Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få en bild att öka i dpi

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-06-26 13:58

Hej

Jag håller på att försöka få en bild som är 96dpi att bli 300 dpi.

har tagit en bild ur min film med hjälp av macen (alt+shift+3) och där är den endast 96 som sagt. men hur gör jag den större utan att förstöra kvalitén?

jag är helt hopplös när det kommer till photoshop.

tacksam för hjälp.

anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 14:10

Gå in på Bild -> Storlek på bild. Tricket är sedan att kryssa ur(!) "Ändra bildupplösning". Nu kan du skriva in önskat värde i dpi och antalet pixlar kommer att vara de samma. Bilden blir ju dock mindre (om du ökar upplösningen) vid utskrift men kvaliten blir bättre.

• Oregistrerad
  • 2007-06-26 14:20

kalas. jag tackar så mycket.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-07-05 09:39

Fast nyttan med att göra så är ju minimal. Du har ju fortfarande samma mängd pixlar, så vid samma storlek blir upplösningen oförändrad.

Du kan ju aldrig öka upplösningen utan att tappa kvalitet. Man kan interpolera upplösningen, men man tappar som sagt i kvalitet.

Precis som Hugin säger - nyttan är begränsad. Alla Rippar samplar i slutändan om bilderna till enhetens faktiska upplösning så många gånger kan du faktiskt FÖRSÄMRA bilden genom att öka upplösningen, eftersom den då interpoleras i flera steg.

• Medlem
  • 2007-07-05 13:57

Jag läste nånstans för ganska länge sedan att man kan interpolera i flera mindre steg med bättre resultat (än att ta ett stort steg). Kan nån uttala sig om det stämmer? Jag har aldrig testat.

Annars finns ju mjukvara som interpolerar bilder betydligt bättre än Photoshop. PhotoZoom Pro från BenVista har hjälpt mig fixa många halvtaskiga bilder i jobb vi har tryckt. Likaså är NoiseNinja från PictureCode super mot bildbrus när man lärt sig hantera inställningarna. Nackdelen är ju att de kostar en slant.

Testa AlienSkin Blowup. Finns en demo som har full funktion i 30 dagar.

http://www.alienskin.com/blowup

Bästa sättet att göra det i Photoshop är att (i Image Size) resampla med Bicubic Smoother, och ta det i steg på 30-50% dvs. exempelvis från 2000 pixlars bredd till 3000 och sen till 4000, och klicka OK emellan.

Samma sak om man vill minska en bild, men då ta Bicubic Sharper.

En annan teknik som jag hört om är att sampla upp bilden så som jag skrev i börja, men ta det ytterligare ett steg större, göra en unsharp mask, och sen sampla ner den ett steg. Vet ej om det funkar. Som någon skrev tidigare här i tråden så är det ju interpolering det handlar om, så förvänta inga mirakel.

1
Bevaka tråden