Jag tänkte att jag skulle skriva det Richard skrev, men jag glömde bort det. Helt rätt.
I lådan för FileMaker Pro Advanced medföljer en hybrid-cd med vilken du kan installera FileMaker både på Mac eller PC.
Gissningsvis är det här aktiviering av FileMaker produkter spelar roll, som diskuteras i denna tråd:
FileMaker 9.0 - Registrering och aktivering
Jag tror nämligen att förr var så att ingen märkte om man installerade sin Advanced i två datorer (Mac och Windows) och inte hade dem igång samtidigt i samma nätverk eller försökte ansluta till samma FileMaker Server (då fick man ett felmeddelande och FileMaker avslutades). Nu kan du installera i båda och bara aktivera i den ena, tex Macen.
Med aktiveringsproceduren är det gjort på några minuter att skapa runtime i Mac, avaktivera i Mac, aktivera i Windows, skapa runtime i Windows, avaktivera i Windows och aktivera i Mac igen och köra vidare. Detta är helt i enlighet med licensvillkoren.
Och med Windows menas antingen en PC eller förstås Parallels (Apple Downloads - Parallels, Versiontracker - Parallels) på Mac i vilken du kan köra Windowsprogram, som tex FileMaker Pro för Windows.