer på Nova 2 och Ion.

Summan av det hela: Man blir tokig på alla alternativ, så hjälp!

-Ja, man får väl känna efter om man vill ha en maskin inriktad på syntetiska ljud eller "instrumenthärmande" ljud. Har man bara en maskin, så vill man nog att den har gott om röster (polyfoni) och många olika slags ljud. Som t.ex XP30 (släkting till JX-305) eller varför inte en Yamaha EX5? Alesis ION verkar ju grym med alla sina filtertyper och efter att ha hört vad Per Kristian Risvik kan göra med en Virus så.... Har man hört ett favoritläte från en vintagemaskin så kanske man bara nöjer sig med originalet - men det är en annan historia...

Som sagt vad... det är en stor skillnad mellan en Nord Lead och en Roland XP-30. Du kan inte jämföra dem eftersom de har två helt olika syntesmetoder och därmed två helt olika typer av ljud. Jag har inte riktigt förstått om du är med på dessa skillnader? Skall du bara spela ett eller ett par ljud på samma gång eller vill du göra hela låtar på din synt, så att den låter som ett helt band när du trycker på PLAY?

Han hade tänkt sig att enbart spela några jud åt gången, dvs inte låta som ett helt band, men det vore ju ett plus.
Han har kikat lite extra noga på Novation Nova 2 och är väldigt sugen på att köpa en sån nu. Den finns begagnad för 4000kr, men det känns som ett lite saftigt pris för den synthen? Har sökt på forumet och folk har tydligen sålt någon supernova för 4000kr...

Novan låter trevligt. Den är ganska mångsidig. Jag har en Nova desktop och gillar ljudet, men den är rätt oinspirerande att göra ljud på. Det tycker i alla fall jag.

Jag kommer inte ihåg om du nämnt något om budget, men om du vill ha en synt med extra allt så kan du ju spana in en gammal korg Trinity med MOSS-expansion. Det är en digital synt som kan spela en jäkla massa ljud på samma gång och MOSS-expansionen ger en virtuell analogsynt för de där gamla hederliga Deep Purple-introna. Yamahas motsvarighet heter EX5, men den saknar pekskärm.

Bevaka tråden