Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det nya tangentbordet till iMac

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-13 18:34
Ursprungligen av ztaafen:

Dåligt. Nej, tacka vet jag alt+cmd+pil för att byta låt i vilket program som helst. (om man har iController installerat, då)

Har du laddat ned tangentbordsuppdateringen? Om inte, så beror det nog på det.

Jag har tangentbordsuppdateringen. Jag tror att vitsen är att de skall vara generella istället för att vara bundna till ett speciellt program, som tex iTunes.

Tack för iController-tipset.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2007-08-13 20:24

Inte tillräckligt med ström till USB 2.0 portarna på det nya tangentbordet?

Fick mitt nya tangentbord idag. Har precis testat att koppla in ett gäng olika tillbehör till USB 2.0 portarna, får upp hela tiden att det inte finns tillräckligt med ström. Har testat med 2st olika USB minnen, iPod Nano och iPod 30GB senaste generationen. Inget av dessa fungerar trots att det står klart och tydligt på deras sida att det skall fungera.

Tangentbordet är kopplat till den första generationen av Intel iMac har även testat med MacBook, samma sak där. Har även testat byta port, samma sak där.

Har ingen mus kopplad till tangentbordet alls.

Någon här som har samma problem?

På det gamla gick det fint att koppla in allt dock med USB 1.0 hastighet.

Bifogar en bild från Apples sida här nedan.

/Marko

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 16:38

Sådär, fick mitt USB tangentbord idag med flextronics, det är helt underbart o skriva på. orkar inte skriva ett utförligt test nu men kan kort konstatera:

Avståndet till skrivbordet är nästan lite för lågt, visst jag är inte riktigt van än men i jämförelse så känns nästan mitt dinovo bättre.

Slaglängden är helt underbar, den är kortare än dinovo's vilket faktiskt pasar mig helt perfekt. Får se om den kanske är lite för kort, det kommer förmodligen märkas om jag får ont i händerna av allt "bankande".

tangenternas yta känns fint, återigen känns dock dinovos något bättre. Ytan är lite räfflad på apples tangentbord, kanske inte helt fel iofs, och en vanesak förmodligen men Dinovo är bättre

Summering blir: + För designen, för den korta slaglängden.
- För räfflade ytan och den kanske något för låga profilen.

Har inte testat "mac knapparna" än då jag sitter på jobbet med peze.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 20:56

Eftersom tangentbordet inte har någon extern strömförsörjning så stämmer det förmodligen att det inte finns tillräckligt med ström. Lite trist

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-13 21:47

Samma sak diskuteras på MacRumors, det fungerar helt enkelt inte för majoriteten av användarna. Vissa har dock fått det att fungera med iPod Nano 2G har jag för mig.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2007-08-13 22:05

Läste precis det, det hela verkar mycket märkligt. Kan det vara så den nya iMacen levererar högre spänning från sina USB-portar?

Om kravet för att det skall fungera är en ny iMac så bör nog Apple uppdatera sin sida omdelbart, som det är nu är det ju helt klart falsk marknadsföring. Nåväl jag får väl avvakta några dagar och se vad som händer.

Kan även tillägga att jag har samma strul som flera andra med att dom nya Exposé knapparna inte fungerar trots installation av den nya programvaran. Alla andra nya knappar fungerar men inte F3 och F4.

Himla synd med allt detta strul då tangentbordet i sig är helt underbart.

/Marko

Ursprungligen av marko:

...
Kan även tillägga att jag har samma strul som flera andra med att dom nya Exposé knapparna inte fungerar trots installation av den nya programvaran. Alla andra nya knappar fungerar men inte F3 och F4.
...

Fungerar brightness knapparna med MacBook? På både mitt och polarns nya tangentbord fungerar inte varken brightness, expose eller dashboard knapparna. Vi kör båda macbook (min e första generationen, hans e riktigt ny).

Troligtvis kommer en software update 1.2 så småningom.

I övrigt är det precis vad jag önskat mej sen ja fick macbooken

Ett par dåliga bilder tog jag med telefonen:

http://pici.se/p/EhWNYbOlc/
http://pici.se/p/rxwZVgkdB/

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2007-08-14 20:25
Ursprungligen av air:

Fungerar brightness knapparna med MacBook? På både mitt och polarns nya tangentbord fungerar inte varken brightness, expose eller dashboard knapparna. Vi kör båda macbook (min e första generationen, hans e riktigt ny).

Troligtvis kommer en software update 1.2 så småningom.

I övrigt är det precis vad jag önskat mej sen ja fick macbooken

Ett par dåliga bilder tog jag med telefonen:

http://pici.se/p/EhWNYbOlc/
http://pici.se/p/rxwZVgkdB/

Japp på min fungerar både brightness och iTunes knapparna men som sagt inte Exposé. Har idag pratat med Apple och efter påpekande att deras egna forum kryllar med folk som har exakt samma problem, så erkände han motvilligt att dom var medvetna om problemet. Jag skall bli kontaktad av någon Apple-ingenjör på torsdag, får väl se vad dom har att komma med.

Ursprungligen av marko:

Japp på min fungerar både brightness och iTunes knapparna men som sagt inte Exposé. Har idag pratat med Apple och efter påpekande att deras egna forum kryllar med folk som har exakt samma problem, så erkände han motvilligt att dom var medvetna om problemet. Jag skall bli kontaktad av någon Apple-ingenjör på torsdag, får väl se vad dom har att komma med.

Fick brightness att fungera idag. Orsaken till att det inte fungerade var nämligen att båda jag och polarn körde med externa skärmar inkopplade. Med endast tangentbordet kopplat till macbooken så fungerar brightness, så precis som du är det endast dashboard /expose som inte fungerar.

Angående usb portarna så fungerade mitt PQI 4GB usb-minne samtidigt som man använde usb-mus (mighty mouse). Däremote gillades inte iPod nano 8GB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-16 12:34

Va precis och köpte det nya tangentbordet. Efter att ha försökt ställa in de nya kortkommandon lyckades jag slarva bort höja/sänka-volym. Hur ställer jag in dem?

Jag är annars mycket nöjd med tangentbordet även om det tar en stund att ställa om sig till mellanrummen mellan tangenterna. Kommer från en Macbook pro och det är rätt stor skillnad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-18 00:22
Ursprungligen av mojib:

Va precis och köpte det nya tangentbordet. Efter att ha försökt ställa in de nya kortkommandon lyckades jag slarva bort höja/sänka-volym. Hur ställer jag in dem?

Jag är annars mycket nöjd med tangentbordet även om det tar en stund att ställa om sig till mellanrummen mellan tangenterna. Kommer från en Macbook pro och det är rätt stor skillnad.

VART?! Vilken affär i Stockholm säljer det och VET ni har det på lager? Jag måste bara ha ett.

Är det någon som vet om det finns i lager någonstans i Göteborg?

Ursprungligen av joakimd:

VART?! Vilken affär i Stockholm säljer det och VET ni har det på lager? Jag måste bara ha ett.

Jag med ! Var ?

Ursprungligen av adress@mac:

Jag med ! Var ?

Ingen som vet var det går (om) att köpa i fysisk butik ?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-21 12:46
Ursprungligen av adress@mac:

Ingen som vet var det går (om) att köpa i fysisk butik ?

Ingen som vet en affär i Stockholm som säljer nu?

Ursprungligen av air:

Fungerar brightness knapparna med MacBook? På både mitt och polarns nya tangentbord fungerar inte varken brightness, expose eller dashboard knapparna. Vi kör båda macbook (min e första generationen, hans e riktigt ny).

Troligtvis kommer en software update 1.2 så småningom.

I övrigt är det precis vad jag önskat mej sen ja fick macbooken

Ett par dåliga bilder tog jag med telefonen:

http://pici.se/p/EhWNYbOlc/
http://pici.se/p/rxwZVgkdB/

Väcker en gammal tråd för att rapportera livslängden på tangentbordet. Antagligen har jag bara haft otur, men iallfall tycker jag det verkar som en rätt kort livslängd.

Köpt: 2007-08-14
Avled: 2009-01-22

Tangentbordet har alltså fungerat i dagligt kontorsarbete, ingen mat eller dryck utan helt lämplig miljö för ett tangentbord. Det fungerade prima när jag stängde ner min MBP 2009-01-21, men när jag startade den 2009-01-22 var tangentbordet stendött. I system profiler hittas det ändå som en "Vendor Specific USB Device" men jag antar det är bara att kasta.

Senast redigerat 2009-01-23 17:54

Hämtade precis mitt i butiken nu. Installerade ny programvaran....F3 och F4 fungerar perfekt. Eftersom jag har extern skärm fungerar naturligtvis inte F1-2. Bordet är underbart att jobba med tycker jag. Härligt anslag på tangenterna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-22 14:25
Ursprungligen av adress@mac:

Hämtade precis mitt i butiken nu. Installerade ny programvaran....F3 och F4 fungerar perfekt. Eftersom jag har extern skärm fungerar naturligtvis inte F1-2. Bordet är underbart att jobba med tycker jag. Härligt anslag på tangenterna.

USB eller trådlöst?

Ursprungligen av joakimd:

USB eller trådlöst?

Förmodligen blir du besviken....jag vill ha USB portar. Trådlöst lär du få vänta på.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 17:51

Problem med USB minnen och nya tangentbordet

Är det någon annan som har problem med att ett USB minne inte syns (öppnas) på skrivbordet i kombination med nya tangentbordet. Kopplar jag ur tangentbordet är det inga problem. Skumt ! Kör USB direkt i datorn.(inte i tangentbordet)

Ursprungligen av adress@mac:

Är det någon annan som har problem med att ett USB minne inte syns (öppnas) på skrivbordet i kombination med nya tangentbordet. Kopplar jag ur tangentbordet är det inga problem. Skumt ! Kör USB direkt i datorn.(inte i tangentbordet)

Bara jag som använder USB minnen ihop med "nya" tangentbordet ?

Ursprungligen av adress@mac:

Bara jag som använder USB minnen ihop med "nya" tangentbordet ?

Nu har jag löst det. Allt fungerar perfekt. Skönt att kunna ha kvar det nya bordet.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 22:38

Har svårt o tro att nya imacarna levererar högre spänning då jag gissar att det är ganska standardiserat i USB standarden - Tror inte det är en strömfråga heller då datorerna oftast klarar av att leverera ganska mycket kräm, däremot så klarar USB hubbarna inte av att leverera tillräckligt med ström utan att tappa något på vägen. Har svårt o tro att tangentbordet drar en massa ström heller. Men jag är ingen expert på ämnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 20:25

Fick mitt igår.

Allt verkar fungera som det skall, förutom USB portarna som klagar på för lite ström.

Annars helt supernöjd med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 07:53

Någon som har problem med tagetnterna? Min F knapp har börjat strula, det är inget motstånd i den och jag måste trycka extra hårt för att få ett F.

Haft det i 5 dagar, lite tröttsamt...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-08-19 14:35

Jag har haft mitt tangentbord sedan i måndags nu och är mycket nöjd med allt utom en sak. Knappen Help (som blir insert i annat än OS X) heter FN och fungerar inte som en vanlig knapp längre. Jag använder knappen Insert mycket i terminaler, vid fjärrstyrning och när jag kör tangentbordet till PCn (som kör windows).

Annars är tangentbordet helt underbart. knapparna har perfekt motstånd, byggkvalitén är hög och höjden på tangentbordet är som den skall vara dvs låg.

Tangentbordet rekomenderas till alla som inte behöver knappen Insert

Ursprungligen av VaCUm:

Jag har haft mitt tangentbord sedan i måndags nu och är mycket nöjd med allt utom en sak. Knappen Help (som blir insert i annat än OS X) heter FN och fungerar inte som en vanlig knapp längre. Jag använder knappen Insert mycket i terminaler, vid fjärrstyrning och när jag kör tangentbordet till PCn (som kör windows).

fn är funktionsknappen som finns på bärbara datorer och som nu tagit sig till det vanliga tangentbordet. Det används för F1, F2, F3 osv för att överstyra funktionerna där. På nya tangentbordet är ju funktionerna som t ex play, forward osv standard. Vill man använda F1 osv som de är tänkta måste man hålla in fn samtidigt. Det går också att vända på det hela så att man måste hålla in fn för att använda play osv. Fast detta kanske du redan visste?

Varför detta sen påverkar användandet i Windows förstår jag inte. Använder man Bootcamp för att installera Windows på sin mac följer det nog med drivisar som gör att Insert funkar som det ska där.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-19 14:46

Varken Macoteket eller InLife verkar ha tangtentborden på lager..?

Ursprungligen av boris91:

Varken Macoteket eller InLife verkar ha tangtentborden på lager..?

Macoteket fick in 150 st. idag vid 15- tiden (USB) 499kr. inkl. moms. Kanske finns det något kvar ?

Bevaka tråden