Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visst tusan, buntband! Var skaffar man sådana tingester då, tro?

Tålamod har jag. Ibland.

Ursprungligen av ztaafen:

Visst tusan, buntband! Var skaffar man sådana tingester då, tro?

Tålamod har jag. Ibland.

närmaste clas ohlsson är ett hett tips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 22:16
Ursprungligen av ztaafen:

Visst tusan, buntband! Var skaffar man sådana tingester då, tro?

Tålamod har jag. Ibland.

ClasOhlsson har en rund packe från "Giantlok" som är bra för hemma nätet eller så, närmaste som jag kommit till en perfekt sortering av buntband för hemma-projektet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 22:34
Ursprungligen av Gusten68:

tålamod???? det var ett ord jag måste slå upp.. men det brukar vara på den punkten alla mina försök att organisera mina kablar fallerar...:">

Ursprungligen av ztaafen:

Visst tusan, buntband! Var skaffar man sådana tingester då, tro? Tålamod har jag. Ibland.

Hehe, tålamod och lugn o ro krävs för att det ska bli bra. Sätt mobil/tele på ljudlös, natta barnen, lås dörren, stäng fönster och skicka iväg tjejen med ditt kreditkort...

Ursprungligen av ntity:

ClasOhlsson har en rund packe från "Giantlok" som är bra för hemma nätet eller så, närmaste som jag kommit till en perfekt sortering av buntband för hemma-projektet

Bra tips! Såna typer av affärer brukar ha buntband. Annars bygg/verktyg affärer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 19:33

Jag har länge haft problem med att kablarna för exv externt ljud, trådat nät och USB-hubben halkat ned bakom skrivbordet när jag jackat ur min bärbara och gått därifrån. Idag tog jag äntligen tag i problemet och spikade fast kardborreband (den sträva sidan) på baksidan av skrivbordsskivan. Runt de trilskande kablarna buntbandade jag fast den mjuka sidan av kardborrebandet. Nu kan jag enkelt fästa kablar jag inte använder och som en bonus sticker bara kontakterna upp ovanför kanten och all sladd försvinner därmed bakom skrivbordet.

Bilder kommer, måste bara mata kamerans batterier först.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 21:24
Ursprungligen av berdan:

Jag har länge haft problem med att kablarna för exv externt ljud, trådat nät och USB-hubben halkat ned bakom skrivbordet när jag jackat ur min bärbara och gått därifrån. Idag tog jag äntligen tag i problemet och spikade fast kardborreband (den sträva sidan) på baksidan av skrivbordsskivan. Runt de trilskande kablarna buntbandade jag fast den mjuka sidan av kardborrebandet. Nu kan jag enkelt fästa kablar jag inte använder och som en bonus sticker bara kontakterna upp ovanför kanten och all sladd försvinner därmed bakom skrivbordet.

Ah, det var ju fyndigt knep! Smidigt om man har sladdar till olika saker som man inte alltid har inkopplat. Störigt att de halkar ner bakom bordet ibland. Bra lösning. Ser fram emot bilder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 15:11
Ursprungligen av berdan:

…spikade fast kardborreband … buntbandade … fästa kablar … bara kontakterna upp ovanför kanten…

Bilder kommer, måste bara mata kamerans batterier först.

Färdigmatad kamera, bild nedan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 21:09
Ursprungligen av berdan:

Jag har länge haft problem med att kablarna för exv externt ljud, trådat nät och USB-hubben halkat ned bakom skrivbordet när jag jackat ur min bärbara och gått därifrån. Idag tog jag äntligen tag i problemet och spikade fast kardborreband (den sträva sidan) på baksidan av skrivbordsskivan. Runt de trilskande kablarna buntbandade jag fast den mjuka sidan av kardborrebandet. Nu kan jag enkelt fästa kablar jag inte använder och som en bonus sticker bara kontakterna upp ovanför kanten och all sladd försvinner därmed bakom skrivbordet.

Såg bilderna på resultatet och det var en fiffig lösning! Dessa kardborrband kan man fästa på olika sätt på bordsskivan: spika, limma, häfta, skruva och dubbelhäftande tejp! Spika med nubb eller limma är nog det enklaste.

Och kardborrbandet som ska sitta på sladdarna är nog din lösning med buntband det smidigaste.

För skojs skull bifogar jag en samlarbild på hur kabeldragningen ser ut till andra våningen i mitt hus... TV, Radio, CD, Sky, Viasat, DVD, mediacenter, link, högtalare, larm... Och några rör i reserv för kommande teknik...

Ursprungligen av Claes Magnusson:

För skojs skull bifogar jag en samlarbild på hur kabeldragningen ser ut till andra våningen i mitt hus... TV, Radio, CD, Sky, Viasat, DVD, mediacenter, link, högtalare, larm... Och några rör i reserv för kommande teknik...

*borttagen bild*

eeek!

Senast redigerat 2007-09-16 19:52
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-15 13:51
Ursprungligen av Claes Magnusson:

För skojs skull bifogar jag en samlarbild på hur kabeldragningen ser ut till andra våningen i mitt hus... TV, Radio, CD, Sky, Viasat, DVD, mediacenter, link, högtalare, larm... Och några rör i reserv för kommande teknik...

Hehe, seriös kabeldragning alltså!

hörnavrundare

Har tittat på den här på ikea, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70079698
tyvärr är den 51 cm djup och mitt bord bara 60 vilket kommer få till följd att imacen kommer att stå på kanten och vingla på den om jag lägger dit ett sånt...

Och varför skulle jag vilja ha ett sånt på bordet?

Jo för kanterna på mitt vika/amon bord är så himla vassa så det blir röda märken i armarna av dem, vad jag nu söker är en liknanade lösning eller någon annan ide på hur jag skulle kunna runda av framkanten på bordet (utan att börja fasa bordskanten, blir nog inte så snyggt när man fått fila bort laminaten

så ideer på något man kan bygga själv eller köpa som skulle kunna funka som kombinerat hörnavrundare tangentbordsunderlägg och eventuellt funka som musmatta... ett kinderägg för skrivbordet helt enkelt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 15:26
Ursprungligen av Gusten68:

Har tittat på den här på ikea, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70079698
tyvärr är den 51 cm djup och mitt bord bara 60 vilket kommer få till följd att imacen kommer att stå på kanten och vingla på den om jag lägger dit ett sånt...

Och varför skulle jag vilja ha ett sånt på bordet?

Jo för kanterna på mitt vika/amon bord är så himla vassa så det blir röda märken i armarna av dem, vad jag nu söker är en liknanade lösning eller någon annan ide på hur jag skulle kunna runda av framkanten på bordet (utan att börja fasa bordskanten, blir nog inte så snyggt när man fått fila bort laminaten

så ideer på något man kan bygga själv eller köpa som skulle kunna funka som kombinerat hörnavrundare tangentbordsunderlägg och eventuellt funka som musmatta... ett kinderägg för skrivbordet helt enkelt

Jag skulle gärna vilja se hur ditt bord ser ut, så att man får se kanter osv. Kan nog gnugga de små grå och komma med något fyndigt.

slå en kik på den här bilden.. en rak vass kant i överkant på bordskivan som skulle behöve lite hjälp med avrundning (utan hantverksmässiga ingrepp )

http://www.99.se/1335123-post1225.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 17:35
Ursprungligen av Gusten68:

slå en kik på den här bilden.. en rak vass kant i överkant på bordskivan som skulle behöve lite hjälp med avrundning (utan hantverksmässiga ingrepp )

http://www.99.se/1335123-post1225.html

Aha, då har jag en klarare bild i huvudet. Då ska jag börja gnugga...

Den bästa lösningen utan att förstöra bordet, är att skaffa ett underarmsstöd. Både ergonomiskt och väldigt skönt för underarmarna. Tar inte upp mycket plats av bordsytan.

Dessa underarmsstöd säljs i olika varianter och prisklasser.

Annars måste du klä kanten med något mjukt material som dessutom är slitstarkt. Något gummi-aktigt material, som då måste klistras fast. Inte så snyggt och förstör ju det fina bordet om du skulle ta bort den eller ångra dig.

om den inte hade varit så förbålat djup så hade det underlägget från ikea varit bra.. det är en plåt klädd med läder... men så djup som den är kommer kanten mitt in under iMacens fot och inte vill jag ha den stå och vicka på kanten inte... annars så är det ju skönare att ha en mjukt rundad läderklädd plåt att vila armen mot...

det dyraste alternativet är att byta alla 8 benen på bordet (L-format) mot höj och sänkbara, för i grunden är ikeas fast ben lite för hög så armarna kommer måste "lyftas" upp på bordet och blir då automatiskt vilande mot den vassa kanten...

fattar inte varför ikea inte kan göra skrivbordben som inte är för höga i förhållande till deras stolar... hmmm....

Ursprungligen av Reisan:

Hehe, seriös kabeldragning alltså!

Ursprungligen av ztaafen:

Det där var ju... ja. Jag vet inte vad jag ska säga.

Jag tycker det ser ut som om han inte dragit några kablar än? Det på bilden är ju bara trådar för att kunna dra igenom alltsammans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 20:03
Ursprungligen av Kristofer:

Jag tycker det ser ut som om han inte dragit några kablar än? Det på bilden är ju bara trådar för att kunna dra igenom alltsammans.

Ja, det ser ut som snören för att dra igenom kablarna sedan från där de nu kommer ifrån. Men hela grejen är ju rätt seriöst.

Det där var ju... ja. Jag vet inte vad jag ska säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 18:14

Om bordet är för högt, så är det bra att höja stolen. Och om man inte når ner med fötterna, så är en vinklad fotpall för kontor, lösningen. Tror inte att du behöver göra något med bordskanten. Bättre att justera stolen och eventuellt komplettera med en fotpall.

Om kontorsstolar är för låga för dig, dvs fastän du höjer dem till max och det fortfarande är för högt bord, så är det bordsbenen som du behöver ändra på.

jo benen är för höga.... men i och med att det är åtta ben som måste bytas blir det lite för dyrt... så fiffiga idéer måste till

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 19:00

Oavsett vad, så kommer det att kosta en slant att anpassa din datorplats. Vad för typ av stol har du? Om bordsbenen eller stolen inte är ett alternativ så finns det ju bara ett alternativ kvar, att täcka över kanten med mjukt material. Får kika runt efter någon bra bordsunderlägg som går över kanten, som ditt exempel, fast som inte går så långt in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 19:14

Ett annat alternativ är ett tangentbordsutdrag "Summera" från IKEA á 99 kr. Billigt, bra lösning och enkel att montera.

summera kanske kan vara ett alternativ, frågan är vad de menar med massiv skiva bara.. för de här billiga vika/amin jag köpte är ju gjorde i samma material som "lack" och det är ju tydligen någon form av pressad papper...

och hur massivt det kan vara har jag ingen aning om

sitter och funderar lite på om det kan tänkas finns någon typ av L-formad plastlist i vitt som man kunde limma/häfta fast på kanten...
får väl ta en runda på byggvaruhusen och kolla

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 20:00
Ursprungligen av Gusten68:

summera kanske kan vara ett alternativ, frågan är vad de menar med massiv skiva bara.. för de här billiga vika/amin jag köpte är ju gjorde i samma material som "lack" och det är ju tydligen någon form av pressad papper...

och hur massivt det kan vara har jag ingen aning om

sitter och funderar lite på om det kan tänkas finns någon typ av L-formad plastlist i vitt som man kunde limma/häfta fast på kanten...
får väl ta en runda på byggvaruhusen och kolla

Ok, om bordsskivan inte är solid, så är Summera inget bra. Ja, du får kolla om det finns någon list som kan runda av kanten. Dock får du ju en kant på listens kant, den som är inåt på bordet om listen är L-formad. Men den kanten kan man ju fila ner lite snyggt.

Ursprungligen av Gusten68:

summera kanske kan vara ett alternativ, frågan är vad de menar med massiv skiva bara.. för de här billiga vika/amin jag köpte är ju gjorde i samma material som "lack" och det är ju tydligen någon form av pressad papper...

och hur massivt det kan vara har jag ingen aning om

Min skola köpte in dessa bord till ett par klassrum etc.. det har slutat med att ca. 4 bord har gått åt av att elever satt sig, eller använt som stege.. ca. 3 bord för att lärare har satt sig i framkant.. och ungefär 1-2 st för att dom stod i allrummen och elever suttit på..

Dom består av kartong-liknande material inuti, precis som en vanlig pappkartong! men att ytan sedan har den fina lamineringen! så resultatet blir att det går i (minst) två delar!

Angående den otroliga kabeldragningen har personen antagligen användt vanlig FK, fåtrådig kabel, bara mina spekulationer som blivande elektriker!

Ursprungligen av Gusten68:

summera kanske kan vara ett alternativ, frågan är vad de menar med massiv skiva bara.. för de här billiga vika/amin jag köpte är ju gjorde i samma material som "lack" och det är ju tydligen någon form av pressad papper...

och hur massivt det kan vara har jag ingen aning om

sitter och funderar lite på om det kan tänkas finns någon typ av L-formad plastlist i vitt som man kunde limma/häfta fast på kanten...
får väl ta en runda på byggvaruhusen och kolla

Vet inte hur det är med Vika/Amin men Lack-serien består av ett skal i masonit med kantställd wellpapp på insidan, inget man skulle lita på för att bära upp den heliga hemelektroniken precis.

Mitt rum ska omtapetseras och nytt golv ska läggas, så datorn är nedflyttad till ett annat rum. Det är riktigt smidigt med en Mac Mini och en plattskärm :). Såhär ser det ut nu, ursäkta kvaliten, tog med mobilen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 22:39
Ursprungligen av Ajohansson:

Mitt rum ska omtapetseras och nytt golv ska läggas, så datorn är nedflyttad till ett annat rum. Det är riktigt smidigt med en Mac Mini och en plattskärm :). Såhär ser det ut nu, ursäkta kvaliten, tog med mobilen.

Ok, men jag antar att det bordet som är på bilden inte annars används som datorbord, väl? Ja, det är smidigt med en sån liten stationär dator. Behändigt. Du får lägga in en bild när all renovering är fixat och i ordning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 13:39

Nej, är det samma material/konstruktion som Lack-hyllan, så är det inget bra alls.

Bevaka tråden