Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista eller Xp i ny PC?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-06 13:56

Har en fråga!

Sitter just nu och plockar ihop en Dellburk. Skall ha den hemma till kidsen så de kan spela spel(och flytta Imacen hit till kontoret). Men framförallt skall jag använda den som musikburk. Jag har en gäng pluggar och kör med ett hyggligt gammalt FL. Känns som en Vista baserad burk kommer förklara krig mot mina program? Eller kommer det att funka? Tacksam för skyndsamt svar.

Steve

Jag sitter å jobbar delvis i vista sedan första betan och anser att den fortfarande inte är lika stadig som XP.. men det ska komma ett service pack till hösten som förhoppningsvis syr ihop de största felen. Jag sitter just nu å skriver det här på en dator med vista. Felet just för tillfället är att jag inte kan stänga av applikationer längre.. och den kan heller inte visa upp de msn-fönster som har poppat upp bakom internet exploader..

Men det SKA ju fungera.. kanske behöver installera om datorn lite oftare än
med XP bara?

Jag beställde också just en Dell-burk och fick tipset från en av våra IT-killar här att undvika Vista ett tag gframöver, året ut eller så.. han menar att det krockar med måånga program i dagsläget och det är förstås bara de som forfarande utveckas som kommer att fungera med Vista i framtiden.

Jag skulle vänta, XP är stabilt nu. Sätter du en dator med Vista i händerna på barnen så är det att be om problem tror jag. Betydligt enklare att få hjälp med XP om (när) det strular.

  • Medlem
  • 2007-07-06 14:13

Ok, tack för era snabba svar, de uppskattas något oerhört. Det var mao som jag misstänkte, då blir det XP.

Tackar

Steve

Måste berömma 99an, så mkt skit jag kastat på detta forumet i perioder så är det bara att krypa till korset

Senast redigerat 2007-07-06 14:47

Var en "roundtable"-artikel i senaste Sound On Sound med lite blandat folk (RME, M-Audio, Cakewalk, NI mfl), och efter att ha läst den tänker jag definitvt vänta ett bra tag med Vista för musikbruk.

Den enda egentliga fördelen verkar vara att x64-versionen ska vara mer genomarbetad än XP64. Och det låter inte som om du tänkt köra gigantiska stråkbibliotek på den här maskinen...

I övrigt var det sämre prestanda, och relativt få fungerande drivrutiner som var omdömet.

Men iofs.. måste sula fram en stor fördel med Vista här! Säkerheten bland olika användare är mycket högre! Så om ungarna sitter med lite mer begränsade konton där de inte kan installera en massa skräp osv så bör de inte kunna paja för musikapplikationer och sånt så lätt. Sånt går att fixa i XP också.. men det är verkligen krångligt att få till bra.

Den bästa säkerheten med vista är att alla skitprogram barnen kör inte går att använde
Seriöst, så länge man inte bara måste ha någon dussinplugg som någon uttråkad japan snickrat ihop så kör vista. Relativt stabilt och väldigt mycket mer säkrare än XP.

Kör också Vista på jobbet. Lite besviken på att det ändå var så pass segare än XP, men man kan ju stänga av Aero (transparenta gränssnittet) så får man mer minne att leka med.

Dessutom åkte jag på den beryktade TrustedInstaller-processen som drar upp till 500 MB minne (gissa om datorn dör) så Windows Update är avstängt för närvarande. Om något servicepack kommer nog detta dock att bli riktigt trevligt, och skulle jag gissa kommer jag inte att titta tillbaka om ett år ca.

På musik/spelburkarna hemma är det dock XP!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 22:39

på den vistaburk jag pillat med på jobbet har jag dragit nytta av just den fördelen som nämns här, att det går att konfigurera lätt för olika användare. jag skulle dock aldrig köra vista hemma, alldeles för slött. kanske blir det okej om man stänger av all skit, men hemma känner jag ingen anledning.

  • Medlem
  • 2007-07-07 08:54

Kör en lagom fet burk på jobbet, 64 bit med Vista64 på, rejält grafikkort, raidad disk, minst 2 GB minne med mera. Har inte märkt någon seghet alls, kör Aero med extra allt.

För mig som inte har haft virusproblem och liknande på min XP så känns den extra säkerheten på Vista mest som ett extra krångel. Det fungerar nog klart bättre om man precis som tronman skall ha flera användare med olika rättigheter.

För musikskapande så skulle jag göra som de flesta andra verkar göra, vänta och se. Är man nöjd med XP idag så ser jag ingen anledning till att byta.

Jag har en IBM/Lenovo T60 med 2 GB minne och någon Intel Duo-processor. Den var förinstallerad med Vista. Det första jag gjorde var att avinstallera en massa tjafs som jag inte ens visste vad det var. Efter några månader ballade hela datorn ur så jag fick installera om den via återställningspartitionen. Slutsats: låt skiten vara om du inte vet vad du avinstallerar.

Efter ominstallationen är datorn fortfarande besvärande långsam. Man får liksom vänta på att datorn skall utföra de enklaste sakerna. Jag har stängt av allt tingel-tangel och julpynt. Titt som tätt får jag blåskärm. Det roliga är att jag knappt använt datorn eftersom jag fortfarande använder min stationära dator på jobbet. Det enda jag gjort med min Vista-maskin är att surfa lite och kollat lite trådlösa nät på jobbet. Med dessa erfarenheter i bagaget är jag ingen vän av Vista. Det är möjligt att det kommer att bli bra, men min dator suger aprumpa.

Trots detta så hade jag nog valt en maskin med Vista om jag skulle köpta en idag. Att välja XP är som att välja den äldre modellen av Volvo V70 framför den nya om de ändå kostar lika mycket, pluss/minus någon krona. Jag vill inte välja någon gammalt när det finns något nytt. XP är bra, riktigt bra, men det är samma OS som det var när det kom ut för X antal år sedan. Vista är nyare och designat för framtiden. Det är framtaget för andra förutsättningar än XP.

Slutsats: Jag gillar inte Vista, men man kommer att tvingas in i det i alla fall, och då är det bättre att hoppa på det så tidigt som möjligt för att vänja sig.

Jag tycker det faktum att nedgradering av datorer som levereras med Vista förinstallerat har blivit en luckrativ affärsverksamhet talar sitt tydliga språk.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-07 15:12

Är också mycket nöjd med mitt XP, min burk få hänga med ett tag till funkar ju bra än.

1
Bevaka tråden