Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth som låter riktigt "fett"

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ah, jag letar efter en synth som låter riktigt "fett". Åt minimoog-hållet, men kanske något lite lättare att få tag i. Fast det kvittar egentligen, har ni förslag? Sådär så man får gåshud

Standardsvar 1A: Waldorf Pulse om det ska vara analogt. Sjukt prisvärd och råfet.
Standardsvar 1B: Access Virus om det ska vara VA. Fetare än Minimoog, men inte analog.
Joker: DSI Evolver. Kan vara tokfet om man vill. Men mest rå och elak.

Det finns ju också en massa dyra och bra Mini-aspiranter typ Studio Electronics SE-1 eller Jomox SunSyn. Moogs egen Little Phatty är säkert också utmärkt.

Har du stålar så är naturligtvis Moog Voyager det givna valet, den går att hitta begagnad för runt 20k om man har tur, vilket är ungefär samma som en "riktig" Mini eller kanske t.o.m. lite billigare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-03 00:10

Waldorf Pulse är ju en Moog-kopia i filtret och är väldigt in your face av någon anledning. Inte helanalog och något stel (men inget som inte går att modulera bort). Tycker kanske inte att den gör leads så bra, men om du vill ha en dedikerad basist så är den toppen.

Sedan finns ju Little Phatty Stage Edition som iofs bara har 2 osc, men låter riktigt bra den också.

Annars så är gåshudseffekten något som alltid skiftar hos mig, så jag kan inte riktigt rekommendera något utifrån det.

EDIT: Asch...Sawtooth kom före... Jag skulle inte tagit den där filosofiska minuten om varför alla vill på något sätt komma över Moog-soundet.

Inget mummel i skägget här inte!

Inte som en MiniMoog, men basfet på sitt sätt: Roland Juno-106. Japp, den är suverän på "omphf"-iga basar. Den är djup och mjuk i basen och inte lika rivit som Moogen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-03 07:01

Det beror på hur mycket pix du har lust att bli av med.
Men en synth som de allra flesta verkar snacka skit om av någon anledning som jag inte alls
förstår är OBERHEIM OBMX.
Har haft en i fem år circus, denna synth är projerkterad av ingen mindre än DON BUCHLA åt
dåvarande patentägare gibson.
Denna synth har både ett klassiskt 24 db moog och 12 db oberheim sem filter, och är råfet på
sådant som amerikanska maskiner är bäst på BAS,BRASS.
Den är betydligt fetare än min memorymoog och prophet 10 och obxa i unison läge,
Då spränger den nästan allt jag har hört.
om man skulle likna den vid något så skulle jag säga ÅNGVÄLT+boeing 747 motor i fullt spin.
Fantastisk synth som inte finns i så värst många ex.
Ebay :a en så fort du får möjlighet.
En sak till som är trevligt med denna synth är att den har 12 separata mono ut ! alltså
den kan vara 12 2 osc monosynthar i ett och detta är lysande.
Den enda andra som har en sådan möjlighet är alesis andromeda och den modade matrix 12an
Om du skulle bestämma dig för en sådan, kan jag rekomendera crazyanalog.com han brukar kunna fixa röstkort lite tit som tätt jag rekomenderar verkligen att du åtminstonde köper ett extra
röstkort till den men ju fler sesto bättre.
inspirations tipps lyssna på army of me med björk basen är en oxpanderad obmx alltså standard konfiguration.
Denna rekomenderar jag VARMT.

  • Medlem
  • 2007-07-03 07:03

Håller med om att Virusarna och Junosarna är säkra kort, men det beror ju på vad för slags fetma du vill åt.

Ah, råkar faktiskt ha en Juno-60

Letar efter något mer åt Moog-hållet, har kikat lite på Moog LP, får se hur det blir (vore roligt med en inte så självklar synth kanske)!

Tack för alla svar, ska kika runt på syntharna ni tipsade om!

Studio Electronics ATC-1, Låter svinbra, men har ett lite B interface.

den superbasstation nån sålde är megafet för 2papp

gmedia minimonsta:melohman <- jag testade ett demo på denna.. låter faktiskt riktigt bra!

En sån där creamware-moog annars?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 11:40

Volantiz du glömde Jp8000:)

Jag har en JP-8000 med, har aldrig sett den sådär "fet", får testa lite

Ska lyssna på Army of me

Jag gillar ljuden i LCD Soundsystem - North American Scum (kanske kan vara en riktlinje)

http://youtube.com/watch?v=ieT_lf9wK28

Har för mig att de använder Minimoog i någon låt

Basen i Army Of Me är verkligen en favorit, slingan också då såklart. Kommer ihåg att den gick rätt in i mig när jag hörde den första gången jag hörde den (-95?). Då var jag verkligen nollad på elektronisk musik o det tror jag iofs hjälpte till, distraktionen av att fundera på vilken synth o hur den var rattad fanns inte. Kan ju faktiskt vara lite avundsjuk på min flickvän då hon bara kan gilla nåt för att det låter bra, utan att känna behov av att fundera på varför. Jag har totalförbud när det gäller att prata om enstaka ljud i låtar eller hur något är inspelat. Lite frustrerande ibland, men jag kan verkligen förstå det.

Förlåt avstickaren...

Ursprungligen av imported_default:

Ska lyssna på Army of me

Jag gillar ljuden i LCD Soundsystem - North American Scum (kanske kan vara en riktlinje)

http://youtube.com/watch?v=ieT_lf9wK28

Har för mig att de använder Minimoog i någon låt

LCD Soundsystem använder Voyager.

HEK: Joojustja.. den är ju nästan lika smällfet som ett vintage yamaha psr-keyboard.. rekommenderas verkligen!

Här har du en Studio Electronics SE1X för 1000 euro (~9.5k SEK) i Tyskland. Det är en redigt fet synth i klass med Minimoog. Studio Electronics började sin bana med att operera ur innanmätet ur Minimoogar, rackmontera och midifiera dem till Midimoogar. Bra märke, bra synthar. ATC-1 är också schysst men det trista interfacet förstör en del av glädjen.

En kool bonus med SE-1 är att den förutom klassiskt moogfilter även har ett oberheimfilter, så man får en hel färgskala till på paletten.

Citat:

Har haft en i fem år circus, denna synth är projerkterad av ingen mindre än DON BUCHLA åt
dåvarande patentägare gibson.

Mmmm... men blev inte Buchla kickad från detta projekt eftersom han ville få brodukten att fungera innan den skulle börja säljas? Det tyckte Gibson tog för lång tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 08:27
Ursprungligen av Real Parakeet:

Mmmm... men blev inte Buchla kickad från detta projekt eftersom han ville få brodukten att fungera innan den skulle börja säljas? Det tyckte Gibson tog för lång tid.

Jodå helt rätt.
Jag kan fortfarande inte fatta hur man kan behandla ett varumärke på det sättet som de har gjort
skandalöst utan tvekan !
jag har hört att the boss på gibson vid denna tidpunkten var ett riktigt a*hole.

Para: jo! Det var väl i samma veva som Gibson gav sig på den stackars schizofrene ingenjören som utvecklat ZIPI. Bl.a. därför sitter vi fortfarande med 32 kbit i MIDI

imported_default: Du har en JP-8000 och tycker inte att den är fet? Du gör nog något fel! Lite lagom supersaw eller PWM på Osc1, subosc via Osc2, lagom mycket Clean Chorus, 24db-filtret med låg cutoff och svag filter envelope depth. Vibrato med pitchpinnen för alla långa toner.

Är du bra på att programmera syntar? Om inte tror jag att JP-8000 kan ge dig en väldit bra introduktion eftersom det är en väldigt enkelt synt att programmera, bl.a. för att den är rätt begränsad och överskådlig. Jag vet att Volle hatar den men jag har aldrig riktigt förstått varför. Så länge man håller supersaw-detunen utom räckhåll för den tyska trancen och aktar sig för FM-svep låter den jättebra, runt och mjukt.

Är du störtkass på syntprogrammering hjälper det nog inte vad du skaffar; det mesta sitter i programmeringen. Lyssna på Sealed, den killen kan få nästan vad som helst att låta fantastiskt: http://homepage.mac.com/synth_seal/html/index.html

En annan sak att tänka på är att mycket av det som upplevs som "fett" är effekter, och de hittar man oftast inte inbyggda i synten, inte bra i alla fall. Nästan alla ljud låter bättre med lite chorus och lågpassat delay. Därmed inte sagt att man kan lägga detta på alla ljud; då passar de inte ihop utan blir bara gröt.

Det är komplicerat, helt enkelt

Och vad menar du (default) med fet förresten? Jag utgick från att det var basar eftersom du nämnde moog. Är det basar du vill göra?

Senast redigerat 2007-07-03 21:11

Tack för ett väldigt pedagogiskt svar

Jag måste vara tokdålig på att programmera synthar, jag tycker fortfarande min JP-8000 låter som en JP-8000 istället för en Moog hur jag än gör

Åh, krispig bas, kan man säga krispig bas? Lite sådär läcker distortion, men ändå tung, in-your-face bas

Ska kika lite på effekter, men trevligt att ha någon fläskis att utgå från

Slutsatsen i mitt inlägg är väl att jag inte är ute efter det där hesa som JP-8000 har. Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 21:49

Alesis Andromeda A6 ..? Rätt fet enligt mig.

Ska du ha tjocka och feta pads så är ju faktiskt en Korg Wavestation helt rätt val Snacka om bubblig och atmosfärisk.

Många gånger kan man ju feta till vilken synth som helst med lite EQ och kompressor. Det kanske är rätt väg att gå?

Ja, det kanske det är

Har du/ni någon att rekommendera eller är det bara high-five POW ta första bästa?

Ni kan även ge tips på olika märken, behöver inte vara modeller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 00:07
Ursprungligen av imported_default:

Har du/ni någon att rekommendera eller är det bara high-five POW ta första bästa?

Jag har en binge Universal Audio-pluggar som jag gillar över mycket annat.

Är du på jakt efter 'native'-pluggar så är Sonalksis, URS och Waves galet duktiga på att programmera saker som låter väldigt bra.

Sonalksis TBK3 (har ej själv testat den) sägs vara finfin på att överkomprimera så att det distar och pumpar. Rydan och Volle kan nog berätta mer.....

Lycka till i jakten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 22:12

default .. testa ladda ner lite ljud från internet till din jp8000! Det finns ljud där ute till den som skulle få Volantiz att baxna:) .. kan va värt att testa! Ladda ner nån bank och skicka över med nått midiprogram, midi-ox tex.

hahaha, det ska jag minsann göra ;D

Nja... jag vet inte heller om en JP-8000 är så där värst "fet". Den är kung på Juno-liknande basar, typ Laser Dance och en och annan lite tajt och fin trance-bas, men grooviga, fettmadrypande avgrundsbasar från djävulens domäner..? Näe. Synten är så plastig att den till och med låter lite plastig. Den är lite för snäll tror jag.

Om du kan stå ut med att den låter lite stel och tysk så kan kanske en Waldorf Q vara ett alternativ? Det är bra med fräs i den om man så vill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 01:24

imp_def, du har en Juno 60? Den kan definitivt låta åt Moog-hållet med lite programmering & unisonlattjande eventuellt. Av med choruset så framstår en mer spretig och skön karaktär som är rolig. PWM-modulation å lite sådär, sedan är den snart i Pro One & Minimoog-land.

Äsch, jag kanske har missförstått vad folk menar med fet. Jag har alltid resonerat så här:
Någon som är fet är mjuk, fet innebär alltså mjuk.
Någon som är fet tar mycket plats, fet innebär alltså att det aktuella frekvensbandet är välfyllt (läs: chorus).
Någon som är fet dallrar likt gelépudding, fet innebär alltså pitchintabilitet för ett darrigt ljud.
Någon som är fet talar med dov röst med mycket botten och lågfrekvent resonans, fet betyder alltså att det är mycket lågfrekvensinnehåll i ljudet.

Bevaka tråden