Enligt amerikansk aktiebolagslag så är det kriminellt/straffbart att ha några andra intressen än ägarnas (aktieägarnas) intressen. Apple är - precis som vilket annat kapitalistiskt företag som helst - börsnoterat med vinstpiskan i ryggen. Om Apple-konsumenterna krävde/konsumerade usla skitadorer i frigolit så skulle Apple tillverka sådana så det rykte om det. Om Jobs - och några andra på det företaget - skulle jobba där är väl tveksamt.
Det finns inget gott eller altruistiskt inom Apple och att som konsument utveckla en annan relation till ett företag - än en krass vaksam biznizrelation - är inte sunt enligt mig. Däremot kan man givetvis utveckla starka känslor till en produkt (se barn/leksaker - vi är alla barn hela livet). Kan man dessutom skapa konstnärliga produkter med verktyget så kan man givetvis bli väldigt fäst vis mojängen. Vår primathjärna funkar dessutom så att om vi ägnar väääldigt mycket tid åt något - som dessutom är repetitivt - så utvecklas en trygghetskänsla.
Jobs diggar sitt jobb utöver det vanliga. Det är uppenbart. han är också en gammal hippie som sugit i sig en hel del mariujana och tagit sina tripper - och han har mera pengar än han själv och generationer av avkomma kan spendera - så he's not in it for the money.
Jag tror inte det är burkarna/os/apps i sig själv som driver honom. Han älskar att jobba helt enkelt. Han älskar att göra det han gör och det socialkulturella mönstret - och mötena med människor - det innebär.
Jag personligen får förhöjda serotoninvärden av en Mac och OSX. Det är väl som när den gamle smeden älskar sina verktyg - eller sjömannen älskar skutan. Men företaget Apple har jag inga känslor för. Jag har aldrig några känslor för företag - förutom negativa när dom beter sig osedvanligt vidrigt. Om jag ägde ett företag - och jobbade inom företaget halva mitt liv - så skulle jag säker utveckla känslor gentemot det.
Det finns många som Jobs. Han är känd, det är allt. Utåtriktad, mediepositiv, keynotes, högprofilerat företag.
(Hasselblad ägs väl av ett japanskt konglomerat?)