Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilka appz saknas i X

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka program är det som i dagsläget saknas i X som gör att du saknar 9an i dagsläget????

och säg inte quark - för det vet vi alla.

Och finns det program på windows som du saknar - vore som sagt intressant att veta.

jag är f.d. pc ägare men har faktiskt inte direkt saknat något program än så länge.

Det enda jag kan komma på är en riktigt bra variant av "Netmeeting". Det är dock inte långt borta.. det håller på att utvecklas versioner av GnomeMeeting för OS X.

Edit: Dessutom ryktas det att Apple håller på att göra iChat med liknande funktioner.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 13:57

Det enda jag saknar på Mac OS X är väl OpenOffice i en version som fungerar direkt i Mac OS X och Aqua. Men det kommer våren 2004 sägs det. Det vore trevligt att bli kvitt MS Office en gång för alla.

• Medlem
  • 2003-04-27 14:10

ProEngineer, CAD-program. Rockar som f*n på Dell-PEEZEEs, ...tyvärr.

1. Klippboken under äpplet
2. En blixtsnabb TextEdit
3. Förstoringsglaset

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 14:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
3. Förstoringsglaset

Vilket förstoringsglas?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Vilket förstoringsglas?

I OS 9 fanns ett inställningsprogram som hette CloseView som ibland låg i en mapp som hette Hjälpmedel.

Någon som vet om något smidigt alternativ till OS X?

Du har ju en inbyggd zoomfunktion inbyggd i OS X. Kolla "universal access" i kontrollpanelen.

Jag saknar fortfarande LabView för X. Finns fortfarande bara för OS9 och Windows. Det är ett program där man grafiskt kan lösa samma programmeringsproblem som i C++. Jag använder det bl.a. till en väderstation där det sköter datainsamling, statistik samt tillverkar web-sidor. Jag hade tidigare en PC med Windows98 som jag fick starta om var 4 vecka ungefär. Jag ledsnade på detta och köpte en 4400 för 900:- inkl skärm. Sedan dess har allt fungerat perfekt i snart 2 år. Titta gärna på sidan
Vädret i Sundsvall

• Medlem
  • 2003-04-27 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Jag saknar fortfarande LabView för X. ...

LabView är i alla fall på gång för OS X, men det är inte ProEngineer vad jag vet.

• Medlem
  • 2003-04-27 15:37

ProTV

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 16:01

GuruNet från Atomica.

Observera att det står "Not yet available for Macintosh or Linux."

Inte än alltså, men det kanske kommer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 16:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
GuruNet från Atomica.

Observera att det står "Not yet available for Macintosh or Linux."

Inte än alltså, men det kanske kommer?

Bakom GuruNet/Atomica står bland andra gamle Apple-bossen John Sculley!

Citat:

Originally founded as GuruNet in January 1999, the company officially changed its name to Atomica Corporation in November 2000. Atomica is backed by a well-known and well-respected collection of leading institutions and individuals. Institutional backers include Highland Capital Partners, Goldman Sachs, America Online, JP Morgan Partners, Soundview, Israel Seed Partners, Robertson Stephens, and Chase Capital Partners. Individual investors include industry luminaries such as Robin Neustein, (Managing Director of Goldman Sachs), Bob Lessin, (Chairman of Wit Capital) and John Sculley, (former CEO of Apple Computer).

Idag fick jag helt plötsligt behov av eBook reader...

Och det verkar inte finnas någon för X samt att classic-verren inte går att starta i Classic-mode...

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Idag fick jag helt plötsligt behov av eBook reader...

Och det verkar inte finnas någon för X samt att classic-verren inte går att starta i Classic-mode...

Palm Reader 1.2 borde väl funka?

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Vilka program är det som i dagsläget saknas i X som gör att du saknar 9an i dagsläget????

och säg inte quark - för det vet vi alla.

Och finns det program på windows som du saknar - vore som sagt intressant att veta.

jag är f.d. pc ägare men har faktiskt inte direkt saknat något program än så länge.

quark ? Jasså nej inte jag aldrig kört det och kommer nog aldrig göra iheller

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det enda jag saknar på Mac OS X är väl OpenOffice i en version som fungerar direkt i Mac OS X och Aqua. Men det kommer våren 2004 sägs det. Det vore trevligt att bli kvitt MS Office en gång för alla.

Office, hmm varför inte LaTeX det fixar rubbet

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 17:34

Vad jag vet nu så saknar jag inget, möjligtvis en ny iChat som kan skicka medelande till icq också, precis på samma vis som gaim, där man bara behöver ett konto för både icq och aim(t ex enbart aim konto )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Office, hmm varför inte LaTeX det fixar rubbet

Varfär inte gå över ån efter... Nej, LaTeX är det väl bara LTH-teknologer som använder..?

Men när Apples Officekiller släpps, då... *längtar*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Palm Reader 1.2 borde väl funka?

Jo minsann - det finns något! Och jag som sökte på vt efter ebook utan att hitta något... Så fel man kan ha!

Citat:

Jo minsann - det finns något! Och jag som sökte på vt efter ebook utan att hitta något... Så fel man kan ha!

Eller... kan det vara pece-ebooks jag laddat hem? Foldrarna innehåller inte några filer som palm reader kan öppna, bara filer med konstiga ändelser som .nfo, .diz, .r00 och dyl...

• Medlem
  • 2003-04-27 18:01
Citat:

... Nej, LaTeX är det väl bara LTH-teknologer som använder..?

Nopp. Används av alla större tekniska högskolor, främst vid framställning av tekniska rapporter på forskarnivå.
LaTeX kicks ass.

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 18:08
Citat:

Varfär inte gå över ån efter... Nej, LaTeX är det väl bara LTH-teknologer som använder..?

Men när Apples Officekiller släpps, då... *längtar*

Nej inte riktigt, jag är ingen LTH'ar och våga inte kalla mig för en räcker vi delar kurser med dem ;P
Går vanlig lu-datalog(naturvetare) men kör LaTeX ändån

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Nej inte riktigt, jag är ingen LTH'ar och våga inte kalla mig för en räcker vi delar kurser med dem ;P
Går vanlig lu-datalog(naturvetare) men kör LaTeX ändån

Knuth har gjort matematiska bevis att TeX är matematiskt korrekt så det så

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-27 18:48

Saknar Pro E som redan nämnts, samt ett litet och väldigt gratis program som heter HTML-kit (finns bara för Windows)

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 22:13

Pro Tools Free är den främsta anledningen till att jag startar upp i 9:an då och då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Nopp. Används av alla större tekniska högskolor, främst vid framställning av tekniska rapporter på forskarnivå.
LaTeX kicks ass.

Ordbehandling för den som alltid vill programmera allting. Jag är ju själv programmerare, men ordbehandling gör jag hellre grafiskt. Jag föredrar FrameMaker när jag ska göra nåt mer avancerat dokument. LaTex är väl för samma människor som gillar att skriva websidor direkt i HTML-kod? Eller varför inte rita bilder genaom att skriva postscript-kod?

Apropå det, finns FrameMaker för OSX än?

• Medlem
  • 2003-04-27 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
LaTex är väl för samma människor som gillar att skriva websidor direkt i HTML-kod? ...

???
Man gör väl postscript-filer med LaTex, ... eller vad tänkte du på?

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 22:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
???
Man gör väl postscript-filer med LaTex, ... eller vad tänkte du på?

Man kan göra ps i LaTeX

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-28 06:43

Samurize

Bevaka tråden