Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Longhorn läckt... igen!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-01 13:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det här håller jag med om! Mac OS 9 var MYCKET mer logiskt på den punkten. Ja, tom Windows är mer logiskt just nu.

Mac OS 9: det är självklart! Skrivbordet är startpunkt, där ligger hårddisken, precis som i Finder.

Mac OS X: Var är skrivbordet? Jaha! cmd-D! Men var är hårddisken då? Jaha! Bläddra längst bak förbi massa mappar som man inte känner till. Men var tog min hemmapp vägen? Inte skrivbordet eller i hårddisken? Jaha! cmd-skift-H! Väldigt logiskt!

Man kunde åtminståne få välja mellan kolumnvy och lista, men det kanske kommer i senare versioner...

Jag kan även tillägga att av den här anledningen stannar min mamma kvar i Mac OS 9. Så en sån här detalj spelar faktiskt roll...

Håller med till fullo, Mac OS 9 var mycket mer logiskt. Desktoppen var liksom "hemmaplan" - inte nån mapp långt uppe i filträden.

Men syftet med diskussionen var det estetiska. Snackar vi usability så är OSX ett steg framåt och två bakåt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Några önskemål:

Avinstallation av program ska funka så här: När man drar programmappen till papperskorgen ska alla filer som har med programmet att göra tas bort, även eventuella inställningsfiler.

Det är mycket enklare att markera exempelvis Photoshop-mappen och trycka på DELETE. Kanske därför som Papperskorgen ligger uppe i vänstra hörnet. Du förstår, i Windows så behöver man inte dra en fil till papperskorgen (som därför inte behöver synas jämt och ständigt), utan man kan trycka på DELETE!!! Och svara ja på frågan om man vill lägga filen/mappen i papperskorgen. Görenkelt, till och med en 1-månaders nyfödd kalv kan klara av det (eller, kanske inte ändå, glöm det)...
Jag har sagt det förut, men jag saknar i gamla MacOS möjligheten att i exempelvis öppningsrutan döpa om en fil, eller ta bort den. Vet inte om denna lilla råa feature finns med i OSX. Finns den inte det är det ju snudd på skandal. För visst är det mycket enklare att kunna ta hand om sina filer på rätt sett i det program som hanterar dessa filer, och inte behöva gå omvägen genom (i Windows) Utforskaren eller motsvarande i OSX. Då blir man, enligt mig, mer effektiv.
Eller kanske handlar det hela bara om vad man är VAN VID. Själv så är jag van vid att ha programmet i helskärm. Vill jag flytta något till ett annat program så är det bara att markera, trycka CTRL-X, sedan ALT-TAB (välj program) och sedan CTRL-V. Enkelt...
Förresten, min papperskorg i Windows och i Linux ligger i nedre högra hörnet...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av MACaron
Det gör dom.
Under "Anslut till server" (ÄPPLE-K) så skriver man ftp://, afp://, smb:// eller det protokoll man vill använda.

men på de viset kan man inte ladda upp nånting.. en read-only ftp-klient kallar ja inte en riktig klient.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 13:55

Det är som sagt inte en FTP-klient utan bara inbyggda kommandon för FTP-kommunikation (finns förresten i Linux och Windows också). Vad som behövs är ett grafiskt program liknande Transmit.

Man bör dock komma ihåg att OS X är ett ungt operativsystem som säkerligen bara kommer att bli bättre och bättre, medan Windows har nått slutet av sin levnad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Shattapp
Det är mycket enklare att markera exempelvis Photoshop-mappen och trycka på DELETE.

I Mac OS X kan man markera en fil och trycka cmd-backsteg

• Medlem
  • 2003-05-01 14:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
I Mac OS X kan man markera en fil och trycka cmd-backsteg

jepp, och ångrar man sig är det bara att trycka cmd-z

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 14:49

Jo, men det var inte borttagning av filer det handlade om utan avinstallation av program. Det är bra att man kan kasta programmappar i Mac OS X och därmed avinstallera program, men det vore ännu bättre om inställningsfiler osv också försvann på samma gång, på samma enkla sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 16:16
Citat:

Jo, men det var inte borttagning av filer det handlade om utan avinstallation av program. Det är bra att man kan kasta programmappar i Mac OS X och därmed avinstallera program, men det vore ännu bättre om inställningsfiler osv också försvann på samma gång, på samma enkla sätt.

Jag håller med, men ibland så vill man ju behålla inställningarna till programmet. Tex om man bara vill lägga in en annan version av programmet.

Det bästa var om datorn frågade "Vill du slänga alla inställningsfiler som tillhör programmet? Släng filer | Behåll filer | Avbryt" när man drog ett program till papperskorgen.

Citat:

Det är som sagt inte en FTP-klient utan bara inbyggda kommandon för FTP-kommunikation (finns förresten i Linux och Windows också). Vad som behövs är ett grafiskt program liknande Transmit.

Man bör dock komma ihåg att OS X är ett ungt operativsystem som säkerligen bara kommer att bli bättre och bättre, medan Windows har nått slutet av sin levnad.

jag håller med helt. det fins nästan ingen skilnad mellan alla windos sedan windos 95

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 16:51
Citat:

Jag håller med, men ibland så vill man ju behålla inställningarna till programmet. Tex om man bara vill lägga in en annan version av programmet.

Bra idé. Helt rätt om det handlar om ett FTP- eller epostprogram eller en webbläsare till exempel.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-05-01 19:09

För att gå tillbaka till skärmdumparna som tråden skapades med kan man ju fråga sig var de fått idén med "Filter by" prylen... Den båder ser och verkar agera farligt likt den lilla sökrutan längst upp i finderfönstrena i X...

/arvid

• Oregistrerad
  • 2003-05-01 19:42

Jag hittade förra betan någonstans och den funkade i Virtual PC 6. Det går att få även Longhorn att se ut som windows 2000!

Bevaka tråden