Det är med andra ord helt klart även teoretiskt möjligt att ljudskillnader mellan gamla och nya syntar är mycket mer än hokus pokus.
Hmm... Nu drog ju jag en snabbslutsats att eftersom det är Moog som gjort Model D, Voyager och LP så har de alla samma komponenter i iaf filter och oscillatorer. Är det inte så så har jag trott fel. :">
Enda anledningen att jag tog upp åldern på komponenterna var för att VCO i sitt inlägg antydde att Moog-ljudet endast satt i de äldre komponenterna. De nya modeller var inte "riktiga" Moogar. Jag håller med om, vilket jag skriver också, att det finns skillnader mellan Model D och de nyare modellerna. Men att det, i mina öron, inte är så stora skillnader så att de nya på något sätt skulle sakna "Moog ljudet".
Little Phatty går att jämföra med 2-osc-syntar men kan givetvis inte tävla mot den 1 oscillator rikare Minimoog alternativt Voyagern. Det är en väldig skillnad på vad de kan göra ljudmässigt i och med detta. Men LP är ändå en väldigt kul synt.
Jag utgår ju hela tiden från vad jag skulle kunna tänkas använda en Minimoog till när jag jämför LP med Model D. Tror att om jag haft en model D hade nog den 3:dje VCO:n stått ständigt inställd på LFO.
För mig är och förblir Minimoogen mer kult och musikhistoria än en unik och oersättlig synth. LP och Voyager funkar likabra ljudmässigt om man nu helst vill ha en Moog. Att hävda att de (framför allt LP som bashas till höger o vänster) skulle vara tunna eller dåligt byggda är skitsnack. Må så vara att Minimoogen sen kan göra aningen tyngre basar eller nåt.
Vill man inte lägga 15000 eller mer på en synth så tycker jag att Minimax och Synth II är bra härmapor.