Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det nya tangentbordet till iMac

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är grymt sugen på det nya trådlösa. Vill ha det till min ibook g4 men även till min stationära pc-burk. Är det nån som vet om det funkar till pc? Hoppas verkligen det då det är så grymt snyggt!

Senast redigerat 2007-09-03 21:27
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 21:14
Ursprungligen av EricBradley:

Denna Länk: http://web.mac.com/resourcesforlife/..._Keyboard.html
Först postad av air fungerar hur bra som helst!

"but we can't find the iWeb page you've requested. It's possible that:"

Ursprungligen av bossep:

"but we can't find the iWeb page you've requested. It's possible that:"

Här är den rätta:
http://web.mac.com/resourcesforlife/journal/writings/Entries/2007/8/21_Apple_Aluminum_Wired_Keyboard.html

Sorry mitt fel
Nu har jag ändrat länken!

  • Medlem
  • 2007-09-03 21:58

Tror ni Apple kommer med en fix snart?

Det får vi hoppas!
Apple är ju kända för att göra det enkelt för användaren... Detta är ju lite överkurs men det fungerar i all fall.

  • Medlem
  • 2007-09-03 22:59

Det funkade fint efter 2 omstarter för att få igång docken.
Men det känns ganska windows att hålla på så här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 14:59

Vad tror ni, kommer Apple att släppa ett sånt tangentbord fast med deras touchpad inbyggd? Det är vad jag själv skulle vilja ha nämligen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-25 15:30
Ursprungligen av Trineo:

Vad tror ni, kommer Apple att släppa ett sånt tangentbord fast med deras touchpad inbyggd? Det är vad jag själv skulle vilja ha nämligen.

Det tvivlar jag starkt på, Apple har inte varit ute och gjort småprylar förr och udda grejer som inte säljer till den stora massan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 15:39

Småprylar?
Alltså jag menar inte en separat touchpad, utan BT-tangentbordet men med touchpad på sidan, för det är ju trots allt rätt nice med tangentbordet även i sängen eller i soffan men att sitta och behöva ha bordet där för musen känns sådär, då kan man liksom inte luta sig tillbaka.

Ursprungligen av Trineo:

Småprylar?
Alltså jag menar inte en separat touchpad, utan BT-tangentbordet men med touchpad på sidan, för det är ju trots allt rätt nice med tangentbordet även i sängen eller i soffan men att sitta och behöva ha bordet där för musen känns sådär, då kan man liksom inte luta sig tillbaka.

Hehe jag har tänkt på det där också faktiskt... Fan vad bekväm man kan va av sig

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-28 15:31

har det nya tagnetbordet. ruggigt skönt o skriva med har den numeriska varianten.

Ursprungligen av Spiken:

Min största fråga berör, som oftast, säkerheten. Kommer tangentbordstryckningarna att krypteras? Krypteras hårt? Att i klartext skicka text från ett tangentbord är en stor, stor säkerhetsrisk.

Nej... Apple har inte krypterat tangentbordstryckningarna. Det sladdburna tangentbordet är lika sårbart som vilket annat tangentbord som helst.

Det är fortfarande mycket enkelt att avlyssna alla elektriska impulser som passerar tangentbordets sladd med hjälp av en hårdvarubaserad keylogger. Eftersom keyloggern är en egen enhet spelar det ingen roll alls om det är en Mac eller PC som avlyssnas!

Mer info finns här --> www.keylogger.se

Däremot så finns det en liten lista med tips på hur man skyddar sin burk mot denna typ av avlyssning.

Ursprungligen av Acid Burn @ wiretap.se:

1. Köp ett tangentbord som krypterar signalen (de finns faktiskt!).
2. Använd ett "on-screen"-tangentbord och använd musen för att skriva istället.
3. Limma fast tangentbordskontakten i datorn.
4. Köp ett blåtands-tangentbord och klistra dit en falsk sladd.
5. Byt tangentlayout till DVORAK eller något ännu krångligare.
6. Isolera dig från omvärlden... vem behöver egentligen verklighet när det finns internet?

Hela inlägget med diskussion finns här --> wiretap.se

Tack för informationen Gustaf Haag. Kan man alltså förutsätta att alla blåtandstangentbord skickar krypterade knapptryckningar? (Tänker framförallt på att du skriver enbart "det sladdburna tangentbordet" samt nummer 4 på tipsen om hur man skyddar sig.)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-10-11 22:53

Jag skulle hemskt gärna se bilder uppifrån på själva tangentlayouten på det svenska tangentbordet (främst trådlösa, men även trådade). Har inte kunnat hitta tydliga bilder på det.

Jag har blivit så van vid den behändiga Enter-tangenten nere höger på mitt MacBook-tangentbord, så jag vill se om jag skulle bli utan om jag köper externt tangentbord.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-10-11 23:32

Ah, hittade bild här. Vad jag kan se är det exakt samma layout som min MacBook, förutom F-tangenterna då, och att Enter verkar vara en Option. Men den kan man väl mappa om.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 00:17

Hoppar in här och är lite gnällig.

1. Varför går det inte att få de nya tangentborden till MacPro?

2. Varför i hela friden ta nästan dubbelt så mycket betalt för tangentbordet med bluetooth?

3. Och varför inte tagit steget ut och erbjuda även bluetooth-tangentbordet med numerisk del?

4. Varför inte erbjuda användarna och mig möjligheten att koppla bort numeriskt tangentbord under resor med MacBook. Skulle vara underbart smidigt!

Alternativet för mig är att skaffa ”Kingstone” -tangentbordet som både har bluetooth och expansionsmodul för numeriska tangentbordet. Men tyvärr finns ingen som helst vikt och storleksinformation på deras produktinformation!? Och det ser inte alls lika tilltalande ut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-12 17:35
Ursprungligen av oqvist:

Hoppar in här och är lite gnällig.

1. Varför går det inte att få de nya tangentborden till MacPro?

2. Varför i hela friden ta nästan dubbelt så mycket betalt för tangentbordet med bluetooth?

3. Och varför inte tagit steget ut och erbjuda även bluetooth-tangentbordet med numerisk del?

4. Varför inte erbjuda användarna och mig möjligheten att koppla bort numeriskt tangentbord under resor med MacBook. Skulle vara underbart smidigt!

Alternativet för mig är att skaffa ”Kingstone” -tangentbordet som både har bluetooth och expansionsmodul för numeriska tangentbordet. Men tyvärr finns ingen som helst vikt och storleksinformation på deras produktinformation!? Och det ser inte alls lika tilltalande ut.

1. Apple kanske vill sälja av alla gamla tangentbord innan Mac Pron uppdateras i vinter.

2. Det har en annorlunda design och efterfrågan är större. Alltså är dom flesta beredda att betala extra mycket. Jag tror inte Apple säger nej till mer pengar.

3. Att ha tre olika tangentbord vore för komplicerat, det är mycket enklare med en trådad och en trådlös version i både produktion, marknadsföring och ligistik.

4. Det finns väl ingen större efterfrågan, annars hade Apple erbjudit det. Sen är det också så att Steve Jobs föredrar att koncentera sig på kärnområden och inte så mycket på tillbehör. Man ska se avsaknaden av denna funktion som en möjlighet för tredjepartstillverkare som Belkin, eller Logitech.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-12 20:43
Ursprungligen av boris91:

1. Apple kanske vill sälja av alla gamla tangentbord innan Mac Pron uppdateras i vinter.

2. Det har en annorlunda design och efterfrågan är större. Alltså är dom flesta beredda att betala extra mycket. Jag tror inte Apple säger nej till mer pengar.

3. Att ha tre olika tangentbord vore för komplicerat, det är mycket enklare med en trådad och en trådlös version i både produktion, marknadsföring och ligistik.

4. Det finns väl ingen större efterfrågan, annars hade Apple erbjudit det. Sen är det också så att Steve Jobs föredrar att koncentera sig på kärnområden och inte så mycket på tillbehör. Man ska se avsaknaden av denna funktion som en möjlighet för tredjepartstillverkare som Belkin, eller Logitech.

1. Det är ändå lite dumt för det ger ju bara ytterligare krut till att det kommer något nytt.
2. Nej säkert inte, men tråkigt för dem som vill ha det.
3 och 4. Jo så är det nog. Och det kan jag förstå. - Men det är ju självklart inte bara Jobs som jobbar och visst skall de koncentrera sig på kärnverksamheten.

Kontentan blir bara att jag inte kan göra något åt det, annat än om jag bygger om Apples Bluetooth-tangentbord själv. Och det är säkert mer jobb svett och tårar än att skaffa Kensingtons tangentbord?

Så det får vara som det är!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-13 16:38

1. Det kommer något nytt ändå, Apple håller ju på att köpa upp alla Intels nya processorer så det känner många till redan. En ny design vore också på sin plats.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-14 17:31

någon som kan ge mig mått på det trådbundna tangentbordet?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-14 22:10

Det hittar du nog... nej, jag hittar ingen info om storleken heller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 19:35

Fasen vad snyggt det nya BT tangentbordet är!
Men gud vad litet det känns och ser ut. Men mäter man det så är det exakt som MacBook Pro tangentbordet.
Jämför jag det med mitt gamla Icekey så är det bara något mindre.

Men ack vad jag gillar att det inte har någon numerisk del

Jag gillade inte det alls... så mitt är till salu nedpackat och använt i 5 min.

Låter er space tangent med ett klick? Alla mina andra knappar är tysta utom den.
Får trycka extra hårt på den också annars missar jag mellanslag.

Jag trivs super med mitt trådlösa tangentbord, beställde det ett tag efter min imac för att förkorta väntetiden på datorn. Det är bra på alla sätt, men jag stör mig lite på att det inte finns någon delete knapp, bara backspace. Eller finns det en tangent jag inte ser?

Ursprungligen av wildcard:

Jag trivs super med mitt trådlösa tangentbord, beställde det ett tag efter min imac för att förkorta väntetiden på datorn. Det är bra på alla sätt, men jag stör mig lite på att det inte finns någon delete knapp, bara backspace. Eller finns det en tangent jag inte ser?

Fn+backsteg ger delete.

fn längst ned till vänster? Det fungerar inte här.. Ursäkta om jag är krånglig

Märkligt. Det är så det är på de bärbara Macarna och min polares nya BT-tangentbord.

Bevaka tråden