- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
- 2007-07-18 00:28
Nu när den sjätte versionen av Mac OS X snart kommer ut, tyckte jag det passade med en liten sammanfattning av vad de olika versionerna hittills har inneburit.
Många listor på nya funktioner har producerats, men jag har försökt mig på att spegla känslan av vad uppdateringarna faktiskt har betytt i stor skala.
Public Beta ("Kodiak") - Prototypen (2000)
Mer som en prototyp än en produkt ens i beta-version. Är ganska olikt det system som sedan blev populärt. Mycket är fult och ogenomtänkt och mycket verkar taget direkt från NeXTSTEP fast med annorlunda färgschema. Ett intressant experiment, men inget användbart system.
10.0 ("Cheetah") - Den tidiga beta-versionen (2001)
Mer som en tidig beta-version än en produkt. Systemets grundläggande funktionalitet och koncept är i ordning. Men det saknar många essentiella funktioner och är i stort sett inte ett färdigt system som vanliga användare kan köra. Nördarna och utvecklarna kan dock ha ett intresse i att bekanta sig med de nya koncepten i förväg.
10.1 ("Puma") - Beta-versionen (2001)
Mer som en beta-version än en färdig produkt. Systemet är numera funktionellt, i den bemärkelsen att det inte kraschar lika ofta. Men det är en bit kvar innan vanliga användare kan ersätta Mac OS 9 med Mac OS X. Få program finns och många funktioner saknas. Nördarna och de åtminståne måttligt insatta användarna kan köra systemet parallelt med Mac OS 9.
10.2 "Jaguar" - Den färdiga produkten (2002)
Nu är Mac OS X färdigt. Allting finns på plats och är i sin ordning. Det är nu ett fullt användbart, funktionellt och lättanvänt system som kan ersätta Mac OS 9 helt och hållet. Det känns dock som en typisk förstaversion och mycket kan behöva förbättras.
10.3 "Panther" - Det fulländade systemet (2003)
Nu har man finslipat och förbättrat allt till perfektion. Mac OS X är helt fulländat. 10.2 var färdigt, men det var ändå bara första versionen egentligen. Nu är det version två och allt ser ut som det egentligen borde - åtminståne på ytan. Nästan alla brister är eliminerade och allt det där lilla extra, alla genvägar som gör livet så mycket enklare, finns på plats.
10.4 "Tiger" - En samling nya, häftiga funktioner (2005)
Nu är det dags att lägga till de där nya speciella finesserna, som gör systemet mycket mer unikt och intressant. Utvecklingen av systemets grundfunktioner har avstannat något, då det inte finns så mycket att förbättra, så nu är det bara att implentera fler nya, roliga funktioner.
Även under huven kan systemet dessutom nu betraktas som färdigt.
10.5 "Leopard" - Ny teknik, enat gränssnitt och kommersialism (2007)
Denna gång höjer man systemet till en högre teknisk nivå, samt standardiserar hårdare hur allt ska se ut och fungera. De nya finesserna och utvecklingarna är inte alla helt nya uppfinningar, men de är perfekta och Macigt enkla implentationer av mycket avancerade funktioner som kommer att ta Mac OS X långt in i framtiden. Man har dessutom, utan så mycket tanke på funktion, anpassat många delar av systemet så att de lockar till sig switchers som tidigare använt Apples mer marknadsandelsmässigt framgångsrika produkter.
Någon som håller med? Har jag helt fel?