Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth som låter riktigt "fett"

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 01:50

Bassynten i Michael Jacksons Thriller är fet.
Stråkpaden som inleder Chaka Khan's Hold Her är fet.
Leadljudet i Axel F är hatat av många men ändå fett.

Sedan finns det urmakare som kan bygga feta ljudbilder av tunna ljud också.

Detta görs t ex eminent av Vince Clarke i Erasure's Sometimes.

Men han jobbade nästan enbart med feta ljud i Yazoo...

Citat:

Jag vet att Volle hatar den men jag har aldrig riktigt förstått varför

Det har inget med fettma att göra. Visst kan den vräka ur sig något som påminner om sånt.. men det räcker inte. Det jag inte gillar med den är att dess ljudkvalitet är riktigt kass. Precis samma fel som t ex dess samtida broder roland jx305 lider av. Dess deffekter i ljudet är ju inte ens "coolt" som i t ex sidstation, leksakskeyboards eller dess antagligen största konkurrent Nord Lead. Det är enligt mig enbart dåligt.

Citat:

testa ladda ner lite ljud från internet till din jp8000! Det finns ljud där ute till den som skulle få Volantiz att baxna

Kanske om jag lyssnar genom ett par laptophögtalare av sämre modell

Citat:

Många gånger kan man ju feta till vilken synth som helst med lite EQ och kompressor. Det kanske är rätt väg att gå?

"Många gånger" skulle jag vilja byta mot "i stort sett alltid". Där har vi verkligen rätt väg att gå enligt min mening. Men jag hävdar fortfarande att man då bör köra med ett syntspår som låter bra i grunden (alternativt filtrera/effektlägga sönder det tills det låter bra).

Jag har inte samma syn på "ljudmässig fettma" som Johannes för övrigt.

Om du vill att det ska låta Minimoog så rekomenderar jag Minimoog :), den är mycket lätt att få tag i, gå en match med din spargris så e saken biff, själv älskar jag min lilla Virus TI Polar, helt otroligt underbar att jobba med..

Moog LP rekommenderas stenhårt om du inte vill lägga 15K på en halvrisig Minimoog.

• Medlem
  • 2007-07-05 20:22

Jag rekommenderar inte alls LP...helt ärligt tycker jag att den låter otroligt tunnt, känns plastig och är inte alls lika kul som deras andra prylar. Du får en Minimoog i bra skick för i princip samma pris, på den har du rattar för alla parametrar, det RIKTIGA moogsoundet (inga nya komponenter och ultraprecisa kretsar) och känslan av att äga ett stycke musikhistora.

Ursprungligen av VCO:

Jag rekommenderar inte alls LP...helt ärligt tycker jag att den låter otroligt tunnt, känns plastig och är inte alls lika kul som deras andra prylar. Du får en Minimoog i bra skick för i princip samma pris, på den har du rattar för alla parametrar, det RIKTIGA moogsoundet (inga nya komponenter och ultraprecisa kretsar) och känslan av att äga ett stycke musikhistora.

Du får ingen snygg Minimoog för det priset en LP kostar. Frågan är om du ens får en Minimoog som funkar som den ska!?

Att LP:n låter tunt är rent snack. Jag har kranat fram riktigt tunga droneljud med min maskin, såväl som feta leads och basar. Den fixar det mesta som en Minimoog gör ljudmässigt och mer. Moog låter Moog helt enkelt oavsett ålder på komponenter. Om nu ålder påverkar måste ju Minimoogen också låtit "tunn & plastig" när den var ny...
Jag tycker att Model D låter dovare/mörkare än Voyagern och LP, Jag tycker även att det känns som om filtret på Model D går att öppna mer än på sina nyare syskon.
Men utöver de två skillnaderna så tycker jag att de delar grundljudet dvs. det låter "moog".
Eventuella övriga skillnader hör nog endast vintage-talibaner.

Senast redigerat 2007-07-06 00:22
Ursprungligen av Airwolf:

Moog låter Moog helt enkelt oavsett ålder på komponenter. Om nu ålder påverkar måste ju Minimoogen också låtit "tunn & plastig" när den var ny...

Jag vet inget om Mini vs LP, men det verkar som du missförstått grejen med äldre komponenter.

Det är inte det att komponenterna åldras, utan att de gamla modellerna inte tillverkas längre. Det går alltså ofta inte att bygga en exakt kopia på äldre kretsar eftersom de gamla komponenterna inte finns att köpa. Ofta finns det nya komponenter som liknar de gamla, men de är aldrig 100% identiska i funktion. Inte helt sällan kan äldre komponenters "dåliga speccar" påverka ljudet t.ex. genom att dålig slewrate kan verka som extra lågpassfilter inne i kretsen och sådana saker.

Det är med andra ord helt klart även teoretiskt möjligt att ljudskillnader mellan gamla och nya syntar är mycket mer än hokus pokus.

Ge mig genast e-posten till han/hon som säljer en fullt fungerande minimoog för samma pris som en LP, den köper jag på studds

• Medlem
  • 2007-07-05 22:02

Tyckte jag såg en Mini på vendolin för 15k för ett tag sen, fast jag vet inte va skicket var på den.

Jag har spelat LP flera gånger och jag har försökt tycka om den, men jag blev aldrig imponerad....aja, det kanske är en smaksak eller så är det jag som har dåliga öron (troligen det sistnämda).

keybdwizrd har en trevlig lite jämförelse mellan LP och Mini på youtube, kanske kan hjälpa eran diskussion på traven

Ja, vad kluven jag är! Jag tar tillfället i akt och ursäktar för tråden jag skrev för några dagar sedan, jag skäms :">

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 15:11

Little Phatty går att jämföra med 2-osc-syntar men kan givetvis inte tävla mot den 1 oscillator rikare Minimoog alternativt Voyagern. Det är en väldig skillnad på vad de kan göra ljudmässigt i och med detta. Men LP är ändå en väldigt kul synt.

Moog Little Phatty borde byta namn till Moog Lite Fattig, provspelade den plastiga leksaken och den kändes mycket tunn och ej som ett gediget bygge.....

Nej kör några timmar övertid bara så e saken biff.

Ursprungligen av Imported Johannes:

Det är med andra ord helt klart även teoretiskt möjligt att ljudskillnader mellan gamla och nya syntar är mycket mer än hokus pokus.

Hmm... Nu drog ju jag en snabbslutsats att eftersom det är Moog som gjort Model D, Voyager och LP så har de alla samma komponenter i iaf filter och oscillatorer. Är det inte så så har jag trott fel. :">

Enda anledningen att jag tog upp åldern på komponenterna var för att VCO i sitt inlägg antydde att Moog-ljudet endast satt i de äldre komponenterna. De nya modeller var inte "riktiga" Moogar. Jag håller med om, vilket jag skriver också, att det finns skillnader mellan Model D och de nyare modellerna. Men att det, i mina öron, inte är så stora skillnader så att de nya på något sätt skulle sakna "Moog ljudet".

Ursprungligen av PF:

Little Phatty går att jämföra med 2-osc-syntar men kan givetvis inte tävla mot den 1 oscillator rikare Minimoog alternativt Voyagern. Det är en väldig skillnad på vad de kan göra ljudmässigt i och med detta. Men LP är ändå en väldigt kul synt.

Jag utgår ju hela tiden från vad jag skulle kunna tänkas använda en Minimoog till när jag jämför LP med Model D. Tror att om jag haft en model D hade nog den 3:dje VCO:n stått ständigt inställd på LFO.

För mig är och förblir Minimoogen mer kult och musikhistoria än en unik och oersättlig synth. LP och Voyager funkar likabra ljudmässigt om man nu helst vill ha en Moog. Att hävda att de (framför allt LP som bashas till höger o vänster) skulle vara tunna eller dåligt byggda är skitsnack. Må så vara att Minimoogen sen kan göra aningen tyngre basar eller nåt.

Vill man inte lägga 15000 eller mer på en synth så tycker jag att Minimax och Synth II är bra härmapor.

Senast redigerat 2007-07-06 18:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 02:31

Jag tycker Model D, Voyager och Pro~One låter moogit. Polyfoniskt fillar jag det feta i P5, JP8 och OB8.

PF: Kul... du använder min Crumar DS-2 som Avantar. DS-2:an var en riktigt skön, fet synt. *saknar*
Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 02:36

Airwolf: Kopiera basljudet från MJJs Thriller med din LP så ska vi se.
Demokid: Ah, det är din bild? Kul. Skulle vara ballt att testa en Crumar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 03:43
Ursprungligen av PF:

Airwolf: Kopiera basljudet från MJJs Thriller med din LP så ska vi se.
Demokid: Ah, det är din bild? Kul. Skulle vara ballt att testa en Crumar.

Japp min DS-2. Tog bilder på mina syntar och gjorde multisamplingar i 44kHz/16bit format på en sida som hette hello.to/synthesizers. VintageSynth hörde av sig och behövde bilder. DOm fick DS-2, P5, JP8, JP6, OB-Xa, Prodigy m.m. DS-2:an låter väldigt fett och organsikt trots DCO. Flitret är underbart och envelopsen ruskigt snabba. Ångrar att jag sålde den.

Bevaka tråden