Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det nya tangentbordet till iMac

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-08 15:00

Logitech Dinovo Edge kanske kan fungera för dig.

http://anders.tonfeldt.se/page2/page3/page7/page13/page13.html

Ursprungligen av Mija:

Logitech Dinovo Edge kanske kan fungera för dig.

http://anders.tonfeldt.se/page2/page3/page7/page13/page13.html

Jag provade ett sådant förra veckan och styrplattan var ingen höjdare. Jag fick ont i handleden efter tre dagar. Det hade nog varit betydligt bättre om de placerat styrplattan nedanför mellanslag i stället.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-09 01:17

BAJS vilken leveranstid.

Jag har alltid varit otroligt nöjd med mitt DiNovo (som finns i en Mac Edition också som är grymmt snyggt). Gillar kort slaglängd då man skriver så otroligt mycket snabbare (skönt när man programmerar o skriver ett par 1000 tecken om dagen).

Ps. Det är inte ett "iMAC" tangentbord utan ett "Mac" tangentbord. Går att köpa separat. Ds.

Däremot om du köper en Mac Pro för en sådär 30.000 så får du Apples GAMLA tangentbord, tack för det Apple !!

Edit: Verkar som leveranstiden varierar mellan 24 timmar till 5 veckor beroende på vilket tangentbord man vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 03:35
Ursprungligen av studiox:

Däremot om du köper en Mac Pro för en sådär 30.000 så får du Apples GAMLA tangentbord, tack för det Apple !!

Det förra tangentbordet finns inte längre kvar i sortimentet alls, så det är bara en tidsfråga (lagerfråga) innan de slutar leverera det med nya datorer.

Det är förresten lite synd att Apple numera bara har lågprofiltangentbord. Det borde finnas ett vanligt som val. Om inte annat, så för att fördomar lätt växer annars ("Mäck har så jäkla osköna tangentbord" kommer man nog att få höra) – folk verkar av någon anledning nämligen alltid tro att Mac kräver Apple-tillverkade tillbehör.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-10 01:15
Ursprungligen av Rajje:

Det förra tangentbordet finns inte längre kvar i sortimentet alls, så det är bara en tidsfråga (lagerfråga) innan de slutar leverera det med nya datorer.

Det är förresten lite synd att Apple numera bara har lågprofiltangentbord. Det borde finnas ett vanligt som val. Om inte annat, så för att fördomar lätt växer annars ("Mäck har så jäkla osköna tangentbord" kommer man nog att få höra) – folk verkar av någon anledning nämligen alltid tro att Mac kräver Apple-tillverkade tillbehör.

Apple får ju såklart göra som dom vill, och dom vill ju inte ha feta lager med gamla tangentbord, men faktum kvarstår: Det finns bara två sätt att få tag i dom nya tangentborden: Köpa en imac eller köpa ett extra tangentbord separat (varken MacBook, MacPro eller MacMini har dom nya som extratillbehör).

Jag gillar både lågprofil och tangentbord med kort slaglängd, det är också mer ergonomiskt då fingrarna får en lägre lutning och jobbig slaglängt orskar ju bara ont i händerna efter ett par timmars knappande. Så jag är såklart för den nya profilen. Det kommer dock såklart att finnas alternativ till Apple, precis som det fanns till lågprofil innan Apple bestämmde sig för att ändra profil.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 06:03

Hur fungerar detta ny sladdlösa med den gamla iMac?

En bra kommentar om konstiga omflyttningar på nya tangentbordet (via DF):

The F3 key's special function is Expose: All windows. F3? Are they serious? F4 is Dashboard. Since when are F3 and F4 easy to hit keys? They're in no-man's land up there. And are we just supposed to stop using any other Expose functionality? There are no keys with the other two functions.

[...]

And here's where it gets fun: you can, much like on a laptop, disable the special functionality of the keys and switch to regular function key use using System Preferences, after which you can assign things to the keys you wish. That is, except the volume keys. Because when you turn off the special functions, there is no way to bind the volume keys to, say, the F16-18 keys which are useless on the keyboard otherwise. So if you want to use the keyboard the way you're used to, you won't be able to control volume without holding the "fn" key, which allows you to use the special functions temporarily when they're disabled.

Läs hela: Strange Movements

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 16:07

Jag tänkte också på det, att ha F3 och F4? Nej, tacka för att man kan peka om dem till de vanliga F9-F11 (förhoppningsvis?). Dessutom använder jag mina aktiva hörn i de flesta situationer.

jag har använt F1-F4 för expose/dashboard i alla tider. kanske inte optimalt, men betydligt bättre än 'högerhandstangenterna' F9-F12 som tidigare.
(på bärbara maskiner där man inte behöver släppa/greppa en mus funkar det bättre kanske...)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 18:04

Jag sträcker mig över med vänster hand och trycker in exposé-F9-F11 och drar saker med min högra hand som styr musen.

ja, om man har klippkort hos kiropraktorn så...

Ursprungligen av gabriela:

ja, om man har klippkort hos kiropraktorn så...

Är det verkligen så farligt, jag har aldrig egentligen bekymmrat mig för sånt, har fått musarm en gång för flera år sen, men inget värre. Hur "farligt" är det egentligen att ha vänsterhanden på F9-F12 och använda musen?

Ursprungligen av rikard.agren:

Ingen som fått klarhet i om powerknappen gäller datorn eller tangentbordet?

Det gäller tangentbordet.

Ursprungligen av Ajohansson:

Hur "farligt" är det egentligen att ha vänsterhanden på F9-F12 och använda musen?

vet inte, men jag tycker att det är fasligt mycket bekvämare med F1-F4 just eftersom man inte behöver flytta vänsterhanden nämnvärt mycket.

Ingen som fått klarhet i om powerknappen gäller datorn eller tangentbordet?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 23:55

Troligtvis helt ofarligt, så tänker jag i alla fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 11:03

Det finns snygga också.

det va snyggt!

Men känns lite tråkigt att ta fram slipmaskinen det första man gör.. För man vill ju inte gärna ha en Windows logga som förstör utsyrseln! hehe

  • Medlem
  • 2007-08-10 12:15

Jisses! Vi har faktiskt haft "fornminne" på commandtangenten hela tiden!

Ursprungligen av lufra:

Jisses! Vi har faktiskt haft "fornminne" på commandtangenten hela tiden!

Faktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 17:41

Det är inte fornminne, utan sevärdhet.
Symbolen har alltid funnits på tangentbord på alla språk.

Det nya är att Apple-loggan har försvunnit och ersatts med texten "command" på det amerikanska tangentbordet. Det amerikanska tangentbordet har text på alla tangenter där det svenska har symboler – alltså är detta logiskt. Det svenska tangentbordet kommer antagligen inte att ha texten "command", utan gissningsvis tar de bara bort Apple-loggan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 18:36
Ursprungligen av Rajje:

Det är inte fornminne, utan sevärdhet.
Symbolen har alltid funnits på tangentbord på alla språk.

Det nya är att Apple-loggan har försvunnit och ersatts med texten "command" på det amerikanska tangentbordet. Det amerikanska tangentbordet har text på alla tangenter där det svenska har symboler – alltså är detta logiskt. Det svenska tangentbordet kommer antagligen inte att ha texten "command", utan gissningsvis tar de bara bort Apple-loggan.

Vågar någon skriva förklaringen? ;=)
'Någon' är för korkad för att begripa ikoner?

Ursprungligen av Rajje:

Det är inte fornminne, utan sevärdhet.
Symbolen har alltid funnits på tangentbord på alla språk.

Det nya är att Apple-loggan har försvunnit och ersatts med texten "command" på det amerikanska tangentbordet.

Jag tror du missuppfattade vad vi pratade om. Nog vet vi att det är Apple-loggan som försvinnit. Vad lufra "upptäckte" var att Apple, eller rättare sagt Susan Kare, faktiskt valde vårt svenska runmärke när hon behövde ersätta äpplet som hade använts fram tills dess. Jobs gillade inte att det var Apple-loggan överallt:

Finally she came across a floral symbol that was used in Sweden to indicate an interesting feature or attraction in a campground. She rendered a 16 x 16 bitmap of the little symbol and showed it to the rest of the team, and everybody liked it. Twenty years later, even in OS X, the Macintosh still has a little bit of a Swedish campground in it.

Ursprungligen av Rajje:

Det amerikanska tangentbordet har text på alla tangenter där det svenska har symboler – alltså är detta logiskt.

Vilka alla?

Ursprungligen av Rajje:

Det svenska tangentbordet kommer antagligen inte att ha texten "command", utan gissningsvis tar de bara bort Apple-loggan.

Nope.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 00:26
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du missuppfattade vad vi pratade om. Nog vet vi att det är Apple-loggan som försvinnit.

Aaa.. Nu fattar jag. Slarvigt tänkt av mig.

Ursprungligen av Adrian B:

Vilka alla?

Såvitt jag har sett, på bilder av amerikanska Apple-tangentbord, finns det inga symboler på tangenterna. I stället för en tjock pil på skifttangenten, står det "shift". På returtangenten är det ingen svängande pil, utan istället texten "return". Etc.
Alla tangenter som på svenska tangentbord har symboler, har text på det amerikanska. Utom just Cmd-tangenten, som nu följer den logiska vägen och också får text istf Apple-logga (även om man av uppenbara skäl inte kan ta bort kommando-symbolen).

Ursprungligen av Adrian B:

Nope.

OK. Det var som sagt bara en gissning. Inlägget från frederf var det första jag har hört om den svenska layouten. Cmd var ett bra val tycker jag förresten. Det är med den förkortningen de flesta refererar skriftligt till kommandotangenten, såvida vi inte använder slangord som "äpple" eller "kringla". Förhoppningsvis blir det mindre förvirring bland oinsatta nu.

Ursprungligen av Rajje:

Såvitt jag har sett, på bilder av amerikanska Apple-tangentbord, finns det inga symboler på tangenterna. I stället för en tjock pil på skifttangenten, står det "shift". På returtangenten är det ingen svängande pil, utan istället texten "return". Etc.

Det stämmer bra:

Det står bara cmd och så är det en kringla på den svenska command knappen. Fick det idag. Riktigt skönt och snyggt. Snyggt att symbolerna på tangenterna är centrerade och upprätade. Och det kan inte komma in lika mycket smuts mellan tangenterna eftersom det är tightare mellan dom. Och så syns det inte i nån genomskinlig plast! Passar bättre till min skärm och dator också...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-11 01:44

Mitt svenska ser ut såhär

NU när apples nya tangentbord kommer, borde dom inte slja ut dom gamla lite billigare då ? :..... eller är ja helt ute.. o ledsen om jag skriver något nu som nån redan tatt upp.. men sökt o inte hittat.

  • Medlem
  • 2007-08-12 19:38

Jo men ett och annat "gammalt" tangentbord borde väl dyka upp på begagnatavdelningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-13 11:24

Det nya tangentbordet har "föregående låt", "play" och "nästa låt"-knappar. Men när man trycker på dem byter iTunes bara låt om iTunes är det aktiva programmet. Det tycker jag är jättetrist. Skall det verkligen vara så? Finns det någon inställning för att arrangera detta eller måste man ladda ner ett kortkommandoprogram och definiera globala kortkommandon?

Som det är nu måste jag byta låt med fjärrkontrollen! Fattar ni hur svårt jag har det hemma?

Dåligt. Nej, tacka vet jag alt+cmd+pil för att byta låt i vilket program som helst. (om man har iController installerat, då)

Har du laddat ned tangentbordsuppdateringen? Om inte, så beror det nog på det.

Bevaka tråden