Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mixa i datorn..?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej... vilket är den billigaste och bästa lösningen om man vill slänga ut mixerbordet och koppla in... typ 24 ljudkablar från diverse syntar och trummaskiner, rakt in i datorn och mixa i Logic? Är det ens att tänka på eller är det bättre att sälja syntarna och hoppa på mjukvara istället? Jag får panik på alla förbannade kablar och mixerkanaler som inte räcker till samt att behöva flytta kablar och sedan inte komma ihåg var de satt. Jag vill ha ALLA grejer inkopplade och redo för användning.

24 kanaler in samtidigt kan nog vara lite krångligt och dyrt, men det finns ju hyfsat billiga ljudkort med 8 in + adat, och det tillsammans med tex en Behringer ADA8000 ger dig 16 kanaler samtidigt. Och det räcker kanske?

Varför vill du slänga ut mixern? Platsbrist?

Mixern är gammal och brusig. Och ful. Jag tycker inte att min setup är intuitiv med alla kablar å skit som behöver kopplas om. Jag vill kunna trycka på "REC" och spela in allt på en gång. Eller kanske två gånger. Jag kan ju i och för sig slänga ut TV-kortet ur datorn och på så vis få ännu ett stereopar ledigt. Då blir det tre stereopar in. Jag har i teorin 10 ingångar, men bara 6 av dem är RCA.

3 ggr M-Audio 1010LT borde vara en helt ok lösning?

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html

Tex. MOTU's interface går väl att stacka? Och med ADA8000 eller dylikt som komplement behöver det ju inte kosta hela skjortan...

  • Medlem
  • 2007-07-03 08:58

24 in? Jag har ju redan ett MOTU 828 MK2, så jag hade bara köpt till två adat-interface till det så har jag då faktiskt 26 in.

Motsvarande lär finnas hos andra tillverkare också. Dock, det kommer kosta en del, ljudkort i den här klassen är ännu inte särskilt billiga.

Går det verkligen att köra två ADAT in på 828? Finns väl bara 8 ADAT-kanaler i Cue-mix, eller missminner jag mej?

Annars borde det funka med 828Mk2 + 8pre + ADAT-interface. Runt 15k:- nånstans, kanske billigare om man hittar beggat. Finns säkert andra lösningar, men det är MOTU jag känner till bäst...

MOTU 24i annars

MOTU 2408 har 8 analoga in plus 3 ADAT-kontakter (1 delad med analogingångarna), för totalt 24 in. Brukar gå att hitta rätt billigt. (Eller 24i som Volantiz säger, men de brukar vara ovanligare.) Preampar och sånt behöver parakiten inte, det är ju bara syntar han ska spela in.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Mixern är gammal och brusig. Och ful. Jag tycker inte att min setup är intuitiv med alla kablar å skit som behöver kopplas om. Jag vill kunna trycka på "REC" och spela in allt på en gång. Eller kanske två gånger. Jag kan ju i och för sig slänga ut TV-kortet ur datorn och på så vis få ännu ett stereopar ledigt. Då blir det tre stereopar in. Jag har i teorin 10 ingångar, men bara 6 av dem är RCA.

Det kan vara värt att leta upp en 8-bussarsmixer (eller liknande) och ett 8-kanalerskort. Sen kopplar du bussutgångarna till ljudkortet. Då slipper du trassel med att koppla om sladdar och kan ändå rätt enkelt välja vad du ska spela in så du kan få alla ljud i en eller två tagningar. Det är så jag skulle göra iallafall.

Kanske något trassligare än att ha allt kopplat rätt in i datorn, men å andra slipper man slå på datorn och starta Logic när man ska spela på syntarna.

  • Medlem
  • 2007-07-03 09:33

Ah, det var jag som var vilse. Sorry. Stämmer bra med bara en ADAT in, så det blir 18 ingångar med ett ADAT-interface tillagt. Kör man ljud på S/PDIF så får man två till, sammanlagt 20 ingångar.

pippi: Hur mycket kan du tänka dig att lägga på det här projektet? Man kan hålla på att spåna hur länge som helst om olika alternativ.. men om vi vet hur mycket det får kosta så kan vi peka ut några direkta alternativ istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 12:37

Känns som om vi har försökt hjälpa dig med detta problem sedan 2003 ungefär. Själv tycker jag ju tjatigt nog man kan skippa de hårda syntarna helt men det vill du inte höra...

Varför inte en 16-kanalig analog rullbandare så får du rätta tidskaraktären på soundet också?

Skulle faktiskt i sanning tycka det vore väldigt kul att ha en workshop där vi kunde visa varann hur vi jobbar och visa tips & tricks kring hur man kan göra i realtid. Ballast vore om ett gäng medlemmar ställde upp hela sin utrustning, the works, så kunde man gå omkring som om man hälsade på flera medlemmar samtidigt och ge output och få input. Tänk att arrangera det under någon slags supervision och så hade man en helg, lite rökig whiskey och kunde grotta in sig i elektronikens innersta & samtidigt, idealiskt sett, ha ett kreativt flow i detta.

Det vore kul PF! Kan vi vara hemma hos dig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 12:57

Haha. Ja, det skulle faktiskt gå att genomföra. Men hörlurskrav framåt 22-tiden då

Äh... jag kör vidare som jag har det. Jag lägger pengarna på modelltåg istället...

Jag är också intresserad av mixer i datorn. Har skullat köpa digitalmixer hur länge som helst, men har aldrig kommit till skott. I ärlighetens namn gör jag för tillfället inte tillräckligt med musik för att motivera utlägget heller, men det finns ett samband. När man har så mycket prylar är det alltid lite jobbigt att hålla koll på alla kopplingar.

...vilket leder in på (OT-)förklaringen till varför man vill köra hårdvarusyntar och mjukvarumixer (extern eller i datorn): mixautomatisering och recall. Vill man ha 24 kanaler med fullparametrisk EQ på varje kanal (nödvändigt vid mixning imho) och parameterrecall får man punga ut en slant, så varför inte få ett överskådligt GUI när det ändå måste ske genom en mikroprocessor på något sätt?

Hårdvarusyntar har sin plats gränssnittsmässigt, ofta ljudmässigt, men framförallt "känsla"-mässigt (menar nu inte känslomässigt). Även en rackburk med 7-seg-display ger mig bättre känsla för vad jag gör. Av någon anledning hör jag inte lika bra hur det låter om det är en mjukvarusynt på skärmen. Lite som att vissa har svårt att läsa på datorskärm istället för på papper antar jag. Skulle gissa att det har med hjärnans konceptualiseringsprocess att göra; hela grejen med att ha en sak som gör många olika grejer gör det svårare att känslomässigt förstå vad som händer. Och detta inte sagt som någon datorfientlig person; jag är värsta nörden.

Jag tycker också att man ofta kan höra om en låt är spelad på keyboard eller inpluppad i sequencer. Får säkert äta upp det om någon kommer med ett blindtest... Poängen är i alla fall att ett gränssnitt är mer än ett sätt att få något gjort; det kan påverka vad man gör, på samma sätt som man kan vara olika personer i olika sociala sammanhang.

När jag tittar på det på detta sätt ser jag att jag använder datorn i första hand som en skrivmaskin och bok. Andra saker, som att spela spel, titta på film eller lyssna på musik, tappar mycket av sin känsla och attraktionskraft när det sker genom PC:n. MP3:or låter sämre än skivor med brända MP3:or spelade i stereon (om man inte lyssnat sönder dem i WinAMP först förstås).

Allt har säkert bara att göra med om man växte upp med det eller inte, men nu har jag, Para och andra växt upp med hårdvarusyntar så varför inte?

Inser att denna post blev lite motsägelsefull och osammanhängande men vad fasen.

Att kolla in hur ni andra jobbar hade varit skoj! Jag skulle gärna bli konverterad till mjukvarumusik av platsskäl, tror dock inte att det kommer ske.

BTW, om det är ADAT in måste man väl köpa A/D-konvertrar som snackar ADAT också va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 21:19

Den där diskussionen har vi ju haft enormt länge, men åtminstone jag växte verkligen, verkligen upp med syntar. Och har nog rattat dem hårdare än de flesta jag mött, gjort kompletta ljudbanker mm. Kommersiella ljudbanker. Och till och med fabriksljud. Ett axplock: JX10, TX81Z, VZ1, K4, EPS/ASR, ESQ1, SD2, SH2, SH101, Juno 6/60, Juno 106, Juno 2, VFX, DW6000, DW8000, DX7, D-50, JV1080, S2000, NL2, Nord Micro Modular, Nord Modular, Micro Q, XTK, JX8P... har ägnat hundratals timmar åt programmerande av dessa maskiner.

Men jag är helt nöjd med att jobba med mjukvara idag. Jag blev helt enkelt trött på att det aldrig lät som det skulle om gamla projekt, sysexbanker pekade fel osv. Prylarna tog plats, kostade väldigt mycket pengar, det var alltid ett kopplande och fixande. Och: Det lät inte bättre! Sedan några år är jag mobil, också det betyder massor. Jämför för mig själv när jag körde på E20 med min gamla Saab 99 fullastad med syntar så till den milda grad att några rackskenor fick hänga utanför bakluckan för att få plats, Atari-dator och whatnot. Lätt hundra kilo utrustning, om inte mer.

Men visst kan jag ibland nostalgiskt tänka tillbaka på en del gamla favoriter. Är det så, så kan jag ratta in ljuden de gjorde och det tycker jag funkar för mig. Det var charmigt på sätt och vis men idag känns mjukvaran som den naturliga utvecklingen av syntarna.

Det hela var i alla fall inte tänkt som ett argument för hårdvarusyntar utan mer en spekulation kring vad saker kan bero på. När jag tänker efter har jag nog fel också, själv har jag ju alltid hållit på med trackers. Även där blev dock musiken påverkad av gränssnittet.

Är inte intresserad av något "mitt är bättre än ditt", hoppas ingen tolkar det så. Det hela var bara lite flum.

Och jag vill ha mixer i datorn!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 01:31

Köp begagnade prylar från Motu, det är skitbra grejer. 2408 / MKII / MKIII är grymt.

Lyssnade du på sequencially förresten? Lät det så himla mjukt? Påbörjade den just när det förra inlägget hade skrivits.

Nu tänkte jag inte argumentera för att analog hårdvara låter bättre än digitala syntes; min post handlade om hårdvarusyntar och mig själv (inser jag). När jag skrev att man kan höra om något är inpluppat på sequencer eller spelat på keyboard (föralldel med quantisize) på de resulterande melodierna handlade det om en jämförelse mellan detta fenomen och att jag själv upplever något liknande vad gäller mjukvarusyntar/hårdvarusyntar.

Nog har du spelat en del av melodierna i sequencially på keyboard förresten?

Ursprungligen av Imported Johannes:

Nu tänkte jag inte argumentera för att analog hårdvara låter bättre än digitala syntes; min post handlade om hårdvarusyntar och mig själv (inser jag). När jag skrev att man kan höra om något är inpluppat på sequencer eller spelat på keyboard (föralldel med quantisize) på de resulterande melodierna handlade det om en jämförelse mellan detta fenomen och att jag själv upplever något liknande vad gäller mjukvarusyntar/hårdvarusyntar.

Det hörs definitivt skillnad om något är programmerat eller spelat, men det har inte så mycket med hårdvara vs mjukvara utan mer om arbetssätt, tycker jag. Många (de flesta?) som använder hårdvara använder ju datorsequencer, och så har det väl varit sedan minst Atari-tiden?

Då tror jag att total recall gör större skillnad för hur man jobbar, speciellt om vi jämför dator med analoga burkar utan minne - i det senare fallet måste man bestämma sig hur det ska låta, något man kan skjuta upp till senare med minnen.

Ursprungligen av false messiah:

Det hörs definitivt skillnad om något är programmerat eller spelat, men det har inte så mycket med hårdvara vs mjukvara utan mer om arbetssätt

Precis. (Dock gör den nog väldigt stor skillnad om det är mjukvarukeyboard...)

Ursprungligen av false messiah:

Många (de flesta?) som använder hårdvara använder ju datorsequencer, och så har det väl varit sedan minst Atari-tiden?

Precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 02:51

Jag kör ett RME hammerfall, med en A16 ultra och en ADCON som AD-omvandlare. Ger tillsammans med SPDIF:en 26 in 26 ut. Och, jaa, vad säger man, det är GRYMT att bara kunna trycka rec och få in alla sina synthar snyggt å prydligt på separata kanaler. Dessutom kan man ju lägga pluggar på dem i realtid. Inte alls dumt, tycker jag...

Ett hammerfall + tre Alesis AI3 borde gå att få loss för runt 6k beg tycker jag, bra pris för 24 in/ut med skaplig, om än inte fantastisk, ljudkvalitet...

Ursprungligen av rydan:

Jag kör ett RME hammerfall, med en A16 ultra och en ADCON som AD-omvandlare. Ger tillsammans med SPDIF:en 26 in 26 ut. Och, jaa, vad säger man, det är GRYMT att bara kunna trycka rec och få in alla sina synthar snyggt å prydligt på separata kanaler. Dessutom kan man ju lägga pluggar på dem i realtid. Inte alls dumt, tycker jag...

Ett hammerfall + tre Alesis AI3 borde gå att få loss för runt 6k beg tycker jag, bra pris för 24 in/ut med skaplig, om än inte fantastisk, ljudkvalitet...

Rydan, det var det mest utförliga inlägget i denna tråd. Det är precis sånt jag vill höra. Fy fanken vad gött att kunna plucka in och sedan bara trycka på REC. Jag bygger min musik på så vis att jag gör låten klar till 99,9 % innan jag börjar spela in audiospåren. Då skulle det vara guld värt att bara kunna tuta och köra när man är klar med allt MIDI.

Men det är fortfarande mycket pengar. De pengarna skulle räcka till färg till hela min lilla husfasad samt till de run jag ännu inte målat om.

PF: Betänk också att du körde runt i en musik-99 ! Det måste väl vara värt nåt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-04 04:17

Hahaha, ja den gamla saaben hade inte varit värd så mycket på länge!

Ärligt talat så, vem vill inte ha ett rum fullt med syntar? Det är ju inte som att man skulle tacka nej om klanen av Sequmenistan ville parkera syntflottan i ens hem direkt. Jättemysigt att omge sig med härliga klaviaturer. Självklart. Men jag gjorde ett val å sålde av allt, och det funkar att göra allt jag vill ändå.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-04 10:03

f;M skönt med 6 666 inlägg av dig!!

Tycker om att mixa både analog och i datorn, på hårdvara för man bara har en chans och får inte göra fel, man kan inte fega och vela, man gör och sen är det klart, inte flera eqs än det som sitter i bordet, begränsat antal kompresorer och framförallt allt är framme och kan rattas direkt och integreras i ljudskruvandet på ett skönt sätt, tycker det är skönt!!

I datan så kan man ju peta och justera och fega och ha flera versioner, det är skitbra när man mixar andras musik, och när man spelar in olika låtar samtidigt är det i princip ett måste, och att kunna gå tillbaks till mixar... skulle aldrig numera gå tillbaka till en låt jag själv gjort... men när man jobbar med andras låtar är det snajdigt... och amn har sjukt många effekter och olika eqs...

syntar är för mig leksaker, och inte nått annnat, de ska kunnas läggas upp på en vind och hittas senare i livet eller hamna på en loppis... inte gå up i binära dimmor!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-05 22:47
Bevaka tråden