Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande :'(

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det hänt igen!
Det har hänt mig en gång förut, för länge sedan, men då brydde jag mig inte om att fråga om problemet. Men nu är jag nästan ledsen.

Jag gick och lyssnade och använde min ipod som vanligt idag. När jag kom hem så tänkte jag lägga in lite nya låtar. Jag kopplar in ipoden som vanligt, men i iTunes kommer det då upp en ruta där det står något i stil med att iTunes inte kan läsa ipoden och att jag bör göra en fabriks-återställning.

På själva ipoden är alla spellistor borta och när man surfar runt i Artists/Albums/Genres är det lika tomt där med, trots att själva filerna ligger kvar. Mina foton ligger dock kvar och är öppningsbara. När jag tittar på "Settings/About" så står det att jag har 1GB ledigt(och alltså använder en stor del, vilket också stämmer) men att jag har 0 songs. Oskön paradox

Detta är oerhört irriterande då jag inte har min musik i iTunes-biblioteket utan har lagt in ALLA låtar manuellt och sedan rensat ut dåliga låtar, nu är allt detta arbete nollställt och även om jag lägger in allt igen, så kommer alla de låtar jag rensat bort under ett års tid att återigen ligga där!

Vad beror detta på, och vad kan jag göra för att fixa det? Förutom att återställa ipoden och lägga in allting på nytt, låt för låt?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-31 19:39

Det är troligtvis iPodens databas som blivit skrot, men varför har jag ingen aning om. Däremot kan det i såna fall vara värt att testa Yamipod, som har en funktion för att reparera databasen. Jag har inte testat den själv, men om alternativet ändå är att återställa (förlora innehållet) så kan det vara värt ett försök.

Ett annat program som också har ett verktyg för att reparera databasen är Anapod, det har jag själv kört en gång när min iPod brakade. Det är dock inte gratis och finns bara till Windows.

Tack för ditt svar.

Jag testade faktiskt att använda mig av YamiPods repair-funktion och det såg bra ut, tills det var 12 sek kvar. Då kraschade programmet och nästa gång jag startar det så kraschar det direkt. Så, det funkade alltså inte. Däremot kunde YamiPod (innan jag satte igång med reparationen) se alla filer som fanns på iPoden, dock inga spellistor.

Jag har faktiskt köpt Anapod för länge sen (även om jag blev besviken på det) så jag ska testa deras funktion också...

Har ni några fler tankar och tips?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-31 20:38

Jo, Yamipod var buggigt när jag testade det, och det låter som om det fortfarande är det... Hoppas Anapod kan fixa det då!

Förresten, kan det ha något att göra med att jag hade kopplat in en annan iPod några dagar tidigare? (En iPod Nano).
De ska väl inte sabba upp varandra?

En sak till... det funkade att återställamed Anapod, dock kan man ju inte återställa spellistorna, men nu kan man iaf komma åt låtarna som förut

Senast redigerat 2007-09-03 22:23
  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-09-04 11:03

Alltid något! Jag tycker inte att det skulle spela någon roll om du haft en annan iPod inkopplad, så jag tror inte att det berodde på det.

1
Bevaka tråden