Hejsan
Jag har ett knepigt problem med mitt midiklaviatur som varken musikaffärer, klaviaturleverantörer eller macvana vänner verkar kunna lösa.
Jag använder ett M-Audio, Radium 61-klaviatur till en ny Intel-Macbook köpt i februari och får inte drivrutinerna att fungera. Jag har OS 10.4.10 och de rätta drivrutinerna finns på M-audios hemsida. Efter installationen som löper felfritt (drivrutinerna kan sedan även hittas i en drivrutinmapp tillsammans med andra fungerande drivrutiner), så hittas keyboardet inte i Ljud-/Midiinställningarna. Det hittas därför inte heller (antar jag) i musikprogrammen jag använder (Ableton Live, Reason och Pro Tools). Jag vet dock att keyboardet inte är trasigt då det fungerade när musikaffären jag köpte det i testade det nyligen. Jag har även provat tre olika USB-sladdar samt bytt mellan de två portarna på datorn. Antar alltså att felet därför finns någonstans i datorn men har ingen aning om vad det kan vara.
Någon som har något förslag på vad jag kan göra? Jag är väldigt tacksam för all hjälp!