- tobot
- Medlem ●
- Göteborg
Jag som inte använder Windows speciellt ofta, men vid tillfällen hamnat framför 98, 2000, NT och XP tycker väl att Longhorn ser betydligt mera attraktivt ut än någon ovan nämnd. "Kantigheten" och "stelheten", som jag upplevt tidigare Windows versioner som, verkar det som om de försöker frångå.
Resultatet kan man väl diskutera, men det är en förbättring rent visuellt jämfört med sina föregångare.
Fast jämför man med OS X så har de en bra bit kvar, även om det enligt mig är uppenbart vart inspiratiionen till Longhorns GUI är hämtat.
Lika rörigt som vanligt. Samma bedrövliga sk-t under skalet som tidigare. Det första de borde göra är att städa bort all skräpinformation i gränssnittet, göra fönsterlisterna 30 procent smalare och för h-e ta bort ordet "start" intill startmenyn!
Vad är det föresten för trams till vänster på skärmen? Och varför är papperkorgen längst upp till vänster?
Som det är nu är XP oanvändbart, men lyckligtvis kan man byta tillbaka till det traditionella utseendet och stänga av alla effekter och junk. Men det är enklare att köpa en Mac.
Tydligen kommer de att gå över från färgad logotype till vit eller nåt i den stilen.
Som Apple gjorde för några år sen.
"Utforskaren" får ett annat utseende och för de som vill ha det gamla utseendet erbjuds "Classic View".
Longhorn borde heta Copycat istället.
Om man ska vara helt ärlig så är ju den enda skillnaden i Windows GUI de senaste 8åren nya teman till Windows95.
Precis som med MacOS1-9 så är det ju hela tiden subtila förfiningar (eller förfulningar) av en befintlig idé.
Mac OS X är ju en _ny_ GUI-idé, inte en patch på ett en gammal.
Jag föredrar helt klart gränssnittet i windows 95/98/2000 framför dom senare.
Microsofts problem verkar vara att dom vill att användaren ska kunna göra inställningar från alla möjliga ställen. Ta webbläsaren som exempel. Den kan man starta i eget fönster OCH genom filhanteraren. Varför? Snacka om att vara inkonsekvent.
Förutom att det ser illa ut är det samma gamla virriga Windows med ett plastigare plastskal.
Kolla på bilden Taskbar and Start Menu Properties (sidebar_options.gif). Tre förvalda lägen så att man absolut inte kan göra fel! Helt idiotsäkert. Det här måste vara Pro-versionen...
På Performance and Maintenance (performance.gif) står det:
Rearrange items on your hard disk to make programs run faster
(Flytta saker på hårddisken så att programmen går snabbare)
Varför skriver de helt enkelt inte Defragmentera hårddisken eller Optimera hårddisken? Ur användarens synvinkel spelar det ingen roll eftersom det är en automatisk process.
Jag tycker att själva utseendet är nästintill helt ointressant faktiskt. Det är ju inte det som är (det stora) problemet. Det är inte därför OS X äger heller. Ytan kan man ju fixa till själv till stor del.
Det som är spännande/skrämmande med Longhorn är snarare Palladium, nya filsystemet och hur användargränssnittet kommer att funka. Sidebar-grejen till exempel ser ju ut att bli årets katastrof. Hoppas.
Jag håller med dig Pjutsi..
Longhorn är ett arbetsnamn för en plattform att testa olika tekniker, framför allt ett nytt filsystem, NF. NF är en databas av SQL-typ. GUI't är bara en liten detalj som kommer att hinna ändras många gånger innan release. Det kan f ö ändras av användaren. Om någon på den här siten är intresserad av tekniken bakom NF finns det en artikel här:
Bollman: "Precis som med MacOS1-9 så är det" (Windows GUI) "ju hela tiden subtila förfiningar (eller förfulningar) av en befintlig idé. "
Just det, Microsoft har medvetet utvecklat sitt GUI väldigt långsamt sedan Win95 för att inte alienera kunderna, även om tekniken i Win2000/WinXP än helt annan än i Win9x. Uppenbarligen har man lyckats med det målet. Sen kan man alltid diskutera tycke och smak. Själv tycker jag att WinXP's GUI ser betydligt trevligare ut än Win 2000's, men den användare som vill kan själv lägga på olika teman, Dock o andra detaljer.
Som jag uppfattat det har Apple skrämt många OS9 användare med ett helt nytt GUI i OS X. Jag tycker OS X ser betydligt trevligare ut än OS9, men uppenbarligen gör inte alla gamla Macanvändare det.
Skrevs ursprungligen av pjutsi
Jag tycker att själva utseendet är nästintill helt ointressant faktiskt. Det är ju inte det som är (det stora) problemet. Det är inte därför OS X äger heller. Ytan kan man ju fixa till själv till stor del.
Fel!
Det är precis det som jag stör mig på i Windows - GUI:t är stelt, fult och klumpigt.
En sån sak som att menyraden ligger i toppen på varje fönster tex, istället för överst på skärmen hela tiden, som i Mac OS.
Detta gör att jag sitter med maximerade fönster hela tiden, för att ha koll på var menyerna finns.
Och detta gör mig ineffektiv - det blir ju inte snack om något drag and drop mellan fönster om man har dom maximerade hela tiden.
Sen tekniken bakom kan jag leva med. Visst, krångligt och knöligt för det mesta, men det är ju stabilare än gamla Mac OS.
Varför avslutas programmen i Windows (oftast) när man klickar i stängningsrutan högst upp till höger? Det är väl för det mesta fönstret man vill stänga, inte avsluta programmet?
Varför är muspekaren så oprecis och ryckig i Windows? Varför kan inte någon skriva drivrutiner som inte b-ll-r ur. (Musen i XP vill inte fungerar pålitligt på min bärbara IBM till exempel, vilket är otroligt med tanke på att det är en av de mest sålda bärbara datorerna på PC-sidan. IBM har säkert sålt 10 miljoner Tänkpaddor.)
Varför kan man inte slippa den sk-tfula Windows-loggan och ordet Start i startmenyn? Varför står det Start när något helt annat händer när man klickar på knappen? Datorn är ju redan igång. När man klickar på Start står det Avsluta, och sedan Vad vill du göra?
Varför kan man inte stänga av aktivitetsraden? Den tar plats och är sk-tful. Varför blir datorn segare och segare ju fler program man installerar, och varför k-k-r datorn ur och sk-ter på sig hipp som happ?
Sk-tsystem!!!
Ååååhhh! Ge mig en .357 Magnum nu! Blam, blam! Döda, döda, döda!!!
nillon
Om du ser till ytan o utseendet kan du alltid lägga in WindowBlinds, eller en Dock som håller ordning på fönstren åt dig
Dock:
http://www.amilcarguerra.com/~iceman/
Jag tycker den nya databasen i Longhorn är mer intressant, GUI't går alltid att fixa till:
Jag skiljer på utseende och användargränssnitt. Vad jag försökte komma åt var att de flesta kommenterar just screenshots av Longhorn. Fult, oprofessionellt, fel färger, tutti-frutti och så vidare. Inte så intressant tycker jag. Smaken/baken.
Fönsterhanteringen är ett av jätteproblemen i gränssnittet hos Windows, jag håller med dig till max. Däremot tycker jag inte man kan kalla det fult. Looks != Interface.
Att leva med tekniken bakom XP. Nja. Glöm inte att sk-ten kostar pengar.
Visst kan man installera teman och få eländet att se snyggare ut, men man blir aldrig av med den där klumpiga känslan.
Bara en sån sak som att man inte kan få menyraden att alltid ligga längst upp på skärmen gör att alla mina förhoppningar om att kunna få windows någolunda smidigt går i kras.
Tyvärr är det precis lika med alla fönsterhanterare till Linux.
Så näe. Intressant teknik må hända, men GUI:t går INTE att fixa till. Möjligtvis om man patchar vartenda program man kör då...
Mondo65:
"Varför kan man inte slippa den sk-tfula Windows-loggan och ordet Start i startmenyn? Varför står det Start när något helt annat händer när man klickar på knappen? Datorn är ju redan igång. När man klickar på Start står det Avsluta, och sedan Vad vill du göra?
Varför kan man inte stänga av aktivitetsraden? Den tar plats och är skitful. Varför blir datorn segare och segare ju fler program man installerar, och varför k-k-r datorn ur och sk-ter på sig hipp som happ?
Sk-tsystem!!!
Ååååhhh! Ge mig en .357 Magnum nu! Blam, blam! Döda, döda, döda!!!"
Som empatisk medmänniska känner jag att jag måste komma med några förslag, det känns lite jobbigt att uppleva denna frustration/ursinne på själva Valborgsmässoafton:
Du kanske borde maila dina frågor/förslag till MS istället, men risken är ju alltid att Microsoft inte kommer att ändra exempelvis Windows fönsterhantering i grunden för att anpassa den till ett OS som har en marknadsandel på 2%. Du kanske kunde gå på en kurs o lära dig lite om Windows? Om du absolut MÅSTE köra Windows o vill slippa loggan mm kan du installera ett OS X tema i din XP-maskin så att Windowsloggan och startknappen blir ersatt av ett blått äpple + lägga in en Dock. På köpet får du en smal taskbar, lika smal som i OS X. Du kan t o m ha den upptill. Kolla den här länken, där du kan hitta ett OS X tema + en Dock:
http://www.jonmega.com/~iceman/vs/screens/brushed_graphite_01.jpg
För övrigt kan du kanske fråga IBM's supportavdelning om det möjligen är nåt hårdvarufel på din ThinkPad/mus? Eller köpa en PowerBook istället?
Ja, det var allt jag kan föreslå så här i en hast.. Hoppas du får användning av några av tipsen. Ha en trevlig Valborg!
Den där Start-knappen i Windows underlättar för de flesta ovana användare. Tycker inte alls den är så dum. Jag lovar att vem som helst hade fattat hur man exempelvis öppnar Photoshop i Windows. Man klickar så klart på "Start" och letar tills man hittar. I OS X däremot blir det lite knepigare (om man inte manuellt lagt det i Dock) och har man lagt "Program" i Dock och ctrl/höger-klickar på den listas programmen i bokstavsordning, vilket kan vara bra, men det blir också lätt oöverskådligt om man har många program. Detta eftersom vissa program har en egen mapp, medans en hel del inte har det. "Ordna efter typ" eller något i den stilen vore bra.
Vill man göra egna mappar för att organisera i sin programmapp kan man inte vara säker på att Apple-programmen uppdateras korrekt (när man kör en systemuppdatering) eftersom man har flyttat på dom. Inte så bra.
Att direkt kunna skriva in en webbadress i vilket fönster som helst i Windows är bra. Fönsterhanteringen är MER konsekvent tycker jag. I OS X är det ofta olika beteende i olika program, på den punkten.
Värsta grejen:
Se till att ha Dock längst ned.
Öppna en någorlunda kvadratisk film i QuickTime Player. Tryck på den gröna zoom-pastillen. Flytta fönstret en millimeter. Sådär. Nu är det omöjligt att på ett enkelt sätt ändra storlek på fönstret. Man måste gå upp i Film-menyn och välja en mindre storlek, eller flyta storleksrutan bort från Dock och sen ändra storlek. Värdelöst.
Relativt ofta (i OS X och specielt i Safari och Camino) får jag fel symbol beroende på vad som är under musmarkören. Detta är störigt när man ska markera text och även småirriterande när man ska klicka på en knapp eller dra i en scroll-list, då man ibland får textmarkeringsmarkören. Snacka om inkonsekvens. Detta lilla (men störiga, tycker jag och många (nybörjare) jag känner) problem är nästan obefintligt i Windows.
Öppna/spara dialogrutorna i OS X.
Hur sparar man enkelt på skrivbordet?
Visa som lista?
Äh...jag orkar inte längre....Onekligen finns det en del att hämta som är bra i Windows. Tycker jag i alla fall...
Skrevs ursprungligen av Macce65
Om du absolut MÅSTE köra Windows o vill slippa loggan mm kan du installera ett OS X tema i din XP-maskin så att Windowsloggan och startknappen blir ersatt av ett blått äpple + lägga in en Dock. På köpet får du en smal taskbar, lika smal som i OS X. Du kan t o m ha den upptill. Kolla den här länken, där du kan hitta ett OS X tema + en Dock:
http://www.jonmega.com/~iceman/vs/screens/brushed_graphite_01.jpg
Arrg... my eyes,, Im blind....
Att ha en menyrad i VARJE fönster är ju en sjuk idé! Varför ska man ha det? Det gör så att allt tar upp extra mycket plats bara. Och så irriterar jag mig extremt mycket på att det inte enkelt går att få verktygsraden (också i alla fönster) att försvinna.
Ja, kort sagt: Allt i Windows tar för mycket plats!
I Mac OS X har man en enda menyrad som är smal och som inte märks. Den ändras istället beroende på var man är. Inga fönster tar upp mer plats än vad själva innehållet gör om man bara med en knapptryckning trycker bort verktygsraden (som ändå är mindre än i Win).
Skrevs ursprungligen av star-affinity
Den där Start-knappen i Windows underlättar för de flesta ovana användare. Tycker inte alls den är så dum. Jag lovar att vem som helst hade fattat hur man exempelvis öppnar Photoshop i Windows. Man klickar så klart på "Start" och letar tills man hittar. I OS X däremot blir det lite knepigare (om man inte manuellt lagt det i Dock) och har man lagt "Program" i Dock och ctrl/höger-klickar på den listas programmen i bokstavsordning, vilket kan vara bra, men det blir också lätt oöverskådligt om man har många program. Detta eftersom vissa program har en egen mapp, medans en hel del inte har det. "Orda efter typ" eller något i den stilen vore bra.
Ett gränssnitt kan vara enkelt på olika sätt. Så här uppfattar jag det:
Mac OS: Det mesta är så logiskt att det är ganska lätt att förstå hur filstrukturen mm ser ut och därför virrar man inte bort sig lika lätt.
Windows: Allt har konstiga namn och symboler och är ologiskt så att man antagligen blir ganska förvirrad och måste leta lite. Men det finns funktioner som gör att man inte behöver bry sig om var saker egentligen ligger. Det är bara att klicka i startmenyn.
Själv föredrar jag då Mac OS eftersom jag vill kunna ha en överblick över hur allt är. Om jag vill ta bort ett program - dra det till papperskorgen. Detta gäller inte bara program utan det mesta.
Men det här är som sagt min uppfattning.
Skrevs ursprungligen av star-affinity
Öppna/spara dialogrutorna i OS X.
Hur sparar man enkelt på skrivbordet?
Visa som lista?
Det här håller jag med om! Mac OS 9 var MYCKET mer logiskt på den punkten. Ja, tom Windows är mer logiskt just nu.
Mac OS 9: det är självklart! Skrivbordet är startpunkt, där ligger hårddisken, precis som i Finder.
Mac OS X: Var är skrivbordet? Jaha! cmd-D! Men var är hårddisken då? Jaha! Bläddra längst bak förbi massa mappar som man inte känner till. Men var tog min hemmapp vägen? Inte skrivbordet eller i hårddisken? Jaha! cmd-skift-H! Väldigt logiskt!
Man kunde åtminståne få välja mellan kolumnvy och lista, men det kanske kommer i senare versioner...
Jag kan även tillägga att av den här anledningen stannar min mamma kvar i Mac OS 9. Så en sån här detalj spelar faktiskt roll...
Kolla den här länken, där du kan hitta ett OS X tema + en Dock:
Usch, det där är ännu värre. Bostat stål är inte snyggt.
Att sätta ett tema på Windows är som att måla läppstift på en gris. Det ser bättre ut på långt håll men är samma fula tryne när man kommer nära.
Skrevs ursprungligen av Rajje
Mac OS: Det mesta är så logiskt att det är ganska lätt att förstå hur filstrukturen mm ser ut och därför virrar man inte bort sig lika lätt. Själv föredrar jag då Mac OS eftersom jag vill kunna ha en överblick över hur allt är. Om jag vill ta bort ett program - dra det till papperskorgen. Detta gäller inte bara program utan det mesta.
Men det här är som sagt min uppfattning.
Jag håller med dig och jag föredrar också Mac OS, men de flesta användrare struntar blankt i hur strukturen på filerna ser ut.
Tycker absolut att det borde finnas en "Program"-meny i Finder.
Vill också kunna navigera helt från tangentbordet (mest en ergonomisk fråga). Det går till viss del, men för eller senare måste man sträcka sig efter musen i OS X.
Många vill enkelt kunna få ett fönster att täcka hela skärmen (ofta Safari) vilket innebär att man måste tampas med OS X's sega fönsterstorleksändring.
Min uppfattning är att det absolut finns småsaker som är bättre i Windows, men de är som sagt småsaker...
Några önskemål:
Avinstallation av program ska funka så här: När man drar programmappen till papperskorgen ska alla filer som har med programmet att göra tas bort, även eventuella inställningsfiler.
Det behövs en kontextmeny där alla installerade program visas så att man kan öppna dem med kommando-klick eller högerklick, ungefär som i Nextstep (Openstep) eller BeOS.
Macen behöver en ny och mycket bättre mus. Ett Unix-baserat system med bara en musknapp är löjligt. (Men musen borde egentligen ersättas av ett bättre, modernare pekdon/styrorgan som man inte får ont av.)
En hårddiskoptimerare borde ingå i Mac OS X så att man kan undvika filfragmentering. Hårddiskoptimeringen ska kunna schemaläggas.
Nu när Macen får en ny super-duper 64-bitarsprocessor borde Apple bygga in en miljö för Win32-program så att "switchers" kan använda sina gamla dammiga Windows-program också, naturligtvis i aquafierade fönster. Win32-miljön ska naturligtvis kunna sättas på/stängas av precis som Classic.
Man bör kunna ställa in en generell fönsterstorlek. (Själv vill jag alltid se en del av skrivbordet till höger men ha resten av fönstret maximerat.)
Mac OS X behöver en motsvarighet till Tilläggskontroll så att man kan stänga av allt jox man inte använder och trimma datorns prestanda.
Apple-menyn ska gå att ändra precis som man vill.
Alla effekter ska gå att stänga av.
Man ska kunna stänga av dockan också om man vill.
Apple borde skicka med en egen FTP-klient liknande Transmit.
Mondo65:
"Usch, det där är ännu värre. Bostat stål är inte snyggt."
Du ville ju slippa Windowsloggan o startknappen, men du dissar ju allt som inte kommer från Apple lika intensivt som Komiske Ali förnekade att amerikanska trupper stod utanför Bagdhad..:)
Kör OS X istället, förstår inte varför du ens har en Windowsmaskin?
Mitt ursprungliga inlägg om Longhorn handlade förresten om att det kommer att ha en inbyggd databas av SQL-typ, inte vad det kommer att vara för färger på knapparna om två år.. DET tycker jag vore intressant att diskutera.
Apple har sökt patent på ett nytt sätt att presentera innehållet i filer o mappar, man har detaljerade bilder på hur mappar ska se ut grafiskt, medan Microsoft jobbar med en helt ny filsystem som kommer att integeras i deras produkter, bl a i Office och förenkla sökning lokalt och på nätet, en variant av .net tekniken.
Detta måste Apple kontra för att hänga med om ett par år, inte bara komma med designade symboler på mapparna.
Du ville ju slippa Windowsloggan o startknappen
Ett tema ovanpå ett dåligt GUI har ingenting med god gränssnittsdesign att göra. Windows har inte förändrats i grunden sedan augusti 1995. Det är samma primitiva konstruktion i grunden.
Kör OS X istället, förstår inte varför du ens har en Windowsmaskin?
Det var ett felköp...