- David Slättne
- Medlem ●
- Åmål
åh vad jag saknar Avantgo!
Statistikprogram verkar vara en generell brist på Mac om man inte vill ha de vanliga paketen, och de har ju heller inte alltid alla moduler i Macversionen. Så jag saknar:
Exacta test modulen i SPSS
Speciella program för exakta test
program för multivariat statistik (typ ordination)
Clusteranalysprogram som har korrekt och inbyggd verifiering av clusterdiagrammen
Poweranalysprogram
Vad gäller ebook reader som någon nämnde så har jag laddat ner en version för OS X som fungerar, om det nu är samma sak som menas. Med min ebook reader kan jag läsa e-böcker som finns på Sthlms Universitets biblioteks hemsidor, vet inte om det var något liknande du menade?
Jag tycker det är stor skam att inte ETT ENDA program till Mac kan öppna Access-databaser.
Är personligen i stort behov av ett program som kan exportera en stor MS Access-databas till MySQL, men inte en enda sådan lösning existerar. Till Mac vill säga. Till PC finns en uppsjö.
Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Jag tycker det är stor skam att inte ETT ENDA program till Mac kan öppna Access-databaser.
Är personligen i stort behov av ett program som kan exportera en stor MS Access-databas till MySQL, men inte en enda sådan lösning existerar. Till Mac vill säga. Till PC finns en uppsjö.
Beror nog på att
1: Windows erbjuder framework eller odbc-drivare för detta och
2: att Access är en skräpdatabas som inga professionella användare vill befatta sig med varvid det inte ligger något intresse (läs pengar) att göra ett sådant verktyg (då dessutom filemaker som är i samma klass men mycket bättre är så gott som allenarådande på macen).
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Beror nog på att
1: Windows erbjuder framework eller odbc-drivare för detta och
2: att Access är en skräpdatabas som inga professionella användare vill befatta sig med varvid det inte ligger något intresse (läs pengar) att göra ett sådant verktyg (då dessutom filemaker som är i samma klass men mycket bättre är så gott som allenarådande på macen).
Jag håller med om att Access inte är världens bästa databaslösning men det borde finnas ett intresse i att erbjuda en simpel importeringsfunktion för att få tvekande potentiella MySQL-användare att våga ta steget över.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Ordbehandling för den som alltid vill programmera allting. Jag är ju själv programmerare, men ordbehandling gör jag hellre grafiskt. Jag föredrar FrameMaker när jag ska göra nåt mer avancerat dokument. LaTex är väl för samma människor som gillar att skriva websidor direkt i HTML-kod? Eller varför inte rita bilder genaom att skriva postscript-kod?
OK, nog för att man skulle kunna se det som ordbehandling för den som vill programmera allting, men det tycker jag är att fullständigt missförstå syftet med det hela. Tänk efter en stund: tror du verkligen att LaTeX-användarna bara är ute efter att göra det så svårt som möjligt för sig själva?
Jag själv, och alla jag känner som använder LaTeX, kör med LaTeX för att det är det snabbaste sättet att få strukturerade, snyggt typograferade och lättlästa rapporter på kortaste möjliga tid utan att behöva bråka med obstinata ekvations-wizards eller vinkande gem. Sedan är det otroligt bra för serverside-generering av PDF:er i webbaserade content management-system också, men det får man väl se som en extra bonus...
Skrevs ursprungligen av David Slättne
åh vad jag saknar Avantgo!
Tips: Byt till Plucker eller iSiloX. Kör själv med Plucker, och även om installationen är lite svårare (men väldokumenterad) så är det klart bättre än AvantGo. Man får bättre kontroll över vad som läggs i Palmen, man slipper reklam, och dessutom slipper man evighetslånga hotsynkningar...
Skrevs ursprungligen av Samuel K
OK, nog för att man skulle kunna se det som ordbehandling för den som vill programmera allting, men det tycker jag är att fullständigt missförstå syftet med det hela. Tänk efter en stund: tror du verkligen att LaTeX-användarna bara är ute efter att göra det så svårt som möjligt för sig själva?
De LTH-teknologer jag känner som använder det uppfattar jag gör det av den anledningen - ja. Lite självändamål i sig typ...
Skrevs ursprungligen av Samuel K
Jag själv, och alla jag känner som använder LaTeX, kör med LaTeX för att det är det snabbaste sättet att få strukturerade, snyggt typograferade och lättlästa rapporter på kortaste möjliga tid utan att behöva bråka med obstinata ekvations-wizards eller vinkande gem. Sedan är det otroligt bra för serverside-generering av PDF:er i webbaserade content management-system också, men det får man väl se som en extra bonus...
Finns t.o.m. forskningar som visar att folk får saker snabbare gjort i LaTeX än i Word och liknande program, sen ser jag det som en fördel till att LaTeX är gratis men det är inte Word.
Hmm har en bok om algoritmer här hemma, den är ganska tjock med och skriver till 100% i LaTeX
Säkert jättebra om man skall skriva avancerade integraltecken och liknande samt är bra på Latex - då är det säkert snabbare än Word.
Men sätt 2 personer som aldrig använt latex eller appleworks framför varsin dator och se vem som snabbast får ihop en A4-sida med lite kursiv text, en rubrik, lite brödtext
Jag vil ha SoundEdit!!!
Det finns massor av program som är nästan som SoundEdit, men alla saknar någon funktion som jag behöver!
Det bästa är den här där man fritt ändrar pitch genom att omforma en linje (se bifogad fil).
I andra program jag hittat kan man bara markera en bit och skriva in procent.
Tyvärr så verkar det som om SoundEdit har slutat säljas för några år sedan, så det kommer nog ingen OS X-version...
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Säkert jättebra om man skall skriva avancerade integraltecken och liknande samt är bra på Latex - då är det säkert snabbare än Word.
Men sätt 2 personer som aldrig använt latex eller appleworks framför varsin dator och se vem som snabbast får ihop en A4-sida med lite kursiv text, en rubrik, lite brödtext
Det såklart... men man kan ju också anpassa det försöket till lite andra förhållanden och låta den ene köra Appleworks och den andre LaTeX under, säg, en treårig högskoleutbildning...
Inlärningströskeln för LaTeX är trots allt låg - för min del räckte det med en tretimmars kortkurs för att komma igång, och på den tiden hade jag ändå i princip ingen programmeringsvana över huvud taget. Med alla rapporter som jag har skrivit sedan dess så betalade sig de tre timmarna rätt många gånger om
Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag vil ha SoundEdit!!!
Det finns massor av program som är nästan som SoundEdit, men alla saknar någon funktion som jag behöver!
Tyvärr så verkar det som om SoundEdit har slutat säljas för några år sedan, så det kommer nog ingen OS X-version...
Rajje, man skall aldrig kasta in handduken förrän det är nödvändigt. Fast å andra sidan, om man lägger ned Macutveckling trots att Mac är rel. stora? på musikfronten så kan man ju börja undra, men än är inte allt hopp ute. Tänk på SPSS (statistik) som var borta ur Macsortimentet i en massa år men sedan kom tillbaka. Jag tror det bästa är om användare skriver direkt till utvecklaren. Det har fungerat hos Prosonique alldeles nyligen. Tror det var ett pluginformat som inte skulle stödja något Macprotokoll men pga e-mailanhopning har de nu omprövat, och produkt skall vara på G.