- Reisan
- Medlem ●
- Malmö
Är du nöjd med din nuvarande Mac-dator? Här är en samlingstråd, där alla Mac-användare kan yttra sig om just sin datormodell, samt läsa andras positiva/negativa erfarenheter.
Ange datormodellen i rubrikraden.
Skriv positiva/negativa upplevelser/erfarenheter av din dator i själva inlägget.
Positivt: Snabb, snygg, Mac OS X
Negativt: Bytt logikkort, dålig hårdvarukvalité
Positivt: Snygg, stark, smidig, trevlig att umgås med.
Negativ: Lite lite hårddisk för pengarna... Men det var väl det enda!
Positivt: Är mycket nöjd med min dator, stora möjligheter att uppgradera minne och hårddisk, mycket bra prestanda, snyggt och användarvänligt OS, vackert med borstad metall, smidig lösning för utbyte av hårddisk och minne. Bra fläkt/luftcirkulation.
Negativt: Väger en hel del, bra fläktar som drar åt sig och samlar damm inne i burken.
Positivt: Snygg, lagom stor, snabb och bra.
Negativt: Ingen FW800.
Sen är jag ledsen att intelmaskinerna inte är helt bakåtkompatibla, tycker om gamla spel, och det får man ju fixa och trixa för att få ordning på.
Riktigt nöjd med den och tyvärr är frugan lika nöjd hon så den åker med henne när hon är ute och flyger. Blir nog snart en iMac också.
Kör dock fortfarande pc också i och med jobbet där vi har en standardplattform... men har lyckats få dit en Mac också för att utvärdera om den funkar lika bra i vår miljö.
(inte illa pinkat för att vara pc-kille sen 15år tillbaka)
Positivt: Stabil, snabb, blir inte löjligt varm. Mycket nöjd.
Negativt: Väldigt lite. Inte 1920x1200 upplösning som på senaste generationen.
I stort sett nöjd...
Positivt: Snygg, OSX, iLife sviten...
Negativt, kunde ha haft en större hårddisk (250 GB är lite för lite, men är uppe i min andra externa disk nu... 250 GB (USB) + 500 GB (FW) för backup och mer utrymme...
Tillbeh; Trådlös tang bord + mus, Wacomplatta, Creativehögt (vita), trådlös acesspunkt
(Allt i färgen VITT!)
Positivt: Funkar som ett spjut, inget krångel öht.
Negativt ; Enbart 2 minnesplatser (vilka dessutom anv likadant minne som bärbara. Lätt att det blir fel när man skall ha mera minne). Kanske kunde haft 2 USB-kontakter till.
Hade gärna haft en 24" vid fotoredigering. Men det får finnas hejd på det roliga...
Positivt:
* Skärmen, 1920x1200 på en oerhört behaglig skärm.
* Väldigt få problem. Har lyckats få någon Kernel Panic, dock
* Externa hårddiskar mountas automatiskt på desktop, och fungerar utan strypta hastigheter.
* OS X är bara så underbart att sitta med; Exposé-funktionerna används MYCKET, och då inte i skryt-syften.
Negativt:
* Bara tre USB-portar på datorn. (Jag är USB-missbrukare och använder 12 portar hemma - mestadels USB2, så tangentbordet räknas inte).
* En lysande grön pixel som jag ibland ser när jag kollar på film.
* Mighty Mouse's egenskap att samla damm så att scrollkulan inte funkar; ständiga rengöringar.
* Expansionsmöjligheterna, billigaste TV-kortet med hybrid som går att koppla in med USB och som dessutom inte belastar processorn, kostar oerhört mycket (2500+ kr, liknande PCI för PC kostar under 800kr)
* Överföring mellan två externa hårddiskar (visserligen mellan USB2 och FW800) verkar mellanlagra data på intern hårddisk.
Positivt.
Härlig widescreen-skärm, bra dator för relativt lite pengar. Ganska smidigt format. Mac OS X. Exposé. Dashboard. Otroligt snygg, vit, design. Apple.
Negativt.
Lite för stor, hade en 12' Powerbook innan, och gillar det formatet mer. En 11' widescreen skulle sitta perfekt. Lite för lite RAM (1GiB) och hårddisk (80GiB), ska uppgradera till 3GiB RAM och 250GiB hårddisk när Leopard kommer. Endast två stycken USB-portar samt en Firewire-port. Mini-DVI, måste ha en adapter med kort sladd som hänger ned (kör inte datorn direkt på bordet), skulle kunna ha vanlig DVI eller så skulle adaptrarna kunna ha längre sladd.
Trots att jag skrev en hel del negativt om den (iallafall mer text) så väger fördelarna lätt upp nackdelarna. Är så otroligt nöjd som man bara kan vara med OS X. Grafikkortet kunde vara bättre, samt högtalarna, men det gör inte så mycket.
Positivt: Snygg, smidig, bra batteritid, älskar OSX, slipper oroa mig för virus/spyware.
Negativt: Haft problem med airporten och kontakt med vissa routrar (även efter den uppdatering som skulle lösa detta). Problemet verkar dock ligga i mjukvaran då de inte hittar något problem på hårdvaran.
Några gånger när jag brännt DVD:er har den gett felmeddelanden, påstått att det är fel på hårdvaran. Återkommer det så måste jag nog lämna in den.
Varm, och fläkten går i tid och otid därför.
"Switchade" i november, har dock fortfarande en PC hemma som används för lagring och lite server-skit.
Positivt
Bra storlek, snygg, trevligt tangentbord. Den stora pekplattan och tvåfingersscrollen. MagSafe.
Negativt
Fingerkladd syns ganska bra, dock är datorn lätt att rengöra. Bara två USB-portar och dessutom på samma sida av datorn. Lite plastgnisslig ibland. Har även börjat få lite sprickbildning i bottenplattan nära utblåset, men verkar bara vara ytliga skador så jag väntar till närmare garantitidens utgång innan jag gör något åt det.
Övrigt
Riktigt nöjd. Kommer nog stoppa in mer minne under hösten och eventuellt en större hårddisk.
Positivt:
Den är otroligt snygg, skärmen är bra, OS X, lätt att uppgradera HDD och RAM, MagSafe har räddat mig många gånger, smidigt format på datorn.
Negativt:
Den kunde varit lite lättare och haft riktig DVI ut, eller kanske HDMI
Tycker i det stora hela jättemycket om den efter 1 1/2 år. Möjligen börjar den bli lite slö så jag hade iofs kunnat tänka mig att byta ut den mot de nya som kanske kommer i augusti, trots att det inte är ett måste. Beror lite på vad jag fått för denna sen.
Kan inte i dagsläget se mig byta till Pc oavsett vad.
+Snygg, tyst, smidig, snabbare än man tror, går att uppgradera
-Går inte att uppgradera tillräckligt, mekkigt att få tag i delar, inte tillräckligt snabb för fotohantering, lite småslö.
Det allra största pluset med att köra mac är helt klart livslängden av hårdvara, och dess kapacitet att köra ny mjukvara, om ni förstår vad jag menar.
+ Grymt nöjd i det stora hela.
Klarar alla program jag behöver galant, det inkluderar Flash CS3 vilket imponerar på mig med tanke på processorn.
Underbar skärm.
Priset, köpte den för 11000 i januari, med applecare. För ett år sedan gick detta kalas på runt 30 lök
-Inte mycket som är negativt.
Är lite rädd för att det inte ska komma all mjukvara som jag vill ha till PPC-plattformen i framtiden.
Batteritiden är dålig.
"musknappen" spökar lite.
Positivt med båda är OS X
iMac:
En otrolig skärm som är helt i min smak, en kanontrevlig dator att göra allt möjligt på.
Har inga "power supply issues" än så länge (peppar peppar...)
Snygg snygg snygg
Powerbook:
Blev min arbetshäst på tåget mellan Hbg-Malmö, nästan dagligen sedan juli 2005
Agerar som min stationära dator, sitter alltid med den hemma också.
Hårddisken håller
fantastiskt tangentbord & styrplattan
belyst tangentbord är kanon under långa tågresor...
I could go on more...
Negativt:
Powerbook:
två gånger utbytt logickort
slitage kring kringlan (skickade tidigare en bild på hur det blev)
skärmen har jag från början upplevt som lite ljussvag, är vanvid och OK med det
iMac
inget
Jo, tack. Jag är väldigt nöjd med min MBP. Det sade jag också till den engelske säljare(?) som ville pracka på mig ett AppleCare idag för 5- eller var det 600€.. Ringer Apple verkligen upp folk och säljer så här? Hela samtalet kändes olustigt. Jag blev pressad och den jag talade med var inte otrevlig - men otroligt påflugen. Jag vill *INTE* ha AppleCare!
Positivt: Skärmen var över förväntan bättre än min föregående TFT till pcn. Smått överraskad! Fastnar för OS X mer för varje dag som går, datorns design är urskön, och ja.. Den är min nya pärla
Negativt: Lite väl varm att ha i knät, tappar kontakten med trådlösa routern lite då och då, men det kan lika gärna vara routerns fel..
I övrigt så röstade jag "Kör både Mac och PC" för att jag är bunden till PC genom jobbet och skolan. Skulle helst komma ifrån Windows helt, men tror tyvärr jag får kämpa med det ett tag till