Jag har en IBM/Lenovo T60 med 2 GB minne och någon Intel Duo-processor. Den var förinstallerad med Vista. Det första jag gjorde var att avinstallera en massa tjafs som jag inte ens visste vad det var. Efter några månader ballade hela datorn ur så jag fick installera om den via återställningspartitionen. Slutsats: låt skiten vara om du inte vet vad du avinstallerar.
Efter ominstallationen är datorn fortfarande besvärande långsam. Man får liksom vänta på att datorn skall utföra de enklaste sakerna. Jag har stängt av allt tingel-tangel och julpynt. Titt som tätt får jag blåskärm. Det roliga är att jag knappt använt datorn eftersom jag fortfarande använder min stationära dator på jobbet. Det enda jag gjort med min Vista-maskin är att surfa lite och kollat lite trådlösa nät på jobbet. Med dessa erfarenheter i bagaget är jag ingen vän av Vista. Det är möjligt att det kommer att bli bra, men min dator suger aprumpa.
Trots detta så hade jag nog valt en maskin med Vista om jag skulle köpta en idag. Att välja XP är som att välja den äldre modellen av Volvo V70 framför den nya om de ändå kostar lika mycket, pluss/minus någon krona. Jag vill inte välja någon gammalt när det finns något nytt. XP är bra, riktigt bra, men det är samma OS som det var när det kom ut för X antal år sedan. Vista är nyare och designat för framtiden. Det är framtaget för andra förutsättningar än XP.
Slutsats: Jag gillar inte Vista, men man kommer att tvingas in i det i alla fall, och då är det bättre att hoppa på det så tidigt som möjligt för att vänja sig.