Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du köpt en Apple dator?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 15:48

Skulle du köpt en Apple dator om det var möjligt att köra OSX på en annan burk?

Givetvis.

Vem mer bygger läckra 17" portabla med widescreen och metallhölje?

Dock hade jag inte varit intresserad om den inte hade kört OSX (eller något annat riktigt operativ).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 15:59

Jupp... Känns liksom bättre på alla plan

  • Medlem
  • 2003-04-25 16:04

om det inte hade blivit alltför dyrt så hade jag ju gjort det. hårdvaran är en del av grejen liksom.

/majk

Jag är inte säker.

Apples maskiner kostar alldeles för mycket.

Ungefär halva priset hade varit lagom...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Jag är inte säker.

Apples maskiner kostar alldeles för mycket.

Ungefär halva priset hade varit lagom...;)

Äh. Kvalitet kostar alltid. Fast det är klart -- hade datorer inte varit arbetsredskap utan fritidsprylar så hade min attityd kanske varit annorlunda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-25 16:10

Bärbar: Ja!

Stationär: Mycket tveksam, beror på tidpunkt och de processorer Apple använder. Beror också på vilken övrig hårdvara som stöds, som det går att köra på. Är Apples hårdvara stabilare, snabbare och allmänt bättre köper jag givetvis den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 16:10

Till hemmet hade jag nog köpt en Appleburk men det hade varit en fördel för mig som sitter på en 98%-ig pezearbetsplats om den lokala pc-leverantören skulle kunna slänga ihop en beige burk som jag sedan skulle kunna klämma in X i.

Oj, vilken lång mening...

Edit: stavfel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 16:13

Tyvärr. Har inte råd att köpa en ny Mac. Om OS X kunde köras i en PC skulle jag bli tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-25 16:31

Bärbar dator: ja, tveklöst.
Stationär dator: nej, knappast som det ser ut idag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Äh. Kvalitet kostar alltid. Fast det är klart -- hade datorer inte varit arbetsredskap utan fritidsprylar så hade min attityd kanske varit annorlunda...

Någon eller några laxar mer får det gärna kosta, men inte ett helt stim laxar.

Sån kvalitetsskillnad är det inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Bärbar dator: ja, tveklöst.
Stationär dator: nej, knappast som det ser ut idag.

Stationär dator? Vad är det?

Ah! Du menar server? :rolleyes: :rolleyes:

Knappast!
Carbonprogrammen skulle inte rulla i en sådan lösning om jag kan tekniken rätt. Och allt av intresse ligger i carbon i överskådlig framtid.
hepp

Frågan blir lite för hypotetisk för att vara rimlig. Apple tjänar dom stora pengarna på sin hårdvara. Det pris som Apple har satt på Mac OS X i dagsläget förutsätter att kunderna även har köpt en Appledator.

Det betyder att om Apple skulle ändra sin affärsmodell på så sätt att dom skulle göra det möjligt för kunderna att köpa en no-name-pc från den billiga källarfirman och endast köpa operativsystemet från Apple så borde rimligtvis operativsystemt bli mycket dyrare än vad det är idag.

För att svara på frågan. Jag skulle antagligen pirata OS X och installera det (med dual boot) på mina x86-burkar. Så skulle antagligen många andra också göra, det är säkert därför Apple aldrig kommer att släppa OS X för x86-hårdvara utan restriktioner/licenser.

Lägg också märke till att Apple kan framstå som ett rätt relaxat företag jämfört med t ex MS angående piratkopiering mycket på grund av att piratkopieringen inte hotar Apple i lika hög grad. Så länge vi Applekunder köper nya maskiner, iPods och liknande hårda grunkor så gör det Apple inte så mycket ekonomisk skada om vi piratar en del Appleprogramvara.

Rent generellt tycker jag att Apples maskiner har följande prisprofil:
iBook = billiga
PowerBook = prisvärda
PowerMac = dyra

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 18:47

Utan tveckan skulle jag ändå köpa en dator från apple. Jag ska ju ha den i hemmet och vill då ha en smidig snygg alltiett dator som tar lite plats och impar på polarna

Men jag hade varit glad om jag kunde haft os x i pc'n som jag använder för att spela somcity4 och kazaa på så hade jag sluppit tråkiga win xp.

/Johan

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-04-25 19:41

Om det skulle bli en hög som sålde maskiner att köra OS X på så skulle de börja tumma på kompatiblitet och hitta på billiga lösningar som funkar dåligt. Precis som det är inom pc. Likaså kan övergångar till modernare lösningar äventyras - tex (CISC)m68k -> (RISC)PPC
en övergång som inte pc har gjort än utan kompenserar det med massa översättande hårdvara.

Visst skulle man överväga annan hårdvara om det var mer kräm för pengarna. Jag överväger redan att skaffa en intel-burk för att köra som renderingsmaskin. Kunde man få en med OS X så vore det kanske dessutom värt en slant extra.
Men det skulle nog droppa in en riktig mac ibland iallafall, om de håller stuket.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-25 22:44

Vi vänder på frågan istället:

Skulle jag köpt en icke-Macintosh om den såg ut som en Macintosh?

Ja! Jag skulle gärna betala 3000-5000 kronor extra för att min x86-linuxdator skulle se lika läcker ut som dagens Appledatorer.

  • Medlem
  • 2003-04-25 22:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Skulle du köpt en Apple dator om det var möjligt att köra OSX på en annan burk?

Definitivt. PEEZEE-världen brukar ju anars efterapa Mac-design. Vad tror du, varför gör de det?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-25 22:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Vi vänder på frågan istället:

Skulle jag köpt en icke-Macintosh om den såg ut som en Macintosh?

Ja! Jag skulle gärna betala 3000-5000 kronor extra för att min x86-linuxdator skulle se lika läcker ut som dagens Appledatorer.

Men vänta nu. Min dator ser ju ut som en Apple G4 Cube, och den har en Cinema Display 15". Och den har dessutom Linux på en partition. Jamen, då har jag ju redan allt jag vill ha. Trevligt ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Men vänta nu. Min dator ser ju ut som en Apple G4 Cube, och den har en Cinema Display 15". Och den har dessutom Linux på en partition. Jamen, då har jag ju redan allt jag vill ha. Trevligt ...

Ser ut som?
Har du pressat in en intel i en cube eller har jag missat nått?

Mitt svar skulle nog för tillfället bli NEJ pga att jag studerar har j*vligt ont om pengar. helst så vill jag ju endst ha apples hårdvara, men systemet är dock viktigaste.:)

Senast redigerat 2003-04-26 12:13
  • Medlem
  • 2003-04-26 01:53

Nej, det skulle jag inte. Helt enkelt för att det är så mycket dyrare, även om jag helst skulle vilja ha en "apple-dator".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-26 09:07

>Puppet
>Zoran
Ni har missuppfattat det hela.
Frågan handlar inte om man vill köpa en dator som försöker efterlikna en Mac.
I det hä fallet struntar vi i design och utseendet.
Vi utgår ifrån att burken är en arbetshäst som ska prestera så mycket som möjligt för halva priset vad en Mac kostar.
Och lyxen att köra Mac OSX på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-26 09:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Men vänta nu. Min dator ser ju ut som en Apple G4 Cube, och den har en Cinema Display 15". Och den har dessutom Linux på en partition. Jamen, då har jag ju redan allt jag vill ha. Trevligt ...

Du har kanske rätt i det här fallet när det handlar om Cube eller iMac.
När det gäller en stationär G4 så utseendet i de flesta fall är helt ovidkommande eftersom de maskiner brukar stå under bordet p g av oljudet så utseendet kvittar helt och hållet och dum är den som vill betala för designen ändå. Ja själv gjorde det men jag köpte den inte för utseendet skull utan att det var ingen annan maskin som kunde köra Mac OS.
För mig personligen så Apple är inte en logga på burken utan först och främst ett operativsystem. Resten kvittar så länge det har bra driftsäkerhet-prestanda-pris-kompatibilitet.
För har man en dator som ett arbetsredskap så är de faktorer viktigare än färgen på plasten i höljet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 10:20

Jag skulle inte vilja ha en PC även om det gick att köra Mac OS X på den. Men jag skulle nog ändå välja PC eftersom jag inte har råd med Mac.

Kvalité kostar ju, men om man inte har råd, vad ska man göra då? Windows XP? Aldrig i livet! Då har jag hellre kvar min iMac G3 350 för alltid!

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Skulle du köpt en Apple dator om det var möjligt att köra OSX på en annan burk?

Bärbar dator: ja, tveklöst.
Stationär dator: nej, knappast som det ser ut idag.

Jag tror inte på blandad mjuk och hårdvara från olika tillverkare, hur kompatibelt tdet än ska vara.

Mac är den endra tron

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 11:44

Jag har ju gjort det en gång i tiden. Jag köpte en Power Computing. Som stationär dator var den betydligt mer prisvärd än en Mac. På den tiden var ju även Macarna beiga...

Men idag skulle jag inte komma på tanken att köpa annat än bärbart och på den marknaden är ju prisskillnaderna inte så stora samtidigt som Apple tekniskt och designmässigt ligger främst. Inte ens min sexåriga dotter struntar i designen. Hon krävde en blå iBook.

Vill vi ha MacOS X och annan Apple-teknologi, så lär vi få leva med Apples datorer också. En viktig förklaring till att Apple klarar att utveckla fräcka teknologier och program, samtidigt som man är väldigt duktiga på att upprätthålla kompatibiliteten bakåt, är just kopplingen mellan mjuk- och hårdvara. Tänk vad roligt vi skulle haft genom åren annars, med drivrutiner för grafikkort, nätverkskort, program som inte funkar under nya systemversioner etc. etc. (jojo, visst har det funnits såna problem, men inte i närheten av vad man brottats med på Windowssidan).
Jag tror att det är den nära kopplingen mellan system och dator som gjort det möjligt för ett så "litet" företag som Apple att göra nästan samma saker som ett stort företag som Microsoft, och dessutom driva utvecklingen så att alla härmar efter.
Alltså, det vore onekligen väldigt frestande ibland att kunna köra sina grejor på nån källar-pc som man köpt billigt, men då blev det nog rätt snabbt slutet för MacOS.

Bevaka tråden