Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min Macbook idag! MIn första Mac och är helnöjd!! No more pc for me!:)

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-05 20:26

Vill inte döda din glädje men håll noga koll på skicket på din nya fina Macbook. Det är en superbra dator verkligen men flertalet lider av diverse hårdvaruproblem som alla verkar fixas på garantin. Bara du är vaken och håller koll på den och lämnar in den så fort du hittar ett fel.

Lycka till med din för övrigt kanonfina dator.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-06 14:24
Ursprungligen av leelan:

Vill inte döda din glädje men håll noga koll på skicket på din nya fina Macbook. Det är en superbra dator verkligen men flertalet lider av diverse hårdvaruproblem som alla verkar fixas på garantin. Bara du är vaken och håller koll på den och lämnar in den så fort du hittar ett fel.

Lycka till med din för övrigt kanonfina dator.

Flertalet!? Har du någon källhänvisning till detta påstående? Bara för att bevisa motsatsen. Min revision 1 svarta Macbook har inga problem och har aldrig haft några problem. Hoppas verkligen inte att jag hör till en minoritet här.

Använd era datorer istället för att leta efter fel! Att säga att ett "flertal" datorer har problem är att fara med obefogad osanning!

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-06 23:39

Ojdå, här blev det sura miner. Verkar vara ett känsligt ämne på 99mac att säga nåt ont om Apple. Titta lite i forumet för Macbook så ser ni flera som har problem med krashade just Macbook. Min ska för övrigt in på service imorgon då den för andra gången stendött och inte går att starta. Tvärdöd tyvärr.

Att kalla mitt uttalande obefogad sanning är tyvärr väldigt naivt när det kommer till Macbook.

Jag brukar sällan gnälla över prylarnas problem men när de vägrar starta är det svårt att låta bli att lämna den till service. 3 av 4 nya macar jag köpt på 4 år har haft barnsjukdomar som gjort de oanvändbara. Min 5:e mac köpte jag begagnad i förra veckan och eftersom den är just begagnad så kan jag inte bry mig mindre men övriga datorer har kostat mellan 15 och 25 tusen och varit ren skit.
Så varför håller jag mig till Apple? Jo, även om hårdvaran är skit i allt utom deras dyraste datorer så är mjukvaran stabil och trevlig samt att de inte har samma känsliga minneshantering som när man kör windows på en hemmasnickrad dator.

Vill ni ha källhänvisning är det bara att singla runt bland macbook-trådarna i forumet där ni hittar många användare med besvikna miner.

Nä, Apple har gjort som de flesta andra hårdvarutillverkare, t.ex. Canon. De hetsar fram sina modeller och betatestar inte tillräckligt mycket innan de spottar ut dem vilket får till följd att användare som köper dem får många barnsjukdomar. Tror ni att Apple är några barmhärtiga samariter som bara gör perfekta saker? Glöm det.

• Medlem
  • 2007-09-07 01:49

Du har uppenbart missat en mycket viktig detalj i sammanhanget. Du hänvisar till trådar med missnöjda användare som har problem. För att din tes inte skall halta måste du jämföra med lika många eller fler användare som berättar hur nöjda de är med sin produkt. Problemet är att det är oftast bara de som är missnöjda som "hör av sig" och skriker ut sitt missnöje. De som sitter nöjda, vilket jag trots allt är övertygad om är flertalet, "hör inte av sig" eftersom de är just nöjda.

Hade det funnits en statistik att tillgå hade de varit en sak men att så kategoriskt som du påskina att hårdvaran är skit, det håller inte.

Ursprungligen av leelan:

Ojdå, här blev det sura miner. Verkar vara ett känsligt ämne på 99mac att säga nåt ont om Apple. Titta lite i forumet för Macbook så ser ni flera som har problem med krashade just Macbook. Min ska för övrigt in på service imorgon då den för andra gången stendött och inte går att starta. Tvärdöd tyvärr.

Att kalla mitt uttalande obefogad sanning är tyvärr väldigt naivt när det kommer till Macbook.

Jag brukar sällan gnälla över prylarnas problem men när de vägrar starta är det svårt att låta bli att lämna den till service. 3 av 4 nya macar jag köpt på 4 år har haft barnsjukdomar som gjort de oanvändbara. Min 5:e mac köpte jag begagnad i förra veckan och eftersom den är just begagnad så kan jag inte bry mig mindre men övriga datorer har kostat mellan 15 och 25 tusen och varit ren skit.
Så varför håller jag mig till Apple? Jo, även om hårdvaran är skit i allt utom deras dyraste datorer så är mjukvaran stabil och trevlig samt att de inte har samma känsliga minneshantering som när man kör windows på en hemmasnickrad dator.

Vill ni ha källhänvisning är det bara att singla runt bland macbook-trådarna i forumet där ni hittar många användare med besvikna miner.

Nä, Apple har gjort som de flesta andra hårdvarutillverkare, t.ex. Canon. De hetsar fram sina modeller och betatestar inte tillräckligt mycket innan de spottar ut dem vilket får till följd att användare som köper dem får många barnsjukdomar. Tror ni att Apple är några barmhärtiga samariter som bara gör perfekta saker? Glöm det.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-08 11:01
Ursprungligen av Korsriddaren:

Problemet är att det är oftast bara de som är missnöjda som "hör av sig" och skriker ut sitt missnöje.

Förvisso en sanning det där.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Du har uppenbart missat en mycket viktig detalj i sammanhanget. Du hänvisar till trådar med missnöjda användare som har problem. För att din tes inte skall halta måste du jämföra med lika många eller fler användare som berättar hur nöjda de är med sin produkt. Problemet är att det är oftast bara de som är missnöjda som "hör av sig" och skriker ut sitt missnöje. De som sitter nöjda, vilket jag trots allt är övertygad om är flertalet, "hör inte av sig" eftersom de är just nöjda.

Hade det funnits en statistik att tillgå hade de varit en sak men att så kategoriskt som du påskina att hårdvaran är skit, det håller inte.

Jag tror att anledningen till att den nöjda användarna inte hör va sig är för att; naturens gång, ju fler fördelar man ser i någonting, och ju mer nöjd man är, desto större risk är det att det går sönder, bara för att man har otur i allmännhet. Det är standard med otur.

Till exempel. man kör radiostyrt flygplan. man säger till sin kompis: titta vad bra det går. Då kommer det garanterat att kracha...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-07 07:43

Men shit... du måste ha haft århundradets otur. Som datoransvarig på en reklambyrå med ca 20 macar har jag varit med om 2 hårddiskcrasher och en och annan CRT-bildskärm som packat ihop. Ingen av datorerna har pajat. Sen har jag haft fyra Macar själv, inga problem där. Nu jobbar jag på en egen firma där vi har haft en bärbar som packat ihop efter att en anställd hällt kaffe i den. Annars - They just works.

Där har du min erfarenhet av Apples skräpdatorer som alltid går sönder för allt och alla. För övrigt har mina Canon-kameror funkat Kanon också.

Jag förstår om du är bitter efter att allt du köpt gått sönder. Verkar ju helt sanslöst att du ska råka ut för varenda måndagsexemplar. Men tyvärr, du kan ändå inte komma och säga att flertalet av alla Macbooks lider av hårdvaruproblem om du inte har någon som helst grund för detta påstående. Jag är helt övertygad om att flertalet är fullt fungerande och en liten procent har problem. Korsriddar'n har helt klart en poäng... alla som är nöjda hör inte av sig så därför läser man bara om de som har problem.

Jag skiter i att det är Apple du snackar om. Du kunde sagt flertalet Toyota-bilar har konstruktionsfel för min har fått punktering idag. Min förra Toyota fick dessutom problem med vindrutetorkaren. Nej, se upp för Toyota då de flesta har nått fel. Det är ditt grundlösa uttalande om "flertalet" som vi ställer oss frågande till. Visa gärna antalet sålda Macsbook kontra antalet Macbooks med konstruktionsfel i en kurva så får vi se. Vem vet... du kanske har rätt. (Nej det tror jag inte.)

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-08 11:10
Ursprungligen av Spooky:

För övrigt har mina Canon-kameror funkat Kanon också.

Jag förstår om du är bitter efter att allt du köpt gått sönder. Verkar ju helt sanslöst att du ska råka ut för varenda måndagsexemplar.

Jag har jobbat med försäljning av bl.a. Canon-prylar i så pass många år att jag med säkerhet kan såga att det är sjukt mycket fel på nya produkter som kommer. Framförallt rör det sig om första och andra sändningen som kommer ut i handeln. Därefter verkar problemen vara uppstyrda men det skvallrar bara om att många teknikprylar idag släpps ut på marknaden lite för tidigt.
Mina egna Canon-prylar har dock varit hela men då har jag alltid väntat med att köpa tills dess att det kommer in färre reklamationer.

Det är klart man blir lite bitter och less men jag förstår ju samtidigt att jag numera ska hålla mig borta från första versionen av en ny dator från Apple eftersom det oftast är dem som strular. Det tråkiga är bara att jag tycker man som konsument inte ska behöva tänka på det.

Jag hävdar inte att alla Apples produkter är skit men däremot är absolut vissa modeller jinxade.

Jag har haft kanske ett dussin Macar, tillbaka till Powerbook 140, 145, 5300, Quadror, Performor, fans mormor och lite till.

INGEN av dessa har varit i behov av "institutionaliserad vård" (Serviceverkstad) ...

En hårddisk (Seagate) klappade ihop en gång, den började tjuta så jag kopierade allt och satte i en ny...

Så på samma sätt som du kan "bevisa" att Apple är skit så kan jag "bevisa" att de gör världens tåligaste datorer - 0% fel...

Att göra den logiska vurpan, att bara för att just min Volvo gick i bitar så är alla kass, är ytterst vanlig. Jag har haft Ericssontelefoner som pajjat, skall jag dra mig till att påstå att allt det bolaget gör är skit för det? Philips DECT-telefoner då, som bara vill dö så fort de ägs av mig?

Vilken tur att man inte har samma otur som leelan har haft...

Jäklar vilken diskussion de blev på mitt inlägg va bara glad för att jag skaffade min första mac

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-12 20:58

Jag fick min första Mac någonsin idag, en vit MacBook:D är mycket nöjd med den, hoppas jag inte stöter på några problem.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-12 23:45

Jag jobbar på en skola med ca 60 macar varav 40 är macbook. Det enda som hänt är att en skärm flimrade lite på en MB. Den byttes ut. Annars har det inte varit några problem alls. Vi är väldigt nöjda.

1
Bevaka tråden