- Taz_1999
- Medlem ●
- Stockholm
- 2007-07-11 14:24
Skrivet av Ola Andersson
Nyhet: FileMaker 9.0 lanserat idag
Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken
Hur svårt är det då att koppla samman tex en väldans enkel varukorg i MySQL som finns inuti en Joomla-site som heter Simple Caddy med FileMaker Pro, så att jag inifrån FileMaker kan skriva ut ordrar som kommit in i shoppen? Låt oss ta reda på det!
Processen består av fem steg:
1. Köp, ladda hem och installera Actual Technologies drivrutiner för MySQL, de kostar ca $29:95 (endast 207 SEK) per dator.
Version 2.7b av Actual Technoligies Open Source Database drivrutiner släpptes igår (2007-07-10) och fungerar alldeles utmärkt. Open Source Databases paketet version 2.7b består av drivrutiner för MySQL , PostgreSQL och SQLite .
De har även drivrutiner för SQL Server, Sybase, Oracle och Microsoft Access.
(Jag har även testat med MySQL ODBC Connector som sägs skall fungera som leveras gratis av MySQL AB, men jag fick inte den att fungera).
Så här ser disk image ut:
2. Starta Program > Verktyg > ODBC-Administratör och lägg upp en ny System-DSN, ange alla uppgifter för din MySQL-databas som dess adress, username, password mm.
3. Starta FileMaker 9, öppna din databas och under File > Manage > External Data Sources, lägger du till den System-DSN du nyss skapade i steg 2.
4. Gå in på samma ställe File > Manage > Database och gå till relationsdiagrammet. Klicka på knappen för att lägga till en tabellförekomst, välj den data källa du nyss skapde och vips har du tillgång till alla tabeller i den databasen. Välj en.
5. Nu får du automatiskt (som med alla tabeller man skapat inuti FileMaker) en layout för den tabellen och du kan relatera denna tabell till andra FM-tabeller i ditt relationsdiagram och du kan börja fylla i data i FileMaker som direkt synkroniseras med data i MySQL.
MySQL-tabellen är i FileMakers ögon som nästan vilken tabell som helst
Jobbar du i bearbetaläge i en layout som visar poster från en MySQL-tabell och "lämnar posten", så skjuts informationen du just ändrade automatiskt över till MySQL-tabellen. Du kan bläddra, söka, köra manus som ändrar i fälten precis som med andra tabeller.
Det finns ett par undantag från regeln att denna tabell är likadan som andra tabeller, men jag tänkte inte ta upp dessa här om ingen frågar.
Använd tabellen för att göra layout (som vanligt alltså)
Nu kan jag skapa en layout från vilken jag kan skriva ut orderbekräftelser, fakturor mm.
Hur otroligt användbart detta än är så är inte det den enda nyheten i nya FileMaker 9.