- Solid
- Medlem ●
- Stockholm
Positivt:
- Prestandan, extremt snabb i alla avseenden
- Skärmen, allt annat bleknar vid jämförelse
- Stabiliteten, går hårt och länge utan problem
- Batteriprestandan, håller uppemot 5 tmmar som musikspelare och 3 timmar som högpresterande arbetsmaskin
Negativt:
- Storleken, inte lätthanterlig i alla lägen, men klart smdig för vad man får
- Värmen, blir i extrema fall uppemot 80°, hett hett hett!
- Fläktljudet, låter relativt mycket vid hård belastning och är inte hlet käpptyst vid svag
- Utseendet, är inte borstad metall lite ute, eller är jag bara larvig?
Är en exremt kinkig konsument som lätt hittar fel på de saker jag använder, men min MBP är den mest fulländade produkt jag någonsin haft, helt fantastisk!
Positiv: Mycket snabb dator, gemfört med min PC från 2004 så känns det faktiskt som att man har köpt en mycket modernare dator. Jätte fin design, bra plats med hårddiskar. Supernöjd som min första mac.
Negativt: Den låter väldigt mycket, visste det dock när jag köpte den men var lite mer än jag trodde. Men den hänger under bordet så det är inte en sådan plåga. Dock måste jag alltid sätta datorn på vila på nätterna, kan annars inte sova.
Positivt:
Mycket vacker. Ståtlig. Elegant. Otroligt tystlåten. Underbar Front Row.
Adobe Creative Suite 3 går som en klocka.
Intel GMA950 är ju klockrent... OS X-flyt the way it was meant to be.
Inte ALLS kasst grafikkort som alla talar om (grafikkortet som inte ens finns, enligt vissa!)
Mycket (och enkelt) uppgraderbar (RAM, HDD, CD/DVD, CPU). Chockerande liten. Kraftfull. Värd varenda öre (prisvärd).
Även om det LÅTER HELT FEL, men kör mycket smidigt Windows i både Bootcamp och Parallels Desktop. (tvungen, förbannade Bonniers Trafikskola 2007 har bara Windows-stöd).
Negativt:
Nä.. Inget.. INTE för det fina priset!
(5000 på blocket.se med 1,25 GB minne installerat och 5 månader garanti, sålde min iBook G4 1,2 Ghz för 5300)
Positivt: Extremt tåligt chassi, ljudlös, Mac OS 9 + Office 2001 går som ett skott
Negativt: Extremt klumpigt chassi, 800x600 skärm, Mac OS X går som sirap
Goda saker: Trots att den har några år på nacken (Köpt 2003) känns den hyfsat stark. Bra att den kan uppgraderas - nytt grafikkort, DVD-brännare, USB2-kort, extra minne och hårddiskar har förlängt livet på den. Den har aldrig krånglat eller behövt service/reparation.
Mindre bra: USB2-kortet är inte 100% problemfritt. När datorn sätts i vila med saker inkopplade på kortet hänger den sig. Fläktarna låter lite för mycket.
För bägge.
+ OSX helt klart.
iMac G5
+ Snygg, trevlig, tar liten plats trots 20", skärmen är bra. Var en gång snabb. Skulle gärna köpa denna variant av dator igen - tycker att detta bitvis är den optimala (än så länge) formen av dator för hemmabruk.
- Första generationen med fel, bytt delar själv två gånger och en gång på besök hos Lan Master samt skickad åter igår, då jag fick reda på genom detta forum att det finns ett fel på burken som är dokumenterat hos Apple.
Annars börjar den bli slö samt att den låter för mycket, fläkten går i stort sett hela tiden. Kanske beror på felet eventuellt.
Macbook
+ Snygg, snabb och behändig och tyst. Tysta datorer är det bästa.
- Blir lätt smutsig, har gått sönder - en flisa har lossnat och det ser ut att hända även på andra sidan styrplattan. Även en spricka har uppstått vid en av skruvarna på sidan.
Att plasten smälter lätt om den råkar vara i närheten av ett värmeljus, se upp
Den är även faktiskt idag långsam men är snabbare när jag kör Leopard vilket kan bero p.g.a. nyinstallation.
Skulle gärna se samma storlek eller mindre men med ett annat hölje som tål något mer.
17"
iMac 2GHz intel Core Duo
1GB minne
Spinner som en katt, hoppas inget lägger ner i den. Hade en Powermac Dual 1.8GHz
för några år sen där logikkortet gick sönder. Kostade 8500 kr (!!) att laga så jag köpte en PC-laptop istället. Lite konstig filosofi dom har att det är billigare att köpa en ny dator än att laga den gamla. Hade det varit en stationär PC hade moderkortet kostat 1500kr. Iallafall, det visade sig att laptopen inte var kompatibel med protools så jag var jag tvungen att sälja den igen. iMacen var den enda jag hade råd med men är mycket nöjd nu. Den funkar jättebra..Går den sönder vet jag inte vad jag ska göra. Skriva ett personligt brev till Steve Jobs kanske....
Min tredje Mac, inköpt sent 2005
+Mycket kraft
+Tyst
+Expanderbar
-Omöjligt att uppgradera processorn
-Köpte den bara några månader innan Apple släppte Intel-Macarna :/
-Ingen eSata
Once u try Mac u never go back? So very true
Plus: Jani, allt är fantastiskt med den! Har i slutet i september tillbringat ett år med denna skapelse, och i 9 fall av 10 har jag aldrig velat gå tillbaka!
Datorn är perfekt balanserad mellan bärbarhet och tillräckligt stor skärm för att kunna funka som stationär dator, underbar liten skapelse!
Har imponerat många på skolan med underbara presentationer i Keynote och snygga uppsatser i Pages!
Minus... Dock så var Apple lite snåla och endast skickade med 512 MB i RAM, vilket dock snart kommer ändras då jag har beställt 2 GB RAM nu, som borde anlända vilken dag som helst. Dessa 512 MB har varit den största orsaken till att jag har blivit frustrerad på datorn. Men visst, som idogen spelare på PC'n så saknar man ju vissa spel...
Men kommer nog aldrig byta till Windows igen, åtminståne inte frivilligt!
Första MBP jag fick hem fungerade inte skärmen. Ny dator efter ca 14 dagar,den har aldrig fungerat korrekt med uppkoplingen till routen,kopplar ner sig när det passar har kontaktat suport 3 ggr men de kan inte hjälpa till. Efter ca ett år blev skärmen svart ut i kanterna.Skicka iväg datorn för reparation fick tillbaks den med ny skärm, men den blir svart efter ett tag, nu är den åter på lagning så jag kan säga att nöjd är jag inte..långt där ifrån.
En kompis har tagit sin MAcBook bland alla våra PC på jobbet. Hon får gliringar för att det inte finns någon delete-tangent på Macen. Finns det något kommando som gör att man deleta ord eller bokstäver famåt?
En kompis har tagit sin MAcBook bland alla våra PC på jobbet. Hon får gliringar för att det inte finns någon delete-tangent på Macen. Finns det något kommando som gör att man deleta ord eller bokstäver famåt?
Det är nått man kan störa sig lite på (är relativt ny med mac). Sen är det lite jobbigt att skriva backslash innan man vant sig vid det. speciellt när man måste göra det varje gång man loggar in
MVH
Det är nått man kan störa sig lite på (är relativt ny med mac). Sen är det lite jobbigt att skriva backslash innan man vant sig vid det. speciellt när man måste göra det varje gång man loggar in
MVH
Om du upplever problem med det bakvända snedtrecket så är det ju ett problem. Själva "\" som adressvägsavskiljare är en dum pryl som MS programmerare faktiskt "tog bort" men borttagningen kom aldrig i bruk.
se här tex.:
http://blogs.msdn.com/larryosterman/archive/2005/06/24/432386.aspx
Macen hade ett hierarkiskt OS från start (utvecklat för lisa). (till skilnad från DOS där det kom senare). Men där föll valet på ":" för samma funkion. Så nu dras vi med en systemkärna som använder *nix stil, dvs "/", och ett OS på det som använder ":". Men det märks bara ibland.
MR
Antar att hon har bärbar...
Fn + backspace
Tyvärr kan jag inte skriva en recension om nya iMacen, lite synd ;).
Eftersom jag var dum nog (eller otålig nog) att öppna och koppla in min Mac Mini dagen innan Steve Jobs höll sitt pressmöte får jag hålla till godo med förra generationens Mac Mini, var lite irriterad till en början, men that's life :).
Positivt:
Enkelt att installera och konfigurera på första uppstarten, upplevde det mycket enklare än både linux distros (inte särskilt konstigt i och för sig) och WinXP. Gick snabbt och smidigt, förutom att en av TP kablarna jag använde för att koppla ihop min MacMini med min PC glappade och det blev många försök att flytta allt (till slut tröttnade jag och silvertejpade ).
Mac OS X var nästan bättre än jag trodde. Till en början kände jag mig inte alls hemma i gränssnittet men nu trivs jag :). Skulle bara vilja få tips på fler bra program att använda.
Den är, både till tyngden, storleken och buller ljusår från min gamla dator. Den är oftast helt ljudlös, förutom den optiska enheten som låter ganska mycket när den är igång.
Den räcker väldigt bra för det jag använder datorn till. Var lite rädd att den egentligen inte skulle duga för mig, men den är väldigt snabb och smidig.
iCal och Adressboken är väldigt smidiga, de Mac programmen jag använt mest förutom iTunes. Har äntligen koll på min almanacka och adressbok :). iSync är väldigt smidigt med.
Negativt:
Jag köpte bara till 1 GB ram, och det ångrar jag nu.. Den har aldrig börjat swappa men den är ofta nära. Då och då ligger jag på runt 30 mb ledigt ram.
Småsurt att jag inte väntade ut den nya Minin, men jag var rädd att Mac Minin istället skulle sluta säljas.
Förresten, jag skaffade ganska nyss en trådlös router, men jag pluggade in Mac Minin med trådbunden för att det var lätttillgängligt och stabilare. Mac Minin har ju kontakt med nätverket ändå, och funderar på om man inte kan få den använda båda inom nätverket här hemma? Vore väldigt tufft :).
Positiva: Mac OS X och Mac OS 9-bootbar (dock länge sedan). Plats för dubbla optiska enheter och 4 hårddiskar. Fortfarande relativt snabb med 2 GB minne.
Negativa: Högljudd vilket "krävde" fläktbyte etc. Originalgrafikkort är långsamt och stöder inte coreimage (eller vad det nu heter) så jag har bytt till Radeon 9800.
Jag vill hylla och förmedla min uppskattning till min Mac Pro! Nu har det gått ett år och min MP har inte krånglat eller haft någon komponent som gått sönder. Har dock garderat mig med APP nyligen. Det känns som den inte kommer att krångla för ytterligare två år. Men för att vara på den säkra sidan så... Känns som min MP kommer att bestå i alla fall 3 år framåt. Finns ju gott om plats för lagring och minne. Man kan ju bli fattig på kuppen!
Hoppas fler tycker till om sin Mac!
Trivs fortfarande bra med min 15" PowerBook G4, 1,33GHz, 1GB RAM.
Slängde i en större och tystare hårddisk så nu känns det som om den fick ett extra liv.
+ Snygg design
OS X
iLife
-Helhetsintrycket ger ändå sken av lite taskig kvalitet
Att Apple inte erkänner standardfelet att ena minnesplatsen lägger av på hela serien
Glapp i ljudutgången
Glapp strömkabel
Skevt lock
Funderade länge och väl på om man skulle utöka sin Macflotta med en Mini, men allt lutar åt att det blir en PC för att kunna köra lite gamla spel och så.
-Helhetsintrycket ger ändå sken av lite taskig kvalitet
Att Apple inte erkänner standardfelet att ena minnesplatsen lägger av på hela serien
Glapp i ljudutgången
Glapp strömkabel
Skevt lock
Jag har dessa problem på min Powerbook G4 1,5 GHz, inköpt i juni 2004. Minnesplatsfel, glapp i strömkabel och lite skevt lock, dock inget glapp i ljudutgången. Har däremot en del white spots på skärmen.
I övrigt tycker jag att datorn har hyfsat bra kvalitet, och den har definitivt skänkt mig otrolig nytta och glädje. Stabil som bara den. Den kommer jobba hårt i några år till, även om min beställda iMac 24" blir huvuddatorn.
Minnesproblemet är det mest störande.
Det finns inget som är dåligt, förutom att den vita färgen inte går ihop med min ovilja att ständigt torka rent datorn. Blivit lite missfärgad med tiden, men det spelar ingen roll. Skärmen, tangentbordet, användarvänligheten, operativsystemet, stabiliteten osv osv, ALLT är så förbannat bra.
Aldrig, ALDRIG mer pc för min del, den saken är säker.
Plus:
Stabiliteten - har aldrig haft några allvarliga problem den bara tuffar på.
Snygg - Det är roligare att jobba med en snygg dator
Pigg - Trots sin "ålder" är det fortfarande pigg och hänger med (även om den får jobba hårt ibland).
Minus:
FLÄKTJ****N - Går nästan hela tiden och låter hela tiden, vilket irriterande nog alltid påpekas av de som kommer i kontakt med den. Skulle plocka bort den om det vore möjligt.
För få USB-portar.
För liten hårddisk.
Sammanfattningsvis, att köpa första generationen av en iMac har sina sidor.
...Sammanfattningsvis, att köpa första generationen av en iMac har sina sidor.
Det finns alltid en risk med att köpa första utgåvan av något elektriskt, oavsett vad det är , men någon måste ju göra det . Själv väntar jag så gärna någon generation innan jag gör mitt inköp fast ibland kan väntan och läsandet av tester bli lite väl ingående.
När jag skulle köpa ny dator efter min SE/30 hann ett flertal modeller, 6100-serien, 71/8100-serien, diverse Performor mm, passera innan jag äntligen fattade beslutet för min 7600. Självklart släppte Apple G3'orna bara några månader senare...
Ungefär en liknande historia gäller för inköpet av min nuvarande G5'a ...
Powerbook G4 Ti-
+ Den är snabb i förhållande till processorhastigheten.
Tiger går som en klocka.
lätt att uppgradera och inte så farligt dyr.
kort sagt mycket dator för pengarna.
- Inte så mycket. Börjar bli lite gammal möjligen.
Mac mini 1.83GHz C2D 3GB RAM
Datorn fungerar bra men låter lite mera än min Macbook. Fläkten startar ibland och det surrar lite om datorn. Inte lika tyst som jag trodde den skulle vara.
Negativt:
Att Apple snålar med DVD-brännare.
VARFÖR sitter det inte DVD-brännare i alla deras datorer?
VARFÖR snåla in på en sådan sak.
SNÅLT, SNÅLT, SNÅLT
/N
Vill tillägga i mitt tidigare bidrag här:
Skaffade precis en Apple Cinema Display som jag också upplever som en "Mac", den är på 20" och det var en fantastisk upplevelse att packa upp och koppla till min Powerbook G4.
Nu står en iMac G5 och ACD 20" bredvid varandra på mitt skrivbord och myser. På sin fritid agerar de som kanonfin belysning i rummet...